FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

MTSW 2019

Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2013-05-30, 00:34
Rumpel vs koło sterowe i inny osprzęt "morski"
Autor Wiadomość
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2012-11-13, 08:30   Rumpel vs koło sterowe i inny osprzęt "morski" [Cytuj]

ModEdit: Wydzielone z http://forum.mazury.info....p=111348#111348

Koło sterowe na mazurskich turystycznych łódkach to - dla mnie - przede wszystkim "lans". ;-) Do tego ster głębinowy i silnik stacjonarny to dodatkowe ograniczenie "manewrowalności" dużej łódki w ciasnych i zatłoczonych portach/marinach, a poza tym zajmuje sporo miejsca w i tak niezbyt dużych kokpitach turystycznych przecież łódek.
Ostatnio zmieniony przez pough 2012-11-13, 11:24, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
~Colonel

Pomógł: 30 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 1382
Wysłany: 2012-11-13, 09:09    [Cytuj]

I co tego?
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 186 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13252
Wysłany: 2012-11-13, 09:15    [Cytuj]

Zdecydowałem się wydzielić post extanta, otwierający IMHO ciekawą dyskusję na temat różnicy zdań chyba dość głęboko zakorzenionej wśród szuwarowców na temat wyższości jednego nad drugim.

A chodzi o (jak w temacie) koło sterowe i rumpel. ;-) :-D
Ostatnio zmieniony przez pough 2012-11-13, 09:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2012-11-13, 09:26    [Cytuj]

Colonel napisał/a:
I co tego?

Właśnie to co napisałem powyżej. :mrgreen: Mój post został wpisany w zupełnie innym temacie, a że Robert wydzielił go do odrębnego tematu... no cóż, to już nie moja wina. :mrgreen: :-P
Ostatnio zmieniony przez extant 2012-11-13, 09:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7284
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2012-11-13, 09:28    [Cytuj]

Troche lansu jest na pewno + pulpit sterowniczy z wiekszości niepotrzebnym oprzyrządowaniem. mamy taka namiastkę żeglowania po morzu. Co do sterów głebinowych i silników stacjonarnych. Uważam ,że na 10 metrowcach ster na trzonie + silnik stacjonarny lepiej sie sprawdza niz ster na pawęzy i silnik na pantografie. To są w sumie duże jachty morskie. Natomiast zamiast koła chyba poręczniejszy jest rumpel, ale to też zalezy od upodobań, przyzwyczajeń. W końcu jednym i drugim da się sterować.

Sławek
 
 
kursmazury

Pomógł: 64 razy
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 2571
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2012-11-13, 09:29    [Cytuj]

Podzielam zdanie extanta. Na śródlądziu preferuję rumpel, na morzu- koło. Choć i tak większość czasu na wodzie spędzam za kierownicą...
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7284
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2012-11-13, 09:30    [Cytuj]

kursmazury napisał/a:
Podzielam zdanie extanta. Na śródlądziu preferuję rumpel, na morzu- koło. Choć i tak większość czasu na wodzie spędzam za kierownicą...


To tak jak ja :-D

Sławek
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 186 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13252
Wysłany: 2012-11-13, 09:39    [Cytuj]

Ja te preferencje uzależniam nie od morza czy śródlądzia, ale od rodzaju pływania i potrzeb.

Koło zwłaszcza to z hydrauliką daje możliwość odejścia na dłuższą chwilę od steru. Jest to bardzo wygodne gdy żeglujmy sami, bądź z "pasażerami", gdzie rumpel wymaga dodatkowej blokady.

Rumpel natomiast daje więcej precyzji oraz szybszą reakcję, co wydaje się bardziej pożądane na śródlądziu, ale jest do opanowania na kole oraz możliwość podniesienia płetwy sterowej do pionu, ale i głębinowa płetwa ma swoje zalety.

Moim zdaniem każde rozwiązanie ma wady i zalety. :-D
 
 
kursmazury

Pomógł: 64 razy
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 2571
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2012-11-13, 09:51    [Cytuj]

Moje zdanie oparte jest na względach czysto praktycznych. Na śródlądziu zasadniczo więcej się tym sterem macha a wychylenia płetwy bywają głębsze niż potrzebne na morzu. Zwłaszcza w ciasnych przejściach zapełnionych "niedzielnymi żeglarzami" gdzie trzeba się ratować gwałtownymi manewrami przed stłuczką, bo trzeba mysleć też za innych użytkowników wody. Tu rumpel jest bezkonkurencyjny. Na morzu takie zjawiska, praktycznie, nie występują, bezwładność steru może być większa a wychylenia płetwy wolniejsze. Najbardziej się nim pracuje na sporej, stromej fali ale nie wymaga to zbyt gwałtownych i głębokich wychyleń płetwy.
Różnice praktyczne między rumplem a kołem najlepiej się zauważa na motorowkach i bojerach, gdzie prędkości są większe niż na żaglówkach i można odczuć jakie różnice są w szybkości zwrotów wykonywanych za pomocą jednego i drugiego urządzenia.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 194 razy
Wiek: 40
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9142
Wysłany: 2012-11-13, 10:30   Re: Rumpel vs koło sterowe [Cytuj]

extant napisał/a:
ModEdit: Wydzielone z http://forum.mazury.info....p=111348#111348

Koło sterowe na mazurskich turystycznych łódkach to - dla mnie - przede wszystkim "lans". ;-) .


Nie rozumiem ciagle powtarzanego przez wiele osob argumentu pt. "lans" w zeglarstwie. Najczesciej w tym srodladowym, bo w morskim nie spotkalem takich okreslen. Wieksza lodka = lans, kolo sterowe = lans, rekawiczki = lans, tek w kokpicie = lans, firmowe ciuchy = lans o td. Glupie, bezpodtsawne i bezsensowne klasyfikowanie innych.
Moim zdaniem lansem jest samo zeglarstwo, lansem jest spedzanie czasu na jachcie, lansem jest pisanie na forum. To taki sam argument jak ten powyzej. Aha, telefony komorkowe tez sa lansem.

Darujcie sobie to szufladkowanie. Kazdy plywa jak chce i na czym chce. Mozna dyskutowac o wadach i zaletach konlretnych rozwiazan, ale nie argumentami o lanserstwie.
 
 
~Siga2
Siga2

Pomógł: 47 razy
Dołączył: 29 Paź 2010
Posty: 1263
Wysłany: 2012-11-13, 10:34    [Cytuj]

Osobiście uważam że należy wybierać rodzaj sterowania w zależności od stanu zdrowia . Na razie jeszcze jeżdzę na pawężowym ,ale kto wie co będzie dalej ?
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 186 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13252
Wysłany: 2012-11-13, 10:38   Re: Rumpel vs koło sterowe [Cytuj]

plitkin napisał/a:
...Mozna dyskutowac o wadach i zaletach konlretnych rozwiazan, ale nie argumentami o lanserstwie.

Z tym się zgadzam, a nawet określanie lanserstwem rozwiązań czy zachowań nie uważam za argument tylko prywatne odczucia.
Co dla jednego jest laserstwem dla innego będzie prozą dnia.
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13752
Wysłany: 2012-11-13, 10:46    [Cytuj]

Koło sterowe determinuje pozostałe elementy wyposażenia jachtu. A więc taki jacht posiada ster głębinowy, silnik stacjonarny lub w studzience. Tak czy owak bez możliwości obrotu na kolumnie, a więc zacieśnienia cyrkulacji. Z takiego wyposażenia wynikają kolejne utrudnienia w żegludze, manewrowaniu czy cumowaniu "na dziko". Ciężko jest mi się doszukać zalet takiego rozwiązania, może ktoś kto dużo pływa takim jachtem je poda. Robert :-D ?

Jak by nie patrząc koło sterowe jest charakterystyczne dla jachtów morskich i na śródlądziu IMHO sprawdza się średnio. Możemy to nazwać lansem czy przerostem formy nad treścią Pulpit sterowniczy takiego jachtu wyposażony też bywa bardzo często w elektronikę konieczną na morzu, a zbędną na WJM. Więc czemu ma to służyć ?
 
 
~RZ

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 04 Maj 2010
Posty: 1686
Wysłany: 2012-11-13, 10:53    [Cytuj]

zenek napisał/a:
Koło sterowe determinuje pozostałe elementy wyposażenia jachtu. A więc taki jacht posiada ster głębinowy, silnik stacjonarny lub w studzience. Tak czy owak bez możliwości obrotu na kolumnie, a więc zacieśnienia cyrkulacji. Z takiego wyposażenia wynikają kolejne utrudnienia w żegludze, manewrowaniu czy cumowaniu "na dziko". Ciężko jest mi się doszukać zalet takiego rozwiązania, może ktoś kto dużo pływa takim jachtem je poda. Robert :-D ?

Jak by nie patrząc koło sterowe jest charakterystyczne dla jachtów morskich i na śródlądziu IMHO sprawdza się średnio. Możemy to nazwać lansem czy przerostem formy nad treścią Pulpit sterowniczy takiego jachtu wyposażony też bywa bardzo często w elektronikę konieczną na morzu, a zbędną na WJM. Więc czemu ma to służyć ?
Zenek odpowiadając na twoje ostatnie pytanie .oczywiście dobremu samopoczuciu ,każdy odczuwa jakieś pragnienia jeden chce to mieć drugi to jeden chce mieć koło to go kupuje drugiemu starcza rumpel albo kajak to też go kupuje taka jest natura ludzka i fajnie że tak jest kolorowo :-D
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2012-11-13, 10:54    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
....
Nie rozumiem ciagle powtarzanego przez wiele osob argumentu pt. "lans" w zeglarstwie....

Dla łatwiejszego zrozumienia masz Wiktor poniżej fotkę łódki, która jest - moim zdaniem - bardzo dobrym przykładem... "śródlądowego lansu". :mrgreen: :-P

twister 36.jpg
Plik ściągnięto 910 raz(y) 461,05 KB

 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 186 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13252
Wysłany: 2012-11-13, 10:54    [Cytuj]

Zmieniam tytuł wątku na Rumpel vs koło sterowe i inny osprzętu "morski", bo widzę, że temat się rozwija o inny sprzęt jachtowy w tym elektronika.
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 186 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13252
Wysłany: 2012-11-13, 10:56    [Cytuj]

zenek napisał/a:
...Pulpit sterowniczy takiego jachtu wyposażony też bywa bardzo często w elektronikę konieczną na morzu, a zbędną na WJM. Więc czemu ma to służyć ?

A jakie sprzęty masz na myśli?
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 186 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13252
Wysłany: 2012-11-13, 10:57    [Cytuj]

extant napisał/a:
plitkin napisał/a:
....
Nie rozumiem ciagle powtarzanego przez wiele osob argumentu pt. "lans" w zeglarstwie....

Dla łatwiejszego zrozumienia masz Wiktor poniżej fotkę łódki, która jest - moim zdaniem - bardzo dobrym przykładem... "śródlądowego lansu". :mrgreen: :-P

A w czym to przeszkadza?
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13752
Wysłany: 2012-11-13, 10:59    [Cytuj]

pough napisał/a:
A jakie sprzęty masz na myśli?

Chociażby busola :-P !
 
 
~RZ

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 04 Maj 2010
Posty: 1686
Wysłany: 2012-11-13, 11:01    [Cytuj]

extant napisał/a:
plitkin napisał/a:
....
Nie rozumiem ciagle powtarzanego przez wiele osob argumentu pt. "lans" w zeglarstwie....

Dla łatwiejszego zrozumienia masz Wiktor poniżej fotkę łódki, która jest - moim zdaniem - bardzo dobrym przykładem... "śródlądowego lansu". :mrgreen: :-P
No i co w tym złego że dwa koła może jest dwóch właścicieli :-P i chcą razem mieć dobre samopoczucie :mrgreen: jeśli ich stać i to lubią to mogą jeszcze mieć jedno po środku ich sprawa .
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH