FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2012-06-10, 22:15
Czego nie robić na szlaku [fototemat]
Autor Wiadomość
<|Kilo

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 629
Skąd: W-wa
Wysłany: 2019-09-18, 15:37    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
Ponownie zwracam uwagę na różnice między podniesieniem lekkiego miecza z laminatu lub cienkiej blachy, a mieczem metalowym, ciężki. Będzie różnica dla środka ciężkości - dla miecza lekkiego mała, dla ważącego choćby 80kg znaczna, moment prostujący to ważna rzecz.


Na to samo delikatnie sygnalizowałem w linku 5 postów wyżej ( w pkt6)
 
 
~mmaacc

Pomógł: 7 razy
Wiek: 50
Dołączył: 25 Cze 2013
Posty: 651
Wysłany: 2019-09-18, 17:47    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
Ponownie zwracam uwagę na różnice między podniesieniem lekkiego miecza z laminatu lub cienkiej blachy, a mieczem metalowym, ciężki. Będzie różnica dla środka ciężkości - dla miecza lekkiego mała, dla ważącego choćby 80kg znaczna, moment prostujący to ważna rzecz.

Tomek. Mówimy tu o "podnieseniu" go o jakieś 10%. Jak już wspomniałem miecz obrotowy w trakcie podnoszenia początkowo wła sciwie głównie przesuwa się po łuku do tyłu bez znaczacej zmiany powierzchni czynnej i położenia w pionie środka ciężkości. To powoduje głównie korzystne w trudnych warunkach przesuniećie środka oporu bocznego do tyłu.
Dopiero w późniejszej fazie następuje podniesienie środka ciężkości miecza do góry. Tego nie polecam!...
 
 
<|Tobo
Tobo

Pomógł: 54 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3860
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2019-09-18, 18:45    [Cytuj]

Maciek, sorry, ale ja wiem o czym tu "Wy" piszecie, a Ty chyba nie chcesz wiedzieć o czym ja piszę?
Popatrz poniżej, teoretyczny metrowy miecz, od prawej - w pionie, wybrany o 10stopni, wybrany o 30 stopni. Kropka górna to oś obrotu, dolna to teoretyczny środek ciężkości miecza. Moment to siła x ramię.
Więc podniesienie miecza nawet niewiele ma wpływ na środek ciężkości całej łódki, tym samym moment na prostujący, co w skrajnych przechyłach ma duże znaczenie.

miecz.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 80,61 KB

 
 
~Emill`76

Pomógł: 71 razy
Wiek: 44
Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 4444
Skąd: Mazowsze Północne
Wysłany: 2019-09-18, 19:17    [Cytuj]

Przy całkowitej masie miecza obrotowego - załóżmy 80-100 kg , dla łódki której główny balast jest umieszczony w dnie, lekkie uniesienia miecza o którym pisał Maciek - w kontekście wpływu na moment prostujący, wpływ ma nikły.....imho
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13619
Wysłany: 2019-09-18, 19:37    [Cytuj]

Zapominacie, że bez oporu bocznego łódka trochę jak "bańka wstańka" przesuwa się łatwiej po powierzchni wody zmieniając część siły przechylającej na siłę przesuwającą cały jacht po wodzie (dryf). Te wektory inaczej się rozkładają.

Ja w czasie ostatnich regat przy bardzo silnym wietrze ok 5B z kopami 6B może 7B (nie mierzyłem), podniosłem w kursie ostro na wiatr cały 300kg miecz obrotowy...

...i nie zauważyłem, znaczącej różnicy w przechyle łódki, natomiast dryf był potężny. Co więcej, szkwały łódka przyjmowała spokojniej, bez nerwowego pogłębienia przechyłu, ale zdecydowanie przyspieszała swój dryf.

Oczywiście przy podniesionym mieczu pracowaliśmy grotem tak jak przy opuszczonym.

Trzeba jednak pamiętać, że gdy woda złapie inną niż obło część jachtu, np. półpokład, opory boczne nagle znacznie wzrosną i mogą stać się groźne dla jachtu.
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-18, 20:10    [Cytuj]

Powtórzę jeszcze raz - czymś innym jest stateczność początkowa a czymś innym stateczność końcowa.
Miecz nawet ciężki nie ma specjalnego wpływu na stateczność początkową , tu decyduje gównie kadłub ( wliczając w to masę ) natomiast miecz ciężki ma bardzo duży wpływ na stateczność końcową.
Problem polega na tym , że nagłą zmiana ( wiatru , kursu ) może spowodować rotację i zaczyna działać bezwładność masztu i całego jachtu i tu może być bardzo potrzebny opuszczony ciężki miecz.
Podobnie w sytuacji o jakiej pisze Robert - zatrzymanie dryfu jachtu na skutek gwałtownego przyrostu bocznego oporu.

Podsumowując mój udział w tym fragmencie dyskusji - nigdy bym nie zalecił początkującemu żaglarzowi podnoszenie ciężkiego miecza ( a takie powinny mieć bezpieczne jachty do turystyki ) w ciężkich warunkach chyba , że wpada na mieliznę .

Jeżeli ratunkiem dla utrzymania stateczności jest wyciąganie miecza to dlaczego dzielne morskie jachty maja duże zanurzenie ( a więc i duży boczny opór ) oraz są solidnie zabalastowane.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Drago 2019-09-18, 20:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-18, 20:17    [Cytuj]

Emill`76 napisał/a:
Przy całkowitej masie miecza obrotowego - załóżmy 80-100 kg , dla łódki której główny balast jest umieszczony w dnie, lekkie uniesienia miecza o którym pisał Maciek - w kontekście wpływu na moment prostujący, wpływ ma nikły.....imho


Emilu
Licząc z dużym przybliżeniem
Zakładając zanurzenie miecza 1 m i wysokość wolnej burty 2 m to ten 100 kg miecz przy położeniu jachtu na burtę da ok 150 kgm na topie czyli przy 10 m maszcie na topie daje siłę podnosząca / prostującą ok 15 kg - to trochę mało , ale jeżeli miecz ma 300 kg to już jest 45 kg

Zgoda , przy małych kątach przechyłu wpływy na prostowanie są bardzo małe.
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13619
Wysłany: 2019-09-18, 20:31    [Cytuj]

Andrzej Drago napisał/a:
...czymś innym jest stateczność początkowa a czymś innym stateczność końcowa...

Dokładnie i wzajemne usytuowanie względem siebie ŚC (środek ciężkości) i ŚW (środek wyporu) znacząco zmienia tę stateczność. Podnosząc ciężki miecz podnosimy również ŚC oddalając go od ŚW, co powoduje, że wektory siły grawitacji i siły wyporu szybciej (już przy mniejszym przechyle) spotkają się ze sobą, a przy pogłębieniu przechyłu zaczną się rozchodzić powodując sytuację sumy sił (początkowo jest różnica sił - im większa tym jacht bardziej stateczny), co nie jest zjawiskiem pożądanym i doprowadza do wywrócenia jachtu.

To tak w skrócie.

Aha... ważny jest też kształt zanurzonej części kadłuba. Zależnie od kształtu zmienia się wędrówka ŚW w przechyle.
Ostatnio zmieniony przez pough 2019-09-18, 20:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH