FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

Boatshow 2017
Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Parowozem na Mazury
Autor Wiadomość
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 379 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 22537
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-06-25, 01:06   Parowozem na Mazury [Cytuj]

Gratka dla miłośników kolei.

23 lipca 2017 odbędzie się przejazd pociągu turystycznego prowadzonego przez zabytkowy parowóz Pt47-65 z wolsztyńskiej parowozowni plus 4 wagony. Trasa: Olsztyn Gł. - Szczytno - Ełk - Giżycko - Kętrzyn - Olsztyn Gł. oraz Giżycko - Kętrzyn - Giżycko. Biletów już nie ma, a kosztowały niemało - na trasie dłuższej 149zł, na trasie krótszej 69zł plus ewentualna dopłata do pierwszej klasy 50zł i 20zł. Bilet 4-dniowy w pierwszej klasie 629zł.

Tabela odjazdów pociągu MAZURY (Olsztyn-Olsztyn) 23 LIPCA 2017

Przyjazd Odjazd
Olsztyn Główny >>> 9:00
Szczytno 9:55 10:00
Ruciane Nida 10:55 11:45
Pisz 12:05 12:15
Ełk 13:15 14:00
Stare Juchy 14:30 14:35
Giżycko 15:30 <<<
Giżycko >>> 18:00
Kętrzyn 18:35 18:40
Korsze 19:00 19:10
Czerwonka 19:45 19:55
Olsztyn Główny 20:45 <<<


Tabela odjazdów pociągu NIEGOCIN (Giżycko-Giżycko) 23 LIPCA 2017

Przyjazd Odjazd
Giżycko >>> 16:00
Sterławki Wielkie 16:15 16:20
Kętrzyn 16:40 17:00
Sterławki Wielkie 17:20 17:25
Giżycko 17:40 <<<

Kto pamięta kiedy ostatni raz przez Mazury jechał pociąg ciągnięty przez parowóz?

Pt47-65_Wolsztyn_05.16_111.JPG
Fot. Wikipedia
Plik ściągnięto 19 raz(y) 921,72 KB

 
 
~najmita

Pomógł: 61 razy
Wiek: 63
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 4530
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2017-06-25, 07:36   Re: Parowozem na Mazury [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:

Kto pamięta kiedy ostatni raz przez Mazury jechał pociąg ciągnięty przez parowóz?


Pamięć mam słabą ale myślę, że były to pierwsze lata XXI wieku :roll:
 
 
~Tomek J

Pomógł: 59 razy
Wiek: 54
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 5798
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-06-25, 08:15   Re: Parowozem na Mazury [Cytuj]

najmita napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:

Kto pamięta kiedy ostatni raz przez Mazury jechał pociąg ciągnięty przez parowóz?


Pamięć mam słabą ale myślę, że były to pierwsze lata XXI wieku :roll:

Oj zdecydownaie wcześniej, nie licząc sonderzugów, takim jak ten co ma pojechać 23 lipca.
Jechałem w Pytę taką jak na zdjęciu pociągiem "Mazury" rel. Warszawa - Ełk na odcinku Olsztyn - Giżycko (do Nasielska ciągnął go elektrowóz, na odcinku Nasielsk - Olsztyn zaś spalinowy fiat SP45) w 1984 roku na niesławnej pamięci pijacki rejs WYC. Imponująco wyglądała zwłaszcza rozpędzona Pyta na obszernych łukach dwutorowej linii Olsztyn - Korsze. Gdy w 1988 roku jeździłem na Mazury do służby na pododdziele, najpierw do Bemowiska trepowiska tam gdzie Puszcza szumi Piska, następnie zaś do Lipowca k. Szczytna - Pyt nie było już na szlaku, ostatnie trzy z nich dogorywały na mijance bocznicy równoległej do łuku przy wyjeździe z Olsztyna Zach. do Działdowa. Ale na liniach Ełk - Mrągowo oraz Ełk - Szczytno kursowały jeszcze wtedy planowe pociągi prowadzone mniejszymi od Pyty parowozami Ol49, takimi co strzygły końskimi uszami. Natomiast słynna Strzała Północy którą jechałem pierwszy raz do Lipowca była od Olsztyna prowadzona tym razem nie jak zwykle przez spalinową sukę SU46 lecz otrzymanym w spadku pp towarzyszu Adolfie towarowym parowozem Ty2.
Ostatni raz jechałem po Mazurach z parowozem latem 1988 roku, kiedy to wysłano mnie do Orzysza na regaty WOPK. To był wieczorny pociąg Ełk - Mrągowo, z parowozem Ol49 a na odcinku Ełk - Orzysz dodatkowo z parowozem Ty2 na przyprzęgu. Gdy cztery lata później jechałem tym samym pociągiem, tym razem do Mikołajek na pierwszy samodzielny rejs Orionem po Mazurach - nie było już parowozu, tylko lokomotywa spalinowa SP42, tzw. kociołek lub łajka. :-(

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2017-06-25, 10:49, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
~najmita

Pomógł: 61 razy
Wiek: 63
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 4530
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2017-06-25, 09:17    [Cytuj]

Tomku, nie mogę z Tobą dyskutować, jesteś znawcą tematu, jednak wydaje mi się, że w moich stronach, trasa Szczytno-Ruciane-Ełk, parowozy chodziły znacznie dłużej niż to napisałeś :roll:
 
 
~Tomek J

Pomógł: 59 razy
Wiek: 54
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 5798
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-06-25, 10:44    [Cytuj]

najmita napisał/a:
Tomku, nie mogę z Tobą dyskutować, jesteś znawcą tematu, jednak wydaje mi się, że w moich stronach, trasa Szczytno-Ruciane-Ełk, parowozy chodziły znacznie dłużej niż to napisałeś :roll:

W krytycznym okresie byłem na Mazurach w latach 1988, 1992, 1994 i 1997, potem już corocznie, z wyjątkiem lat 2002, 2006 i 2012. Po roku 1998 nie spotkałem już parowozu w służbie ani w Rucianem, ani w Mikołajkach, ani w Olsztynie, ani w Ełku, choć nie wykluczam że mogły jeszcze jeździć planowo w latach 1989-91 kiedy to na Mazurach mnie nie było, ani też że po 1992 roku mógł trafić się jeszcze pozaplanowo, zwłaszcza na pociągu towarowym. Możliwe też że na pociągach pasażerskich używane były w tym okresie zimą, kiedy to potrzebne było ogrzewanie. Właśnie na te lata przypada masowa przebudowa lokomotyw spalinowych SP45 z ogrzewaniem parowym na SU45 z ogrzewaniem elektrycznym, w wyniku czego PKP cierpiały na niedostatek lokomotyw spalinowych z jakimkolwiek systemem ogrzewania. Na pewno pod koniec wieku utrzymywano w Ełku czynne parowozy Ol49-3 i Ty2-1279. Nie znaczy to bynajmniej że stale były pod parą, rozpalano je natomiast na szczególne okazje, takie jak 150-lecie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w 1995 roku kiedy to przyjechały do Warszawy.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2017-06-25, 10:58, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Kruklanki

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 4
Skąd: Łomża/Kruklanki
Wysłany: 2017-06-28, 14:15    [Cytuj]

Witam

Jest to mój pierwszy post na tym forum. Zatem Witam Wszystkich i Pozdrawiam !!!.
Właśnie będę jechał tym pociągiem MAZURY na trasie Olsztyn Gł. - Szczytno - Ełk - Giżycko - Kętrzyn - Olsztyn Gł. . Mam duży sentyment do tych maszyn (parowozów) ponieważ wychowałem się w Kruklankach a jak wiadomo Kruklanki miały stację i była linia kolejowa z Giżycka i tam bardzo często przebywałem , ach ten zapach dymu z komina parowozu.

Pozdrawiam
 
 
<|Sza-man

Pomógł: 6 razy
Wiek: 54
Dołączył: 28 Lis 2011
Posty: 361
Wysłany: 2017-06-28, 16:30    [Cytuj]

Na pewno będą fotostopy. Oczekujemy na odpowiednią dokumentację zdjęciową.
 
 
~tropiciel

Pomógł: 14 razy
Wiek: 44
Dołączył: 24 Gru 2011
Posty: 362
Skąd: unter erde
Wysłany: 2017-06-28, 19:52    [Cytuj]

Tomek J napisał/a:
W krytycznym okresie byłem na Mazurach w latach 1988, 1992, 1994 i 1997, potem już corocznie, z wyjątkiem lat 2002, 2006 i 2012. Po roku 1998 nie spotkałem już parowozu w służbie ani w Rucianem, ani w Mikołajkach, ani w Olsztynie, ani w Ełku, choć nie wykluczam że mogły jeszcze jeździć planowo w latach 1989-91 kiedy to na Mazurach mnie nie było, ani też że po 1992 roku mógł trafić się jeszcze pozaplanowo, zwłaszcza na pociągu towarowym. Możliwe też że na pociągach pasażerskich używane były w tym okresie zimą, kiedy to potrzebne było ogrzewanie. Właśnie na te lata przypada masowa przebudowa lokomotyw spalinowych SP45 z ogrzewaniem parowym na SU45 z ogrzewaniem elektrycznym, w wyniku czego PKP cierpiały na niedostatek lokomotyw spalinowych z jakimkolwiek systemem ogrzewania. Na pewno pod koniec wieku utrzymywano w Ełku czynne parowozy Ol49-3 i Ty2-1279. Nie znaczy to bynajmniej że stale były pod parą, rozpalano je natomiast na szczególne okazje, takie jak 150-lecie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w 1995 roku kiedy to przyjechały do Warszawy.


Teśkiem 1279 jechałem w 1995 roku w ramach Dni Pary organizowanych w Pchełku

Kruklanki napisał/a:
Witam

Jest to mój pierwszy post na tym forum. Zatem Witam Wszystkich i Pozdrawiam !!!.
Właśnie będę jechał tym pociągiem MAZURY na trasie Olsztyn Gł. - Szczytno - Ełk - Giżycko - Kętrzyn - Olsztyn Gł. . Mam duży sentyment do tych maszyn (parowozów) ponieważ wychowałem się w Kruklankach a jak wiadomo Kruklanki miały stację i była linia kolejowa z Giżycka i tam bardzo często przebywałem , ach ten zapach dymu z komina parowozu.

Pozdrawiam


Krzysztof- witaj na forum
PS: Odezwij się na PW
Ostatnio zmieniony przez tropiciel 2017-06-28, 19:54, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Kruklanki

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 4
Skąd: Łomża/Kruklanki
Wysłany: 2017-06-28, 21:13    [Cytuj]

Sza-man napisał/a:
Na pewno będą fotostopy. Oczekujemy na odpowiednią dokumentację zdjęciową.


W zasadzie jako takich fotostopów nie ma (jak to jest na organizowanych przejazdach specjalnych na których bywam) ale focenia napewno będzie sporo jak widać z rozkładu jazdy starczy czasu na pewno. Będę jechał z kolegą w wagonie 1 klasą a i po całej trasie będzie tzw. pościg/gonienie samochodami miłośników kolei i fociaży. A dokumentacja tak na pewno będzie szykuje się cały sprzecior ;) do focenia.

Pozdrawiam
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 379 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 22537
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-07-17, 23:15    [Cytuj]

Zmiana rozkładu

MAZURY 23 LIPCA 2017

Przyjazd Odjazd
Olsztyn Główny>>>9:40
Korsze10:4410:45
Kętrzyn11:0611:07
Giżycko11:45<<<

NIEGOCIN 23 LIPCA 2017 PrzyjazdOdjazd
Giżycko>>>12:35
Sterławki Wielkie12:5412:55
Kętrzyn13:1513:45
Sterławki Wielkie14:0014:01
Giżycko14:15 <<<
Giżycko>>>15:11
Wydminy15:2915:39
Stare Juchy15:5015:55
Ełk16:1317:13
Pisz19:1119:41
Ruciane Nida20:0720:37
Szczytno21:2921:30
Klewki22:0422:05
Olsztyn Główny22:14<<<
 
 
~Tomek J

Pomógł: 59 razy
Wiek: 54
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 5798
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-18, 07:02    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:

Pisz19:1119:41
Ruciane Nida20:0720:37
Szczytno21:2921:30
Klewki22:0422:05
Olsztyn Główny22:14<<<

Jechało się w Pytę także na tej trasie, i to w dwie strony. To był rok 1981, obóz wędrowny 21WWDH w kilka Omeg. Niestety Pyta ciągnęła pociąg tylko między Olsztynem a Ełkiem, między Olsztynem zaś a Warszawą (lub Nasielskiem) - lokomotywa spalinowa SP45. Rok wcześniej na całej trasie była lokomotywa spalinowa, ale widok olszyńskiego dworca z dymami snującymi się na tle północno-wschodniego różowiejącego nieba ze stojącym wysoko sierpem Księżyca a unoszącymi się z dwóch Pyt na czele stojących na sąsiednich torach innych pociągów mających niebawem odjechać w stronę Ełku przez Giżycko i Mikołajki zachowałem w pamięci do dziś...

Tomek Janiszewski
 
 
~tropiciel

Pomógł: 14 razy
Wiek: 44
Dołączył: 24 Gru 2011
Posty: 362
Skąd: unter erde
Wysłany: 2017-07-22, 19:36    [Cytuj]

Czyli staruszka PT-47 z zestawem zobaczymy na dworcu w Giżycku dwukrotnie- o 11.45, a później o 15.11.

Kruklanki Do zobaczenia :-)
 
 
~familiant

Pomógł: 21 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1088
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-07-23, 12:06    [Cytuj]

trzeba wrócić do pomysłu sprzed lat; rozebrać tory między Kętrzynem a Giżyckiem i poprowadzić tory od Kętrzyna przez Węgorzewo, Kruklanki i za Giżyckiem połączyć z torami na Ełk. Masę nowego terenu inwestycyjnego, problem przeprawy drogowej rozwiązany i z Niegocina reaktywać połączenie z twierdzą
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 379 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 22537
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-07-23, 23:37    [Cytuj]



Zdjęcia:
https://mazury.info.pl/foto/17-07-23-parowoz/


 
 
funyo

Pomógł: 135 razy
Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 5229
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-07-23, 23:43    [Cytuj]

Miałem przyjemność widzieć go dziś na żywo w ruchu, przejeżdżającego koło mojego portu.
Nie wiem tylko, czemu jechał na wstecznym? :roll:
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 379 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 22537
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-07-23, 23:52    [Cytuj]

funyo napisał/a:
Miałem przyjemność widzieć go dziś na żywo w ruchu, przejeżdżającego koło mojego portu.
Nie wiem tylko, czemu jechał na wstecznym? :roll:


To proste. Bo w Giżycku nie ma obrotnicy dla parowozów, więc nie miał jak zawrócić :-P
 
 
<|Sza-man

Pomógł: 6 razy
Wiek: 54
Dołączył: 28 Lis 2011
Posty: 361
Wysłany: 2017-07-24, 17:22    [Cytuj]

funyo napisał/a:
Nie wiem tylko, czemu jechał na wstecznym? :roll:
Poza jedyną niedogodnością tj mniejsza szybkość dozwolona dla jazdy tendrem do przodu (kiedyś była dyskusja z T.J. na ten temat ale uznałem, że ma on większą wiedzę ode mnie = szacun TJ...) to charakterystyka pracy parowozu jest taka sama. Uciąg bez zmian a to jest parametr najważniejszy.
Tak na marginesie... Pt47-13 stoi "na zimno" przed budynkiem w którym pracuję. Na bardzo zimno... jako pomnik techniki.
Ostatnio zmieniony przez Sza-man 2017-07-24, 17:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~Tomek J

Pomógł: 59 razy
Wiek: 54
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 5798
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-15, 13:07    [Cytuj]

Sza-man napisał/a:
charakterystyka pracy parowozu jest taka sama. Uciąg bez zmian a to jest parametr najważniejszy.

Niemniej jednak niekiedy silnik parowozu pracuje gorzej wstecz. Zależy to od konstrukcji rozrządu pary. Gdy korbowód napędzający stawidło podwieszony jest na wahaczu - warunki pracy silnika w obu kierunkach nie są jednakowe. Taki mechanizm stosuje się zwykle w parowozach z natury rzeczy przeznaczonych do jazdy w jednym kierunku, takich jak pospieszne Pt47, osobowe Ol49 a także ze względu na prostszą konstrukcję - produkowanych masowo w czasie wojny towarowych Ty2. Jednakowe warunki pracy silnika w obu kierunkach zapewnia mechanizm z podwieszeniem korbowodu stawidła za pomocą suwaka Kuhna. Stosuje się go z zasady w tendrzakach przeznaczonych do pracy na liniach podrzędnych i górskich pozbawionych obrotnic na stacjach zwrotnych, a także w parowozach towarowych nierzadko kursujących w nietypowych relacjach gdzie również brak obrotnic. Zastosowano go w polskich tendrzakach OKz32 i TKt48 (można je obejrzeć w stanie czynnym podczas Parowozjady organizowanej w nadchodzący weekend w Chabówce), a także w zbudowanych z takich samych części parowozach towarowych Ty45, na pierwszy rzut oka przypominających Pytę ale z dużo mniejszymi kołami napędnymi. Miał go także najszybszy polski parowóz Pm36 "Piękna Helena" ale też i... wąskotorowy Px48.
Cytat:
Tak na marginesie... Pt47-13 stoi "na zimno" przed budynkiem w którym pracuję. Na bardzo zimno... jako pomnik techniki.

To przykre że spośród tego typu parowozów których naprodukowano naprawdę od pyty (ZTCP ponad 180szt), opierając na nich pospieszne relacje PKP przez cały powojenny okres poprzedzający masową elektryfikację lat 60-tych - uchował się w kraju tylko jeden sprawny. Jeszcze na przełomie wieków było ich 3 (65 z Wolsztyna oraz 28 i 112 z Jaworzyny Sląskiej; ten ostatni był dumą Polski podczas imprezy we Francji w 1989 roku a także kilka lat wcześniej gdy został użyty do prowadzenia Orient Expressu) ale PKP nie zdobyły się na utrzymanie "aż" trzech maszyn jednego typu, traktując je jako rezerwuar części... :-(

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2017-08-15, 13:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|danielkrk

Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 04 Sie 2014
Posty: 106
Wysłany: 2017-08-15, 20:10    [Cytuj]

Tomku. Parowozy żyją. To dziś nasz skład do Zakopanego i z powrotem

P70815-151810.jpg
Plik ściągnięto 13 raz(y) 1,47 MB

P70815-114614.jpg
Plik ściągnięto 13 raz(y) 2,13 MB

Ostatnio zmieniony przez danielkrk 2017-08-15, 20:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH