FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2019-08-13, 18:03
Hausboty w odwrocie?
Autor Wiadomość
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28036
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-08-13, 17:14   Hausboty w odwrocie? [Cytuj]

Rozmawiałem dziś z jednym klientów, który potwierdził to, o czym się mówi w środowisku od dawna. Firmy czarterowe po pierwszej euforii budowy hausbotów zamierzają ograniczyć ich liczbę w swoich flotach, a niektóre wręcz zrezygnować z ich oferowania. Powodów podają kilka.

1. Jachty są drogie w zakupie i wyposażeniu. Szczególnie bez dotacji.
2. Klienci hausbotów są niezwykle wymagający w porównaniu do żeglarzy. Traktują ofertę czarteru jak pobyt w hotelu all inclusive, gdzie wszystko musi być zapięte na ostatni guzik.
3. Skomplikowane instalacje w hausbotach i ich liczba jest upierdliwa w serwisowaniu, co w połączeniu z wymagającymi klientami staje się problemem samym w sobie.

Z kolei małych firm oferujących jachty żaglowe też ubywa. Ludzie starsi kończą z biznesem, bo potrzebują spokoju, a młodsi nie chcą przejmować interesu po rodzicach znając problemy dnia codziennego i kompletny brak urlopu latem.

Co o tym myślicie?
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3322
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2019-08-13, 17:20    [Cytuj]

Oby... Dodać do tego trzeba sezonowość na WJM. To wymusza wyższe ceny najmu w porównaniu do np. Żuław.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28036
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-08-13, 17:23    [Cytuj]

Do czego? Mógłbyś to rozwinąć?
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3322
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2019-08-13, 17:27    [Cytuj]

Do problemów firm które wypunktowałeś powyżej. Sezon jest krótki na WJM, klienci houseboatów są w/g mnie (i firm co powyżej napisałeś) wygodniccy i niskie temperatury, mżawka, wiatr przeszkadza im.
 
 
~Świerszcz

Pomógł: 9 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Lut 2013
Posty: 777
Skąd: Wawa
Wysłany: 2019-08-13, 17:37    [Cytuj]

Ano właśnie . Kończą się dotacje... kończy się biznes... ( ad. Pkt1)
Ciekawe czy doczekamy czasów i uczciwych opracowań JAK dotacje rozregulowały ten rynek.
Był czas euforii, zachłyśnięcia inwestycjami, zapotrzebowanie rosło, ceny również. A teraz łodzie są już kilkuletnie, wypadałoby wymienić na nowe, bo klienci przywykli do nowizny , ale ZA CO?
Będzie kolejne „lekkie” przemeblowanie rynku.
Zostaną grubi gracze, związani ze stoczniami. A plankton się będzie wyżynał cenowo, bo na nowe jachty w standardzie Premium nie będzie go stać.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9385
Wysłany: 2019-08-13, 17:47   Re: Hausboty w odwrocie? [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:


Co o tym myślicie?


Powodów jest więcej, ale spostrzeżenia są celne.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28036
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-08-13, 17:47    [Cytuj]

Jakieś konkrety?
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9385
Wysłany: 2019-08-13, 17:58    [Cytuj]

Rynek się powoli profesjonalizuje. Ten rynek, jako jeden z niewielu, był i nadal jest bardzo ospały - wiele podmiotów zatrzymało się na usłudze rodem z XX wieku. A mamy wiek XXI i oczekiwania klienta ewoluują. Ewoluują też możliwości techniczne i technologiczne.

Poza tym kończą się okresy trwałości w prymitywnie prostych programach dotacyjnych sprze 5-7 lat (rolnicze i rybackie dotacje). Wiele podmiotów się "podliczyło" i dopiero teraz zrozumiało, że niewiele zarobiły (o ile w ogóle), lecz często się narobiły i po drodze "przejadły majątek". Rosnący koszt pracy i wszystkie koszty towarzyszące w parze ze stagnacją cen sprzedaży powodują, że rentowność jest niska lub ujemna. Małe podmioty rodzinne zwyczajnie mają alternatywę: można więcej zarobić jako pracownik bez odpowiedzialności niż męczyć się z coraz bardziej wymagającym i roszczeniowym klientem. Do tego można pobierać socjal.

Brak sukcesji to też częsty przypadek, a właścicielom już się nie chce. Ten biznes jest specyficzny: chcesz pozbawić się wakacji i weekendów - zajmij się czarterem. W dobie wielu alternatyw i niskiej rentowności (o ile w ogóle ją osiągamy) po prostu przestaje to być atrakcyjne.

Co do spacerowych jachtów motorowych: robione po taniości po "garażach" dają szczęście tylko w momencie zakupu. W eksploatacji pojawiają się jednak problemy, i to często kosztowne problemy. A przy odsprzedaży okazuje się, że mamy tani zrujnowany i zmęczony życiem jacht garażowy, który na rynku wart jest tyle co nic, bo obok w ogłoszeniu jest nowy lub prawie "garażowy" jacht o tej samej nazwie modelu (choć zupełnie z czegoś innego zrobiony) kosztuje niewiele więcej.

Po prostu jest to trudny biznes i on się profesjonalizuje.
 
 
volumax

Dołączył: 12 Lis 2017
Posty: 9
Wysłany: 2019-08-13, 18:44    [Cytuj]

Myślę że dużym problemem dla firm czarterujących są szkody spowodowane przez początkujących sterników. Ludzie przyjeżdżają pierwszy raz nie mają pojęcia co z czym się je, często bęz żadnego przeszkolenia. Wypływają z portu to w imię ojca i syna jakoś to będzie. Nawet po przeszkoleniu nie są w stanie ogarnąć wszystkiego. Czarterowałem w tym sezonie tytana 918 świeżynka ledwie może 5-6 czarterów przede mną. Łódka cała poobijana, z lewej i prawej potężne strzały, uszkodzona szyba nie wspomnę o wypalonym papierosem materacu. Po jednym sezonie przy takiej klienteli trochę serwis będzie kosztował.
 
 
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 88 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3771
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-13, 19:01    [Cytuj]

volumax napisał/a:
nie wspomnę o wypalonym papierosem materacu.
Na to nie pomoże nawet papierowy patent z Trzebieży. Wracając do meritum - ten odwrót to chyba melodia przyszłości. Obecnie hausbotów jest raczej sporo.
 
 
~Świerszcz

Pomógł: 9 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Lut 2013
Posty: 777
Skąd: Wawa
Wysłany: 2019-08-13, 19:29    [Cytuj]

Jak się uczciwie policzy, to ten biznes może ( nie musi, tylko może) być opłacalny jedynie dla producentów jachtów. Reszta nie ma tu czego szukać przy obecnym poziomie cen jachtów nowych.
Bowiem wniosek będzie dla wielu z Was szokujący, aby stało się to rentowne, musiałyby wzrosnąć :evil: ceny czarteru... tak, WZROSNĄĆ :shock:
Przy obecnej cenie nowych jachtów, obecne ceny czarteru nie dają szansy na zarobienie chociaż na pokrycie amortyzacji sprzętu.
A gdzie reszta?
Ostatnio zmieniony przez Świerszcz 2019-08-13, 19:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9385
Wysłany: 2019-08-13, 19:40    [Cytuj]

Świerszczu, masz rację. Tylko wiele podmiotów nie liczy amortyzacji i kosztów własnej pracy. To błąd, który wyjdzie na jaw po np. 5 latach. To przejadanie majątku, o jakim mówiłem wyżej.
 
 
~Świerszcz

Pomógł: 9 razy
Wiek: 50
Dołączył: 16 Lut 2013
Posty: 777
Skąd: Wawa
Wysłany: 2019-08-13, 21:01    [Cytuj]

proste liczenie
Maxsus 33 RS, cena zakupu ok 400-440 tys za wypasionego ( czyli ze ~350 tys netto)

Cena za dobę czarteru.. no w szczycie 1000. Cena średnia/ważona ~ 900 ( bardzo optymistycznie). Ale to z VATem ( nie wiem czy tu jest 8%, czy 23% , Wiktor będzie wiedział)

Sezon na Mazurach krótki , niech taki jacht będzie wynajęty na 60 dni ( w roku)

No to niech każdy sobie policzy ile to kasy.

A teraz koszty.
Port, ludzie do obsługi wraz z ZUSem, oprzyrządowanie tych ludzi, aby mieli jak i mieli czym obsłużyć klientów, serwis mobilny, naprawy i opieka nad jachtem przez cały rok.
No i najważniejsze, utrata wartości, bo za rok, to już będzie roczny jacht, a nie nowy.
A to na razie tylko koszty, a gdzie zysk?...

Jest to biznes którego sytuację dobrze opisywali moi dawni koledzy z ul. Brzeskiej : „ Jak by się człowiek nie obracał, doopę ma zawsze z tyłu”.
:shock:

No i jeszcze ryzyka, a tu , no cóż jacht to łatwe do zniszczenia i popsucia urządzenie, klient może narobić takich strat, że jednostka nie będzie się nadawała do użytku np przez pół sezonu.

Dlatego ten biznes jest tylko dla takich przystoczniowych firm jak Ahoj. Bo mogą działać w dużej skali, mają dużo łatwiejsze pozyskanie jachtów i inny ich koszt realny/ operacyjny, zaplecze naprawcze. No i dla nich istnieje jeszcze aspekt działalności którego inni nigdy mieć nie będą, oni promują swój produkt, co dyskontują w sprzedaży jachtów.
Ostatnio zmieniony przez Świerszcz 2019-08-13, 21:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28036
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-08-13, 21:11    [Cytuj]

W dodatku wiele jachtów jest w tzw. pośrednictwie, więc ok. 30% z każdego czarteru zostaje w firmie czarterowej.
 
 
~najmita

Pomógł: 71 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6060
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2019-08-13, 21:16    [Cytuj]

Myślę, że wszystko na ten temat zostało już powiedziane.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9385
Wysłany: 2019-08-13, 22:09    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
W dodatku wiele jachtów jest w tzw. pośrednictwie, więc ok. 30% z każdego czarteru zostaje w firmie czarterowej.


Moim zdaniem pośrednictwo z czasem wymrze wraz z dojrzewaniem rynku.
 
 
~bronek
żeglarz/wędkarz

Pomógł: 10 razy
Wiek: 40
Dołączył: 19 Maj 2008
Posty: 1103
Skąd: Zagłębie
Wysłany: 2019-08-13, 22:10    [Cytuj]

na razie to będąc na WJM nie zauważyłem odwrotu housebotów a wręcz odwrotnie.
pewnie to trend który może być widoczny za kilka lat ale to wy jesteście najbliżej i macie dane z 1 ręki.

z drugiej strony nie może być też tak że zostanie 5 dużych czarterowni na szlaku bo zmowa cenowa gotowa.
Ostatnio zmieniony przez bronek 2019-08-13, 22:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28036
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-08-13, 22:12    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
W dodatku wiele jachtów jest w tzw. pośrednictwie, więc ok. 30% z każdego czarteru zostaje w firmie czarterowej.


Moim zdaniem pośrednictwo z czasem wymrze wraz z dojrzewaniem rynku.


Juz wymiera.
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13919
Wysłany: 2019-08-14, 08:06    [Cytuj]

Houseboaty w odwrocie? To raczej bardzo utopijny slogan. Stanie się wręcz odwrotnie. Houseboaty będą sukcesywnie zdobywać rynek i wypierać jachty żaglowe. Powód prosty. Ludzie oczekują coraz większego komfortu i stać ich na ten komfort. A zawirowania na rynku czarterów houseboatów oczywiście są i będą. Jednak w dłuższej perspektywie houseboaty zawładną jeziorami.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9385
Wysłany: 2019-08-14, 08:13    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
plitkin napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
W dodatku wiele jachtów jest w tzw. pośrednictwie, więc ok. 30% z każdego czarteru zostaje w firmie czarterowej.


Moim zdaniem pośrednictwo z czasem wymrze wraz z dojrzewaniem rynku.


Juz wymiera.



Wiem, tak jak wyjdą z rynku firmy z paroma starymi jachtami.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH