FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Bingo w ślizgu.
Autor Wiadomość
Jerzy39

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sie 2017
Posty: 22
Wysłany: 2017-08-10, 19:34    [Cytuj]

Wyraziłem tylko zdziwienie, że Panu Marianowi się to udało. Nie uważam wszelako, że ślizg na takim jachcie wypornościowym jest całkowicie niemożliwy. Prostuję pewną nieścisłość jednej z wypowiedzi. "Prawdziwy" ślizg następuje po przekroczeniu prędkości względnej wyrażonej liczbą Froude'a około 0,7 (a nie 0,9 jak to podano), zatem dla Binga przy około 13 węzłach. Abstrahując od kształtów kadłuba, do żeglowania w ślizgu niezbędna jest odpowiednia siła napędowa. W przypadku Bingo Pana Mariana daje ją genaker plus grot w sumie około 80 m2. W literaturze fachowej można znaleść, że siła ta zawiera sie w przedziale od 5 do 10 % ciężaru jachtu. Przyjmując średnią nieco zawyżoną 8% okazuje się że siła napędowa żagli Bingo nie powinna być mniejsza niż 2,6 kN. Z obliczeń wynika prędkość wiatru jaka jest niezbędna do ślizgu. Wbrew pozorom - nie huragan, a "tylko" około 18 węzłów. Być może Pan Marian trafił taki szkwał z dobrego kierunku.
Wszystkich, którzy chcieliby więcej wiedzieć na temat żeglowania w ślizgu, oporów ruchu jachtu, jego stateczności, tuningu jachtu i innych aspektów technicznych żeglowania informuję, że ukazała się moja książka "Szybciej niż wiatr-teoria i praktyka żeglowania". Więcej info o niej na mej stronie internetowej.
Jerzy Pieśniewski
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13648
Wysłany: 2017-08-10, 19:59    [Cytuj]

Grot + genaker bliżej 100m2 jeśli nie przekroczy + hydroskrzydło.
 
 
~Emill`76

Pomógł: 71 razy
Wiek: 44
Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 4477
Skąd: Mazowsze Północne
Wysłany: 2017-08-10, 20:06    [Cytuj]

Kolega płynął w tym dniu od Krzyży w kierunku Zamordejów i widział z daleka Bingo z jak to określił "przezroczystymi zaglami" i ogromnym genakerem ;-) Szacował, że przeszedł szkwał ok 6b
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6405
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-08-10, 20:33    [Cytuj]

Jerzy39 napisał/a:
Wyraziłem tylko zdziwienie, że Panu Marianowi się to udało. Nie uważam wszelako, że ślizg na takim jachcie wypornościowym jest całkowicie niemożliwy. Prostuję pewną nieścisłość jednej z wypowiedzi. "Prawdziwy" ślizg następuje po przekroczeniu prędkości względnej wyrażonej liczbą Froude'a około 0,7 (a nie 0,9 jak to podano), zatem dla Binga przy około 13 węzłach. Abstrahując od kształtów kadłuba, do żeglowania w ślizgu niezbędna jest odpowiednia siła napędowa. W przypadku Bingo Pana Mariana daje ją genaker plus grot w sumie około 80 m2. W literaturze fachowej można znaleść, że siła ta zawiera sie w przedziale od 5 do 10 % ciężaru jachtu. Przyjmując średnią nieco zawyżoną 8% okazuje się że siła napędowa żagli Bingo nie powinna być mniejsza niż 2,6 kN. Z obliczeń wynika prędkość wiatru jaka jest niezbędna do ślizgu. Wbrew pozorom - nie huragan, a "tylko" około 18 węzłów. Być może Pan Marian trafił taki szkwał z dobrego kierunku.
Wszystkich, którzy chcieliby więcej wiedzieć na temat żeglowania w ślizgu, oporów ruchu jachtu, jego stateczności, tuningu jachtu i innych aspektów technicznych żeglowania informuję, że ukazała się moja książka "Szybciej niż wiatr-teoria i praktyka żeglowania". Więcej info o niej na mej stronie internetowej.
Jerzy Pieśniewski



Uszanowanie, Panie Doktorze.

Miło, że czyta Pan nasze Forum.
Myślę, że ADMIN tego forum powinien otworzyć szampana. :-)

W "Żaglach" 11/86 w stałej rubryce prezentującej obszernie konstrukcje jachtowe, w prezentacji projektu jachtu Workerus 600 Standard Pana inż. S. Workerta, była mowa o wsp. Taylora i WŻŚ . Dla jachtu wypornościowego wsp. Taylora musi być mniejszy - wg danych przytoczonych w opisie Pana Stefana i Pańskim komentarzu w tamtym n-rze "Żagli" - od 150 , a WŻŚ musi być większy od 40. Licząc wsp. Taylora kadłub "Binga" nie osiąga tej wartości. Natomiast licząc 80 mkw żagli WŻŚ osiąga pożądaną wartość. Czy zatem można przyjąć na podstawie tylko tych teoretycznych założeń, że "Bingo" w ślizg jednak wejdzie ?

EDIT
Na pewno kupię Pańską książkę.
Czy można z poziomu Pana strony www dokonać tegoż ?

Artur Pawelec
Ostatnio zmieniony przez artiosso 2017-08-10, 23:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jerzy39

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sie 2017
Posty: 22
Wysłany: 2017-08-10, 20:51    [Cytuj]

Rzeczywiści, nawet powyżej 100 m2. Potwierdził to Pan Marian w rozmowie telefonicznej. A zatem wystarczy szkwał 15-16 węzłów by "poniosło" Bingo, nota bene, bez hydroskrzydła. Nie dziwię się, że przy genakerze takiej powierzchni (około 100 m2) genakerbom nie wytrzymywał już przy 2-3 B.
JJerzy Pieśniewski
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13648
Wysłany: 2017-08-10, 20:59    [Cytuj]

Myślę, że i genakerbom w końcu się podda nie wiatrowi, a p. Marianowi i przestanie się łamać, tylko p.Marian złamie bariery... :-D
 
 
Jerzy39

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sie 2017
Posty: 22
Wysłany: 2017-08-10, 21:04    [Cytuj]

Tak, można kupić z mej strony. Są podane warunki sprzedaży.
Co do współczynników, to są one tylko orientacyjne. Micro cruiser, które teoretycznie przekracza grubo dopuszczalny współczynnik Taylora 100, bo o całe 50,potrafi jednak wejść w ślizg, oczywiście przy odpowiedniej sile wiatru (około 6 B) i pod warunkiem, że załoga skutecznie balastuje.
Jerzy Pieśniewski
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 210 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9738
Wysłany: 2017-08-10, 21:38    [Cytuj]

Jerzy39 napisał/a:
Wbrew pozorom - nie huragan, a "tylko" około 18 węzłów. Być może Pan Marian trafił taki szkwał z dobrego kierunku.


18 węzłów wiatru może wprowadzić Bingo w ślizg? :roll: No nie wiem. Pływałem na wielu innych jachtach, dobrze dożaglowanych, ze stosunkowo niską masą i w większym wietrze. Ślizgów nie było. Nie podważam niczego, gdyż jeżeli chodzi o teorię jestem totalnym laikiem. Po prostu chcę zobaczyć.

Co do książki - obowiązkowo kupię. Najchętniej z autografem autora :oops:
 
 
<|węzełek

Pomogła: 17 razy
Dołączyła: 28 Wrz 2011
Posty: 2507
Wysłany: 2017-08-10, 22:23    [Cytuj]

Wiktor , pan Jerzy się poprawił i mówi o 15-16 węzłach , przy powierzchni żagla równej i większej 100 m2. Przy 80 m2 było 18 węzłów.
Ostatnio zmieniony przez węzełek 2017-08-10, 22:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6405
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-08-10, 22:26    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
(...) Co do książki - obowiązkowo kupię. Najchętniej z autografem autora :oops:


O, świetny pomysł !!
 
 
~Rafał1960

Pomógł: 12 razy
Wiek: 60
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 1830
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-10, 23:34    [Cytuj]

Bingo w ślizgu musi mieć dwóch kolarzy na pokładzie :-)
 
 
~sceptyk

Pomógł: 20 razy
Dołączył: 06 Gru 2008
Posty: 806
Wysłany: 2017-08-11, 05:50    [Cytuj]

Rafał1960 napisał/a:
Bingo w ślizgu musi mieć dwóch kolarzy na pokładzie :-)
A skąd , ja wezmę 2 kolarzy :roll: ? Na razie muszą wystarczyć korby. Na pewno jest to jakiś pomysł. Przypadkiem nie chcesz wpędzić mnie w koszty :lol: ?
Pozdrawiam
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-08-11, 05:51    [Cytuj]

Jerzy39 napisał/a:
... Abstrahując od kształtów kadłuba, do żeglowania w ślizgu niezbędna jest odpowiednia siła napędowa. W przypadku Bingo Pana Mariana ...

Hmmm... pozostanę lekko sceptyczny ;-) - trzymam kciuki i czekam na wyniki prób. :-)
Ostatnio zmieniony przez extant 2017-08-11, 05:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4440
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-11, 09:51    [Cytuj]

extant napisał/a:
Jerzy39 napisał/a:
... Abstrahując od kształtów kadłuba, do żeglowania w ślizgu niezbędna jest odpowiednia siła napędowa. W przypadku Bingo Pana Mariana ...

Hmmm... pozostanę lekko sceptyczny ;-) - trzymam kciuki i czekam na wyniki prób. :-)


A ja nie , jestem pełen nadziei :-D bo na Bingo bez genakera ale z hydroskrzydłem mieliśmy już szybkość powyżej 10 knt.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-08-11, 10:52    [Cytuj]

Andrzeju, nadzieja oczywiście jest :-D - ale ja mimo wszystko zawsze wolę miłe niespodzianki, niż niemiłe rozczarowania :-P ... i dlatego nadal pozostaję lekko sceptyczny, trzymając jednocześnie kciuki za ewentualne powodzenie prób. :-D
 
 
~jachtyzklasą

Pomógł: 49 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Kwi 2010
Posty: 979
Skąd: Mazury
Wysłany: 2017-08-11, 12:23    [Cytuj]

Jerzy39 napisał/a:
Prostuję pewną nieścisłość jednej z wypowiedzi. "Prawdziwy" ślizg następuje po przekroczeniu prędkości względnej wyrażonej liczbą Froude'a około 0,7 (a nie 0,9 jak to podano), zatem dla Binga przy około 13 węzłach.

Panie Jurku niestety nie mogę się zgodzić z tą wypowiedzią w której prostuje Pan moją wypowiedź. Liczba Froude'a 0.7 to sytuacja gdy wypór hydrodynamiczny osiąga ok 50% wyporu jednostki, a wypadku kadłuba wypornościowego jakim jest kadłub Bingo zapewne sporo mniej jak rzeczone 50%. Więc w żadnym wypadku nie ma mowy o "prawdziwym ślizgu" a co najwyżej półślizgu jak to napisałem w mojej wcześniejszej wypowiedzi. Liczby Froude'a z zakresu 0.5-0.9 dotyczą prędkości półślizgowych, O prawdziwym ślizgu możemy mówić gdy Fr>=0.9 W literaturze podaje się czasem zakres półślizgu jako 0.5-0.8. Generalnie wejście w stan ślizgu następuję wtedy gdy wypór hydrodynamiczny znacząco przewyższy wypór hydrostatyczny.

Dla porządku wzór na liczbę Froudea:

Fr=v/sqr(Lwl*g)

v - prędkość [m/s]
g - przyśpieszenie ziemskie [m/s2]
Lwl - długość wodnicy [m]

Przy czym prawidłowo jest długość wodnicy podawać jako długość dynamiczną wodnicy, czyli rzeczywistą dla danego stanu pływania.
Ostatnio zmieniony przez jachtyzklasą 2017-08-11, 14:18, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 210 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9738
Wysłany: 2017-08-11, 12:43    [Cytuj]

Andrzej Drago napisał/a:
extant napisał/a:
Jerzy39 napisał/a:
... Abstrahując od kształtów kadłuba, do żeglowania w ślizgu niezbędna jest odpowiednia siła napędowa. W przypadku Bingo Pana Mariana ...

Hmmm... pozostanę lekko sceptyczny ;-) - trzymam kciuki i czekam na wyniki prób. :-)


A ja nie , jestem pełen nadziei :-D bo na Bingo bez genakera ale z hydroskrzydłem mieliśmy już szybkość powyżej 10 knt.


10 knt to nadal prędkość wypornościowa. Taką średnią osiągałem na Babooshce. Na małym Maxusie 22 osiągaliśmy ok. 9,5w i raz (chwilowo) więcej podczas słynnej akcji na Mamercie :oops: . Nadal jednak przepaść dzieli te prędkości od ślizgu, a ślizgałem się sporo na innych jednostkach (sporo lżejszych, o innych kształtach).
 
 
~jachtyzklasą

Pomógł: 49 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Kwi 2010
Posty: 979
Skąd: Mazury
Wysłany: 2017-08-11, 13:06    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
Na małym Maxusie 22 osiągaliśmy ok. 9,5w i raz (chwilowo) więcej podczas słynnej akcji na Mamercie :oops: . Nadal jednak przepaść dzieli te prędkości od ślizgu, a ślizgałem się sporo na innych jednostkach (sporo lżejszych, o innych kształtach).

Zakładając granicę ślizgu podaną przez Pana Jerzego jako Fr=0.7 prędkość ślizgu Maxusa 22 to 10.3 węzła, więc do ślizgu wg tej teorii niewiele brakowało :mrgreen:
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4440
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-11, 13:50    [Cytuj]

No dobra
Ale półślizg to też rodzaj ślizgu :lol: a Babooshka pięknie pływała a na swoim ostatnim Mamercie z genakerem i Jackiem za sterem rewelacyjnie .

I tu powiem tak - na dużym ciężkim jachcie brak tradycyjnej fali rufowej tylko widok wypłaszczonej zbąbelkowanej wody jest rewelacyjny

Pasmatrim , uwidim :lol: ( jak to czasami mówił bliski mi człowiek )
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4440
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-11, 13:57    [Cytuj]

jachtyzklasą napisał/a:

Przy czym prawidłowo jest długość wodnicy podawać jako długość dynamiczną wodnicy, czyli rzeczywistą dla danego stanu pływania.


Nie kwestionuję tego co napisałeś ale obserwując ostatnio falę powstającą za niektórymi jednostkami wypornościowymi zastanawiałem się nad pojęciem wodnicy wchodzącej do wzorów. Wydawało się , że fala generowana przez kadłub jest na skutek ukształtowania tego kadłuba dłuższa od największej długości zmoczonej.
Czy to nazywasz dynamiczną długością wodnicy ?
Jeżeli tak , to ta długość dla wielu jachtów w tym i Binga jest sporo większa od długości jachtu.

Jacku
Czy mógłbyś to omówić ?
Proszę
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH