FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

N Fun Yachting

Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozbudowa dróg wodnych E-70 i E40 na lata 2016-2020 do 2030

Czy potrzebujemy nowych dróg wodnych w Polsce?
Zdecydowanie tak.
80%
 80%  [ 28 ]
Tak, ale... [uzasadnij na forum]
8%
 8%  [ 3 ]
Raczej nie, bo... [uzasadnij na forum]
0%
 0%  [ 0 ]
Zdecydowanie nie.
11%
 11%  [ 4 ]
Głosowań: 35
Wszystkich Głosów: 35

Autor Wiadomość
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6719
Skąd: Wawer
Wysłany: 2017-04-16, 21:11    [Cytuj]

Są Święta bezbożniku ;-)
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14034
Wysłany: 2017-04-17, 06:32    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
Wraz z nieuchronnym końcem paliw kopalnych i tym samym wzrostem cen paliw oczekuję znacznego zwrócenia się w stronę transportu "taniego". W tym wodnego,
Śródlądowe szlaki wodne będą miały znaczenie co najwyżej turystyczne. W jaki sposób transport wodny obsłuży takie miasta jak Łódź czy Olsztyn?
Wieki temu ludzie wymyślili kolej i drogi, chociaż transport wodny był im doskonale znany.
A co do wyczerpania się paliw kopalnych, to żaden problem. Paliwa rosną na polach. Przecież spirytus i olej jadalny to produkty pochodzenia roślinnego. Nie wiem na ile to jest prawdą, ale podobno już obecnie niektóre stare silniki Diesla mogą spalać olej spożywczy. Efekt jest taki, że z rury wydechowej frytkami pachnie :-P .
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-04-17, 08:38    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Kontenerowiec 208 TEU - 104 kontenery

mazury.info.pl napisał/a:
Kontenerowiec - 48 kontenerów

To nie do końca jest tak - TEU (twenty-foot equivalent unit) to "równoważnik" jednego kontenera 20' stóp, więc np.:
208 TEU - to 208 kontenerów 20' lub 104 kontenery 40' lub coś pomiędzy 104 a 208 kontenerów "mieszanych" 20' i 40'.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 206 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9532
Wysłany: 2017-04-17, 09:21    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Tu można śledzić na bieżąco ruch wodny na wodach śródlądowych i morskich
https://www.marinetraffic...ntery:53/zoom:6


Umownie. Na Mazurach żadnej łódki 😎

ModEdit: cytowanie
Ostatnio zmieniony przez zenek 2017-04-17, 10:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|Tobo
Tobo

Pomógł: 47 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3490
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2017-04-17, 11:02    [Cytuj]

zenek napisał/a:
Śródlądowe szlaki wodne będą miały znaczenie co najwyżej turystyczne.
-Twoja teza, pożyjemy zobaczymy. Olsztyn, Łódź... dodajmy jeszcze np. Zakopane ;-) Ale są miasta nad Odrą, Wisłą, Bugiem i stamtąd może barki będą pływać. Czas pokaże.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28615
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-04-17, 11:02    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
Tu można śledzić na bieżąco ruch wodny na wodach śródlądowych i morskich
https://www.marinetraffic...ntery:53/zoom:6


Umownie. Na Mazurach żadnej łódki


A kto u nas używa AIS?
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14034
Wysłany: 2017-04-17, 11:53    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
-Twoja teza, pożyjemy zobaczymy. Olsztyn, Łódź... dodajmy jeszcze np. Zakopane ;-) Ale są miasta nad Odrą, Wisłą, Bugiem i stamtąd może barki będą pływać. Czas pokaże.
Bez wątpienia teza moja. Niemniej fakty są takie, że budowa śródlądowych dróg wodnych to wiek XIX, kiedy tylko wodą można było na masową skalę transportować towary. Kolej była w powijakach, a transport drogowy odbywał się zaprzęgami. Barki były wtedy bezkonkurencyjne. To w XIXw. powstały śródlądowe drogi wodne w zachodniej Europie. Teraz są eksploatowane bez nakładów na ich budowę.
Po drugie trzeba mieć rzeki o odpowiedniej głębokości z całą infrastrukturą i niezamarzające. Nakłady na zrobienie z Wisły drogi wodnej poszłyby pewnie w biliony zł!

No, a po trzecie mamy przecież Odrę. Dlaczego transport towarów Odrą jest marginalny? Czyżby firmy na złość obecnym pomysłodawcom żeglugi śródlądowej nie chciały obniżyć kosztów transportu swoich towarów, jeżeli to takie opłacalne?
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6719
Skąd: Wawer
Wysłany: 2017-04-17, 12:32    [Cytuj]

Zwolenników budowy proszę o wytłumaczenie dlaczego Odrą prawie niczego się nie wozi. I podajcie co konkretnie będzie się wozić Wisłą po wydaniu na nią bilionów - przypominam, że budowa kilometrowego kanału na Mierzei Wiślanej będzie kosztować 800 mln. Cała Wisła ma 900 km, do Krakowa trochę mniej...
Tylko nie piszcie dyrdymałów o towarach masowych - co, skąd i dokąd.
Wesołych Świąt :->
 
 
~szg

Pomógł: 26 razy
Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 2300
Skąd: Pojezierze Lubuskie
Wysłany: 2017-04-17, 14:42    [Cytuj]

MirekMors napisał/a:
Zwolenników budowy proszę o wytłumaczenie dlaczego Odrą prawie niczego się nie wozi.

To akurat proste - bo od ok. 30 lat państwo nie dbało o rzekę i ta straciła swoją wymaganą żeglowność kl.IV niezbędną dla dużych zestawów towarowych. W czasie suszy, w moich okolicach bywa 0,5 m głębokości. Najgorszy pod tym względem jest środkowy odcinek Odry zwany Odrą swobodnie płynącą.
O tym jakie towary wozi się barkami już tu o tym było.
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6719
Skąd: Wawer
Wysłany: 2017-04-17, 21:28    [Cytuj]

Grześku, pisało się ogólnikami o wożeniu towarów masowych itp. To dyrdymały.
Ile bilionów potrzeba by Wisła dorównała Odrze. A przecież Odra nie jest ideałem.
Jednym słowem: to dosłowne topienie kasy.
 
 
~don alonso

Pomógł: 21 razy
Wiek: 71
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 672
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2017-04-18, 08:06    [Cytuj]

W przypadku Odry czy Wisły to nie są to takie bilionowe kwoty.
Obie rzeki były żeglowne i tylko relatywnie nie dużym kosztem żeglowność można przywrócić.
Tak to było w Warszawie w latach 60 ub. stulecia. Był szlak żeglowny i był piasek na odbudowę miasta.

IMG_2481.PNG
Plik ściągnięto 9 raz(y) 154,06 KB

 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 107 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7506
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2017-04-18, 08:18    [Cytuj]

Cytat:
Kupuję przez internet sporo różnych rzeczy. Jeżeli zależy mi na czasie - zamawiam w Polsce kurierem. Jeżeli przewiduję, że za miesiąc lub dwa będę czegoś potrzebował - zamawiam bezpośrednio w Chinach i przez kilka tygodni płynie statkiem - czasem kilka razy taniej niż od polskiego pośrednika


Zbyszku celowo zadałem to ,pytanie. Przez stulecia Wisła była tzw kręgosłupem rozwoju Rzeczpospolitej. To Wisłą eksportowało się towary z kraju do Gdańska. Było to wszystko co wyprodukowała ziemia oraz lasy w Rzeczpospolitej. Do kraju płynęły towary przemysłowe oraz przyprawy. Znaczenie dróg oraz traktów handlowych od wieków miało kolosalne znaczenia dla rozwoju społeczeństw. W końcu Kolumb odkrył Amerykę nie dlatego ,że zapragnął poznawać świat, tylko szukał wodnej drogi do Indii, która to potem odkrył Magellan.
Drogi wodne przed nastanie kolei były szybsze i ekonomiczniejsze. Wszystko się zmieniło wraz z nastaniem kolei. Okazało się ,że transport towarów na krótkie odległości stał się nieopłacalny. I tak wybudowany z wielkim nakładem kosztów kanał Elbląski właściwie nigdy nie był w pełni eksploatowany, bo zastąpiła go kolej.
W Polsce główne rzeki to Wisła i Odra. Aby jednak w pełni wykorzystać ich ewentualny potencjał żeglugowy należałoby je skaskadyzować w 3/4 ich długości. Tor wodny musiałby mieć gwarantowaną głębokość stałą ok 4 m, a to nie mało.
Teraz zastanówmy się ile by to kosztowało i po jakim czasie by się zwróciło. Ni licze kosztów dewastacji środowiska i utracie przyrodniczo cennych obszarów. Rząd liczy na 80 miliardów, ale jak to bywa w tego typu inwestycjach trzeba to pewnie pomnożyć razy 2.
Pytanie drugie co mielibyśmy tymi drogami wozić i dokąd.
na pewni węgiel, tylko że węgla eksportujemy coraz mniej a do tego Gierek wybudował w tym celu magistrale węglową. Nasz eksport opiera się na przetworzonej żywności i towarach przemysłowych, eksportowanych głównie na rynki UE, a więc stosunkowo blisko. Importujemy też głównie towary przemysłowe, nie licząc gazu i ropy.
Jedynie co opłacało by się wozić to gabaryty, ale ile togo się przewozi ?.
Na budowie dróg wodnych w Polsce skorzystałaby Ukraina i Białoruś, która uzyskałaby dostęp do Bałtyku. Ale czy skórka warta wyprawki ?

Sławek
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28615
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-04-18, 08:29    [Cytuj]

Do polskich portów przypływa coraz więcej statków, w tym kontenerowych. Wszak niemal wszystko co używamy zostało wyprodukowane w Chinach. Rzeką można transportować kontenery z portów morskich w głąb lądu. Do dużych polskich miast leżących nad rzekami z portów w Hamburgu, Gdańska i innych jedzie każdego dnia setki albo tysiące tirów. Dotyczy to również tzw. gabarytów. Wiatraki z Niemiec (pomijam zasadność zakupu) zamiast autostradą można transportować morzem, a następnie rzeką. Nie wiem czy jest sens "kanalizowania" całej Wisły, ale z Zatoki do Warszawy myślę, że to ma sens. Podobnie jak na kierunku wschód zachód.
Jeżeli można byłoby ustalić myto na odpowiednim poziomie dla przewoźników Ukraińskich i Białoruskich, to mogą oni finansować część inwestycji. Autostrady w Niemczech też niebawem będą płatne.
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14034
Wysłany: 2017-04-18, 08:36    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
Na budowie dróg wodnych w Polsce skorzystałaby Ukraina i Białoruś, która uzyskałaby dostęp do Bałtyku. Ale czy skórka warta wyprawki ?
Sławku diagnoza ze wszech miar słuszna. Masz rację. Proponowane drogi wodne tylko w znikomym stopniu służą polskiej gospodarce. To przede wszystkim kolejne korytarze tranzytowe wschód - zachód.

Oczywiście w tych planach jest jeden węzeł czyli Bydgoszcz. I stąd wziął się pomysł rejsu promującego budowę drogi wodnej w oparciu o Wisłę. Ten cytat o tym świadczy najlepiej:
Cytat:
województwo kujawsko-pomorskie i miasto Bydgoszcz – organizatorzy rejsu – chcą pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. (...) Rejs promocyjny ma upowszechnić wiedzę społeczeństwa na temat gospodarczego wykorzystania rzek i śródlądowych portów. Jeden z nich – największy na szlaku z Gdańska do Warszawy – ma powstać w zakolu Wisły między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim i pełnić rolę platformy multimodalnej, czyli połączonych węzłów przeładunkowych: wodnego, kolejowego i samochodowego.
Jak widać Miasto Bydgoszcz i województwo zwietrzyły szanse na dużą inwestycję na swoim terenie. Więc im nie ma się co dziwić. Zaprzęgli do pracy Uniwersytet bydgoski i naukowcy bez wątpienia "udowodnią" jakie to wielkie korzyści cała polska gospodarka odniesie z powodu wybudowania terminala przeładunkowego w Bydgoszczy :-P !
Niestety czasy mamy teraz takie, że obecni sternicy polskiej gospodarki robią za wszelką cenę wszystko inaczej niż ich poprzednicy choćby na złość mamusi mieli odmrozić sobie uszy.
Moim zdaniem jednak cały ten pomysł skazany jest na porażkę, bowiem Bydgoszcz z Toruniem się nie cierpi, a bez błogosławieństwa z Torunia nic z tego nie wyjdzie :mrgreen: !
 
 
~don alonso

Pomógł: 21 razy
Wiek: 71
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 672
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2017-04-18, 08:55    [Cytuj]

Sławku, niestety, nie masz racji.
W gospodarce, a i w transporcie liczy się tzw mix. Tu nie chodzi aby drogą i wodnymi transportować większość ładunków. Wystarczy jak z obecnej zapaści 0,2% transportować będziemy 3%.
Co się transportuje?
Jak pisałem ładunki masowe. Na węgiel docelowo bym nie liczył, bo jego znaczenie będzie malało. Drogą wodną transportować można też tzw ponadgabaryty.
W
Wbrew pozorom transport kontenerów ze Szczecina na Górny Śląsk do portu w Gliwicach jest całkiem sensowny. Oczywiście nie wszystkich towarów. Tu potrzebna by była na Odrze głebokość tranzytowa 2,5 metra. Wtedy na barkach mogą być dwie warstwy kontenerów.
Pamiętać należ, że zarówno Odra, jak i w mniejszym stopniu Wisła nie są już rzekami w stanie naturalnym. Zaprzestanie utrzymywania szlaku żeglownego zaowocowało w ostanim czasie powstaniem licznych wypłyceń ktore przy wysokiej wodzie spowodują powódź.
Ostatnio zmieniony przez don alonso 2017-04-18, 08:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6719
Skąd: Wawer
Wysłany: 2017-04-18, 09:04    [Cytuj]

Przepraszam cię, ale to są właśnie dyrdymały. Wszyscy wiemy co to są towary masowe. Ale napisz co konkretnie z jakiego zakładu do jakiego. Do tego w dużych ilościach, by się opłacało. To wszystko łatwo i SZYBKO można przewieźć koleją.
 
 
jacekV
[Usunięty]

Wysłany: 2017-04-18, 09:14    [Cytuj]

W tych rozważaniach za i przeciw, nie bierzecie jednego elementu pod uwagę...

Czy i w jakiej skali transport śródlądowy mógłby odciążyć drogi od ruchu kołowego ?

Moim zdaniem tak, a korzyści z tego płynące można przecież policzyć (odciążenie dróg, mniej wypadków, itd)

Z racji lokalizacji często "pętam" się po Austrii, wzdłuż Dunaju... widok barek jest czymś normalnym.
Widać w gdzieś tam w świecie można.
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14034
Wysłany: 2017-04-18, 09:16    [Cytuj]

MirekMors napisał/a:
To wszystko łatwo i SZYBKO można przewieźć koleją.
Dokładnie tak! Drogi wodne, które Europa budowała w XIXw. my chcemy budować w XXIw. Nic tylko pogratulować tego pomysłu!
W czasach kiedy szybki transport to podstawa gospodarki i cały cywilizowany świat buduje autostrady i szybką kolej my będziemy spławiać towary rzekami. Może by tak jeszcze tratwy przywrócić i flisaków :-P ?
 
 
~Tomek J

Pomógł: 67 razy
Wiek: 56
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6705
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-04-18, 10:51    [Cytuj]

zenek napisał/a:
A co do wyczerpania się paliw kopalnych, to żaden problem. Paliwa rosną na polach. Przecież spirytus i olej jadalny to produkty pochodzenia roślinnego. Nie wiem na ile to jest prawdą, ale podobno już obecnie niektóre stare silniki Diesla mogą spalać olej spożywczy. Efekt jest taki, że z rury wydechowej frytkami pachnie :-P .

To istotnie prawda, najbardziej opłaca się tankować rzęchy z takimi silnikami w najbliższej Biedronce, kupując olej rzepakowy w baniakach pięciolitrowych. Olej zwolniony z akcyzy. I jak twierdzi nie kto inny jak pogardzane przez niektórych ekooszołomy - mamy tu do czynienia z przemalowywaniem czarnego na zielone, bowiem traktor uprawiający pole plus TIR przewożący ziarno rzepaku do olejarni spalił więcej "brudnego" bo pochodzącego z ropy oleju napędowego, niż można uzyskać "ekologicznego" paliwa tą metodą. Próbuje się uzasadnić za wszelką cenę rzekomą opłacalność takiego przedsięwzięcia jednoczesnym skojarzonym pozyskiwaniem słomy rzepakowej którą można sprasować na brykiety do palenia w piecach grzewczych; w takim wypadku mamy do czynienia z typową degradacją energii, polegającą na zamianie części wysokoużytecznego, uniwersalnego paliwa (oleju napędowego pochodzenia petrochemicznego) na paliwo o ograniczonym zastosowaniu (brykiety grzewcze).
Podobnie kształtuje się "opłacalność" tzw. bioetanolu w roli paliwa do silników benzynowych (też zresztą nie wszystkich, nie mogą zawierać narażonych na kontakt z paliwem elementów ze stopów aluminium, korodującego w obecności alkoholi).

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2017-04-18, 10:59, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
~don alonso

Pomógł: 21 razy
Wiek: 71
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 672
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2017-04-18, 11:26    [Cytuj]

Rozumiem, na podstawie tej dyskusji, że wodny transport śródlądowy w Polsce nie ma racji bytu. W Polsce, bo w innych państwach ma.
Czyli taka Polska specyfika.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH