FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

MTSW 2019

Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Duży czy mały
Autor Wiadomość
tommazur

Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 23
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2013-02-16, 14:46   Duży czy mały [Cytuj]

Przyjęło się że że do małego jachtu zakłada się małe silniki 2-6KM i to owszem wystarcza. Rozważam jednak opcję zamontowania silnika np 15KM, nie żeby szybciej pływać, a po to by było ciszej. Ostatnio pływaliśmy z silnikiem 4KM, który żeby w miarę płynąć chodził na ok. 2/3 obrotów, i był przy tym bardzo hałaśliwy. Taka 15 zaś, wydaje mi się że pracując na wolnych obrotach będzie tak samo popychać łódź, przy czym będzie bardzo cicha. Może ktoś to spraktykował? Ciekawy jestem, jak się też odniesie to do spalania?
Ostatnio zmieniony przez tommazur 2013-02-16, 14:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kursmazury

Pomógł: 64 razy
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 2571
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-02-16, 16:28    [Cytuj]

Wszystko zależy od tego, do jakiego to ma byc jachtu. 4KM jest głośny, bo jednocylindrowy. 8 lub 9,9 KM jest już 2 cylindrowy i dużo cichszy. Kiedyś już wszystkie 6 konne były dwucylindrowe, obecnie część firm produkuje je jako podrasowaną 4-kę.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 194 razy
Wiek: 40
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9135
Wysłany: 2013-02-16, 21:24    [Cytuj]

15ka bedzie sporo ciezsza. Sprawdzic czy pantograf wytrzyma i czu rufa nie zatonie.
Pomysk imho slaby. Wolalbym odpowiedmi silnik dobrej marki - poprpstu cicho pracujacy.

Duze doswiadczenie w tym zakresie ma Siga2.
 
 
raczekp1

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 128
Wysłany: 2013-02-17, 08:23    [Cytuj]

8 ka w 4stroke wazy 37 kg/yamaha
a 15 ka w 4 stroke to 50 kg

8ke podnosic na pawęzy to jeszcze ok ale 15stke podnosic to juz trzeba siłe włozyc ku temu

a powiesic 50 kg na pantografie to tez obciązenie + ucąig od śruby to cięzko na pantograf

radze 8ke 4 stroke + srube uciągową hig thrust
 
 
tommazur

Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 23
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2013-02-17, 12:07    [Cytuj]

Witam kolegę z forum motorowodnego:) Właściwie to mam starą 15 Suzuki 2 suw i pytam po części że nie wiem czy zostawić ją do żaglówki. Na małych obrotach nie jest dużo głośniejszy od 4suwa, a te małe silniczki piłowane na dużych obrotach wszystkie są głośne. Chyba bez przetestowanie w praktyce się nie obejdzie.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 194 razy
Wiek: 40
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9135
Wysłany: 2013-02-17, 13:07    [Cytuj]

Nie wiem po co piszecie o pilowanych malych silniczkach w kontekscie malego jachtu i silnokow 2-6 km. Na swojej lodce gdy miala mase ok 2,6t + 400 kg zalogi i zapasow uzywalem silnika 6 km i w dlugich przelotach nie bylo mowy o pilowaniu. W podrozy z Ilawy do Gdanska spalilem ponizej litra na godzine.
 
 
tommazur

Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 23
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2013-02-17, 13:46    [Cytuj]

Nie lubię wolno pływać, więc taki silnik 4-6KM pracował by zapewne na największych obrotach, czyniąc przy tym dużo hałasu. Dlatego też pomyślałem o większym, który sądzę na wolnych obrotach, będzie pchał łódź z taką samą prędkością, lecz będzie przy tym cichszy. To tylko moje teoria, stąd pytam doświadczonych.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 194 razy
Wiek: 40
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9135
Wysłany: 2013-02-17, 14:16    [Cytuj]

Jacht wypornościowy i tak szybciej nie popłynie niż określona kadłubem granica.

Chyba że mówisz o małych lekkich łódkach typowo motorowych? Na nich się nie znam. Ale wówczas oczywistym jest, że im większa para, tym lepiej. Tylko co do tego mają jachty o których wspominasz na początku? :)

Napisz jaka to łódka w końcu :-)
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-02-17, 17:55    [Cytuj]

tommazur napisał/a:
Nie lubię wolno pływać, więc taki silnik 4-6KM pracował by zapewne na największych obrotach, czyniąc przy tym dużo hałasu. Dlatego też pomyślałem o większym, który sądzę na wolnych obrotach, będzie pchał łódź z taką samą prędkością...

Jeżeli nie lubisz pływać wolno to kup sobie szybką motorówkę lub skuter wodny i będziesz pływał szybko. ;-)

ps: ... jeden z bardziej "wkurzający" mnie widoków to łódka z położonym masztem na kanałach ścigająca się ze wszystkimi i robiąca przy tym silną falę tłukącą się po brzegach kanału. :evil:
 
 
tommazur

Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 23
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2013-02-17, 18:20    [Cytuj]

extant napisał/a:
tommazur napisał/a:
Nie lubię wolno pływać, więc taki silnik 4-6KM pracował by zapewne na największych obrotach, czyniąc przy tym dużo hałasu. Dlatego też pomyślałem o większym, który sądzę na wolnych obrotach, będzie pchał łódź z taką samą prędkością...

Jeżeli nie lubisz pływać wolno to kup sobie szybką motorówkę lub skuter wodny i będziesz pływał szybko. ;-)

ps: ... jeden z bardziej "wkurzający" mnie widoków to łódka z położonym masztem na kanałach ścigająca się ze wszystkimi i robiąca przy tym silną falę tłukącą się po brzegach kanału. :evil:


mam motorówkę :-) Również nie lubię takiego widoku, jednak chcę pływać też po rzece i prędkość 5km/h mi nie odpowiada bo po prostu wolę nieco szybciej a nie lubię hałasu.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-02-17, 18:37    [Cytuj]

tommazur napisał/a:
... Również nie lubię takiego widoku, jednak chcę pływać też po rzece i prędkość 5km/h mi nie odpowiada bo po prostu wolę nieco szybciej a nie lubię hałasu.

Teraz już rozumiem. :-) ... no to nie masz co się zastanawiać i powinieneś kupić mocniejszy silnik, ale czy od razu 15KM to nie wiem, może 8-9KM by już spokojnie wystarczyło ? :-)
 
 
tommazur

Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 23
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2013-02-17, 18:42    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
Jacht wypornościowy i tak szybciej nie popłynie niż określona kadłubem granica.

Chyba że mówisz o małych lekkich łódkach typowo motorowych? Na nich się nie znam. Ale wówczas oczywistym jest, że im większa para, tym lepiej. Tylko co do tego mają jachty o których wspominasz na początku? :)

Napisz jaka to łódka w końcu :-)


Łódka prawdopodobnie będzie Conrad 600 ok 700kg wagi albo wspomniany mały Plastuś. Nie chcę z niej robić motorówki. Chodzi mi o hałas. Zakładam że silnik 4-6KM będzie u mnie pracował na wysokich obrotach głośno, zaś 15KM chodząc na niskich obrotach, będzie w takim przypadku dużo cichszy a pchał będzie z taką samą prędkością.

W skrócie: Mały silnik max obrotów=duży hałas. Duży silnik minimum obrotów=mały hałas. Prędkość łodzi w obydwóch przypadkach taka sama.
 
 
raczekp1

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 128
Wysłany: 2013-02-17, 18:48    [Cytuj]

sruba uciągowa spowoduje ze manetka.rumpel bedzie w pozycji max 50% nawet w 4rce lub 6tce
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-02-17, 18:55    [Cytuj]

tommazur napisał/a:
... Łódka prawdopodobnie będzie Conrad 600 ok 700kg wagi albo wspomniany mały Plastuś. Nie chcę z niej robić motorówki. Chodzi mi o hałas. Zakładam że silnik 4-6KM będzie u mnie pracował na wysokich obrotach głośno, zaś 15KM chodząc na niskich obrotach, będzie w takim przypadku dużo cichszy a pchał będzie z taką samą prędkością...

tommazur napisał/a:
... Właściwie to mam starą 15 Suzuki 2 suw i pytam po części że nie wiem czy zostawić ją do żaglówki. Na małych obrotach nie jest dużo głośniejszy od 4suwa, a te małe silniczki piłowane na dużych obrotach wszystkie są głośne...

Do łódki 600-700kg silnik 15KM to moim zdaniem... "dużo za dużo". ;-) Ale skoro chodzi Ci konkretnie o tą 15 Suzuki 2 suw, to pływałem kiedyś na 15 Yamaha 2 suw i faktycznie, na niskich obrotach nie była zbytnio głośna, ale za to zużycie paliwa było... zniechęcające. :-/
Ostatnio zmieniony przez extant 2013-02-17, 19:01, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
~Colonel

Pomógł: 30 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 1382
Wysłany: 2013-02-17, 20:57    [Cytuj]

Dal takiej łodki 8KM to bardzo dużo
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 194 razy
Wiek: 40
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9135
Wysłany: 2013-02-17, 22:03    [Cytuj]

Na Babooshce mam aktualnie 15kę z uciągową śrubą i to jest za dużo.

Zatopisz tą swoją łódkę. Będziesz też musiał prawdopodobnie zmienić pantograf.
Zwolnisz też na żaglach (trym wzdłużny). Tak więc kosztem szybszego pływania na silniku jachtem żaglowym będziesz poruszał się pod żaglami wolniej.

Nadal uważam, że 15ka to jest poroniony pomysł. Hałas jest kwestią marki silnika, stanu silnika i rezonansu. Może zastanów się nad kapturem wygłuszającym?

Do takiej łódki kulturalnie pracujący Mercury 4km sailpower w zupełności wystarcz by poruszać się z prędkością prawie że graniczną (wypornościowo), ale nadal w ciszy i spokoju.
 
 
~Adam Żyszkowski

Pomógł: 55 razy
Dołączył: 20 Maj 2011
Posty: 1318
Skąd: Strzyboga
Wysłany: 2013-02-17, 22:40    [Cytuj]

tommazur napisał/a:
Witam kolegę z forum motorowodnego:) Właściwie to mam starą 15 Suzuki 2 suw i pytam po części że nie wiem czy zostawić ją do żaglówki. Na małych obrotach nie jest dużo głośniejszy od 4suwa, a te małe silniczki piłowane na dużych obrotach wszystkie są głośne. Chyba bez przetestowanie w praktyce się nie obejdzie.


Taką Suzuki jak na zdjęciu (to nie mój silnik! drugi plan jest rewelacyjny, nie?)? Ta akurat jest 10 konna, ale od szef pewnego znanego serwisu z Pruszkowa koło Warszawy powiedział mi, że po drobnej modyfikacji gaźnika (dysza) robi się 15 koni. Ja tyle nie chcę, zostałem przy 10. Wystarcza, że hoho! Tylko ma jedną wadę - straszny pijak :-(

Moja ma krótką kolumnę (ta ze zdjęcia chyba długą), wazy 38kg. Dla porównania - 5 konna, 4-suwowa honda wały 30kg. Z Suzuki jestem bardzo zadowolony (mimo spalania) i cieszę się, że ją kupiłem.

Jeśli swój silnik masz od lat, znasz go i mu ufasz to zostaw. Jak Cię stać na nowy motor to spoko, a jak kupisz to nie wiadomo co. Taki kot w worku.


 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2013-02-17, 22:56    [Cytuj]

Na Conradzie 600, czy Beziku dwucylindrowa dwusuwowa Suzuki DT6 będzie efektywnie ciągnąć przy obrotach 2000-2500RPM nawet przy silnym przeciwnym wietrze.
Powyżej tych obrotów jedynie więcej pali, i stawia wyższą falę przy niezauważalnym wzroście prędkości.
Kultura pracy tego silnika pozwala na rozmowę szeptem w odległości nie większej niż metr od "kataryny".
Podejrzewam, że w przypadku innych zacnych marek wcale nie jest gorzej.
 
 
kursmazury

Pomógł: 64 razy
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 2571
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-02-18, 10:19    [Cytuj]

Założenie cięzkiego silnika wymusi dobalastowanie dziobu, zeby utrzymać poprawny trym. W przeciwnym wypadku dziób będzie uniesiony podczas żeglugi a przez to korzyści z większej mocy silnika poważnie uszczuplone.
Na swoim Orionie i Bezie 4 (i 2 też :P ) stosuję wymiennie Yamahę Maltę 3KM i Tohatsu 3.5 KM. Do pływania z prędkością ok. 10 km/h(przejście z Rynu do Giżycka w 4 godziny) wystarczy jazda z przepustnicą otwartą do 2/3.
Raz tylko brakowało mi mocy, gdy wyszedłem Orionem ze wspomnianym Tohatsu na pawęży, na wstecznym(akurat inaczej nie mogłem)na falę 'białoszkwałową" w sierpniu 2000 roku w celu ratowania zalogi wywróconej łodzi. Wtedy łajba ledwo szła biorąc falę do kokpitu. Ale szła.
 
 
tommazur

Dołączył: 11 Lut 2013
Posty: 23
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2013-02-18, 20:38    [Cytuj]

Dzięki za rady, myślę, ze trzeba będzie przetestować 15KM i coś mniejszego a wtedy okaże się który będzie bardziej efektywniejszy. Po Waszych sugestiach chyba będę celował w coś o mocy mniejszej, gdyż 15 nawet na małych obrotach może sporo spalić, a to może być większą wadą niż hałas małego silnika. No i ta waga, czego nie brałem pod uwagę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH