FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

MTSW 2019

Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozbudowa dróg wodnych E-70 i E40 na lata 2016-2020 do 2030

Czy potrzebujemy nowych dróg wodnych w Polsce?
Zdecydowanie tak.
80%
 80%  [ 28 ]
Tak, ale... [uzasadnij na forum]
8%
 8%  [ 3 ]
Raczej nie, bo... [uzasadnij na forum]
0%
 0%  [ 0 ]
Zdecydowanie nie.
11%
 11%  [ 4 ]
Głosowań: 35
Wszystkich Głosów: 35

Autor Wiadomość
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-03-24, 02:59   Rozbudowa dróg wodnych E-70 i E40 na lata 2016-2020 do 2030 [Cytuj]

Mapa przedstawiająca rozbudowę dróg wodnych E-70 i E-40 (źródło: Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030)

Konwencja AGN
Europejskie porozumienie o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) zostało sporządzone w Genewie w dniu 19 stycznia 1996 r. pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Porozumienie AGN podpisało 17 państw, są to: Austria, Chorwacja, Finlandia, Federacja Rosyjska, Francja, Grecja, Litwa, Luksemburg, Niemcy, Holandia, Republika Czeska, Republika Mołdawii, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Węgry i Włochy.
Natomiast obecnie 18 państw jest Stronami Porozumienia, są to: Austria, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Federacja Rosyjska, Litwa, Luksemburg, Holandia, Republika Czeska, Republika Mołdawii, Rumunia, Serbia, Słowacja, Szwajcaria, Ukraina, Węgry i Włochy.

Cel
Porozumienie AGN ma na celu przede wszystkim rozwój międzynarodowego transportu na śródlądowych drogach wodnych w Europie. Sieć ujęta w Porozumieniu AGN podzielona jest na dziewięć głównych wodnych ciągów transportowych o długości ponad 27 tys. km, które łączą porty ponad 37 krajów europejskich.
Na terytorium Polski, znajdują się odcinki trzech głównych szlaków wodnych, tj.:
1. Droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie.
2. Droga wodna E40 – łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie.
3. Droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Wykaz śródlądowych dróg wodnych określonych w Porozumieniu jest spójny z postanowieniami zawartymi w przyjętych uchwałą Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2016 r. „Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”.

Realizacja Porozumienia AGN.
Aktualnie wymienione w AGN drogi wodne na terenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności określonych przez Porozumienie. W związku z powyższym Polska jako członek Porozumienia zobowiązuje się do zapewnienia na objętych Porozumieniem drogach wodnych warunków nawigacyjnych spełniających kryteria właściwe dla śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy „E” odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności.

Realizacja postanowień AGN wpisuje się w priorytety działań określone w „Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”. Realizacja powyższych działań oznacza więc poniesienie znacznych nakładów finansów na rozwój śródlądowych dróg wodnych. Szacunkowe koszty przystosowania polskich śródlądowych dróg wodnych do standardów określonych w AGN przedstawiają się następująco:
• Odrzańska Droga Wodna (z D-O-L i Kanałem Śląskim) - 30,7 mld. zł.
• Kaskada Wisły na odcinku Warszawa – Gdańsk - 31,5 mld. zł.
• Połączenie Odra – Wisła - 6,5 mld. zł.
• Połączenie Wisła – Brześć - 8,1 mld. zł.

Żródło:Biuro Prasowe MGMiŻŚ


Dokument w załączeniu. Źródło: http://gospodarkamorska.b...oboczy-pdf.html

rozbudowa-drog-wodnych-w-polsce-1.jpg
Plik ściągnięto 210 raz(y) 142,65 KB

rozbudowa-drog-wodnych-w-polsce-2.jpg
Plik ściągnięto 204 raz(y) 132,69 KB

Założenia do planów śdw_15062016_projekt roboczy.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 93 raz(y) 1,24 MB

 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-03-24, 03:16    [Cytuj]

Rzeki w ruinie
Według raportu po kontroli „Funkcjonowanie Żeglugi Śródlądowej" przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2014 r., na koniec 2012 r. łączna długości śródlądowych dróg wodnych wynosiła 3655 km, w tym długość rzek żeglownych - 2413 km.

Jak wskazała NIK, zdecydowaną większość stanowią drogi wodne o znaczeniu regionalnym, których łączna długość w 2012 r. wynosiła 3441 km. Jedynie znikoma ich część nadaje się do żeglugi dla większych statków czy barek – 214 km.

Wedle obiecujących zapowiedzi rządowych, przy sporym zainwestowaniu pieniędzy na międzynarodowym znaczeniu zyskają dwie królowe polskich rzek: Wisła i Odra. Do 2030 r. na naszą naturalną zachodnią granicą wydane zostanie ponad 30 mld zł. Za te ogromne pieniądze powstać ma Odrzańska Droga Wodna oraz kanał Śląski. W założeniu Odra będzie w pełni żeglowna na całej długości już w ciągu czterech lat. Całkowity koszt modernizacji wszystkich rzecznych dróg śródlądowych szacowany jest przez MGMiŻŚ na 60 mld zł.

Na Odrzańską Drogę Wodną już do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł. Znacznie więcej, bo aż 11 mld zł będzie kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą.

Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę 8 stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej.

Wiceminister resortu Jerzy Materna podkreślił, że 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną. - Planujemy, by Racibórz był zbiornikiem mokrym łącznie z funkcją żeglowną i stał się również zabezpieczeniem wodnym dla regionu – dodał.

Jak podkreśla minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) są priorytetem, ponieważ to "realne czteroletnie zadanie, które da się w tym okresie zrealizować".

- Odrzańska Droga Wodna jest w centrum zainteresowania, bo przewidujemy, że w ciągu czterech lat da się zrealizować. Oczywiście Wisła jest również niezwykle istotną rzeką i działania będą na niej prowadzone równolegle, ale skala zaniedbań na tej rzece jest duża. W naszych planach jest też droga E-70 łącząca Odrę z Wisłą - przekonywał minister na spotkaniu z dziennikarzami we Wrocławiu.

Gróbarczyk podkreślił, że opracowana strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce zostanie przekazana do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych i już w maju powinna się stać dokumentem rządowym.

- Są już ustalone kolejne działania. Przede wszystkim jeszcze w tym roku podpiszemy konwencję AGN, co pozwoli nam przystąpić do Europejskiej Sieci Dróg Wodnych i uzyskać odpowiednie finansowanie z programów unijnych i nie tylko unijnych. Drugi element to opracowanie strategii finansowo-rzeczowej, która będzie podstawą do przekazania środków na realizację poszczególnych działań - powiedział minister.

Cel: czwarta klasa
Co dokładnie zakłada rządowa strategia? Drogi wodne w Polsce mają zostać dostosowane do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności.

Śródlądowe drogi wodne dzielą się na klasy, określa się je w zależności od maksymalnych parametrów statków, jakie mogą być dopuszczone do żeglugi, wielkości minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną. Śródlądowe drogi wodne w zależności od klasy dzielą się na drogi wodne o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym. Zostały one podzielone na siedem klas:

I klasa – < 400 t
II klasa – 400-650 t
III klasa – 650-1000 t
IV klasa – 1000-1500 t
Va klasa – 1500-3000 t
Vb klasa – > 3000 t

Wiceminister Materna poinformował, że rząd chce odbudować część międzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę. Chodzi o drogę E30 (Dunaj, Bratysława – Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk – Warszawa - Brześć) i E70 (Atlantyk, Antwerpia – Morze Bałtyckie, Kłajpeda).

Wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat, rząd zamierza przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem.- Nie oznacza to, że przywrócimy w tym czasie czwarty stopień żeglowności na całym biegu rzeki, ale chcemy zapoczątkować procesy tak, aby mogły po Odrze pływać barki i statki – dodał.

Strategia zakłada, że na drodze wodnej Wisły (E-40) do 2030 r. w dolnym odcinku tej rzeki pomiędzy Gdańskiem a Warszawą wybudowanych zostanie 9 stopni wodnych z elektrowniami za kwotę 31,5 mld zł. Na górnej Wiśle powstanie za 400 mln zł stopień wodny w Niepołomicach. Jak wynika z szacunków resortu, koszt przywrócenia żeglowności na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem to ok. 30 mld zł.

Kolejnymi inwestycjami w ramach strategii będzie droga E-70, która połączy Kostrzyn nad Odrą z Wisłą, co będzie kosztować 6,5 mld zł oraz droga E-40 pomiędzy Warszawą a Brześciem, na co przeznaczono 8,1 mld zł do 2030 r.

Obecnie w Polsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

W 1980 r. transportem wodnym śródlądowym przewieziono w Polsce 22,2 mln ton ładunków, w 1990 r. – 14 mln ton, w 2000 r. – 10,4 mln ton, w 2005 r. – 9,6 mln ton a w 2010 r. 5,1 mln ton.

Finansowanie planu
Tradycyjnie już największy kurek z pieniędzmi dla ambitnych projektów nad Wisłą ma zostać odkręcony w Brukseli. Źródłem finansowania programu będą fundusze Unii Europejskiej z perspektywy finansowej 2014-2020, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (zwanego planem Junckera).

Resort przy realizacji programu chciałby wykorzystać też współpracę z samorządami i firmami energetycznymi, np. przy budowie mostów przy okazji budowy stopni wodnych. Z kolei firmy energetyczne miałby inwestować w elektrownie na stopniach wodnych. - Chcemy nasz program rozwoju żeglugi śródlądowej włączyć do "planu Morawieckiego" – dodał Materna.

Źródło:http://superbiz.se.pl/opinie-biz/rzeki-przeplynalem-gory-pokonalem-drogi-wodne-wracaja-do-lask_822517.html

transport-srodladowy.jpg
Plik ściągnięto 130 raz(y) 70,49 KB

drogi-wodne-w-polsce.jpg
Plik ściągnięto 115 raz(y) 510,81 KB

drogi-wodne-w-polsce-se.jpg
Plik ściągnięto 217 raz(y) 746,73 KB

miedzynarodowe-drogi-wodne-w-polsce.jpg
Plik ściągnięto 160 raz(y) 777,66 KB

 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-03-24, 03:27    [Cytuj]

Zapraszam do udziału w ankiecie i dyskusji, czy Wam się ten projekt podoba wraz z krótkim uzasadnieniem.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7238
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2017-03-24, 07:49    [Cytuj]

Cytat:
Wiceminister resortu Jerzy Materna podkreślił, że 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną. - Planujemy, by Racibórz był zbiornikiem mokrym łącznie z funkcją żeglowną i stał się również zabezpieczeniem wodnym dla regionu – dodał.


Zbiornik ten miał przyjmować fale powodziowa i dlatego miał być suchy. Gdy będzie pełnił funkcje żeglugową to w razie powodzi takiej jak w 1997 trzeba będzie z jego alarmowo spuszczać wodę jakby tej powodziowej było mało, tak samo jak ze zbiorników na Nysie.

I teraz zagadka Zbyszku. ? Powiedz mi dlaczego takie Węgry tak znikomą ilość towarów wożą Dunajem, a więc główną droga wodną Europy skoro ta droga przecina Węgry na pół, że już o Słowacji nie wspomnę. Jak mi odpowiesz na to pytanie to będziesz znał odpowiedź na co nam owe drogi wodne. I dlaczego takie kraje jak Bułgaria, Holandia i Belgia *spam* ta drogą znacznie większe ilości towarów niż leżące na tej drodze Węgry i Słowacja.

Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2017-03-24, 08:06, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7238
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2017-03-24, 09:40    [Cytuj]

[quote="Sławek"]
Cytat:
Wiceminister resortu Jerzy Materna podkreślił, że 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną. - Planujemy, by Racibórz był zbiornikiem mokrym łącznie z funkcją żeglowną i stał się również zabezpieczeniem wodnym dla regionu – dodał.


Zbiornik ten miał przyjmować fale powodziowa i dlatego miał być suchy. Gdy będzie pełnił funkcje żeglugową to w razie powodzi takiej jak w 1997 trzeba będzie z jego alarmowo spuszczać wodę jakby tej powodziowej było mało, tak samo jak ze zbiorników na Nysie.

I teraz zagadka Zbyszku. ? Powiedz mi dlaczego takie Węgry tak znikomą ilość towarów wożą Dunajem, a więc główną droga wodną Europy skoro ta droga przecina Węgry na pół, że już o Słowacji nie wspomnę. Jak mi odpowiesz na to pytanie to będziesz znał odpowiedź na co nam owe drogi wodne. I dlaczego takie kraje jak Bułgaria, Holandia i Belgia *spam* ta drogą znacznie większe ilości towarów niż leżące na tej drodze Węgry i Słowacja. Niemcy, którzy mają najbardziej rozwinięta sieć wodą w Europie przewożą nią mniej towarów niż Bułgaria, która ma tylko jednio drogę wodną. I dlaczego procentowy udział w przewozach Holandii jest tak duży skoro to mały kraj ?.



Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2017-03-24, 09:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-03-28, 21:49    [Cytuj]

Niektóre rzeczy najłatwiej transportować rzeką.



Blisko 170-tonowy moduł średnioprężny turbiny dla nowo budowanego bloku nr 6 Elektrowni Opole dopłynął do portu na Odrze. Ze Szczecina do Opola barka z ogromnym ładunkiem płynęła 6 dni. Turbina parowa powstała w Zakładzie Turbin GE Power w Elblągu.
 
 
<|węzełek

Pomogła: 17 razy
Dołączyła: 28 Wrz 2011
Posty: 2453
Wysłany: 2017-03-28, 22:34    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
Cytat:
Wiceminister resortu Jerzy Materna podkreślił, że 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną. - Planujemy, by Racibórz był zbiornikiem mokrym łącznie z funkcją żeglowną i stał się również zabezpieczeniem wodnym dla regionu – dodał.


Zbiornik ten miał przyjmować fale powodziowa i dlatego miał być suchy. Gdy będzie pełnił funkcje żeglugową to w razie powodzi takiej jak w 1997 trzeba będzie z jego alarmowo spuszczać wodę jakby tej powodziowej było mało, tak samo jak ze zbiorników na Nysie.

I teraz zagadka Zbyszku. ? Powiedz mi dlaczego takie Węgry tak znikomą ilość towarów wożą Dunajem, a więc główną droga wodną Europy skoro ta droga przecina Węgry na pół, że już o Słowacji nie wspomnę. Jak mi odpowiesz na to pytanie to będziesz znał odpowiedź na co nam owe drogi wodne. I dlaczego takie kraje jak Bułgaria, Holandia i Belgia *spam* ta drogą znacznie większe ilości towarów niż leżące na tej drodze Węgry i Słowacja.

Sławek


Sławku , powiedz dlaczego ? Bo od Zbyszka odpowiedzi chyba sie nie doczekamy :roll:
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7238
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2017-03-29, 10:36    [Cytuj]

Aniu droga wodna Dunaj - Ren łaczy zlewnie dwóch odległych mórz. Zlewnie morza Czarnego z portami i państwami tam leżącymi ze zlewnią morza Północnego . I dlatego opłaca się towary z Belgi, Holandii ( towary nie psujące się ) transportować do krajów leżących w basenie morza Czarnego drogą Dunaj - Ren niż wozic je koleją , czy nawet statkiem do okoła Europy Natomiast towary rolne - głównie zboża z basenu morza Czarnego wozi się do Roterdamu, czy innych punktów przeładunkowych też drogą.
Węgry czy Słowacja leżą na tyle blisko rynków zachodnich ,że nie opłaca się wozić towarów woda na krótkie odległości. Sprawniej rozwiezie się je koleją i transportem samochodowym. Węgry i Słowacja tak samo jak Polska 80 % swojego eksportu pcha do krajów UE i to głównie na zachód.
Podobnie będzie z Polską. Większość eksportu idzie do Niemiec i dalej do krajów UE. Więc po kiego pchać to wodą. Dla Polski ważniejszą drogą jest A 2 , A 4 i niestety wstrzymana w połowie budowa drogi S - 6.
Do Kaliningradu nie mamy czego wozić , oni do nas też .
nasz handel z Białorusią i Ukrainą puki co też jest mizerny i nie prędko to się zmieni. Owe drogi wodne biegnące przez Polskę bardziej przydatne będą Białorusi i Ukrainie, bo połączą je z Bałtykiem. Co prawda zyskały by porty w Trójmieście ,ale i tak port Gdyński jest największym portem przeładunkowym na Bałtyku ze względu na bazę kontenerową.
Jedynym w miarę sensowną droga jest rzeka Odra z odejściem do drogi Dunaj - Ren.

Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2017-03-29, 10:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~don alonso

Pomógł: 21 razy
Wiek: 71
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 659
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2017-03-29, 11:59    [Cytuj]

Budowa drogi wodnej Odra - Dunaj to raczej pobożne życzenie.
Po pierwsze koszt.
Po drugie deficyt wody, trzeba budować zbiorniki retencyjne, co podnosi bardzo koszt budowy.
Aby to przedsięwziecie miało sens trzeba udrożnić całą Odrzańską Drogę Wodną i podnieść je klasę na całej długości do IV.
Na razie pomimo zapowiedzi i utworzenia nowego ministerstwa nie robi w tym zakresie się nic. Nawet nie rozpoczęto prac projektowych. Nie wspominam, że w Polsce nie ma odpowiedniej liczby fachowców od dróg wodnych ani firm specjalizujących się w ich budowie.

I jeszcze jedno, zbiornik Racibórz Dolny jest za mały nawet na potrzeby przejęcia fali powodziowej, takiej jaka była w 1997 roku. Musiał by być dwa razy większy. Aby mógł spełniać funkcje retencji wody i zaopatrywania w nią Odrzańskiej Drogi Wodnej powinien być jeszcze większy....

A jak wyglądają obecnie inwestycje na Odrze?
Stopień wodny Malczyce:
- 44 lata od zatwierdzenia lokalizacji
- 20 lat od rozpoczęcia budowy
A końca nie widac.....
Ostatnio zmieniony przez don alonso 2017-03-29, 12:09, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 59 razy
Wiek: 53
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 5684
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-03-29, 12:57    [Cytuj]

Zawsze mi się wydawało, że deficyt wody można załatwić retencją, a potem odpowiednią gospodarką zasobami poretencyjnymi.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-03-29, 13:02    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
Zawsze mi się wydawało, że deficyt wody można załatwić retencją, a potem odpowiednią gospodarką zasobami poretencyjnymi.


Moim skromnym zdaniem deficyt wody można niwelować poprzez akumulację wód opadowych w glebie zamiast odprowadzać je do rzek i morza. Jak to zrobić? Motywować ludzi do budowy nawierzchni przepuszczalnych zamiast nieprzepuszczalnych. Obecnie większość posesji ma podwórza wybetonowane w najlepszym przypadku kostką, a wody opadowe są odprowadzane na ulicę do kanalizacji burzowych. Gdyby stosować popularne na Zachodzie ażurowe nawierzchnie, pokryte zielenią - woda wsiąkałaby w glebę, a zieleń dodatkowo zmniejszałaby temperaturę tej nawierzchni. No i lasy... Duże drzewa są wycinane, a ich miejsce zajmują sadzonki, które tyle wody nie są w stanie "zatrzymać".
 
 
<|węzełek

Pomogła: 17 razy
Dołączyła: 28 Wrz 2011
Posty: 2453
Wysłany: 2017-03-29, 18:38    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
Aniu droga wodna Dunaj - Ren łaczy zlewnie dwóch odległych mórz. Zlewnie morza Czarnego z portami i państwami tam leżącymi ze zlewnią morza Północnego . I dlatego opłaca się towary z Belgi, Holandii ( towary nie psujące się ) transportować do krajów leżących w basenie morza Czarnego drogą Dunaj - Ren niż wozic je koleją , czy nawet statkiem do okoła Europy Natomiast towary rolne - głównie zboża z basenu morza Czarnego wozi się do Roterdamu, czy innych punktów przeładunkowych też drogą.
Węgry czy Słowacja leżą na tyle blisko rynków zachodnich ,że nie opłaca się wozić towarów woda na krótkie odległości. Sprawniej rozwiezie się je koleją i transportem samochodowym. Węgry i Słowacja tak samo jak Polska 80 % swojego eksportu pcha do krajów UE i to głównie na zachód.
Podobnie będzie z Polską. Większość eksportu idzie do Niemiec i dalej do krajów UE. Więc po kiego pchać to wodą. Dla Polski ważniejszą drogą jest A 2 , A 4 i niestety wstrzymana w połowie budowa drogi S - 6.
Do Kaliningradu nie mamy czego wozić , oni do nas też .
nasz handel z Białorusią i Ukrainą puki co też jest mizerny i nie prędko to się zmieni. Owe drogi wodne biegnące przez Polskę bardziej przydatne będą Białorusi i Ukrainie, bo połączą je z Bałtykiem. Co prawda zyskały by porty w Trójmieście ,ale i tak port Gdyński jest największym portem przeładunkowym na Bałtyku ze względu na bazę kontenerową.
Jedynym w miarę sensowną droga jest rzeka Odra z odejściem do drogi Dunaj - Ren.

Sławek


Dziękuję Sławku za odpowiedź .
 
 
<|węzełek

Pomogła: 17 razy
Dołączyła: 28 Wrz 2011
Posty: 2453
Wysłany: 2017-03-29, 18:43    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
artiosso napisał/a:
Zawsze mi się wydawało, że deficyt wody można załatwić retencją, a potem odpowiednią gospodarką zasobami poretencyjnymi.


Moim skromnym zdaniem deficyt wody można niwelować poprzez akumulację wód opadowych w glebie zamiast odprowadzać je do rzek i morza. Jak to zrobić? Motywować ludzi do budowy nawierzchni przepuszczalnych zamiast nieprzepuszczalnych. Obecnie większość posesji ma podwórza wybetonowane w najlepszym przypadku kostką, a wody opadowe są odprowadzane na ulicę do kanalizacji burzowych. Gdyby stosować popularne na Zachodzie ażurowe nawierzchnie, pokryte zielenią - woda wsiąkałaby w glebę, a zieleń dodatkowo zmniejszałaby temperaturę tej nawierzchni. No i lasy... Duże drzewa są wycinane, a ich miejsce zajmują sadzonki, które tyle wody nie są w stanie "zatrzymać".


Zbyszku masz 100 % rację , dodam jeszcze do tego, że wybudowano po II WŚ ,sieć rowów melioracyjnych, i jest fajnie jak za dużo pada, ale nie pomyślano jak zatrzymać tę wodę w rowach, nie ma żadnych śluz ani regulacji, przynajmniej na moim terenie , wszystko w ten sposób spływa do ...Wisły :cry:
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 42
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3135
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2017-03-29, 21:03    [Cytuj]

węzełek napisał/a:
... dodam jeszcze do tego, że wybudowano po II WŚ ,sieć rowów melioracyjnych, i jest fajnie jak za dużo pada, ale nie pomyślano jak zatrzymać tę wodę w rowach, nie ma żadnych śluz ani regulacji, przynajmniej na moim terenie , wszystko w ten sposób spływa do ...Wisły :cry:
- czego świetnym przykładem (a raczej tragicznym) są np. tereny wokół miejscowości Grądy Woniecko. Zmeliorowano pod łąki PGR'u tysiące hektarów bagien, popatrz na mapę jaki teren poszedł w p..u.
 
 
~don alonso

Pomógł: 21 razy
Wiek: 71
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 659
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2017-03-29, 21:15    [Cytuj]

Zbyszku masz rację. Zatrzymanie wody w glebie to najlepszy dla środowiska sposób retencji. Najlepsze do tego są lasy. Ale od takiej retencji wody w Odrze dla żeglugi nie przybędzie. Dlatego potrzebne są też zbiorniki retencyjne. A koszt ich wybudowania jest ogromny nie mówiąc o czasie. Najlepszym przykładem jest budowa zbiornika Świnna Poręba. Rozpoczęcie budowy 1986. W tym roku może budowa się skończy. Razem 30 lat. Bez komentarza.
Ostatnio zmieniony przez don alonso 2017-03-29, 21:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-04-10, 00:19    [Cytuj]

Film w temacie:
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-04-14, 22:38    [Cytuj]

Cytat:
Transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczniejszy niż kołowy, a także kolejowy. Udowodni to załoga barki, która 19 kwietnia wypłynie z gdańskiego portu morskiego i w dziewięć dni, pokonując przeszkody nawigacyjne, dotrze do Warszawy. Cztery dni zajmie powrót – tyle czasu realnie potrzeba na pokonanie tego odcinka z ładunkiem.

Łatwo nie będzie, bo Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak województwo kujawsko-pomorskie i miasto Bydgoszcz – organizatorzy rejsu – chcą pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny.

Rejs promocyjny ma upowszechnić wiedzę społeczeństwa na temat gospodarczego wykorzystania rzek i śródlądowych portów. Jeden z nich – największy na szlaku z Gdańska do Warszawy – ma powstać w zakolu Wisły między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim i pełnić rolę platformy multimodalnej, czyli połączonych węzłów przeładunkowych: wodnego, kolejowego i samochodowego.

Na barce (właściwie zestawie pchanym, jako że napęd będzie stanowił pchacz) odbywać się będą spotkania zespołów problemowych ds. inwestycji na międzynarodowych drogach wodnych E-40 (polskiego odcinka drogi wodnej Bałtyk-Morze Czarne) i E-70 (Morze Północne-Odra-Wisła). W Tczewie, Grudziądzu, Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku organizatorzy zwołają konferencje prasowe i zaproszą mieszkańców na imprezy integracyjne. W bydgoskim Brdyujściu natomiast odbędzie się pokazowy przeładunek kontenerów, na Wyspie Młyńskiej wystawa zatytułowana „Gospodarcze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych”, zaś na przystani „Bydgoszcz” seminarium pn. „Przyszłość żeglugi śródlądowej w Polsce, wyzwania i możliwości rozwoju”.

Wyprawa w górę rzeki będzie miała również aspekt badawczy – załoga reprezentowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu) zdobędzie dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej „Studium wykonalności dla dolnej Wisły” i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów.

Wydarzenie odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym województwo kujawsko-pomorskie i Bydgoszcz.

Pełna nazwa projektu EMMA to „Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych”. Jest on współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego.

.http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/kontenery-poplyna-wisla-na-razie-na-probe.html

transport-rzeczny.jpg
Plik ściągnięto 114 raz(y) 113,69 KB

 
 
<|MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 59
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6688
Skąd: Wawer
Wysłany: 2017-04-14, 23:23    [Cytuj]

Kto wie ile TIRów widać na zdjęciu ? Wg. mnie ~50.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-04-14, 23:50    [Cytuj]

Kontenerowiec 208 TEU - 104 kontenery
Opis
Opis techniczny
Długość całkowita Lc = 110,00 m
Szerokość całkowita Bc = 11,40 m
Wysokość boczna H = 3,65 m
Zanurzenie konstrukcyjne T = 3,50 m

Kontenerowiec 208TEU_269-S.jpg
http://navicentrum.pl/portfolio/kontenerowiec-208-teu
Plik ściągnięto 114 raz(y) 280,81 KB

 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 428 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27043
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-04-14, 23:51    [Cytuj]

Kontenerowiec - 48 kontenerów
Opis
Opis techniczny
Długość całkowita Lc = 63,00 m
Szerokość całkowita Bc = 7,20 m
Wysokość boczna H = 3,05 m
Zanurzenie konstrukcyjne T = 2,75 m

Kontenetowiec_261-S.jpg
http://navicentrum.pl/portfolio/kontenerowiec
Plik ściągnięto 119 raz(y) 301,15 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH