FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Forumowy OptyPesyMist-a (projekt nowej łódki)
Autor Wiadomość
<|KadetOmega

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 14 Maj 2010
Posty: 1462
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-12, 21:02    [Cytuj]

Czyli dodajac takielunek w wersji hard jakies 200 kilo... zanurzenie nam wzrosnie do gora 0.25... to bedzie totalny rekord! Ale mi jakos scieta rufa lezy...wydluza luzny odplyw wody.
Dla motorowcow druga wersja OPM- a na hausbota... z szerokim prawie metrowym dziobem... model w toku...juz niedlugo.
A moze macie jakies spostrzezenia? Uwagi jesli o wersje motorowa?
Nautika niezla ale....?
Ostatnio zmieniony przez KadetOmega 2011-08-12, 21:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-08-14, 17:50   OPM 5.3 [Cytuj]

OptyPesyMist z tunelem



Długość całkowita 5,32 m
Lwl 2,27 m
Szerokość całkowita 2,42 m
Bwl 2,06 m
Displ. 0,786 t
Powierzchnia zmoczona 8.64 m2
Zanurzenie 0,18 m
CP 0,601
 
 
irospoko

Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 6
Wysłany: 2011-08-29, 23:30    [Cytuj]

Witam od dłuższego czasu staram się śledzić wasze ciekawe projekty,ale one nie są takie nowe. Opisywał je w swojej ksziążce JACHTY ŻAGLOWE AMATORSKA BUDOWA TECHNOLOGIE-WYBÓ KONSTRUKCJI -Bogdan Małolepszy.Zacytuję:Morskie sanie - zalety i wady.
Idea stworzenia jachtu z dobrze wyważonymi obwodami dziobu i rufy oraz
wysokimi osiągami morskimi istniała zawsze, lecz dopiero stosunkowo
niedawno udało się zbudować jacht ślizgowy z wklęsłymi liniami dna i
równoległymi, nie schodzącymi się na dziobie, burtami (rys. 104).
Dzięki dwóm kilom podobnym do sań, jacht został nazwany morskimi
saniami. Był wykorzystywany w służbie ratownictwa brzegowego, a jego
dzielność morska zbierała pełne zachwytu opinie.
156 W czym tkwi przewaga morskich sań w stosunku do jachtów ze
zwykłymi obwodami?
Rys. 104 Obwody morskich sań.
Równoległe burty dają temu rozwiązaniu projektowemu zwiększoną
stateczność poprzeczną Dwa długie kile i zanurzone w wodzie prostościenne
burty przyczyniają się do dobrej stateczności jachtu na kursie.
Przy pływaniu na falach ujawnia się ważna właściwość morskich sań - dobre
wzdłużne zrównoważenie kadłuba.
Kiedy jacht tradycyjnego typu
schodzi z fali, jego szeroka rufa lekko
podnosi się, a część dziobowa pogrąża
się. w wodzie. Odpowiednio
przemieszcza się w kierunku dziobu
środek bocznego oporu kadłuba, a
ponieważ fala działa nierównomiernie w
stosunku do szerokości jachtu, skręca on
gwałtownie, otrzymując przy tym nie
tylko przegłębienie na dziobie, lecz i
silny przechył, jak widać na rys. 105, na
prawą burtę.
Siły działające na pogrążające się prawe
obło będą starały się doprowadzić jacht
do niebezpiecznego położenia lewąburtą
do fali.
W takich warunkach morskie sanie,
posiadające większą szerokość i objętość
kadłuba w części dziobowej, lepiej przeciwstawiają się przechyłowi i
przegłębieniu.
Aby jacht nie tracił szybkości, a jego kadłub nie podlegał silnym
udarom przy pływaniu przeciw fali, należy wykonać dostatecznie ostre
obwody dziobowe oraz wręgi na linii wodnej. Jednakże, w tym przypadku,
zwykły kadłub przy spotkaniu z falą wytwarza sporo bryzgów,
zalewających pokład i kokpit.
W przypadku morskich sań bryzgi odbijają się od sklepienia tunelu, a szeroki
pokład uniemożliwia wejście dziobem w falę.
Przy niektórych wzajemnych stosunkach wielkości fal i kadłuba, zasysane
powietrze w tunelu sań zaczyna okazywać efekt tłumiący, zmniejszając udary
fal o dno.
Można także zauważyć, że, w przypadku dużych rozmiarów sań, kołysanie na
burty jest bardziej płynne, niż przy jachtach o innych konstrukcjach.
Praktyka wykazała, że morskie sanie nie potrzebują dużego czasu do wejścia
w ślizg i posiadają zdolność utrzymywania prawie stałej szybkości w
szerokim zakresie zmian obciążenia.
Przy próbach morskich sań zdarzają się problemy rozmieszczenia na
nich silników.
Strumień powietrza wciągany do tunelu przechodzi pod dnem do samej rufy i
oddziałuje na łopatki śruby. Śruba zaczyna pracować w tak zwanej
powierzchniowej aeracji (kawitacja powierzchniowa), nie wykorzystując całej
mocy silnika. Z tego powodu na dużych morskich saniach należałoby
stosować częściowo pogrążone śruby specjalnego kształtu lub przynajmniej
śruby o większej liczbie łopatek..
Istnieją także problemy przy pływaniu z dużymi szybkościami, gdy długość
fali przewyższa długość kadłuba. Obwody saniowe doznają wówczas silnych
udarów w dziobowej części sklepienia tunelu. Siły udarów próbuje się obniżyć
przez jeszcze większe zaostrzenie dziobowych wręgów i zwiększenie
wysokości sklepienia, co nie zawsze jest możliwe na niewielkich jachtach,
gdyż zmniejsza się przy tym użyteczna pojemność wnętrza jachtu.
 
 
irospoko

Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 6
Wysłany: 2011-08-29, 23:55    [Cytuj]

Jest także rozwinięcie myśli czyli sanie Foxa.

Bogdan Małolepszy.....jpg
stronka z tej książki
Plik ściągnięto 703 raz(y) 309,04 KB

 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-08-30, 13:53    [Cytuj]

Podsumowując:

Opty
- dobrze wyważone obwody dziobu i rufy,
- wysokie osiągi morskie,
- dzielność morska zbiera pełne zachwytu opinie,
- zwiększona stateczność poprzeczna,
- dobra stateczność na kursie,
- dobra stateczność na kursie przy pływaniu na falach,
- lepiej przeciwstawia się przechyłowi i przegłębieniu,
- bryzgi odbijają się od sklepienia tunelu, a szeroki pokład uniemożliwia wejście dziobem w falę,
- zasysane powietrze w tunelu okazuje efekt tłumiący, zmniejszając udary
fal o dno,
- kołysanie na burty jest bardziej płynne, niż przy jachtach o innych konstrukcjach,
- nie potrzebuje dużego czasu do wejścia w ślizg,
- posiada zdolność utrzymywania prawie stałej szybkości w szerokim zakresie zmian obciążenia.

Pesy
- strumień powietrza wciągany do tunelu oddziałuje na łopatki śruby,
- problemy przy pływaniu z dużymi szybkościami, gdy długość fali przewyższa długość kadłuba,
- środkowa płoza... nie ma!

Mist
- sklepienie tunelu jest zaokrąglone tak, by strugi nie odbijały się od niego lecz płynęły laminarnie po torze spiralnym,
- skegi odbijające bryzgi są umieszczone w tunelu i zmniejszają opór tarcia,
- tunel jest zwężający, co przyspiesza przepływ czynnika powietrzno-wodnego.

Zważywszy na to, że OPM jest żaglówką a nie ślizgiem motorowodnym, to w/w wady jakby jego nie dotyczą. Dzięki za cenny materiał Irospoko, choć nie jest on świeży (o saniach morskich literatura wzmiankowała 3 dekady temu), to wnosi do tego projektu nowy powiew energii. Witaj w zespole!
Ostatnio zmieniony przez mjs 2011-08-30, 13:57, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
irospoko

Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 6
Wysłany: 2011-08-30, 16:21    [Cytuj]

Wydaje mi się że największą wadą tego typu kadłuba to skomplikowana budowa. Napewno większa masa niż tradycyjnego wynikająca z potrzeby nadania większej sztywności poprzecznej podwójnego kadłuba, podobnie jak katamaranie.
No i oczywiście wykopałem z książki Małolepszego taką konkluzję:"Przy zwykłym, dodatnim skosie dna, można zauważyć bryzgową pianę
odrzucaną do przodu i na boki. Burtowe strugi są odrzucane wstecz i schodzą
się na pawęży w wytworzonym przez falę wgłębieniu w postaci wzburzonej
piany.
W przypadku odwrotnego skosu dna (kąt β ujemny) obraz jest zupełnie
inny.
Przede wszystkim nie ma charakterystycznych dla zwykłych powierzchni
ślizgowych, bryzgowych warkoczy. Można to wyjaśnić tym, że bryzgowa
piana odrzucana jest nie na boki, lecz w kierunku płaszczyzny symetrii PS,
gdzie łączą się oba bryzgi w jedną strugę wsteczną w stosunku do kierunku
ruchu jachtu.
Resztki tej strugi bryzgowej oraz pewna część powietrza, wciąganego podczas
ruchu pod dno, formuje się w wąską (w przybliżeniu 10 - 15% szerokości
powierzchni dna) strużkę piany wzdłuż PS do samej pawęży. Za pawężą strużka piany stopniowo rozszerza się, zostawiając spieniony ślad. Nie
zauważa się odrywania strug od burt na obłach.
Spływające z burt strugi, przy oddalaniu się od pawęży, stopniowo jakby
wkręcały się do wnętrza doliny fali, łącząc się w powstający za rufą spieniony
wał.
Ta powierzchnia, ograniczona schodzącymi się za rufą strugami burtowymi,
posiada złożoną formę. Jest wypukła w części środkowej i zapadnięta po
bokach.
Próby nie potwierdziły opinii wielu armatorów „morskich sań" o tym,
że opór tarcia takich jachtów obniża się, dzięki zasysaniu powietrza od
dziobowego ukształtowania kadłuba do pawęży (pod dno jachtu).
Nie udało się potwierdzić zjawiska tak zwanego smarowania powietrznego
dna, obniżającego opór tarcia lub powstawania pod sklepieniem poduszki
powietrznej".
:shock:
Ostatnio zmieniony przez irospoko 2011-08-30, 16:57, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
irospoko

Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 6
Wysłany: 2011-08-30, 17:56    [Cytuj]

Z tych planów które widzę nie bedzie to jachcik turystyczny.
Do pływania wypornościowego napewno pełny tunel nie jest potrzebny, morze starczyłby układ Vipera.
Ale nie próbuje zniechęcać to ciekawy projekt.
 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-08-30, 23:47    [Cytuj]

Będzie, będzie. :-D
To wszystko cały czas się kształtuje i modeluje. Bazą jest kształt kadłuba, który chyba już jest i wygląda tak:



Jest bardzo sztywny w samej skorupie, dzięki przetłoczeniu tunelu. Nie potrzebuje zbyt dużo usztywnień, to jego zaleta. Zabudować można różnie, miejsca jest dużo - długość wzrosła do 5,42 m. Rysunki wyglądają następująco:



Zachęcam do rysowania pokładu i takielunku, a nawet zbudowania prototypu.
Wracając do morskich sań... w naszym przypadku kanał się zwęża. Smarowanie powietrzne występuje nawet w jachtach z szybrowym mieczem np. widoczne to jest w Sportinie 595. Tutaj powietrze zostanie wtłoczone w tunel, więc pewnie opory spadną zauważalnie. Trzeba to zwodować i przyjrzeć się w czasie jazdy, zwłaszcza w przechyle. Modele RC się budują.
Ostatnio zmieniony przez mjs 2011-08-30, 23:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
irospoko

Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 6
Wysłany: 2011-08-31, 00:49    [Cytuj]

:shock: No KOPARA mi opadła niezle pełny szacun. :-D
 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-09-15, 00:42   OPM na Mazurach! [Cytuj]

Podczas II Wielkich Jesiennych Regat Forumowych KadetOmega dokonał prezentacji skorupy modelu Optypesymista. Niewątpliwie jest to historyczny kontakt OPM-a z WJM oraz pierwsze "bliskie spotkanie III stopnia" Forumowiczów z OPM-em, co zapewne zaowocuje gorącą dyskusją... i kto wie jakim ciągiem dalszym...





Fot. Czarna mamba
Ostatnio zmieniony przez mjs 2011-09-15, 12:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-10-04, 22:28    [Cytuj]


Fot. tracking.transat650.net

747 "Team Work Evolution" pod Davidem Raisonem zajął drugie miejsce w etapie na Maderę, regat Transat 6.50. O swoim ewolucyjnym jachcie mówił niedawno tak:
"Jeśli chodzi o Mini Transat, jestem przekonany, że mam solidną i rzetelną łódź. Wiedziałem, że jest szybka, była bardzo obiecująca w speed-testach ..."

Odważne rozwinięcie części dziobowej "747" oraz kolejny sukces tego jachtu w prestiżowych regatach pokazuje, że warto iść w tym kierunku dalej.
 
 
<|KadetOmega

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 14 Maj 2010
Posty: 1462
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-10-04, 22:52    [Cytuj]

Daj cos wiecej... Masz?
Dziob jak w Optymiscie tylko bardziej zaokraglony...
Niezla ilosc zagla!
 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-10-05, 00:06    [Cytuj]

Mam. Żagla ogrom, ale i to cudo ma długi kil z bulbem.


 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2011-12-01, 20:48    [Cytuj]

Jeszcze jedno zdjęcie Teamu Work Evolution, tym razem z lotu ptaka. Doskonale widać jak łódka pracuje na wodzie... Aż się prosi, żeby tę pianę sprzed dziobu wpuścić w tunel... OPM-a.


Fot. Team Work Evolution

747 wygrał Mini Transat 6.50 z ogromną przewagą nad "ostrodziobowcami".
 
 
kemot
[Usunięty]

Wysłany: 2012-01-10, 20:22    [Cytuj]

tu pojawia sie też 'dwudziobowiec"
http://www.youtube.com/wa...feature=related
Ostatnio zmieniony przez kemot 2012-01-10, 20:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~boSmann

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2009
Posty: 421
Wysłany: 2012-01-10, 21:16    [Cytuj]

mjs napisał/a:
Też tak myślałem, ale jak armator podaje 6 m, to może razem z pomostem na dziobach. Nie od razu dostrzegłem różnicę między nimi, dziobnice mają jakby takie same... Ten pierwszy to może być spawany, tak czy owak wygląda na to, że jest ich co najmniej: trzy, a to już jest klasa regatowa! :mrgreen: .

Widzę, że Dwudziobatka się spodobała :-D
To cudo było kiedyś na targach w Łodzi i jest opisane na *ocenzurowano_automatycznie*.
Teraz powstaje większy, ok 10 m :mrgreen: Kiedy powstanie to nikt nie wie bo żaden z nas nie dał się namówić do uczestniczenia w projekcie ;-)
Ile tych małych pływa to zapytam przy okazji a klasę regatową to już Wojtek (twórca tych wynalazków) jedną stworzył - okrągłe łodzie to też jego pomysł i nawet mistrzostwa świata organizują :lol: W Kuklach to w Kuklach ale zawsze to mistrzostwa.
 
 
<|KadetOmega

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 14 Maj 2010
Posty: 1462
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-01-11, 22:14    [Cytuj]

Cos wiecej gdzie i co powstaje w tym temacie?
Wojtek.... ?
... moze byc na priw
 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2012-04-10, 15:12    [Cytuj]

Model na ukończeniu, nadchodzi czas prób pod żaglami.

 
 
~mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 731
Wysłany: 2017-11-28, 01:03   Optypesymist RC [Cytuj]

Jako się rzekło, tako uprzejmie informuję, że model OPM-a wypłynął i wrócił do portu:
https://www.youtube.com/watch?v=rp7vjJcyN1Q
o własnych siłach. :-D
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31174
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-11-28, 01:08   Re: Optypesymist RC [Cytuj]

mjs napisał/a:
Jako się rzekło, tako uprzejmie informuję, że model OPM-a wypłynął i wrócił do portu:
https://www.youtube.com/watch?v=rp7vjJcyN1Q
o własnych siłach. :-D


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH