FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Drago 2
Autor Wiadomość
zenek

Pomógł: 270 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14948
Wysłany: 2020-09-04, 18:30    [Cytuj]

Gratulacje Andrzeju! Wierzę, że cały czas będziesz szczęśliwym posiadaczem "DRAGO 2". Zwiedzisz na nim kawałek świata i przeżyjesz niezapomniane przygody. Stopy wody pod kilem Andrzeju :-D !
PS. Że też udało Ci się "wycyganić" Bolero od Pana Mariana :-P :lol: !
 
 
~MirekMoz

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 909
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2020-09-04, 20:58    [Cytuj]

Andrzej Drago napisał/a:
Najważniejszą sprawa jest szybrowy miecz 420 kg

Andrzej, a na ile szacujesz masę całkowitą?
 
 
~Andrzej Kowalski

Pomógł: 21 razy
Dołączył: 23 Sty 2014
Posty: 646
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-09-05, 10:56    [Cytuj]

Zapewne oprócz szybrowego miecza o wadze 420 kg. jacht posiada też balast wewnętrzny. Jeżeli tak to jaka jest waga tego balastu wewnętrznego?.
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 121 razy
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4523
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-05, 11:06    [Cytuj]

Mirku, Andrzeju

Rozumiem , że chodzi Wam o konsekwencje zastosowania takiego miecza dlatego odpowiedź będzie trochę dłuższa.
Standardowe Bolero z 10 m masztem i 33 m2 pow. żagla statecznością spełnia wymaganiom klasy B.
Przy masie jachtu ok 2300 kg gwarantuje to miecz obrotowy o masie ok 240 kg i balast wewnętrzny 500 kg.
Przebudowując jacht chciałem:
- zagwarantować sobie , że miecz nie będzie się bujał i tłukł szczególnie na fali
- zwiększyć na stateczność szczególnie końcową wpływu balastu położonego pod dnem – zwiększyć udział stateczności od balastu w stosunku do stateczności od kształtu.
Stateczność kształtu wystarczająca albo nadmiarowa na prawie płaskiej jeziorowej wodzie może być zdecydowanie niewystarczająca na zafalowanej wodzie z większą falą.
Nadmierna może wspomagać wywrotkę.
( wyobraź sobie jacht na fali )
Czyli konieczna była stateczność od balastu.

Tak obrazowo i w dużym uproszczeniu – w wzorze na stateczność balast wewnętrzny jest dzielony przez 2 czyli 500 kg daje 250 co z mieczem 240 kg daje 490 kg przy łącznym balaście 750
W Drago mam 420 kg w mieczu , ok 100 kg w cokole i z 50 kg w kostkach trymujących plus 3 akumulatory , pompy itp. czyli wychodzę prawie na tą samą masę łączną ale do wzoru wchodzi ok 620 kg zamiast 490 kg.

Ile teraz naprawdę wazy Drago jeszcze nie wiem
Sprawdzę jak będę zabierał na zimę pod dom.

Czy się boję miecza szybrowego ? – nie, na Drago miałem go ponad 12 lat ( wcześniej był obrotowy ) ale prawdą jest to , że żeglowanie z takim mieczem wymaga większej uwagi i trochę innej techniki żeglowania na płytkim.
Przydaje się echosonda i mapy.
Ta którą miałem została sprzedana z Drago i mam nadzieję , że dobrze służy choć tam na Solinie jest głęboko .
Teraz pływając na Drago 2 na Zalewie Zegrzyńskim gdzie przy średniej głębokości ok 6 – 8 m są wypłacenia i udało nam się już dwa razy przeszorować po dnie.
Raz musieliśmy trochę podnieść miecz ( szliśmy tam już w kanał , wolno na samym foku ) a normalnie nie ruszamy miecza , jest cały czas opuszczony i pływamy jak kiler.

To przeszorowanie to była konsekwencja złego działania nowej a właściwie starej ale nie używanej od lat sondy ( przetwornika ). Już ją wywaliłem i zamówiłem nową z takiej linii jaka miałem na Drago.
Eliminuję wszystko co może być zawodne a ta echosonda miała okresy kiedy głupiała i pokazywała głębokość której nie było – brrrr.

Podsumowując
Myślę , że waga łódki jest ok 2300 kg ale sprawdzę.
A tak patrząc po położeniu w wodzie na pewno łódka nie jest cięższa.
 
 
~MirekMoz

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 909
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2020-09-05, 11:29    [Cytuj]

Andrzej, a możesz coś napisać o elektronice? Czy może masz wiatromierz?
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 121 razy
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4523
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-06, 21:09    [Cytuj]

Mirku
Elektronikę mam prostą i podstawową , tą sama która miałem na Drago.
To jest wystarczające do realizacji zakładanego na najbliższy czas programu.
No i opis.
GPSMAP 76 czyli GPS ręczny z mapami morskimi ( ale mam w nim tez lądowiska i lotniska – był też traktowany jako awaryjny w czasie latania ).
Uzbroiłem się w niego jak pierwszy raz ruszałem na Zalew Wiślany.
Wtedy też kupiłem mapy papierowe i busolę ręczną mocowaną w specjalnym uchwycie.
Po wyjęciu z uchwytu jest dostosowana do robienie namiarów ( jest specjalny celownik ).
Wtedy tez kupiłem radiostacje ręczną oraz ręczny wiatromierz.
Wiatromierz bo musiałem się „wyskalować” na inne warunki bo przecież nie ważne jest ile naprawdę dmucha ale jak się zachowuje jacht , jaka jest fala i jak się to ma do prognoz.
Z takim wyposażeniem pływałem po Zalewie Wiślanym , Szczecińskim i w 2008 r przepłynąłem z Szczecina do Gdańska.
Po przygodach na Zatoce Gdańskiej w 2009 r zamieniłem miecz obrotowy na miecz szybrowy – chciałem mieć większą stateczność balastu.
Wtedy też wyposażyłem się w prostą echosondę którą sprzedałem razem z Drago – traktowałem to jako wyposażenie stałe związane z mieczem szybrowym.
W następnych latach planując pływanie wokół Rugii wyposażyłem się stosunkowo tanio w GPSMAP 451s i do niego oddzielnie kupowane mapy elektroniczne.
Tak jak pisałem miał on echosondę ale nie montowałem jej mając dobra i sprawną poza tym tą echosondę miałem cały czas na jachcie a tego GPS montowałem tylko na pływania po słonym.
Tak jak pisałem – ta echosonda nie spełnia moich oczekiwań i w najbliższym czasie zamontuję taką jaka była na Drago.

Ten GPS był i teraz też jest zamontowany na ramieniu umożliwiającym dobra pracę w kabinie i dobry podgląd i prace w kokpicie.

W tym roku dla Drago 2 kupiłem Autopilot Rumplowy ST2000 ale będziemy go testowali dopiero w tym albo przyszłym tygodniu.

Po tych pływaniach na Zalewie dziewczyny narzekają , że boli je szyja od ciągłego wpatrywania się w wimpel na topie i chciały by mieć jakieś ułatwienia.
Taki topowy wimpel doskonale pokazuje jak jest ułożona głowa grota w stosunku do wiatru i żaden elektroniczny wskaźnik wiatrowy tego nie zastąpi szczególnie , że te prostsze obarczone są błędem wskazań ( wynikającym z metody pomiaru ) ale czego się nie robi dla kobiet – czekam na dostawę ale zamontuje dopiero na przyszły sezon.

Jak widzisz jest to minimum tego co powinno być.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Drago 2020-09-06, 21:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~MirekMoz

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 909
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2020-09-07, 08:43    [Cytuj]

Andrzej Drago napisał/a:
Mirku
Elektronikę mam prostą i podstawową , tą sama która miałem na Drago.
To jest wystarczające do realizacji zakładanego na najbliższy czas programu.
No i opis.
GPSMAP 76 czyli GPS ręczny z mapami morskimi ( ale mam w nim tez lądowiska i lotniska – był też traktowany jako awaryjny w czasie latania )....

Ja podobnie, na potrzeby latania na paralotni, nabyłem kiedyś gps eTrex Vista i wiatromierz ręczny. Do gps wgrałem mapę Mazur i tak pływam wiele już lat. Kiedyś patrzyłem na mapę i planowałem trasę - teraz tylko czasami w nowych miejscach. Ważniejsza jest dla mnie rejestracja śladu i możliwość przeglądania go na tle mapy po powrocie do domu. Porównuję kursy, prędkości. Wiatromierz wyciągamy sporadycznie, brakuje nam rąk.
Teraz interesuje mnie jaką różnicę daje zmiana żagli. Ale by to jakoś dobrze przedstawić przeba mieć informację o wietrze. Staram się określać kierunek wiatru rzeczywistego, kurs względem wiatru (z pomocą gps), predkość wiatru pozornego z wiatromierza. Na podstawie tego wyliczam kierunek wiatru pozornego i szybkość wiatru rzeczywistego. To jest trochę pracy, a wyniki są dostepne w domu, a nie na pokładzie.

Andrzeju, jak by Ci się chciało, to może byś zebrał jakieś dane, aby ocenić co zmienia postawienie genakera? To może być ciekawe dla innych.
Pozdrawiam,
Mirek M.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31174
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2020-09-07, 09:18    [Cytuj]

MirekMoz napisał/a:
Na podstawie tego wyliczam kierunek wiatru pozornego i szybkość wiatru rzeczywistego. To jest trochę pracy, a wyniki są dostepne w domu, a nie na pokładzie.


Może zaprzęgnij do pracy komputer z arkuszem kalkulacyjnym. Tworząc odpowiednie formuły otrzymujesz wynik natychmiast po wprowadzeniu danych wejściowych.
 
 
~MirekMoz

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 909
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2020-09-07, 09:45    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
MirekMoz napisał/a:
Na podstawie tego wyliczam kierunek wiatru pozornego i szybkość wiatru rzeczywistego. To jest trochę pracy, a wyniki są dostepne w domu, a nie na pokładzie.


Może zaprzęgnij do pracy komputer z arkuszem kalkulacyjnym. Tworząc odpowiednie formuły otrzymujesz wynik natychmiast po wprowadzeniu danych wejściowych.

Chyba będę musiał coś takiego zrobić. W telefonie mam arkusz kalkulacyjny. Ale nawet zapamietanie kilku rozwiazań może być pomocne. Ostatnio zauważyłem, że jak wiatr pozorny w bajdewindzie (około 45 stopni do wiatru) jest 15kn, a prędkość łódki 5kn to z tego wychodzi wiatr rzeczywisty 11kn. A to jest dolne 4B.
 
 
unter4

Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 22
Wysłany: 2020-09-07, 11:18    [Cytuj]

Jest taka aplikacja - nazywa się wind calculator jako aplikacja na androida. Nie sprawdzałem.
 
 
~MirekMoz

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 909
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2020-09-07, 13:44    [Cytuj]

unter4 napisał/a:
Jest taka aplikacja - nazywa się wind calculator jako aplikacja na androida. Nie sprawdzałem.

Dzięki!
Aplikacja od BDG Nautical.
Wpisałem przybliżone dane z pływania na genakerze. Wynik wydaje się sensowny i ładnie przedstawiony graficznie.

Screenshot_20200907-133206_Wind Calculator.jpg
Dane kurs i wiatr rzeczywisty - przypuszczalnie.
Plik ściągnięto 5 raz(y) 245,34 KB

Screenshot_20200907-133222_Wind Calculator.jpg
Wynik wiatr pozorny.
Plik ściągnięto 7 raz(y) 280,73 KB

 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 193 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13899
Wysłany: 2020-09-09, 15:37    [Cytuj]

Dzisiaj ponownie gościłem na Drago 2. Bardzo fajnie spędzony czas. Przez 3 godziny z Nelly i Andrzejem ćwiczyliśmy manewry MOB włącznie z monachijskim "Quick stop", na różnych kursach względem wiatru, przy czym założenie było takie, że sternik jest sam na jachcie i w pojedynkę musi podejść do człowieka za burtą z różnych kursów.

Z Andrzejem stwierdziliśmy, że robimy to już podświadomie i całość nie trwa dłużej niż 2-3 minuty.

Bardzo Wam dziękuję za super trening, trzeba to robić przynajmniej raz lub dwa w miesiącu.

Oczywiście na fali będzie inaczej i to też trzeba ćwiczyć, bo fala płata różne figle gdzy przechodzi pod dnem z różnymi szybkościami, albo rozbija się ma burcie... ;-) :-D
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 121 razy
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4523
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-09, 16:07    [Cytuj]

Dzięki Robercie za dobre słowo.
Też uważam , że to była dobra żeglarska robota
No i ten błękit w Twoich oczach :lol:

DSC03987.JPG
Plik ściągnięto 60 raz(y) 283,8 KB

Ostatnio zmieniony przez Andrzej Drago 2020-09-09, 16:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 121 razy
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4523
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-09, 16:08    [Cytuj]

A i Panna Jenny wygląda na zadowoloną

Uzupełniając - było 3 do 4 B w podmuchach ( mierzone )

DSC03981.JPG
Plik ściągnięto 27 raz(y) 239,17 KB

Ostatnio zmieniony przez Andrzej Drago 2020-09-09, 16:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 109 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8176
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2020-09-11, 15:28    [Cytuj]

Cytat:
wskaźnik wiatrowy tego nie zastąpi szczególnie , że te prostsze obarczone są błędem wskazań ( wynikającym z metody pomiaru )


Jak pływałem po Atlantyku to wskazania topowego i tego w kokpicie różniły się o ok 10 stopni. Co prawda nie wiem , jaki to był typ, więc pływanie na ten kokpitowy było bez sensu. Dobre było to,że odchyłki były miej więcej stałe i patrząc w nocy na ten kokpitowy można było wywnioskować jak wskazuje ten na górze.

Sławek
 
 
~Slaw

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Maj 2020
Posty: 3370
Wysłany: 2020-10-02, 19:07    [Cytuj]

Ja znam jacht po smoku.
Tylko czy ten czy poprzedni?
Teraz dopiero skojarzyłem jacht z armatorem.
Gniazdo na korbę, widzę że masz, jak Mirek.
Ktoś tu kogoś podglądał.
Nie znam tego rozwiązania.
U mnie zawsze "siedzą" w kabestanach.
Jakieś detale?
Wodnik?
To latem tam Cię chyba widziałem.
Ostatnio zmieniony przez Slaw 2020-10-02, 19:28, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 96 razy
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 7494
Skąd: Wawer
Wysłany: 2020-10-02, 22:04    [Cytuj]

Gniazdo 19 zł w Giżycku.
 
 
~Slaw

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Maj 2020
Posty: 3370
Wysłany: 2020-10-02, 22:17    [Cytuj]

MirekMors napisał/a:
Gniazdo 19 zł w Giżycku.

Dziurę trzeba wiercić?
Gniazdo?
Czyli odpowiednik tego z kabestanu.
Korba tak samo się trzyma?
Dopytuję, bo zwyczajnie nic nie wiem.
Miałem się i tak Ciebie dopytywać.
Zatrzymałem się na kieszeni.
 
 
~Slaw

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Maj 2020
Posty: 3370
Wysłany: 2020-10-02, 22:24    [Cytuj]

Drago, czy to są doświetlenia pokładowe?
Pierwszy raz widzę.
Jak nie, to może coś - podkładka - do wchodzenia od burty?

Screenshot_2020-10-02-22-21-17-572.jpg
Ciemne prostokąty przy wantach?
Plik ściągnięto 10 raz(y) 189,07 KB

Screenshot_2020-10-02-22-28-11-368.jpg
Po prawo Wodnik?
Plik ściągnięto 7 raz(y) 158,03 KB

Ostatnio zmieniony przez Slaw 2020-10-02, 22:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 96 razy
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 7494
Skąd: Wawer
Wysłany: 2020-10-03, 10:13    [Cytuj]

Gniazdo mocowane na 3 wkręty. Sama "dziurka" na korbę jest ruchoma w obudowie. Dzięki temu można ustawiać położenie korby.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH