FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2018-03-19, 20:22
Stewa dziobowa z ujemnym kątem nachylenia
Autor Wiadomość
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 448 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 29940
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2018-03-22, 13:17    [Cytuj]

Może chodziło o taranowanie.
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-22, 13:19    [Cytuj]

Później , gdy maszyny miały du ze moce , napęd był atomowy umożliwiający dużą autonomię zaczęto pewnie bardziej zwracać uwagę na dzielność morską i możliwość do rozwijania większych szybkości przy dużym zafalowaniu.

BCGN_Kalinin_1991.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 122,53 KB

 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-22, 13:30    [Cytuj]

Czyli wydaje się , że taka stewa z ujemnym katem może dla jachtu przeznaczonego do pływania w łagodniejszych warunkach mieć sens ( pomimo kłopotów z dochodzeniem do brzegu ).

Zwróćcie uwagę :
w naszych imprezach forumowych i nie tylko pływa Wojtek Chodkowski na lekko zbudowanym Tangu 730 Misja.
Kiedy słabo albo bardzo słabo wieje w zasadzie na tych imprezach nie miał konkurencji - podobnie jak kiedyś Robert na MX 22 w Węgorzewie przy bardzo słabym wietrze .
Jednak kiedy trochę przywieje Wojtek zostaje w porównaniu z innymi jachtami.

Nie każdy jacht musi być budowany na spokojna żeglugą w trudniejszych warunkach bo wtedy każdy by przypominał typy Colin Archera.

Colin Archer.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 103,88 KB

 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-22, 13:35    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Może chodziło o taranowanie.


Zbyszku
Pierwotnie tak , ale potem już zdecydowanie nie.
Te do taranowania miały bardzo daleko wysuniętą stewę aby ewentualnie nie doszło do uszkodzenia podstawowego kadłuba.

Noi popatrz jak woda układa się na tej stewie
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Drago 2018-03-22, 13:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-22, 13:37    [Cytuj]

Myślę , ze te doświadczenia z tak ukształtowanymi stewami nie zostały zapomniane i dlatego potem przekształciły się w gruszki dziobowe dające oszczędność paliwa.
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-22, 13:42    [Cytuj]

To zdjęcie zrobione w porcie w Szczecinie a właściwie na Odrze.
Popatrzcie jak woda podnoszona jest na gruszce dziobowej

IMG_7292.JPG
Plik ściągnięto 19 raz(y) 3,17 MB

 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6407
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2018-03-22, 14:01    [Cytuj]

Andrzej, gratulacje za próbę zgłębienia tematu.
Dziękujemy też Jackowi Daszkiewiczowi za zabranie głosu i prosimy go o więcej fachowych uwag .
 
 
Grill

Wiek: 21
Dołączył: 12 Lut 2015
Posty: 69
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-03-22, 21:12    [Cytuj]

Ja się wtrącę w sprawie pancerników, jako że ociera się to o moje hobby.

Taki kształt stewy wiąże się z tym, że burty miały niejednokrotnie również ujemny skos, co zwiększało kąty ostrzału dla artylerii pomocniczej. Dążono też do zmniejszenia wymiarów części nawodnej, tak by stanowiła mniejszy cel, jak i wymagała mniejszej ilości pancerza.

Z kolei współczesny niszczyciel USS Zumwalt ma również stewę o ujemnym kącie, ponieważ tylko tak można było uzyskać burtę, która płynnie przechodzi w nadbudówkę, co pozwala na znaczne zmniejszenie echa radarowego.
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-22, 22:02    [Cytuj]

To ciekawe kolego .
Nie wiedziałem
Pozdrawiam
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-23, 11:33    [Cytuj]

Dla zakończenia mojego gdybania jeszcze pozostaje zastanowić się co by było gdyby do Tanga 730 wprowadzić rozwiązanie z stewa dziobowa o ujemnym kącie ale tak aby nie naruszyć długości całkowitej.

Profil takiej nakładki na fotografii poniżej

Nakładka.JPG
Plik ściągnięto 13 raz(y) 5,5 MB

 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-23, 11:34    [Cytuj]

A tu poniżej co się stanie z wodnicą
Jak widać długość linii wodnej wzroście o ok 8 % co oznacza zwiększenie prędkości krytycznej o ok 2,8 % .

Ale czy przełoży się to to efekt w normalnym pływaniu ?
Wtedy kiedy Misja miała zdecydowana przewagę , czyli przy słabych wiatrach jesteśmy daleko od szybkości krytycznej .
W tym zakresie szybkości zdecydowane znaczenie maja opory tarcia a tu decyduje powierzchni zmoczona.
Tak wydłużona linia wodna da zwiększona powierzchnie zmoczoną czyli i wzrost sił tarcia.

Następnym elementem jest to , że na długim odcinku linii wodnej nie następuje wzrost przekroju czyli strugi wody nie są dociskane do kadłuba co może oznaczać wcześniejszy przepływ turbulentny i dodatkowe opory.

No i ostatnie i może najważniejsze.
Zwróćcie uwagę , że dla zapewnienia odpowiedniej sprawności wszystkie płetwy ( balastowe , sterowe ) maja przekroje paraboliczne i nie są zakończone na ostro .
Zakończenie na ostro jest bardzo czułe na odchylenie strug i każdy opływ z boku będzie po zawietrznej powodował natychmiastowe powstanie wirów czyli natychmiast przepływ turbulentny.

Podsumowując - nie wydaje mi się aby oprócz wyglądu taka stewa z ujemnym kątem dawała podniesienie zdolności nautycznej ale mogę się mylić i zobaczymy na wodzie.

Pamiętam jednak cały czas stare powiedzenie z którego najważniejsza cześć mówi o tym , że połączenie teorii z praktyką jest wtedy kiedy nic nie działa i nie wiemy dlaczego.
Ciekaw jestem Waszych poglądów jeszcze przed weryfikacją ich na wodzie.

Wodnica.JPG
Plik ściągnięto 6 raz(y) 5,54 MB

 
 
~maski

Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 424
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-04-12, 10:40    [Cytuj]

Andrzeju, spójrzmy na na ujemny nawis dziobowy trochę inaczej. Porównajmy do jachtu z prostym dziobem. Długość linii wodnej taka sama ale powierzchnia zanurzona mniejsza, mniejsza bo mniejsza masa ;)
W przypadku jachtów turystycznych jakim jest Versus ujemny dziobek to zabieg wyłącznie stylistyczny, wg mnie żadnego więcej znaczącego efektu vs. prosty dziób.
Jednak w przypadku supermaszyn regatowych wyłącznie stylistyka to za mało a ujemne dzioby pojawiają się często.
n.p. Aktualnie ścigające się jachty w Volvo Ocean Race wszystkie mają ujemny nawis, również w Vende Glob ujemny nawis to nie jest rzadkość.
Bardzo ciekaw jestem jaki może mieć wpływ ujemny nawis na opór falowy, niestety w tych publikacjach które miałem okazję, nic w temacie nie było.
Swoją drogą pamiętam jakie kiedyś były opinie nt prostych dziobów, a teraz jest to zupełnie naturalne.


Co prawda nie jest to stricte to o czym temat ale coś w przedstawianej konstrukcji klasy Fast 40 jest co zawarte jest w tezie którą postawiłem na wstępie :)
W tym tygodniu mają odbyć się pierwsze testy pod żaglami, ciekawe jak wypadną.
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-04-12, 11:44    [Cytuj]

Hej Marcinie
No właśnie sam się zastanawiałem nad fizycznymi zjawiskami jakie powoduje ujemny kąt i co to da dla żeglugi.
Dlatego te dywagacje wyżej trochę jako prowokacja do dyskusji.
Wydaje się , że taki dziób nie będzie pozwalał na odbijanie dziobu do góry przez fale , będzie wciskał dziób w wodę.
Przy kursach na wiatr dziób nie będzie tak odbijany w bok przez fale nawet jak pionowy.
Może to poprawiać stabilność kursową jachtu i sprawność w żegludze na wiatr ?
Może to zmniejszać kołysanie wzdłużne jachtu szczególnie w ślizgu ?

Może ?
Nie wiem , nie znalazłem żadnych materiałów na ten temat.
Ten kadłub jaki pokazałeś na zdjęciu jest bardzo ciekawy , takie rykoszetując czółenko .
Dzięki.

Może ktoś coś ma ?
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6407
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2018-04-12, 13:20    [Cytuj]

maski napisał/a:
Andrzeju, spójrzmy na na ujemny nawis dziobowy trochę inaczej. Porównajmy do jachtu z prostym dziobem. Długość linii wodnej taka sama ale powierzchnia zanurzona mniejsza, mniejsza bo mniejsza masa ;)
W przypadku jachtów turystycznych jakim jest Versus ujemny dziobek to zabieg wyłącznie stylistyczny, wg mnie żadnego więcej znaczącego efektu vs. prosty dziób.
Jednak w przypadku supermaszyn regatowych wyłącznie stylistyka to za mało a ujemne dzioby pojawiają się często.
n.p. Aktualnie ścigające się jachty w Volvo Ocean Race wszystkie mają ujemny nawis, również w Vende Glob ujemny nawis to nie jest rzadkość.
Bardzo ciekaw jestem jaki może mieć wpływ ujemny nawis na opór falowy, niestety w tych publikacjach które miałem okazję, nic w temacie nie było.
Swoją drogą pamiętam jakie kiedyś były opinie nt prostych dziobów, a teraz jest to zupełnie naturalne.


Co prawda nie jest to stricte to o czym temat ale coś w przedstawianej konstrukcji klasy Fast 40 jest co zawarte jest w tezie którą postawiłem na wstępie :)
W tym tygodniu mają odbyć się pierwsze testy pod żaglami, ciekawe jak wypadną.
Obrazek




Ależ maszyna ......., osz ku.....
Bezkompromisowa, jak AS Motors Gintera.
Żyleta !
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6407
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2018-04-12, 13:26    [Cytuj]

W tej dyskusji między Wami trzeba brać pod uwagę to, co na poprzedniej stronie napisał Jacek Daszkiewicz (post z 2018-03-20, 23:30) .

Trudno mi się z tym zgodzić, ale cóż znaczy doświadczenie Jacka wobec moich amatorskich "wydajemisiów" .
 
 
~maski

Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 424
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-04-12, 13:31    [Cytuj]

Andrzej Drago napisał/a:
...te dywagacje wyżej trochę jako prowokacja do dyskusji.


Hehe, sam jakiś czas próbowałem prowokacji w tym w temacie :P
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4446
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-04-12, 13:57    [Cytuj]

artiosso napisał/a:

Trudno mi się z tym zgodzić,


Ależ ja się z nim całkowicie zgadzam a to co napisałem nie zmienia i nie kwestionuje jego przekazu.

Faktem jednak jest to co napisał Marcin i to zagadnienie jest tym bardziej intrygujące.

No i pamiętam , że jak nic nie działa i nie wiemy dlaczego to jest dowód na to , że właśnie połączyliśmy praktykę z teorią - ale to tak dla nabrania dystansu.
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6407
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2018-04-12, 14:10    [Cytuj]

artiosso napisał/a:

W tej dyskusji między Wami trzeba brać pod uwagę to, co na poprzedniej stronie napisał Jacek Daszkiewicz (post z 2018-03-20, 23:30) .

Trudno mi się z tym zgodzić, ale cóż znaczy doświadczenie Jacka wobec moich amatorskich "wydajemisiów" .



Sorki, odwrotnie :
cóż znaczy moje amatorskie "wydajemisie" wobec doświadczenia Jacka .
Ostatnio zmieniony przez artiosso 2018-04-12, 14:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~jachtyzklasą

Pomógł: 49 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Kwi 2010
Posty: 979
Skąd: Mazury
Wysłany: 2018-04-12, 23:59    [Cytuj]

maski napisał/a:
Długość linii wodnej taka sama ale powierzchnia zanurzona mniejsza, mniejsza bo mniejsza masa

Marcin myślę że kwestia mniejszej masy jest pomijalna nawet dla jachtu stricte regatowego i raczej nie to było przyczyną pójścia w kierunku ujemnych dziobów.
 
 
~jachtyzklasą

Pomógł: 49 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Kwi 2010
Posty: 979
Skąd: Mazury
Wysłany: 2018-04-13, 00:03    [Cytuj]

maski napisał/a:
Bardzo ciekaw jestem jaki może mieć wpływ ujemny nawis na opór falowy

W układzie gdy dziób nie nurkuje nie ma żadnego, gdyż opór falowy tyczy zanurzonej części kadłuba jachtu. W układzie gdy dziób nurkuje może mieć, ale myślę że nadal nie to jest powodem :->
Ostatnio zmieniony przez jachtyzklasą 2018-04-13, 00:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH