FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jachty żaglowe laminatowe budowane jednostkowo
Autor Wiadomość
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6403
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2015-12-10, 04:02   Jachty żaglowe laminatowe budowane jednostkowo [Cytuj]

Otwieram temat, którego chyba nie ma na forum (proszę mnie poprawić, jeśli się mylę).
Dotyczy on jachtów zbudowanych, budowanych, zaplanowanych do zbudowania, lub zlecenia zbudowania jachtu laminatowego w jednym egzemplarzu, bez posiadania formy. Zakładam, że potencjalny armator ma plany, i w tym wypadku będzie to dokumentacja jachtu nieistniejącego, nigdy nie budowanego, czyli projektu jednostkowego, na który to jacht nie ma formy i ze względu na koszty nikt nie zamierza jej stworzyć. Zakładam też, że taki jacht ma powstać (lub powstał - jeśli ktoś zgłosi jacht już pływający, lub zbudowany, lub budowany) tylko w jednym egzemplarzu i właściwie jest to cel tej operacji, jej bonus (przy wszystkich w tym wypadku minusach). Bonus niepowtarzalności, jednostkowości, cieszenia się z posiadania jachtu, jakiego inni nie mają.

Możemy stać się posiadaczami jachtów w następujący sposób :
kupić nowy jacht w stoczni, zamówić jacht w szkutni, jeśli znajdziemy gdzieś dostępną formę, kupić jacht używany.
Powyższe sposoby są opisane mniej, lub bardziej, na forum.

Ten temat jest dla tych, co chcą mieć jeden jedyny jacht, niepowtarzalny, dla siebie.
I nie ma to być jacht drewniany, lub drewniany laminowany, tylko w całości laminatowy.
Jest metoda "one off" na jachty drewniane, na tzw. szycie, a także tzw. "listewkowa". Jest też metoda "one off", gdzie wykonuje się skorupę jachtu, laminując listewki, wycięte z dostępnych pianek konstrukcyjnych (Airex, Herex, inne ?), laminując je warstwą zewnętrzną i wewnętrzną. Daje to w efekcie przekładkę. Być może są inne metody laminowania bezkopytowego - chętnych proszę o opisanie ich tutaj.

Jacht jednostkowy nie oznacza, że ma to być jacht projektowany i budowany amatorsko.
Takie rozwiązania oczywiście też są możliwe i takie przypadki też zapraszam do tego tematu. Ale może być też tak, że ktoś zamawia plany u zawodowego konstruktora i chce zlecić budowę łódki, bo sam tego zrobić nie umie.

Zapraszam do dyskusji tych, którzy są armatorami, potencjalnymi armatorami, armatorami-marzycielami, nieuświadomionymi armatorami takich jednostkowych jachtów,
a także wykonawców, szkutników, eksperymentatorów, którzy mogą podjąć się
takiej pracy .

Z góry uprzedzam, że ten wątek nie jest stworzony dla Towarzysza YEP-a !!
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31177
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2015-12-10, 08:16    [Cytuj]

Z tego co wiem duże jachty motorowe ze względu na swoje gabaryty były (są?) budowane ze sklejki laminowanej z zewnątrz.
 
 
zenek

Pomógł: 270 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14988
Wysłany: 2015-12-10, 08:28   Re: Jachty żaglowe laminatowe budowane jednostkowo [Cytuj]

artiosso napisał/a:
I nie ma to być jacht drewniany, lub drewniany laminowany, tylko w całości laminatowy.
Wg mojej skromnej wiedzy dotyczącej budowy jachtów z laminatu, to podstawą ich produkcji jest forma. A ta jest bardzo droga. Od jakości formy w dużej mierze zależy później jakość wykonanego jachtu.
Nie mam pojęcia jak bez formy może powstać jacht laminatowy. Powietrza wylaminować się nie da, laminat musi być na coś kładziony. Tak więc albo cała forma, albo poszczególne jej elementy trzeba najpierw zrobić. To są ogromne koszty jeżeli formę trzeba wykonać tylko do wyprodukowania jednego jachtu.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 112 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8204
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2015-12-10, 08:54    [Cytuj]

Cytat:
Wg mojej skromnej wiedzy dotyczącej budowy jachtów z laminatu, to podstawą ich produkcji jest forma. A ta jest bardzo droga. Od jakości formy w dużej mierze zależy później jakość wykonanego jachtu.


Niekoniecznie Zenku.
Oczywiście w produkcji seryjnej tak, jednak w postaci jednego egzemplarza można go wykonać tak :
[ link komercyjny ]

Sławek
Ostatnio zmieniony przez zenek 2015-12-10, 09:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31177
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2015-12-10, 09:13   Re: Jachty żaglowe laminatowe budowane jednostkowo [Cytuj]

zenek napisał/a:

Nie mam pojęcia jak bez formy może powstać jacht laminatowy. Powietrza wylaminować się nie da, laminat musi być na coś kładziony. Tak więc albo cała forma, albo poszczególne jej elementy trzeba najpierw zrobić. To są ogromne koszty jeżeli formę trzeba wykonać tylko do wyprodukowania jednego jachtu.


Jest coś takiego jak forma tracona (czyli zalaminowana finalnie wewnątrz jachtu). O ile pamiętam tak zbudowano pierwszego Nautinera.
 
 
zenek

Pomógł: 270 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14988
Wysłany: 2015-12-10, 09:15    [Cytuj]

Przykro mi Sławku, ale link który zamieściłeś nadaje się tylko do działu komercyjnego. A póki co może lepiej aby temat pozostał na otwartym forum.
Rozumiem, że miałeś na myśli taką metodę budowy:
Cytat:
Metoda one-off, czyli budujemy szkielet ażurowy; heling, buksztele, listwy, na to pianka airex / herex, na to laminat z zewnątrz. Później odwracamy łódź, wyjmujemy szkielet i laminujemy od środka.
W ten sposób powstaje przekładka: laminat, pianka, laminat.
Następnie pokład, zabudowa wnętrza.
 
 
zenek

Pomógł: 270 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14988
Wysłany: 2015-12-10, 09:17   Re: Jachty żaglowe laminatowe budowane jednostkowo [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Jest coś takiego jak forma tracona (czyli zalaminowana finalnie wewnątrz jachtu).
Ok! Ale artiosso napisał wyraźnie, że nie może być to jacht drewniany laminowany,
 
 
~najmita

Pomógł: 91 razy
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 7521
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2015-12-10, 09:25    [Cytuj]

Jaki jest cel wykorzystania takiej metody budowy jachtu? Ekonomiczny czy hobbystyczno-snobistyczny?
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 112 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8204
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2015-12-10, 09:42    [Cytuj]

najmita napisał/a:
Jaki jest cel wykorzystania takiej metody budowy jachtu? Ekonomiczny czy hobbystyczno-snobistyczny?


Jeżeli wykonujesz jacht metodą one - off, metodą, której link zamieściłem i został wykasowany przez Zenka ( link komercyjny ), ale w nagrodę skrótowo opisany ( dzięki ), to jacht pewnie wyjdzie Tobie taniej, ale :
1. musisz zakupić plany,
2. mieć miejsce,
3. podstawowe narzędzia,
4. fach w ręku,
5. mnóstwo wolnego czasu.

Jacht wyjdzie taniej, bo nie zapłacisz za robociznę, którą wykonasz sam.

Sławek
 
 
~najmita

Pomógł: 91 razy
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 7521
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2015-12-10, 09:55    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
najmita napisał/a:
Jaki jest cel wykorzystania takiej metody budowy jachtu? Ekonomiczny czy hobbystyczno-snobistyczny?


Jeżeli wykonujesz jacht metodą one - off, metodą, której link zamieściłem i został wykasowany przez Zenka ( link komercyjny ), ale w nagrodę skrótowo opisany ( dzięki ), to jacht pewnie wyjdzie Tobie taniej, ale :
1. musisz zakupić plany,
2. mieć miejsce,
3. podstawowe narzędzia,
4. fach w ręku,
5. mnóstwo wolnego czasu.

Jacht wyjdzie taniej, bo nie zapłacisz za robociznę, którą wykonasz sam.

Sławek


Autor wątku zakłada również zlecenie wykonania budowy osobom/firmom trzecim.


PS. Link zapamiętałem. :-D
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31177
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2015-12-10, 10:14    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
.

Jacht wyjdzie taniej, bo nie zapłacisz za robociznę, którą wykonasz sam.


...albo drożej, bo za materiały w detalu zapłacisz więcej, niż stocznia w hurcie; narzędzia też kosztują, ogrzewane miejsce również. Nie_liczenie własnej pracy w kalkulacjach to błąd. Chyba, że ktoś jest trwale bezrobotny.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 112 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8204
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2015-12-10, 10:31    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Sławek napisał/a:
.

Jacht wyjdzie taniej, bo nie zapłacisz za robociznę, którą wykonasz sam.


...albo drożej, bo za materiały w detalu zapłacisz więcej, niż stocznia w hurcie; narzędzia też kosztują, ogrzewane miejsce również. Nie_liczenie własnej pracy w kalkulacjach to błąd. Chyba, że ktoś jest trwale bezrobotny.


Takie jachty nie powstają zwykle w ekspresowym tempie. Ogrzewanie można wykluczyć jeżeli wszelkie prace wymagające odpowiedniej temperatury wykonuje się w sezonie wiosenno - letnim. Trzeba mieć sporo wolnego czasu i mieć tzw. pasję, czyli być pozytywnie zakręconym oraz co chyba najważniejsze posiadać błogosławieństwo rodziny. Co do materiałów to masz rację. Stocznia kupi zawsze taniej, ale nie wiadomo ,czy w cenie jachtu te materiały dalej będą po cenie zakupu.

Sławek
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14968
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-12-10, 10:37    [Cytuj]

Jak ma być bez formy, własnoręcznie i tanio to tylko... siatkobetonowiec ! ;-)
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31177
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2015-12-10, 11:31    [Cytuj]

Siatkobeton nie potrzebuje "kopyta"? To dla mnie nowość. :-)
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14968
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-12-10, 11:40    [Cytuj]

Napisałem przecież wyraźnie, że... bez formy (przecież wiadomo, że betonu "w powietrzu" się nie położy). :-P
Ostatnio zmieniony przez extant 2015-12-10, 11:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31177
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2015-12-10, 11:59    [Cytuj]

Zatem wszystko wymaga jakiegoś "stelaża" jakkolwiek by go nie nazwać. :-)
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14968
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-12-10, 12:14    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Zatem wszystko wymaga jakiegoś "stelaża" jakkolwiek by go nie nazwać. :-)

To oczywiście tak... no może poza "czymś" ze sklejki lub blachy. ;-) :-P
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 112 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8204
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2015-12-10, 13:41    [Cytuj]

extant napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
Zatem wszystko wymaga jakiegoś "stelaża" jakkolwiek by go nie nazwać. :-)

To oczywiście tak... no może poza "czymś" ze sklejki lub blachy. ;-) :-P


Blacha i aluminium tez wymagają stelaża inaczej tego nie połączysz w odpowiednie kształty. Jacht to nie prostokątna skrzynia na narzędzia. W przypadku jachtu one-off tez budujesz heling - czyli kopyto, do którego wstawiasz kształtowniki, do kształtowników mocujesz listewki i dopiero na listewki kleisz ? , mocujesz ? airex, który potem obkładasz matą, laminujesz i szlifujesz . Po odwróceniu jachtu wyjmujesz kształtowniki i listewki i laminujesz od wewnątrz. Kopyto . kształtowniki możesz użyć pewnie ponownie, nie wiem jak z z listewkami.
Jest to ta sama metoda co budowanie jachtu ze sklejki, czy obłogów, tylko poszycie nie jest sklejkowe, czy z obłogów, a z airexu obustronnie laminowanego.
Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2015-12-10, 13:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Luca

Dołączył: 19 Wrz 2014
Posty: 7
Wysłany: 2015-12-10, 14:14    [Cytuj]

Szycie i klejenie (sklejka) chyba nie wymaga żadnej formy, choć to pewnie zależy od konkretnego projektu. Oczywiście można to polem laminować.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 112 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8204
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2015-12-10, 14:56    [Cytuj]

Luca napisał/a:
Szycie i klejenie (sklejka) chyba nie wymaga żadnej formy, choć to pewnie zależy od konkretnego projektu. Oczywiście można to polem laminować.


ja mogę jedynie z grubsza opisać jak budowało się kiedyś w klubie u nas cadet, ok w latach 70 tych. Było tzw kopyto zwane helingiem. Kopyto ustawiało się w warsztacie. Pierwsze były wycinane ze sklejki wodoodpornej grodzie ( przednia i tylna) oraz dziób w przypadku cadeta oraz pawęż. następnie od dzionu do rufy mocowane była listwa, czyli kil, w której wycinany był otwór na skrzynię mieczową. Z boku były mocowane i wyginane listewki mocowane do dziobu i pawęży. następnie przykładane były arkusze sklejki na dno i burty. Mocowane były na wkręty i klej i przytrzymywane były ściskami. Po uformowaniu dna, jacht był wyciągany z helingu. Wykonywano owręż, raisbelkę oraz szkielet pokładu. do którego były mocowane arkusze sklejki już nie na wkręty ale na zastrzały drewniane i klej. Klej - biały proszek, jak pamiętam nazywał się kaskamit ( chyba Holenderski ) i trzymał po wyschnięciu jak diabeł sołtysa. Rozrabiało się go z wodą. Majster trzymał go w zamkniętej szafce, bo miał wzięcie :-D .
Spod ręki naszego ŚP. szkutnika wychodziły wspaniałe cadety, ok, DN-y, a wcześniej finy, FD, Słonki.

Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2015-12-10, 14:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH