FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2012-11-28, 03:51
silnik zaburtowy do SATURNa 21
Autor Wiadomość
EMO

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Lut 2010
Posty: 217
Wysłany: 2012-02-01, 22:23   silnik zaburtowy do SATURNa 21 [Cytuj]

Temat przesunięty z :http://forum.mazury.info.pl/viewforum.php?f=16 . Proszę zamieszczać tematy we właściwych dla nich miejscach.
Jaki silnik zaburtowy z długą stopą, czterosuw polecacie do jachtu SATURN 21 (waga jachtu 1200 kg) ?
Myślałem o Tohatsu 4KM / Yamaha 4KM / Mercury 4KM SailPower, może inny i dlaczego?

Z góry dziękuję za informacje
Ostatnio zmieniony przez zenek 2012-02-02, 08:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9447
Wysłany: 2012-02-01, 22:45    [Cytuj]

Merkury w zupełności wystarczy. Tohatsu mam 6kę i jest rewelacyjny.
 
 
ŁukaszDz

Pomógł: 9 razy
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2010
Posty: 191
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-02-02, 00:50    [Cytuj]

Przyznam, że dla 100kg lżejszej Calibry używam 2,5 KM 4-sów Mercury i w zupełności wystarcza.
Z drugiej strony do Antili 22 zakupiliśmy w zeszłym roku Tohatsu 5 KM i jak do tej pory było rewelacyjne, a sporo tańsze od odpowiedniego Mercurego. I w mojej ocenie jest nawet cichszy.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9447
Wysłany: 2012-02-02, 08:27    [Cytuj]

Zakładam, że EMO pytał o wygodne pływanie turystyczne. Zapas mocy tam nie zaszkodzi. A więc radziłbym 4 km.
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-02, 09:38    [Cytuj]

Moim zdaniem dobrym wyborem jest Tohatsu Sail Pro 6KM.

Niezły cenowo w porównaniu do konkurencji w komplecie jest od razu ze śrubą uciągową oraz ładowaniem 12V. Od zeszłego roku modelowego jest bardziej "user friendly" dla żeglarzy, którzy muszą schylać sie na rufą żeby nim operować - dźwignia zmiany biegów jest przesunięta z boku do przodu obudowy i dłuższy jest rumpel z manetką gazu.

Minus dla małej łódki to zewnetrzny zbiornik paliwa - trzeba go gdzieś zmieścić.
Ostatnio zmieniony przez piotrw 2012-02-02, 09:52, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
ŁukaszDz

Pomógł: 9 razy
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2010
Posty: 191
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-02-02, 11:55    [Cytuj]

piotrw napisał/a:
Moim zdaniem dobrym wyborem jest Tohatsu Sail Pro 6KM.

Niezły cenowo w porównaniu do konkurencji w komplecie jest od razu ze śrubą uciągową oraz ładowaniem 12V. Od zeszłego roku modelowego jest bardziej "user friendly" dla żeglarzy, którzy muszą schylać sie na rufą żeby nim operować - dźwignia zmiany biegów jest przesunięta z boku do przodu obudowy i dłuższy jest rumpel z manetką gazu.

Minus dla małej łódki to zewnetrzny zbiornik paliwa - trzeba go gdzieś zmieścić.


5-konny model ma już zbiornik wbudowany. A ja się zgodzę, że 4KM wystarczy. 6 to dużo za dużo.
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-02, 12:54    [Cytuj]

Też się zgodzę, że wystarczy w większości przypadków (firmy czarterowe na jachtach o takiej wadze wieszają 4 konne silniki).

Na swojej Sasance, która waży porównywalnie miałem jednak 6KM - na stronie Janmora jest test w którym zalecają moc silnika 4-8 KM. Spotkałem się też kiedyś z przelicznikiem Pi razy oko - 1KM przynajmniej na ok 250 kg jachtu.

Zapasowa moc wiadomo nie przyda się do szybszego pływania wypornościowego, ale pod wiatr juz np. tak. Tohatsu miało dobry przelicznik koni do ceny w porównaniu do konkurencji więc można z tego skorzystać.
Ostatnio zmieniony przez piotrw 2012-02-02, 12:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9447
Wysłany: 2012-02-02, 13:31    [Cytuj]

Emo, zdaje się, że wiem którego Saturna posiadasz. Miał 4-konnego Merkury. Fakt, trafił się trefny egzemplarz, ale po naprawie grawancyjnej chodził perfekcyjnie: cicho i oszczędnie. Rozważ taki sam silnik.
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-02, 16:35    [Cytuj]

W Żaglach z października 2010 był test tego jachtu. Na końcu tekstu podali w tabelce moc silnika w przedziale 4-6 KM.

Zdecydujesz jak chcesz. Kiedyś chciałem przyoszczędzić kupiłem minimalny silnik i potem upgrade (sprzedaż i kupno nowego) kosztował mnie wiecej kasy i czasu. Dodatkowy KM w silniku to przy cenie całego jachtu jakieś +/- 2%.
 
 
EMO

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Lut 2010
Posty: 217
Wysłany: 2012-02-03, 21:45    [Cytuj]

Dzięki za informacje, ale jak przeczytaliście w moim poście to pytam o markę Tohatsu / YAMAHA / Mercury? Wszystkie które wymieniłem są o mocy 4 KM, więc nie chodzi mi o moc tylko, który się lepiej sprawuje, jest niezawodny, mniej awaryjny, dostępność części i serwis, bo jak coś się spierdzieli to za kilka lat, czy będą wówczas części
(Popularność Yamahy jest dość duża więc i części będzie sporo, a jak np. z Tohatsu? - słyszałem, że to dobre silniki, ciche i niezawodne, ale jak wygląda ich serwis i dostępność części zamiennych).
Najtańszy jest Tohatsu ok. 4150 PLN, Mercury ok. 4800 PLN, Yamaha najdroższa, ok. 5500-5800 PLN.
Ile pali Tohatsu, ile Mercury, a ile Yamaha?

Jeśli się już zdecyduję na konkretną markę np. Tohatsu to może zamiast 4 KM lepiej sprawuje się 5 KM lub 6 KM, czy znane są wam np. jakieś wady w 4 KM, a w 5 lub 6 km taka nie występuje? To samo dotyczy Mercurego i Yamahy, a może jakaś inna jeszcze marka godna polecenia?
Ostatnio zmieniony przez EMO 2012-02-03, 21:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-04, 00:19    [Cytuj]

Chyba już był na forum podobny temat: Tohatsu i Mercury 4-6 KM to te same silniki produkowane przez Tohatsu. Mercury jest droższą z marek.

Od sześciu lat używam Tohatsu - teraz mam już drugi taki silnik i nie miałem szansy poznać cen sewisowych, żaden z silników się nie popsuł. Z jednym wyjatkiem - jak rozwaliłem śrubę to sporo taniej było sprowadzić z zagranicy niż kupować w serwisie. Poza tym i tak nie było akurat śruby na półce w serwisie i musiałbym czekać.
Ostatnio zmieniony przez piotrw 2012-02-04, 00:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9447
Wysłany: 2012-02-04, 10:23    [Cytuj]

Mam Tohatsu 6km sailpower. Bardzo dobry silnik.
Jacht ok 3 tony z załogą, w rejsie z Iławy do Gdańska spalił < litra na godzinę, nie oszczędzaliśmy.
Merkury 4km też bardzo dobry.
Jeżeli cena byłaby zbliżona - wziąłbym tohatsu 6km zamiast Merkury 4 km.
Yamahy bym nie brał z prostego powodu: są to bardzo dobre silniki, ale cena zakupu, koszt serwisu i części są wysokie. Zważając na to, że jakość Merkury i Tohatsu są więcej niż bardzo dobre - nie przeinwestowywałbym bez sensu. TYm bardziej, że wcale nie jestem pewny, że taka yamaha będzie odczuwalnie lepsza od tohatsu czy merkury.
 
 
EMO

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Lut 2010
Posty: 217
Wysłany: 2012-02-04, 10:24    [Cytuj]

Tohatsu 4 KM z długą stopą ma w standarcie zwykłą śrubę, czy uciągową? Posiada alternator do ładowania akumulatora czy nie? Jeśli, nie to który ma? 5KM czy 6 KM?
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9447
Wysłany: 2012-02-04, 10:39    [Cytuj]

Nie wiem. Musisz poszperać po katalogach. AFAIR są różne wersje.
Mogę się mylić, ale CHYBA 4 i 6 km to ta sama konstrukcja. Stąd dodatkowe zalety szóstki: waży niedużo.
Jaka cena 6ki i 4ki merkury i tohatsu?
 
 
ŁukaszDz

Pomógł: 9 razy
Wiek: 30
Dołączył: 30 Lis 2010
Posty: 191
Skąd: Kielce
Wysłany: 2012-02-04, 10:50    [Cytuj]

EMO napisał/a:
Tohatsu 4 KM z długą stopą ma w standarcie zwykłą śrubę, czy uciągową? Posiada alternator do ładowania akumulatora czy nie? Jeśli, nie to który ma? 5KM czy 6 KM?


Opcjonalnie posiada alternator. Czyli jaki zamówisz taki będzie. Kwestia dostępności w sklepie. Śruba do 5KM była zwykła, a zamówiłem sobie dodatkowo uciągową. Wydaje się, że jedynie modele "Sail Pro" mają taką w zestawie, taki model to tylko 6KM. ;-) .
Ostatnio zmieniony przez ŁukaszDz 2012-02-04, 10:55, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-04, 11:57    [Cytuj]

EMO napisał/a:
Tohatsu 4 KM z długą stopą ma w standarcie zwykłą śrubę, czy uciągową? Posiada alternator do ładowania akumulatora czy nie? Jeśli, nie to który ma? 5KM czy 6 KM?


Tak jak napisał ŁukaszDz w standardzie śruba uciągowa jest w 6KM Sailpro. Do innych silników można dokupić śrubę o skoku takim jak uciągowa. Koszt poza Polska ok 80$, ale będzie to inny produkt niż z Sailpro o mniejszej średnicy. Śruby uciagowej dedykowanej do SailPro nie da się zainstalować do pozostałych silników - za mała jest odległość pomiedzy osią a płytą. Śruba z sailpro ma trochę większą średnicę i powierzchnię łopatek więc raczej pracuje bardziej efektywnie.

Koszt dokupienia zestawu alternatora z prostownikiem to ok 230$ + koszty wysyłki. Nie wiem ile teraz to kosztuje w serwisie, ale w najlepszym wypadku pewnie podobnie. Jeszcze trzeba zapłacić za montaż lub samemu eksperymentować.

Korzystniej więc chyba od razu kupić silnik z ładowaniem i śrubą do jachtu (5KM Mercury lub 6KM Tohatsu).
 
 
EMO

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Lut 2010
Posty: 217
Wysłany: 2012-02-04, 11:57    [Cytuj]

jaki koszt dodatkowej śruby uciągowej? bo może lepiej opłaca się wziąć silnik większej mocy z śrubą uciągową już w zestawie.
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-04, 12:06    [Cytuj]

W przypadku Tohatsu spotkałem się z innym problemem. Kiedy sprzedałem stary silnik i poszedłem (jak po swoje) do sklepu kupic sobie nowy to okazało się, że ich nie ma i trzeba czekać prawie dwa miesiące. Sprzedawca chętnie oferował mi droższe modele Mercurego od ręki.
Poczułem się jak w czasach jakiegoś realnego socjalizmu - jeszcze sprzedawca z politowaniem skwitował: "to nie wie Pan że najpierw kupuje się nowy silnik a dopiero potem sprzedaje stary ;-) "
 
 
<|piotrw

Pomógł: 20 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Gru 2010
Posty: 1143
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-04, 12:28    [Cytuj]

EMO napisał/a:
Tohatsu 4KM z długą stopą kosztuje 4150 PLN, a 6KM sailpro już prawie 6000 PLN, różnica spora (wiem, że moc też jest większa, ale czy potrzebna)


No własnie - też stałem przed podobną alterantywą. Podjarałem też się tańszym niż w przypadku dokupowania oddzielnie ładowaniem, ale teraz nie jestem pewien czy dobrze.
Nie jestem np. pewnien czy dla poprawnego użytkowania akumulatora można bezpośrednio do niego (tak na odchodnym poradzili mi w sklepie) podłączyć ładowanie. Jak nie i wymaga to jakiejś kombinacji to wtedy to ładowanie mi akurat niekoniecznie musi być potrzebne.
Ostatnio zmieniony przez piotrw 2012-02-04, 12:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9447
Wysłany: 2012-02-04, 12:34    [Cytuj]

Decyzje finansowe musisz podjąć sam. Tohatsu 6km moim zdaniem jest bardzo dobrym silnikiem, ale może ciut za dużym na Twoje potrzeby?
Merkury 4km sailpower sprawdzi się na tej łódce doskonale.
Z drugiej strony: drożej kupisz, drożej sprzedasz. Różnica cenowa tylko ok 1250 zł - może z czasem o tyle albo prawie o tyle drożej sprzedasz tohatsu, a więc strata żadna, a popływasz na mocniejszym.

Alternator moim zdaniem jest na łódce niepotrzebny. Chyba że bardzo dużo pływasz na silniku. Jeżeli krótko (wyjście z portu, dobicie do portu) - tylko sobie akumulatory poniszczysz i tyle pożytku z tego. W każdym razie ja nie podłączałem.
Masz w porcie możliwośc podpięcia się pod prąd?

Ile Merkury 5km kosztuje?


OSobiście brałbym Merkury 4km sailpower lub sailpower 6kę tohatsu jeżeli ten merkury jest niedostępny już, a różnica z piątką kilka stówek.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH