MAZURY.INFO.PL - Absolutnie wszystko o Mazurach

Wielkie Otwarcie Sezonu 2017
Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
41 wariantów krajowej 16-tki. Wszystkie złe
Autor Wiadomość
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 19971
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 08:13   41 wariantów krajowej 16-tki. Wszystkie złe [Cytuj]

Cytat za onet.pl

Cytat:
Żaden z zaproponowanych wariantów przebiegu nowej trasy drogi krajowej nr 16 z Mrągowa do Ełku przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich nie ominie cennych przyrodniczo terenów. Wszędzie tam występują unikalne gatunki roślin i zwierząt - uznali przyrodnicy.
Budowa-100 kilometrowego odcinka z Mrągowa przez Orzysz do Ełku mogłaby się rozpocząć w 2013 roku, a zakończyć w 2015 roku. Drogowcy nie są w stanie powiedzieć, ile będzie kosztować budowa nowej drogi; zależy to od tego, jaką trasą zostanie poprowadzona.

Przez dwa lata specjaliści od ochrony przyrody przeprowadzali inwentaryzację środowiskową wzdłuż nowej drogi. Wyniki swej pracy przedstawili na spotkaniu z inwestorem, czyli olsztyńskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz ekologami. Zaczynając prace w 2008 roku przyrodnicy najpierw zbadali teren wzdłuż 16 wariantów przebiegu drogi. Uznano wówczas, że tereny są tak cenne przyrodniczo, iż żaden nie ominie chronionych gatunków zwierząt i roślin. Poszerzono więc prace o kolejnych 25 wariantów przebiegu trasy, co w sumie dało 41 odcinków trasy.

Jak powiedział dyrektor oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz, żadna z inwestycji drogowych w Polsce nie została poprzedzona tak ogromną inwentaryzacją środowiskową.

Zespół specjalistów od ochrony przyrody znalazł tak cenne gatunki roślin jak: dzwonek szerokolistny, lipiennik Loesela, kukułkę plamistą (storczyk), brzozę niską, jaskier kaszubski, krwiściąg mniejszy, pięciornik wyprostowany. Wśród cennych gatunków zwierząt przyrodnicy wymieniają kolonie nietoperzy, wilki, bobry, wydry, żurawie, bieliki, dzięcioły. Unikalna jest Mazurska Ostoja Żółwia Błotnego w pobliżu Kosewa i Baranowa między Mrągowem a Mikołajkami. To jedyny taki matecznik żółwia na Warmii i Mazurach.

Jak podała dr Iwona Łaźniewska, przyrodnicy zbadali przyrodę na długości 450 kilometrów. Było to ogromne przedsięwzięcie - poza celem, jakim było szukanie korytarzy dla drogi, pozyskano dużą wiedzę przyrodniczą. Warmia i Mazury to wciąż region, w którym jest wiele białych plam, jeśli chodzi o znajomość fauny i flory - oceniła.

Podkreśliła, że żaden z wariantów nie ominie cennych przyrodniczo obszarów, ale dalsze poszukiwanie i badanie nowych terenów uznała za bezcelowe. "Cały region jest cenny przyrodniczo i nie sposób znaleźć dogodnego miejsca na poprowadzenie drogi" - powiedziała.

Mimo takich przeciwności biolog prof. Czesław Hołyński z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uważa, że droga nr 16 powinna jak najszybciej powstać. Dodał, że odciąży ona ruch tranzytowy między Olsztynem a Giżyckiem czy Ełkiem.

"Sądzę, że optymalnym rozwiązaniem jest poprowadzenie drogi przez tereny, gdzie istnieją już szlaki komunikacyjne. Wiemy już, że nie ma możliwości poprowadzenia bezkolizyjnego drogi, ale istnieje możliwość budowania przejść dla zwierząt i to w moim odczuciu przyniesie więcej pożytku niż szkody" - ocenił profesor.

Drogowcy biorą teraz pod uwagę dwa przebiegi trasy nr 16 - jeden w pobliżu już istniejącej drogi, a drugi odsunięty na północ. W pierwszym wariancie zakłada się, że droga może przebiegać przez Ostoję Żółwia Błotnego, mimo że sprzeciwiają się temu przyrodnicy. Zdecydowali jednak o tym mieszkańcy w czasie badań opinii społecznej.

Wyzwaniem dla drogowców będzie budowa na nowej trasie tzw. szesnastki mostu nad jeziorem Tałty w Mikołajkach i estakady nad jeziorem Śniardwy w Okartowie.

Jak poinformował PAP rzecznik oddziału olsztyńskiego GDDKiA Karol Głębocki, do sierpnia ma powstać raport oddziaływania inwestycji na środowisko, a w grudniu 2010 roku skierowany zostanie wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej. Zakłada się, że zostanie ona wydana w połowie 2011 roku i wówczas mogą rozpocząć się prace projektowe.

Droga nr 16 nazywana jest "kręgosłupem Warmii i Mazur", łączy zachodnią część regionu ze wschodnią. Wymaga ona modernizacji, gdyż jest wąska i kręta. Jak wyliczyli drogowcy, na odcinku Mrągowo-Ełk jest 350 zakrętów.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 149 razy
Wiek: 38
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 7514
Wysłany: 2010-02-19, 11:40    [Cytuj]

Pozabijalbym ekoterorystow. Niestety, sa oni owocem naszych zabaw w pseudo-"demokracje" i narzedziem do zdobywania pieniedzy.

Gdyby czlowiek sam sobie nie przeszkadzal - swiat by sie rozwijal duzo prezniej i duzo lepiej kazdy z nas by zyl.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 19971
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 12:22    [Cytuj]

Zainteresowanym podaję adres strony na ten temat:
.http://www.mragowo-orzysz.pl/

Z badania opinii publicznej w Mikołajkach wynika, że zdecydowana większość jest za wybudowaniem tej drogi przez jez. Tajty (nawet kosztem żółwi). Inwestycję blokują osoby bezpośrednio zainteresowane (m.in. burmistrz miasta jest zadeklarowanym przeciwnikiem drogi w pobliżu Mikołajek), które mają w tej okolicy swoje nieruchomości. Po wybudowaniu drogi szybkiego ruchu w bezpośrednim sąsiedztwie - nieruchomości stracą na wartości, a to są duże pieniądze (dlatego prywatnie nie dziwie im się, że wszelkimi sposobami blokują inwestycję).
 
 
~familiant

Pomógł: 19 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1014
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 12:45    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
Pozabijalbym ekoterorystow. ...

Masz we mnie sprzymierzeńca :-D
 
 
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 76 razy
Wiek: 41
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3320
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-02-19, 12:52    [Cytuj]

familiant napisał/a:
plitkin napisał/a:
Pozabijalbym ekoterorystow. ...

Masz we mnie sprzymierzeńca :-D
No tak, a los krwiściąga mniejszego lub pięciornika wyprostowanego jest Wam obojętny :-D . Swoją drogą to jakaś zgroza, czyli między Mikołajkami a Orzyszem transport powinien odbywać się hmm... no jak? Rowerami, furmankami, kajakami? Przecież Mazury równoleżnikowo są praktycznie nieprzejezdne a ta droga mogła nieco to zmienić.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 101 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 6071
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2010-02-19, 13:31    [Cytuj]

familiant napisał/a:
plitkin napisał/a:
Pozabijalbym ekoterorystow. ...

Masz we mnie sprzymierzeńca :-D

A to czemu Jak przeczytasz uwaznie tekst to okazyje sie ,że brano pod uwagę az 41 waraintów wyboru trasy. W tekscie jest zaznaczone ,że na przeszkodzie w jednym miejscu jest unikalna ostoja żólwia błotnego bedącego pod ścisłą ochroną , jedyna taka ostoja w tym regionie i jedna z nielicznych w Polsce I oczywiscie wybrano wariant jeden z 40 innych akurat przez ta UNIKATOWĄ OSTOJE. Dodatkowo droga przetnie w pół j. Tałty dodatkowo powstanie piękna estakada betonowa w okolicy Okartowa.
Dlaczego taki wybór. Proste bo ta droga budzi najmniej konfliktów społecznych , czyli przecina jeziora , cenne przyrodniczo bagna ,a więc nie przebiega przez grunty prywatne może mniej przyrodniczo cenne. Więc znowu ktoś poszedł po najmniejszej linii oporu. W koncu kogo obchodzi jakis żółw. Mało tego teraz zacznie sie naukowe udowadnianie ,że ten żółw o niczym innym nie marzył jak o drodze szybkiego ruchu nad swoja skorupą. :mrgreen: Ci co będa jego bronić , bo jemu samemu bedzie raczej cięzko zostamą nazwani ekoterorystami , oszołomami wynajetymi przez okreslone siły.
Wiadomo jakie. Przez kilka lat analizowano warianty drogi pod katem przyrodniczym i w efekcie wybrano najgorszy , ale za to najmniej konfliktowy społecznie. Co prawda taniej jest budowac na twardych gruntach bez potrzeby budowania betonowych estakad na bagnach , mostów przez w sumie nie tak małe jezioro. Ale co tam to w końcu UE płaci. Efekt będzie podobny jak w przypadku Rozpudy. Drogi nie będzie , a ewentualna realizacja opóźni sie o kolejne 10 lat.

Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2010-02-19, 13:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Bodo
[Usunięty]

Wysłany: 2010-02-19, 15:44    [Cytuj]

P_Lewandowski napisał/a:
.... czyli między Mikołajkami a Orzyszem transport powinien odbywać się hmm... no jak? Rowerami, furmankami, kajakami? .......

No co Ty!!!... nie czytasz innych postów na tym forum?..... przecież jak wyłowią te zatopione barki, to problem transportu będzie rozwiązany....... :-D
 
 
boSmann

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2009
Posty: 418
Wysłany: 2010-02-19, 16:46    [Cytuj]

Słusznie, Tiry na barki
Nie po to Prusaki i inne Krzyżaki tworzyli system aby teraz jakieś turysty na koromysłach tam się pętały.
Czas żeglugę reanimować i podtrzymać tradycje.
A tak w ogóle to czego te Tiry plączą się po Mazurach? Innych dróg nie mają?
Jednak jeżeli dojdzie do realizacji mostów to powinniśmy lobbować za konstrukcjami przyjaznymi dla żeglarzy; albo odpowiednio wysokie albo zwodzone.
Ostatnio zmieniony przez boSmann 2010-02-19, 16:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
aa1975
Adam

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 823
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-02-19, 18:00    [Cytuj]

A czy ktoś analizował, czy tych estakad nad Tałtami i w Okartowie nie dało by się zastąpić tunelem?
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 19971
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 18:21    [Cytuj]

Z tego co wiem tunele drąży się w skałach, a nie w piachu (bo drogo). Na Mazurach nie ma skał na tej głębokości.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 101 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 6071
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2010-02-19, 18:31    [Cytuj]

boSmann napisał/a:
Słusznie, Tiry na barki
Nie po to Prusaki i inne Krzyżaki tworzyli system aby teraz jakieś turysty na koromysłach tam się pętały.
Czas żeglugę reanimować i podtrzymać tradycje.
A tak w ogóle to czego te Tiry plączą się po Mazurach? Innych dróg nie mają?
Jednak jeżeli dojdzie do realizacji mostów to powinniśmy lobbować za konstrukcjami przyjaznymi dla żeglarzy; albo odpowiednio wysokie albo zwodzone.


O tu nie ma problemu , most nad tałtami długości albo 300 m lub nawet w 2 wariancie 850 , będzie 20 m nad taflą. Będzie to pięknie wyglądało , a i jeszcze reklamu hotelu gołębiowski , czy ahoja mozna powiesić. Nad Mikołajkami stolicą turystyczną WJM będzie zawieszona estakada betonowa na wysokości 20 m ze zjazdami slimakami itp cudami. Już widze ten tłum turystów , który przyjedzie tam na wypoczynek. tak jakby w Warsiawie brakowało im estakad. Jeżeli sie orientuje to z Mikołajek do Orzysza można swobodnie dojechać i nikt tam furmankami nie jeździ. W owym najlepszym wariancie droga będzie przechodziła 500 m od ścisłego rezerwatu j.Łuknajno wpisanego na listę UNESCO. Super , to teraz tam nie mozna wpłynąć aby nie zakłucić spokoju rezerwatu , ale w przszłści wejdzie cięzki sprzęt budowlany , koparki , spychacze.. Moim zdaniem to w ogóle jest porabany pomysł. Wystarcza dwie drogi. Jedna wia Baltica , czy jak ona sie nazywa i druga tzw Berlinaka biegnąca z Berlina do Królewca połaczone u dołu poniżej WJM. Czy koniecznie przez WJM MUSI przebiegać w poprzek droga ekspresowa ? Tak kchacie tam wielki transport. I co z tego wam przyjdzie ,że sznurek tirów przejedzie przez mazury. Problemem nie powinno być jak przez WJM przejechać , ale jak do nich dojechać. W okolicy WJM powiny byc dobrze utrzymane i wyremontowane drogi loalne , bo te o ile pamietam sa strasznie dziurawe.

Sławek
 
 
~familiant

Pomógł: 19 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1014
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 18:35    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
Nad Mikołajkami stolicą turystyczną WJM ...
Sławek

Sie narażasz
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 19971
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 18:40    [Cytuj]

Sławek tu nie mieszka więc reprezentuje typowy pogląd turysty odwiedzającego Mazury raz w roku lub rzadziej. Najłatwiej decydować o czymś co jest daleko.
 
 
zenek

Pomógł: 208 razy
Wiek: 55
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 10924
Wysłany: 2010-02-19, 19:08    [Cytuj]

Nie mieszkam na Mazurach, podobnie jak Sławek ale uważam , że ma dużo racji. Inwestowanie w drogi szybkiego ruchu obok rezerwatów i być może przyszłego Parku Narodowego to lekkie nieporozumienie. Jeżeli inwestycje - to przede wszystkim w infrastrukturę wodną i turystyczną.
Może zamiast budowy nowych dróg ekspresowych i estakad reaktywować transport kolejowy. Łatwo znaleźć w wyszukiwarce jak wyglądała sieć kolejowa na Mazurach przed 1939r. i co z niej zostało na dzień dzisiejszy. Sadzę, iż odbudowa sieci kolejowej byłaby zdecydowanie tańsza, nie uruchomiła lawiny protestów ekoterrorystów i przyczyniła się do rozwoju gospodarczego podobnie jak budowa dróg szybkiego ruchu. Pozdrawiam
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 101 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 6071
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2010-02-19, 19:20    [Cytuj]

familiant napisał/a:
Sławek napisał/a:
Nad Mikołajkami stolicą turystyczną WJM ...
Sławek

Sie narażasz


To chyba dałem plamę , ale jakbym teraz nie napisał to i tak kaplica :-D W kazdym razie z Gizycka mam piekne wspomnienia. Ale przynajmniej wiem czemu optujesz za drogą przez Mikołajki :mrgreen:
Możecie mi wytłumaczyć tak na chłopski rozum na cholerę Wam potrzebna dwupasmowa droga przez WJM. Nie lepiej wyremontować i poszerzyc drogi juz istniejące ?

Może macie i racje, w końcu tu nie mieszkam ,ale za diabła nie mogę pojąć jakie korzysci będziecie mieć z tranzytu przez WJM

Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2010-02-19, 19:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 76 razy
Wiek: 41
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3320
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-02-19, 19:41    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
ale za diabła nie mogę pojąć jakie korzysci będziecie mieć z tranzytu przez WJM
A może niektórzy po prostu nie chcą jeździć do Gdańska "przez Warszawę"?

A droga Mikołajki - Orzysz jest fatalna i wymaga remontu od dawna. Czy do standardu dwupasmówki - nie wiem.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 19971
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 19:52    [Cytuj]

Sławek. Gdybyś przeczytał jaka ma być ta droga (podałem link) - nie pisałbyś takich rzeczy. Droga jest projektowana jako dwupasmowa ale budowana będzie tylko 'połowa', bo obecnie nie ma uzasadnienia budowa drogi 2x2. Podczas budowy będzie jednak 'zagwarantowany' teren pod ewentualną przyszłą rozbudowę o drugi pas ruchu (jeżeli będzie taka konieczność). Myślę, że to rozsądne.

Nowa droga 'ocali' obecną 16-tke, czyli zadrzewioną, krętą - malowniczą aleję wpisującą się doskonale w mazurski krajobraz. (kolejny zarzut przeciwników - niszczenie przydrożnych drzew).

Ewentualny 'remont' istniejącej drogi jest bez sensu - po pierwsze zniszczy aleje drzew, po drugie droga prowadzi przez centrum wsi pomiędzy budynkami (nie ma np. miejsca na chodnik czy ścieżkę rowerową.

Zamiast pisać po próżnicy bez znajomości tematu - proponuję najpierw poczytać co zamierza się krytykować.

PS
Jak dla mnie droga może być i przez Giżycko. Za każdym razem jadąc do Mrągowa - jadę z 'duszą na ramieniu'. Co roku ta droga zbiera swoje śmiertelne żniwo - nie chcę być kolejny.
 
 
~familiant

Pomógł: 19 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1014
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-19, 20:26    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
Ale przynajmniej wiem czemu optujesz za drogą przez Mikołajki :mrgreen:


Sławek

Wcalę nie optuje za drogą przez Mikołajki. Jest b.dobry wariant - i chyba najbardziej realny- z Mrągowa, na północ od Rynu, Kozin, most na zatoce Mulik, most na wschód za Kulą , na Marcinową Wolę i na Orzysz. Jest to logiczne w kontekście ewentualnej budowy kanału N-Ś.
A Mikołajki bardzo lubię i w sezonie regularnie pływam "na piwo" ;-) . Kilkanaście lat temu na TV Polonia pokazali badziewny film o Mikołajkach, kiedy już powstała "wioska" mniej więcej w obecnych zarysach. Wystosowałem ostry protest do TV Polonia; mam ich odpowiedź jak sobie łeb popiołem posypują; nie wspomnę o podziękowaniu od ówczesnego burmistrza Mikołajek. A, że Giżycko jest centrum żeglarstwa śródlądowego to nie ulega najmniejszej wątpliwości. :lol:
 
 
boSmann

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2009
Posty: 418
Wysłany: 2010-02-19, 20:32    [Cytuj]

Właśnie przeglądałem mapki z proponowanymi trasami i też myślę, że ten wariant o którym pisze Kolega Familiant, jest najrozsądniejszy.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 101 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 6071
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2010-02-19, 22:21    [Cytuj]

Zanim zabrałem głos w dyskusji poszperałem w necie i zaznajomiłem sie w temacie. Przejrzałem tez mapy. Jedno jest pewne WJM jest perłą unikatową w Polsce i z tego wiekszość tu zyje. Tu nie ma wielkiego przemysłu i nie będzie. Więc chrońcie to co macie. Z mojego punktu widzenia , jak i ludzi z pomorza oczywiscie wariant przez Mikołajki na Orzysz jest najlepszy bo najkrótszy. Ale czy dla Was też. W dalszym ciagu pytam co Wam ekonomicznie da droga szybkiego rchu przecinajaca WJM w poprzek. Zgadzam sie z Familiantem ,że droga północna wyżej Rynu jest chyba najbardziej racjonala. Nie oznacza to wcale ,ze nie mozna naprawic obecnej 16 , wyprotowac troche łuków , nawwt sciąć kilka drzew nie rezygnując z drogi północnej. Lepsze to niz estakada nad Tałtami , Mikołajkami przechodzaca przez ostoje żółwia i Łuknajno. Jeżeli ma już powstać droga tranzytowa , a więc nie dla Was to powinna omijać najbardziej cenne obszary. Estakada nad Mikołajkami tez nie napędzi tam turystów , to pewne. Piszesz Zbyszku o wioskach. Zgadzam sie , ale czy estakada w Mikołajkach to jest to czym Ci ludzie tam marzą. Tez niezbyt uwaznie mnie czytasz. Było 41 wariantów i z tego wbrano drogę najgorsza pod względem srodowiskowym , ale najbardziej akceptowaną społecznie , tylko dlatego ,że nie przebiega rzez grunty prywatne. Mieszkańcy Mikołajek bedą mogli sobie oczywiscie protestować , ale jeżeli drga nie będzie przebiegała przez grunty prywatne to można oczywiscie ich olać.

Sławek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl