FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Miecz szybrowy czy obrotowy?
Autor Wiadomość
marek470

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 131
Wysłany: 2016-10-05, 18:26    [Cytuj]

pough napisał/a:
Marek. Do kiedy jacht na wodzie?

Do wtorku, później do Warszawy na targi i znowu do wody. do oporu
 
 
marek470

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 131
Wysłany: 2016-10-05, 18:29    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
Marek, jak oceniasz ewentualne skutki uderzenia szybrem o kamienie przy 5-10 w na tym jachcie ?

5 to nic się nie stanie raczej - trochę uszkodzeń powierzchniowych. ale 10 to już pewnie woda w środku przez pękniętą skrzynię i być może złamany maszt. ale to oczywiście tylko moje przypuszczenia. kiedyś Gin-em 730 uderzyłem w ślizgu w kamienie (pewnie około 12w). załoga poobijana i pęknięta skrzynia. ale Gin to 900kg kontra 2300:)
 
 
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 89 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3930
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-05, 18:32    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
Piotr Lewandowski napisał/a:
Zwykła wędkarska echosonda bardzo zwiększa poczucie pewności.


... w połączeniu z szybkim, automatycznym podnoszeniem ;-)
To trochę urban legend, zwykła naprawdę wystarczy, trzeba tylko na nią patrzeć, z reguły pokazuje wykres dna itd. Można ustawić alarm np. na 2-2,5m. To nie jest tak, że z 20 m głębi wyjeżdżamy na kamienie w ułamku sekundy, zwłaszcza na środku jeziora.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2016-10-05, 18:32    [Cytuj]

10w plus 2300kg i uderzenie szybrem w kamień... brrr... masakra ! :-(
 
 
marek470

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 131
Wysłany: 2016-10-05, 18:38    [Cytuj]

extant napisał/a:
10w plus 2300kg i uderzenie szybrem w kamień... brrr... masakra ! :-(

https://youtu.be/4-b7VzHtKTk może niekoniecznie:)
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2016-10-05, 18:46    [Cytuj]

marek470 napisał/a:
... może niekoniecznie:)

Marku, miałem już okazję "przeżyć" stuknięcie szybrem w kamień i przy trochę mniejszej prędkości niż 10w i na łódce o połowę lżejszej... jakoś teraz nie ciągnie mnie do tego, że np. osobiście sprawdzić jak to będzie przy 10w i 2300kg wagi... i dlatego powyżej napisałem - masakra ! ;-) :-D
Ostatnio zmieniony przez extant 2016-10-05, 18:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6405
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2016-10-05, 19:00    [Cytuj]

Piotr Lewandowski napisał/a:
artiosso napisał/a:
Piotr Lewandowski napisał/a:
Zwykła wędkarska echosonda bardzo zwiększa poczucie pewności.


... w połączeniu z szybkim, automatycznym podnoszeniem ;-)
To trochę urban legend, zwykła naprawdę wystarczy, trzeba tylko na nią patrzeć, z reguły pokazuje wykres dna itd. Można ustawić alarm np. na 2-2,5m. To nie jest tak, że z 20 m głębi wyjeżdżamy na kamienie w ułamku sekundy, zwłaszcza na środku jeziora.


Piotr, zakładamy, że mamy do czynienia z łajbą turystyczną, której armator nie chce zostawać w tyle i zamierza się raz na jakiś czas amatorsko regacić. Czy nie uważasz, że wiecznie piszcząca sonda jest na tyle wkurzająca, że zepsuje radość pływania ? I nie rozpatrujmy skrajności 20 m głębokości. Zakładamy, że jacht eksploatujemy na WJM i halsujemy, czyli podpływamy do brzegów. Sternik ma obserwować drogę przed sobą, spoglądać na żagle. Jak w takich warunkach trzymać nos w ekranie sondy ? Zakładając jeszcze na koniec, że mamy ster pawężowy z rumplem, czyli ekran echosondy jest na ściance tylnej kabiny, a więc nie tuż przed oczami sternika prowadzącego jacht z kołem sterowym i kolumną ?
Ostatnio zmieniony przez artiosso 2016-10-05, 19:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13652
Wysłany: 2016-10-05, 19:17    [Cytuj]

Artur przesadzasz IMHO. Pływając po akwenie mniej więcej wiesz gdzie spodziewać się przeszkód i wypłyceń, które mogą zagrozić trafieniem. Tylko tam wzmagasz czujność jeżeli musisz przejść po płytkim.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2016-10-05, 20:00    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
... Jak w takich warunkach trzymać nos w ekranie sondy ?...

... i dlatego ja osobiście uważam - również z praktyki - że od sondy znacznie lepsza jest możliwie dobra znajomość akwenu. :-)
Ostatnio zmieniony przez extant 2016-10-05, 20:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Wiek: 54
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6405
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2016-10-05, 20:33    [Cytuj]

Koledzy.

Zwróćcie uwagę na to , co napisał Marek Stańczyk : uderzenie szybrem nie będzie tylko i wyłącznie wiązało się z wylądowaniem załogi na tylnej ściance kabiny i kupie śmiechu. Będzie miało konsekwencje w postaci uszkodzeń, tym poważniejszych, im większa jest prędkość jachtu.

W tym wątku :

http://forum.mazury.info....er=asc&start=60

padały opinie, że uderzenie szybrem przy prawidłowym zaprojektowaniu nie powoduje uszkodzeń.

Robert, Mariusz : jako żeglujący regularnie na "szybrach" przyznajcie, że nie boicie się żeglować z mieczem szybrowym na WJM, bo po prostu doskonale od lat znacie akwen. Ale wiecie też, że pojawiają się płycizny, których nie uwzględniają świetne mapy Szajkowskiego. Czy to są tylko płycizny piaskowe, muliste, niestraszne szybrowi ?

"Cisnę" temat dlatego, że mam problem z Workerusem : od dolnej części schodni do ścianki skrzynki mieczowej jest tylko 40 cm. Maestro uważa, że nie należy przesuwać skrzynki ze względu na zrównoważenie łódki. W moim wypadku zamiana uchyłki na szyber, to krótsza skrzynia mieczowa, a więc więcej miejsca od dolnej części schodni do ściany skrzyni.
Ostatnio zmieniony przez artiosso 2016-10-05, 20:37, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2016-10-05, 20:57    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
... Mariusz : jako żeglujący regularnie na "szybrach" przyznajcie, że nie boicie się żeglować z mieczem szybrowym na WJM, bo po prostu doskonale od lat znacie akwen. Ale wiecie też, że pojawiają się płycizny, których nie uwzględniają świetne mapy Szajkowskiego. Czy to są tylko płycizny piaskowe, muliste, niestraszne szybrowi ?

Od wielu lat jeżeli pływam na szybrach to zasadniczo tylko na akwenach, które od wielu lat dobrze już znam (WJM i ZZ), ale i tak czasami zdarza mi się o coś tam "zahaczyć" szybrem i nie zawsze jest to tylko "miękkie" ;-) ... i mimo to, w moim żeglowaniu nie ma żadnego strachu, aczkolwiek np. płynąc na N Fun 30 przy 10w zdecydowanie uważałbym jednak na to gdzie płynę. ;-)

artiosso napisał/a:
... "Cisnę" temat dlatego, że mam problem z Workerusem : od dolnej części schodni do ścianki skrzynki mieczowej jest tylko 40 cm. Maestro uważa, że nie należy przesuwać skrzynki ze względu na zrównoważenie łódki. W moim wypadku zamiana uchyłki na szyber, to krótsza skrzynia mieczowa, a więc więcej miejsca od dolnej części schodni do ściany skrzyni.

Twój Workerus to jednak nie będzie rasowa regatówka, tylko jacht turystyczny. Przy dobrym projekcie i wykonaniu nie bałbym się pływania na nim na szybrze... nawet jeżeli - na początku - miałoby być to pływanie tylko w oparciu o mapy Szajkowskiego. :-)
Ostatnio zmieniony przez extant 2016-10-05, 20:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~najmita

Pomógł: 84 razy
Wiek: 66
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 7009
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2016-10-05, 20:57    [Cytuj]

Na jeziorze Nidzkim znam większość mielizn, tak mi się przynajmniej wydaje, ... a i tak prawie za każdym pływaniem którąś z tych znanych wymacam na nowo :lol: .

Szybrem kiedyś wymacałem tylko mieliznę w okolicy Strzelców na Niegocinie, przy dużej prędkości, w sztormowej pogodzie, ale udało się wyjść bez żadnych awarii i obrażeń. Łódka szła w dużym przechyle i szybko wróciliśmy na głębokie i do szlaku. Wtedy nie znałem jeszcze tej mielizny.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2016-10-05, 21:01    [Cytuj]

najmita napisał/a:
Na jeziorze Nidzkim znam większość mielizn, tak mi się przynajmniej wydaje, ... a i tak prawie za każdym pływaniem którąś z tych znanych wymacam na nowo :lol: ...

Andrzeju, i mnie mielizny na Nidzkim też jakoś tak zdecydowanie... bardzo lubią. ;-) :lol:
 
 
~jachtyzklasą

Pomógł: 49 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Kwi 2010
Posty: 979
Skąd: Mazury
Wysłany: 2016-10-05, 21:18    [Cytuj]

Panowie, Marek podał przykład ekstremalny. Jak zapewne wiecie energia kinetyczna jachtu w ruchu jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. Prędkość 10 węzłów jest nieosiągalna dla praktycznie wszystkich mazurskich jachtów, 7 węzłów dla niewielu, 5 węzłów już dla prawie wszystkich. A ta prędkość w odniesieniu do energii, czyli tego co może spowodować ewentualne uszkodzenia wygląda dla przykładu tak: 10 kn 100% 7 Kn 49% 5kn 25%.
Także miejmy to na uwadze i nie tragizujmy :mrgreen: Oczywiście podstawą jest dobrze zbudowany jacht ;-) Bo jak jest źle zbudowany, to czy to będzie szybrowy, balastowy czy z mieczem obrotowym to na pewno strach :roll:
Ostatnio zmieniony przez jachtyzklasą 2016-10-05, 21:22, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 96 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6988
Skąd: Wawer
Wysłany: 2016-10-05, 21:50    [Cytuj]

Na Nidzkim są tylko mielizny piaszczyste; na Niegocinie pół na pół. Ciekawe kto odważyłby się popływać szybrem po Darginie ? Mam sondę i znam akwen, a za każdym razem walę tam, gdzie mapa pokazuje ~2 m i odwrotnie.
Do sportu szyber, do turystyki uchylny. To jak jazda na sportowym zawieszeniu.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2016-10-05, 22:01    [Cytuj]

jachtyzklasą napisał/a:
Panowie, Marek podał przykład ekstremalny (...)
Także miejmy to na uwadze i nie tragizujmy :mrgreen: Oczywiście podstawą jest dobrze zbudowany jacht ;-) Bo jak jest źle zbudowany, to czy to będzie szybrowy, balastowy czy z mieczem obrotowym to na pewno strach :roll:

Jacku, po prostu nie można było tego lepiej napisać !!!
 
 
Maciej M

Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 21
Wysłany: 2016-10-05, 22:11    [Cytuj]

Takie to straszne i niebezpieczne że chyba przydałby się specjalny patent z egzaminem. Albo odstrzeliwany miecz. :)
 
 
<|Andrzej Drago

Pomógł: 118 razy
Wiek: 72
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 4440
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-05, 22:14    [Cytuj]

MirekMors napisał/a:

Do sportu szyber, do turystyki uchylny. To jak jazda na sportowym zawieszeniu.


Na jeziora i rzeki zgadzam się.
Szczególnie dla jachtów czarterowych
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Drago 2016-10-05, 22:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|węzełek

Pomogła: 17 razy
Dołączyła: 28 Wrz 2011
Posty: 2507
Wysłany: 2016-10-05, 22:16    [Cytuj]

jachtyzklasą napisał/a:
Panowie, Marek podał przykład ekstremalny. Jak zapewne wiecie energia kinetyczna jachtu w ruchu jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. Prędkość 10 węzłów jest nieosiągalna dla praktycznie wszystkich mazurskich jachtów, 7 węzłów dla niewielu, 5 węzłów już dla prawie wszystkich. A ta prędkość w odniesieniu do energii, czyli tego co może spowodować ewentualne uszkodzenia wygląda dla przykładu tak: 10 kn 100% 7 Kn 49% 5kn 25%.
Także miejmy to na uwadze i nie tragizujmy :mrgreen: Oczywiście podstawą jest dobrze zbudowany jacht ;-) Bo jak jest źle zbudowany, to czy to będzie szybrowy, balastowy czy z mieczem obrotowym to na pewno strach :roll:


Jest jeden jacht , który osiąga ponad 10 węzłów i pływa po Mazurach ;-)
 
 
~jachtyzklasą

Pomógł: 49 razy
Wiek: 57
Dołączył: 13 Kwi 2010
Posty: 979
Skąd: Mazury
Wysłany: 2016-10-05, 22:18    [Cytuj]

Węzełku znam takich co najmniej kilka, ale to nie ma nic do rzeczy ;-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH