FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2013-08-26, 11:38
półslizgowe hauseboaty
Autor Wiadomość
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28303
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-08-26, 12:05    [Cytuj]

Kilka postów wyżej masz rendering. W samym dnie nie doszukiwałbym się piękna - to ma po prostu pływać. O estetyce decyduje nadbudówka.
 
 
yavor

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Cze 2013
Posty: 66
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-08-26, 12:16    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Kilka postów wyżej masz rendering. W samym dnie nie doszukiwałbym się piękna - to ma po prostu pływać. O estetyce decyduje nadbudówka.


Rendering widziałem, ale to tylko projekt. Ja natomiast jestem ciekaw jak to będzie wyglądało na żywo. Mam nadzieję, że na wiosnę powstanie pełen prototyp...
 
 
marekj

Pomógł: 42 razy
Wiek: 48
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 3333
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-08-26, 12:30    [Cytuj]

Ja się nie znam ale czy to co widać na zdjęciach jest "półślizgiem" czy normalnym ślizgiem?
Silnik 50 kucy, ale czy masa i opory powietrza tworzone przez ten kadłub wiozący beczki są porównywalne z gotowym, załadowanym bagażami i ludźmi hausbotem?

Ze zdjęć trudno ocenić czy fala była duża czy mała - jak to Zbyszek oceniasz?
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28303
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-08-26, 12:52    [Cytuj]

Fala była duża. "Praw fizyki Pan nie zmienisz..." Testowano część podwodną kadłuba - opory powietrza nadbudówki (które zależą też przecież od prędkości i kierunku wiatru) można bez problemu z dużą dokładnością wyliczyć.

W dużym uproszeniu można napisać, że półślizg jest wówczas, gdy dziób łodzi jest uniesiony do góry. Oznacza to, że łódź ślizga się co prawda po wodzie, ale dużą jej część "pcha" zanurzoną rufą.
Takie pływanie jest nieefektywne (czytaj: nieekonomiczne - paliwożerne), ale czasem potrzebne aby szybko przemieścić się z miejsca na miejsce, zamiast długo płynąć wypornościowo. Prędkość ok.25-30km/h zamiast wypornościowej prędkości 7-8km/h.

Pełny ślizg jest wówczas, gdy dziób łodzi po fazie pół-ślizgu "opadnie" w pełen ślizg (w mojej motorówce już osiągalny przy prędkości ok.40km/h). Łódź wówczas "nie pcha" masy wody przed sobą, spalanie jest mniejsze niż w pół-ślizgu, a prędkość nie musi być o wiele większa. Problem jednak w tym, że do osiągnięcia pełnego ślizgu potrzeba o wiele mocniejszego silnika - czytaj: kilkukrotnie droższego i ogólnie mocniejszego wyposażenia (np. hydrauliki), mocniejszego kadłuba itp.

Jachty pół-ślizgowe są zatem przeznaczane dla osób, które nie potrzebują pływać w ślizgu na co dzień (lub z przyczyn ekonomicznych nie mogą sobie pozwolić na zakup mocnego silnika), a chcą mieć rezerwę mocy na "wszelki wypadek" (ucieczka przed burzą, nagły wypadek, uniknięcie zderzenia, konieczność szybkiego powrotu do portu itp.).
 
 
~yep

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 1116
Wysłany: 2013-08-27, 20:35    [Cytuj]

yavor napisał/a:
Pikne to to nie jest :mrgreen: Ciekawe jak będzie wyglądała wersja docelowa (zabudowana).

W październiku "wszystkich" zaprosimy na testy całkowicie gotowej łodzi.

balt 818 titan_pers_2.jpg
Plik ściągnięto 553 raz(y) 466,45 KB

balt 818 titan_pers_1.jpg
Plik ściągnięto 632 raz(y) 398,21 KB

balt 818 titan_1.jpg
Plik ściągnięto 557 raz(y) 383,48 KB

DSC05133.JPG
a oto w realku dolna część kadłuba obciążona najróżniejszymi puchami żelkotu, topkotu, żywicy itp o łącznej masie 1650 kg.
Plik ściągnięto 520 raz(y) 271,8 KB

Ostatnio zmieniony przez yep 2013-08-27, 20:53, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2013-08-27, 23:11    [Cytuj]

A jak z prędkością i zużyciem paliwa?
Bo chyba po to były te testy...
Ta 50-ka to chyba nie spali więcej niż 20l/h, czyli przy prędkości 25km/h wyjdzie 80l/100km, o ile ten dociążony kadłub pozwolił na osiągnięcie takiej prędkości przy tym małym silniku.

Tyko przykładowo Merry Fisher 725 z Suzuki DF 175 spali trochę mniej przy prędkości marszowej (w ślizgu) 35 km/h.
 
 
~yep

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 1116
Wysłany: 2013-08-29, 10:04    [Cytuj]

aleksiasty napisał/a:
A jak z prędkością i zużyciem paliwa?
Bo chyba po to były te testy...
Ta 50-ka to chyba nie spali więcej niż 20l/h, czyli przy prędkości 25km/h wyjdzie 80l/100km, o ile ten dociążony kadłub pozwolił na osiągnięcie takiej prędkości przy tym małym silniku.

Tyko przykładowo Merry Fisher 725 z Suzuki DF 175 spali trochę mniej przy prędkości marszowej (w ślizgu) 35 km/h.

Zastosowany do testu silnik jest o wiele za mocny. Planowany jest silnik o mocy 30 KM i wtedy łódż ma płynąć max ok 22 km/h.
Spalanie w zaleznosci od wykorzystywanej mocy oraz warunków falowych akwenu od 2.5 l/h do ok 8 l/h

Teoretycznie housebot półslizgowy o tych samych parametrach i z tym samym silnikiem powinien uzyskiwać prędkość ok dwukrotnie większą od houseboata o kadłubie wypornościowym
Ostatnio zmieniony przez yep 2013-08-29, 10:07, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
nemo

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 42
Wysłany: 2013-09-04, 09:13    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Fala była duża. "Praw fizyki Pan nie zmienisz..." Testowano część podwodną kadłuba

A ktoś ze stoczni wmawiał, że posiedli wiedzę tajemną i fali w półślizgu nie będzie. :lol:
Koń by się uśmiał :mrgreen:
ModEdit: Korekta cytowania
Ostatnio zmieniony przez zenek 2013-09-04, 09:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~yep

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 1116
Wysłany: 2013-09-04, 20:16    [Cytuj]

nemo napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
Fala była duża. "Praw fizyki Pan nie zmienisz..." Testowano część podwodną kadłuba

A ktoś ze stoczni wmawiał, że posiedli wiedzę tajemną i fali w półślizgu nie będzie. :lol:
Koń by się uśmiał :mrgreen:
ModEdit: Korekta cytowania


Akurat chodziło o falę dziobową - jaką wytwarzają kadłuby wypornościowe. Kilwater to kilwater - jest taki jaki jest i na to nie ma wpływu. Rzeczywiście koń by sie uśmiał z tego co oczywiste a dla niektórych niezrozumiałe.
Ostatnio zmieniony przez yep 2013-09-04, 20:21, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2013-09-04, 22:21    [Cytuj]

To nie jest do końca aż tak oczywiste.
Kilka dni temu z wielkim zdumieniem obserwowałem ponton, tak z pięć metrów długości sunący po wodzie z prędkością znacznie powyżej teoretycznej wypornościowej, na moje oko z 10Kn zostawiający za sobą ledwie zmarszczoną wodę.

To potwierdza teorię, że da się dopracować kadłub tak, by nieco oszukać dotychczasowo obowiązujące wzory arytmetyczne, ale konstruktorom hausbotów jeszcze do tego bardzo daleko...
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28303
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-09-04, 22:40    [Cytuj]

aleksiasty napisał/a:
To nie jest do końca aż tak oczywiste.
Kilka dni temu z wielkim zdumieniem obserwowałem ponton, tak z pięć metrów długości sunący po wodzie z prędkością znacznie powyżej teoretycznej wypornościowej, na moje oko z 10Kn zostawiający za sobą ledwie zmarszczoną wodę.


To jest akurat oczywiste i wynika z elementarnych praw fizyki.
Lekki ponton + duża prędkość = niemal brak zafalowania
Motorówka średniej wielkości + pełny ślizg = mała fala
Ciężki jacht motorowy + pełny ślizg (rzadko w Polsce spotykany ze względu na ogromne spalanie potężnych silników) = spora fala
Ciężka łódź + prędkość półślizgowa = olbrzymia fala

Kiedyś na targach w Gdańsku oglądałem duży jacht wyposażony w dwa silniki, które w pełnym ślizgu spalały 240 litrów na godzinę... każdy z osobna. :-P
 
 
marekj

Pomógł: 42 razy
Wiek: 48
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 3333
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2013-09-05, 07:44    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Kiedyś na targach w Gdańsku oglądałem duży jacht wyposażony w dwa silniki, które w pełnym ślizgu spalały 240 litrów na godzinę... każdy z osobna. :-P

Bożesz Ty mój.... 4 litry na minutę (każdy z osobna). Jak rozwiązano tam problem tworzenia się potężnych wirów w baku??? (godzinna przejażdżka 2700 zł.... ale kto bogatemu zabroni...) :mrgreen:
 
 
funyo

Pomógł: 162 razy
Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 6892
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-09-05, 08:13    [Cytuj]

marekj napisał/a:

Bożesz Ty mój.... 4 litry na minutę (każdy z osobna). Jak rozwiązano tam problem tworzenia się potężnych wirów w baku??? (godzinna przejażdżka 2700 zł.... ale kto bogatemu zabroni...) :mrgreen:

Bak jest usytuowany pod podłogą kokpitu i podobnie jak ta podłoga, jest przeźroczysty. W ten sposób wir w baku jest dodatkową atrakcją dla pasażerów i dodatkowo podnosi prestiż właściciela, jako posiadacza własnej, prywatnej czarnej dziury ;-) :mrgreen:
 
 
~yep

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 1116
Wysłany: 2013-09-11, 21:11    [Cytuj]

funyo napisał/a:
marekj napisał/a:

Bożesz Ty mój.... 4 litry na minutę (każdy z osobna). Jak rozwiązano tam problem tworzenia się potężnych wirów w baku??? (godzinna przejażdżka 2700 zł.... ale kto bogatemu zabroni...) :mrgreen:

Bak jest usytuowany pod podłogą kokpitu i podobnie jak ta podłoga, jest przeźroczysty. W ten sposób wir w baku jest dodatkową atrakcją dla pasażerów i dodatkowo podnosi prestiż właściciela, jako posiadacza własnej, prywatnej czarnej dziury ;-) :mrgreen:


Łódź ma być wystawiona na Targach w Łodzi a przed tym mają się odbyc testy na wodzie

balt_818_tytan_13.jpg
Plik ściągnięto 367 raz(y) 688,93 KB

Ostatnio zmieniony przez yep 2013-09-11, 21:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~yep

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 1116
Wysłany: 2013-09-14, 23:15    [Cytuj]

wnetrze

balt_818_tytan_11.jpg
Plik ściągnięto 652 raz(y) 734,24 KB

 
 
~yep

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 1116
Wysłany: 2013-09-16, 21:07    [Cytuj]

płyniemy

balt 818 titan_konsola_2.jpg
płyniemy
Plik ściągnięto 281 raz(y) 531,4 KB

 
 
funyo

Pomógł: 162 razy
Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 6892
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-09-16, 23:16    [Cytuj]

Kurcze, znowu suwklapy na zejściówce :-/
Czyżby to był problem w budowanym od podstaw jachcie wprojektować przesuwane drzwi?
 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2013-09-16, 23:23    [Cytuj]

~funyo, to oczywiście żaden problem, ale przy wysokości otworu na drzwi rzędu 150 centymetrów byłoby raczej niewygodnie, szczególnie walić łbem w sufit przy szybkiej porannej ewakuacji na siusiu.
I tu musimy pogodzić się z ponurą rzeczywistością wymuszającą bądź to suwklapę, bądź jakiś unoszony luk, który mi się znacznie bardziej podoba.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28303
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-09-17, 01:02    [Cytuj]

Rynek zna rozwiązania umożliwiające zaprojektowanie przesuwnych drzwi w taki sposób, aby nie walić głową w cokolwiek (drzwi są wygięte). Jest to jednak rozwiązanie bardziej skomplikowane w wykonaniu (a przez to droższe) od dobrze znanej suwklapy.

Na targach można zobaczyć jachty superwykonane i superwykończone, nad którymi każdy cmoka z zachwytu... a potem kupuje coś dostępnego cenowo. Na rynku polskim póki co rządzi cena.
 
 
funyo

Pomógł: 162 razy
Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 6892
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-09-17, 09:52    [Cytuj]

Nie, no, moje pytanie było z tych retorycznych ;-)
Znam co nieco technologię wykonywania łódek i zdaję sobie sprawę z pewnych trudności takiego rozwiązania...
...ale występują one głównie na mniejszych jednostkach (mała szerokość) :-P
Oczywiście koszty mogą grać jakąś rolę, ale nie oszukujmy się, drzwi suwane są montowane na tańszych łodziach i nie ma problemu. Owszem gięta pleksi jest droga, ale można przecież takie drzwi odformować z laminatu.
Nawet ilość elementów jest identyczna - suwklapa, sztorcklapa i prowadnice - to prezentowane tu rozwiązanie.
W proponowanym przeze mnie są: drzwi, prowadnice i pokrywa w kształcie konsoli sterowniczej. Tu 3 i tu 3. :-P
Fakt, elementy te są nieco większe, ale przy cenie jachtu powyżej 100tys. te dodatkowe 10kg laminatu chyba nie robi różnicy :roll:
Poniżej przykłady, jak można to zrobić: pierwsza łódka ma 2,10m szerokości, w drugiej zaś widać drzwi z laminatu.
Więc da się ;-)

ModEdit: Usunięto link komercyjny z jednego ze zdjęć

2244.jpg
Plik ściągnięto 8832 raz(y) 24,93 KB

b161851_6_172.png
Plik ściągnięto 380 raz(y) 303,29 KB

Ostatnio zmieniony przez zenek 2013-09-17, 10:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH