FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Idealna blokada steru
Autor Wiadomość
~juzekp

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 680
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2016-06-28, 21:52   Idealna blokada steru [Cytuj]

Przedstawiam niezwykle prosty , a co najważniejsze bardzo skuteczny i precyzyjnie działający system blokowania steru .
Potrzebne materiały :
1) linka 5 - 8 mm , długości ok 2-ch szerokości pokładu rufowego .
2) guma o długości ok. 20 do 50 cm zakończoną hakami , oczkami albo po prostu związać ją w kółko
3) dwa małe karabinczyki (niepotrzebne gdy guma ma haki)
- to wszystko .
Na rumplu (w pobliżu rękojeści) wiążemy wyblinkę na środku liny , oba końce liny prowadzimy do burt , przekładamy przez knagi rufowe (nie owijać) , i dalej w kierunku środka (osi ) łodzi . Na końcach tej linki wiążemy oczka i wprowadzamy w nie małe karabinczyki (3 - 5 mm) , w te karabinczyki wpinamy gumkę . Powstał w ten sposób trójkąt . Teraz tylko wyregulować napięcie linki - (dobrać doświadczalnie) i gotowe . Oczywiście zamiast knag można użyć stójki relingowe lub inne elementy .
Precyzyjną regulację łatwo przeprowadzać przesuwając wyblinkę wzdłuż rumpla , zgrubną natomiast wiążąc oczka bliżej lub dalej . Ważne przy tym jest aby gumka znajdowała się na tylnym boku "trójkąta" , nigdy od knagi do rumpla !
Uwaga (na szkicu źle widać) gumka przechodzi luźno pod lub nad rumplem .
"Urządzenie" to mam założone zawsze w czasie pływania , opór rumpla jest przez to większy.

Zalety :
montaż bez naruszania substancji łodzi (wiercenia , wkręcania , klejenia) - czyli na każdej łodzi czarterowej ,
możliwość normalnego sterowania bez zdejmowania blokady ,
możliwość odejścia od steru bez jakichkolwiek czynności ,
możliwość precyzyjnej korekty - bez dodatkowych czynności ,
stabilne trzymanie steru ,
bardzo wygodne w czasie zwrotów i manewrów kiedy potrzebna jest trzecia ręka .

IMG_20150917_0004a.JPG
Plik ściągnięto 5219 raz(y) 20,89 KB

 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3430
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2016-06-29, 17:49    [Cytuj]

Sprytne i skorzystam! Przetestuję i dam znać (za jakieś 2 tygodnie...).
Wczoraj pływałem po Nidzkim prawie w ciszy (łódka szła chyba siłą woli...) i zrobiłem podobnie, ale bez dolnego elementu (podstawy trójkąta) z Twojego rozwiązania. Tylko linka od knagi do knagi i owinięta wokół rumpla.
 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6104
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2016-06-29, 19:01    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
Sprytne i skorzystam! Przetestuję i dam znać (za jakieś 2 tygodnie...).
Wczoraj pływałem po Nidzkim prawie w ciszy (łódka szła chyba siłą woli...) i zrobiłem podobnie, ale bez dolnego elementu (podstawy trójkąta) z Twojego rozwiązania. Tylko linka od knagi do knagi i owinięta wokół rumpla.


Guma daje możliwość korekty w razie nagłej potrzeby. Linka zamocowana na sztywno też pozwala na korektę, ... ale może zdarzyć się niespodzianka :-D
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3430
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2016-06-29, 20:19    [Cytuj]

Linkę dałem dość luźno, bez wyblinki- tylko jedne owinięcie. Wiało bardzo słabo- icki na żaglach zwisały pionowo, że nie rozumiem dlaczego płynęliśmy, tylko przesmyk na pagajach bo nie było z czego halsować... Linka umożliwiła mi błogie lenistwo, siły były tak małe na sterze, że wystarczyła. Podpatruję patenty ułatwiające samotną obsługę łódek. Ten mi się podoba :-)
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6711
Skąd: Wawer
Wysłany: 2016-06-29, 20:43    [Cytuj]

Przerabiałem - guma powoduje, że rumpel pręży i łódka ostrzy. Tylko stała blokada.
Moja jest najmojsza i działa, bo ster po przesunięciu zostaje w nowej pozycji i mogę np. zrobić zwrot.

20140824_090601.jpg
Plik ściągnięto 295 raz(y) 2,67 MB

 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6104
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2016-06-29, 21:19    [Cytuj]

Osobiście stosuję sztywną linę (bez gumy) ale tylko gdy płynę na silniku i na otwartej wodzie. Czasami potrzebuję zaparzyć kawę, sięgnąć po puszkę albo wyciągnąć sztormiak i ubrać go. Na żaglach, po ustawieniu żagli, przy równym wietrze mogę puścić ster i na krótką chwilę zejść do kabiny, bez blokady steru.
 
 
~Andrzej Kowalski

Pomógł: 18 razy
Wiek: 80
Dołączył: 23 Sty 2014
Posty: 584
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-06-30, 08:15    [Cytuj]

Nie zgadzam się z twierdzeniem, że ta blokada steru jest idealna. Kiedy płyniemy na żaglach guma powoduje, że jak pisze Mirek, łódka ostrzy. Lepszym rozwiązaniem jest linka i mimośród z dźwigienką, który zapewnia pewne blokowanie rumpla. miałem taki patent w Sasance 620 i spisywał się bez zarzutu . Takie urządzenie produkował jakiś rzemieślnik w Warszawie, niestety obecnie jest chyba nieosiągalne. Rozwiązanie zastosowane przez Mirka jest proste, myślę, że dobre i dlatego godne odwzorowania. Zdjęcie urządzenia, o którym piszę wcześniej można znaleźć w necie, wystarczy wpisać w wyszukiwarce temat : blokada rumpla steru.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Kowalski 2016-06-30, 09:37, w całości zmieniany 7 razy  
 
 
<|axa_man

Pomógł: 21 razy
Wiek: 43
Dołączył: 21 Wrz 2012
Posty: 1418
Skąd: Łódź-żaglowa
Wysłany: 2016-06-30, 08:54    [Cytuj]

Mirek, Twój patent przetestuję w tym roku. Wydaję się bardzo prosty i zarazem skuteczny. Mam nadzieję, że żadnych "tantiemów" płacić nie będę musiał :)
 
 
~Emill`76

Pomógł: 59 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 4078
Skąd: Mazowsze Północne
Wysłany: 2016-06-30, 09:12    [Cytuj]

Andrzej Kowalski napisał/a:
Nie zgadzam się z twierdzeniem, że ta blokada steru jest idealna. Kiedy płyniemy na żaglach guma powoduje, że jak pisze Mirek, łódka ostrzy. Lepszym rozwiązaniem jest linka i mimośród z dźwigienką, który zapewnia pewne blokowanie rumpla. miałem taki patent w Sasance 620 i spisywał się bez zarzutu . Takie urządzenie produkował jakiś rzemieślnik w Warszawie, niestety obecnie jest chyba nieosiągalne. Poniżej zdjęcie urządzenia znalezione w necie. Rozwiązanie zastosowane przez Mirka jest proste, myślę, że dobre i dlatego godne odwzorowania.


Andrzeju, mam identyczną blokadę jak na zdjęciu. Sprawuje się bardzo dobrze, ta "rączka" jest na mimośrodzie , fał 5 mm chodzi swobodnie na rolkach przy odblokowanym.
 
 
~Andrzej Kowalski

Pomógł: 18 razy
Wiek: 80
Dołączył: 23 Sty 2014
Posty: 584
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-06-30, 09:44    [Cytuj]

Emilu jest jak piszesz, jednak jest pewien mankament, nie można podnieść rumpla. Należałoby pomyśleć o jakimś usprawnieniu w tym kierunku.
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6711
Skąd: Wawer
Wysłany: 2016-06-30, 10:02    [Cytuj]

Patent z mimośrodem i 3 kółkami jest mastowski - do kupienia. Rumpla u siebie i tak nie podnoszę, bo zrywam wtedy kontrafał płetwy. Napięcie linki knagą "odbijaczową" reguluje opór na rumplu. Dodatkowo polecam ocieplenie uchwytu. Ma 4 sezony i spisuje się bez zarzutu.
Mojego patentu nie przetestujesz z marszu; potrzebne spawanie. Przyspawałem 4 kółka nie wiedząc jaki będzie opór. Wystarczą 2.
Ktoś kiedyś wrzucił inny patent, ale działa tak jak mój a jest b. skomplikowany (następna fotka).

Ster (7).jpg
inny
Plik ściągnięto 4965 raz(y) 46,8 KB

DSC_0164.jpg
mój
Plik ściągnięto 130 raz(y) 1,44 MB

 
 
~Andrzej Kowalski

Pomógł: 18 razy
Wiek: 80
Dołączył: 23 Sty 2014
Posty: 584
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-06-30, 11:06    [Cytuj]

U mnie też podniesienie rumpla powoduje zerwanie kontrafału płetwy sterowej. Jest to niebezpieczne jeżeli ma miejsce podczas płynięcia na silniku bo wtedy fał może być złapany przez śrubę silnika, co mi się przydarzyło podczas wychodzenia z kanału i w wyniku tego narobiłem sporo zamieszania. Zastanawiam się jak to wyeliminować, myślę, ze w niewłaściwym miejscu jest umieszczona rolka po której jest wyprowadzony kontrafał.
 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6104
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2016-06-30, 11:25    [Cytuj]

Andrzej Kowalski napisał/a:
U mnie też podniesienie rumpla powoduje zerwanie kontrafału płetwy sterowej. Jest to niebezpieczne jeżeli ma miejsce podczas płynięcia na silniku bo wtedy fał może być złapany przez śrubę silnika, co mi się przydarzyło podczas wychodzenia z kanału i w wyniku tego narobiłem sporo zamieszania. Zastanawiam się jak to wyeliminować, myślę, ze w niewłaściwym miejscu jest umieszczona rolka po której jest wyprowadzony kontrafał.


U mnie podniesienie rumpla powoduje luzowanie (nieznaczne) kontrafału. To kwestia rozmieszczenia rolek.
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6711
Skąd: Wawer
Wysłany: 2016-06-30, 15:11    [Cytuj]

...i osi obrotu rumpla. W ogóle nie ma idealnego jarzma.
 
 
~juzekp

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 680
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2016-06-30, 22:19    [Cytuj]

Widzę że nie wszyscy załapali sposób działanie mego rozwiązania . Ta guma nie bierze czynnego udziału przy sterowaniu , ona jedynie napina linki wywołując tarcie na elementach stałych . Guma ta w czasie sterowania jedynie się przesuwa nie zmieniając (prawie) długości . Siła trzymania powstaje przez tarcie na elementach stałych , tak że blokada jest stała (nie elastyczna) i ster jest trzymany ściśle . Tak że np. w szkwałach ster się nie poddaje i łódka nie ostrzy .
"Patent" ten używam już kilkadziesiąt lat na różnych łódkach i nigdy nie miałem problemów ani mnie nie zawiódł .
Największą zaletą , gdy sytuacja wymaga nagłego użycia steru - poprostu łapię rumpel i steruję - bez szukania dźwigienek , śrub czy odczepiania węzełków .

Andrzeju , idealny byłby samoster z GPS-em , ale mówimy tu o czymś innym .
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 94 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6711
Skąd: Wawer
Wysłany: 2016-06-30, 23:14    [Cytuj]

Juzku - wiemy. Miałem takie gumy - najgrubsze. Gdy wiatr napiera ster ciągnie i musi się poddać.
 
 
~juzekp

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 680
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2016-06-30, 23:29    [Cytuj]

Mirku , to co ty miałeś za łódkę ? Bez foka pływałeś , czy płetwę wychyloną do tyłu ? A może te knagi posmarowałeś silikonem żeby się lepiej ślizgały :mrgreen:
A może miałeś przyczepione do rumpla gumy zamiast sznurka ?
Ostatnio zmieniony przez juzekp 2016-06-30, 23:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 205 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9462
Wysłany: 2016-07-02, 08:51    [Cytuj]

MirekMors napisał/a:
Juzku - wiemy. Miałem takie gumy - najgrubsze. Gdy wiatr napiera ster ciągnie i musi się poddać.


Miales niesrownowazona lodke.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH