FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jachty żaglowe laminatowe budowane jednostkowo
Autor Wiadomość
Luca

Dołączył: 19 Wrz 2014
Posty: 7
Wysłany: 2015-12-10, 15:10    [Cytuj]

.http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/s230/pdfy/Instrukcja%20montazu%20S-230.pdf
Instrukcja montażu jachciku bez helingu czy kopyta. Wiem, że są projekty tego typu jednostek do 20 stóp więc chyba można..

Nie chcę tu reklamy robić nikomu ale wiem, że jedna taka nawet płynie przez
Atlantyk teraz. Sam zresztą przymierzam się do tego typu budowy.

Dezaktywacja linku zgodnie z pkt II.2.a regulaminu
http://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=78


Przepraszam, nie doczytałem. Chciałem tylko pokazać, że da się bez helingu budować.
Ostatnio zmieniony przez mazury.info.pl 2015-12-10, 15:28, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 218 razy
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 10194
Wysłany: 2015-12-10, 15:37    [Cytuj]

Sławek, wyślij mi pls na pw swój link, który został ukryty.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14966
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-12-10, 15:41    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
extant napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
Zatem wszystko wymaga jakiegoś "stelaża" jakkolwiek by go nie nazwać. :-)

To oczywiście tak... no może poza "czymś" ze sklejki lub blachy. ;-) :-P

Blacha i aluminium tez wymagają stelaża...

Nie zawsze... i sklejka też. ;-) :-P
Ostatnio zmieniony przez extant 2015-12-10, 15:42, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2015-12-11, 04:06    [Cytuj]

W kwestii formy, sztancy, czy ja to ładnie kiedyś szkutnicy mówili - mustra :
oczywiście, że w powietrzu, jak napisał Zenek, nic nie powstanie . I stąd w metodach jednostkowych budowy wszelkie pomysły na helingi, buksztele, mustra, trzymadła, itd.
Ale koszt tych urządzeń, patentów pomocniczych jest nieporównywalnie mniejszy od wytworzenia kopyta do kilkunasto- lub kilkudzisięciokrotnego powielenia skorupy.
Dlatego stosowanie urządzeń pomocniczych w budowie jednostkowej jest naturalną jej konsekwencją.

W kwestii sposobu budowy :
jednostkowa budowa jachtu wcale dzisiaj nie zakłada z góry, że trzeba bezwarunkowo budować samemu, cały jacht, czy wykonywać część prac. Jasne, że udział własnej robocizny obniży koszty, ale nie to jest zawsze celem i w założonym przeze mnie temacie nie jest to celem głównym. Istotą jest posiadanie niepowtarzalnej jednostki, zaprojektowanej "pod siebie", pod swoje indywidualne potrzeby. Każdy z konstruktorów aktywnych na rynku, a na pewno A. Skrzat, J. Pieśniewski, mając swoje firmy projektowe, może się tego podjąć. Zgoda, będzie to drogie (choć "drogie", to kwestia - zgodzicie się - bardzo umowna) , ale jest możliwe.

Jakąś odmianą tej drogi do posiadania indywidualnego jachtu są przeróbki, albo jachtu nabytego, najczęściej do remontu, albo mocne ingerowanie w projekt na etapie budowy stoczniowej. Pytanie, na ile jest to możliwe i czy godzi się na to autor projektu ? Najczęściej przy przeróbkach stoczniowych stocznia pozostaje w ścisłym kontakcie z projektantem w kwestii dopuszczenia przeróbek. Na wodzie często widzimy przeróbki "ciche", "domorosłe". Czym innym, jak nie przeróbką pewnej firmy czarterowej jest Tango 760 Comfort ?
Podobno na wodzie nie ma dwóch takich samych "Narwali" konstrukcji J. Pieśniewskiego
z lat 80-tych.
Przeróbka, szczególnie ta we własnym zakresie, to oczywiście kontrowersyjna droga do posiadania wyróżniającego się jachtu.
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 109 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8171
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2015-12-11, 07:49    [Cytuj]

Cytat:
Istotą jest posiadanie niepowtarzalnej jednostki, zaprojektowanej "pod siebie", pod swoje indywidualne potrzeby. Każdy z konstruktorów aktywnych na rynku, a na pewno A. Skrzat, J. Pieśniewski, mając swoje firmy projektowe, może się tego podjąć. Zgoda, będzie to drogie (choć "drogie", to kwestia - zgodzicie się - bardzo umowna) , ale jest możliwe.


Oczywiście ,że kwestia umowna, a, że będzie drogo to nie ulega wątpliwości, bo w tym przypadku trzeba zrobić projekt, formę i jacht pod potrzeby jednego klienta z zaznaczeniem, że jacht będzie tylko w jednym egzemplarzu, co dla konstruktora korzystnym nie jest. Bugatti, czy też limitowane samochody ekskluzywnych marek też czasami powstają w kilkunastu egzemplarzach, tak aby cieszyć się mogli z ich posiadania tylko nieliczni bardzo bogaci kolekcjonerzy.
W sumie w dzisiejszych czasach rynku konsumenta można wszystko lub prawie wszystko.
Już może niedługo będziemy mogli sobie wydrukować nasz jacht w 3D na domowej drukarence za 300 zł :-D projektując go w programie dla amatorów za 200 zł :-D
Sławek
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2015-12-11, 09:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~Piotr Lewandowski

Pomógł: 94 razy
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 4194
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-12-11, 10:19    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
Na wodzie często widzimy przeróbki "ciche", "domorosłe". Czym innym, jak nie przeróbką pewnej firmy czarterowej jest Tango 760 Comfort ?
Tango 760 CZARTER jest oficjalnym projektem Andrzeja Skrzata na wyłącznośc dla firmy Mariana Bełbota, może masz na myśli Tango 820 Komfort/Marinera 830, pod tą drugą łódką faktycznie nikt się nie podpisuje oficjalnie.
 
 
SzkutnikAmator

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 45
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-12-12, 22:31    [Cytuj]

W metodzie przekładkowej jak najbardziej możliwe jest zbudowanie pojedynczej sztuki jachtu z laminatu. Wiele jednostek na świecie powstaje w ten sposób.
Wcale nie jest to aż tak drogie jakby się mogło wydawać choć oczywiście droższe niż jacht wielkoseryjny budowany z formy. Po prostu jest więcej pracy za którą ktoś musi zapłacić.
Budowałem już tą metodą kilka łódek.
Czyli odpowiadając na pytanie z pierwszego postu -jest możliwe zbudowanie jednego niepowtarzalnego jachtu z laminatu
Ostatnio zmieniony przez SzkutnikAmator 2015-12-12, 22:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14966
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-12-13, 01:53    [Cytuj]

SzkutnikAmator napisał/a:
... Czyli odpowiadając na pytanie z pierwszego postu -jest możliwe zbudowanie jednego niepowtarzalnego jachtu z laminatu

Oczywiście, że jest, pozostaje pytanie... czy warto ?? ;-)
 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2015-12-13, 14:30    [Cytuj]

Czy warto?
A jak inaczej sprawdzić nowatorski kształt części podwodnej czy funkcjonalność kokpitu?
"Drewniak" pożyje kilkanaście lat i na ognisko... Mam tu na myśli kadłub z oblaminowanych listewek lub obłogów.
Wykonanie formy i dopiero prototypu wyjdzie kilka razy drożej niż "one off" a w drugą stronę, czyli pozornie kosztowny prototyp może posłużyć za pierwowzór do zdjęcia formy do wykonania kolejnych egzemplarzy sprawdzonej jednostki.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14966
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-12-14, 07:56    [Cytuj]

aleksiasty napisał/a:
... pozornie kosztowny prototyp może posłużyć za pierwowzór do zdjęcia formy do wykonania kolejnych egzemplarzy sprawdzonej jednostki.

Tyle, że ten temat dotyczy jedynie "jachtów żaglowych budowanych jednostkowo". ;-) :-P
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2015-12-14, 21:15    [Cytuj]

@ Sławek :
ma nie być formy ! Poza tym porównanie sytuacji do rynku motoryzacyjnego, i to europejskiego, jest trochę nad wyrost. To w żadnej mierze nie jest ten poziom cenowy.
Czy nie jest korzystne dla konstruktora zlecenie zaprojektowania jachtu jednostkowego ? Nie wiem. Nie zaznaczyłem w poście, że ma to być projekt z wykupem planów na wyłączność. Być może takie rozwiązanie rzeczywiście musiało by kosztować jeszcze extra dodatkowo. Nie każdy z konstruktorów jest związany ze stocznią, nie każdy z nich jest Andrzejem Skrzatem w sensie ilości zleceń i pozycji na rynku (w tym wypadku nie tylko polskim). Stawiam nieśmiałą tezę, popartą rozmowami, że są konstruktorzy zgadzający się na zapłatę za projekt indywidualny, nie nabywany na wyłączność, za koszt 5 - 10 % wartości całej budowy jednostki. Przy założeniu, że będzie to średnio koszt ok. 100 tys. zł (+/- 20 000,00), to koszt projektu może wynieść 5 - 10 000,00 PLN.
Rozważana wielkość jachtu, to 750 - 850 cm Lc.
Czy to jest "dużo" ?

Zawodowo w Polsce projektowaniem zajmuje się parędziesiąt osób, można nawet zaryzykować liczbę ok. 100 (maks.) konstruktorów/projektantów. Oczywiście takiego zlecenie mogą nie podjąć się ci najbardziej utytułowani (Andrzej Skrzat, Jerzy Pieśniewski, Andrzej Armiński, Jacek Centkowski), czy ci najbardziej obecnie zapracowani, jak Jacek Daszkiewicz, Wojciech Spisak, Leszek Gonciarz. Ale pojedyńcze jachty projektuje np. Stefan Ekner. Rok temu na wodę spłynął trimaran jego projektu, a parę lat temu dwa katamarany. Fakt - są to jachty obłogowe, a nie laminatowe, ale tutaj rozważam kwestię projektowania. Co roku na swój warsztat S. Ekner bierze jakąś realizację w obłogach (to jego specjalność). Podobnie, jak Wojciech Nadolny. Pięknym jachtem, zaprojektowanym jednostkowo, jest Osa 24 autorstwa Affanasowiczów - ojca i syna (jacht jest obłogowy, ale chodzi mi o projektowanie).

@Piotr Lewandowski :
oczywiście pomyliłem się, tak, miałem na myśli Tango 820 Comfort.

@aleksiasty :
to jest oczywiście jakaś droga do sprawdzenia nowatorskich założeń, ale myślę, że na polski rynek cały czas za droga. Czy był w ogóle kiedyś taki przypadek w Polsce ? Można ewentualnie mówić o pewnych indywidualnych tendencjach w projektowaniu danego konstruktora. każdy jego wcześniejszy projekt, sprawdzony i opływany na wodzie, służy jako laboratorium w następnych pracach projektowych. Wtedy np. można mówić o tym, że wodnice Tanga 730 sprawdzono i udoskonalono w Tangu 780 Sport.
Ostatnio zmieniony przez artiosso 2015-12-14, 22:02, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
SzkutnikAmator

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 45
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-12-14, 22:42    [Cytuj]

artiosso napisał/a:
@ Sławek :
Czy był w ogóle kiedyś taki przypadek w Polsce ?

Nawet kilka przypadków - w tym moje dwa :-)
Zbudowałem Bonito 700 sklejkowe -
Zbudowałem Bonito 760 sklejkowe
Co zaowocowało laminatowym Bonito 25 które właśnie produkujemy :-)
 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2015-12-15, 02:36    [Cytuj]

Jeno Bonito 25 ma tyle samo z łodzi laminatowej co saksofon z instrumentu metalowego.
Znaczy: jest wykonane, ale w założeniach to całkiem inna bajka.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 466 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 31172
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2015-12-15, 04:20    [Cytuj]

aleksiasty napisał/a:
Jeno Bonito 25 ma tyle samo z łodzi laminatowej co saksofon z instrumentu metalowego.
Znaczy: jest wykonane, ale w założeniach to całkiem inna bajka.


Co Ci nie pasuje w laminatowym Bonito?
 
 
aleksiasty

Pomógł: 29 razy
Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 757
Wysłany: 2015-12-15, 14:12    [Cytuj]

Bonito ma kształt złożony jedynie z wygiętych płaszczyzn, i da się wykonać z płaskich arkuszy.
To może być sklejka lub blacha, niekoniecznie laminat który da się kształtować w dowolny sposób.
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-09-29, 01:59    [Cytuj]

Odświeżam wątek, bo od ponad roku znam kogoś, kto tak jachty buduje.
Heling, paski "airexu" o grubości 2 cm, pracowicie zbijane malutkimi gwoździkami miedzianymi na helingu, wykonanym wg szablonów kadłuba 1 : 1. Potem żmudne szpachlowanie i szlifowanie. Następnie laminowanie z użyciem tkanin, przy zastosowaniu worka próżniowego (infuzja). Potem odwrócenie kadłuba, wyjęcie bukszteli, od nowa szlifowanie i szpachlowanie, tym razem w środku. Powtórzenie laminowania, i apiać szlify, szpachle. To samo potem z górą. Następnie sklejenie obu części, zlaminowanie sklejenia, obróbka. Na koniec - lakierowanie.
Po tym wszystkim jacht jest gotowy do zabudowy.

To Piotrek Czarniecki z Ząbek k. W-wy.
Uczestnik ostatniej akcji SpA, w generalce trzeci.
Obecnie pełną gębą szkutnik z wyboru.
Aktualnie na warsztacie nie byle jaka łódka - katamaran morski, 37 stópek.

Powrzucam zaraz jego "airexowe" cudeńka.
Ostatnio zmieniony przez artiosso 2017-09-29, 03:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-09-29, 03:03    [Cytuj]

To są zdjęcia "airexowania" konstrukcji Janusza Maderskiego "Pasja 10".


→→→

10PC.jpg
Plik ściągnięto 90 raz(y) 267,2 KB

10PC2.jpg
Plik ściągnięto 99 raz(y) 293,41 KB

20160104_131637.jpg
Plik ściągnięto 91 raz(y) 685,57 KB

20160104_131948.jpg
Plik ściągnięto 89 raz(y) 591,57 KB

20160217_145846.jpg
Plik ściągnięto 78 raz(y) 311,6 KB

20160217_145913.jpg
Plik ściągnięto 89 raz(y) 250,5 KB

20160304_111633.jpg
Plik ściągnięto 91 raz(y) 246,52 KB

20160305_101942.jpg
Plik ściągnięto 89 raz(y) 557,48 KB

20160305_101952.jpg
Plik ściągnięto 80 raz(y) 542,97 KB

20160305_102012.jpg
Plik ściągnięto 80 raz(y) 447,89 KB

20160305_102019.jpg
Plik ściągnięto 85 raz(y) 497,94 KB

20160305_112522.jpg
Plik ściągnięto 92 raz(y) 347,87 KB

20170811_134441.jpg
Plik ściągnięto 84 raz(y) 449,62 KB

20170811_134502.jpg
Plik ściągnięto 81 raz(y) 258,7 KB

20170818_133315.jpg
Plik ściągnięto 87 raz(y) 360,28 KB

20170818_133346.jpg
Plik ściągnięto 86 raz(y) 432,7 KB

21314761_1196505977116444_3280519051969596849_n.jpg
Plik ściągnięto 97 raz(y) 69,72 KB

21369128_1196505897116452_1622367926512689911_n.jpg
Plik ściągnięto 79 raz(y) 103,1 KB

20170818_133310.jpg
Plik ściągnięto 82 raz(y) 269,53 KB

21370950_1196505773783131_2645613226014986373_n.jpg
Plik ściągnięto 88 raz(y) 94,78 KB

12_gq9m37zi.jpg
Plik ściągnięto 108 raz(y) 99,57 KB

1_v4v989e9.jpg
Plik ściągnięto 95 raz(y) 134,62 KB

11_v4v989e9.jpg
Plik ściągnięto 113 raz(y) 208,39 KB

13.jpg
Plik ściągnięto 104 raz(y) 137,59 KB

21314591_1196506047116437_1808074337930944046_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 209 raz(y) 49,11 KB

21317958_1196505870449788_562287233211017581_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 148 raz(y) 53,82 KB

21369385_1196506020449773_6883158458035734608_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 165 raz(y) 61,94 KB

21430445_1196505930449782_5396973226728884440_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 175 raz(y) 68,29 KB

21728216_1202166283217080_8115641475847697435_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 159 raz(y) 34,58 KB

21740048_1202166193217089_3256213969211489245_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 152 raz(y) 29,52 KB

21740070_1202166246550417_3393855186254480666_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 143 raz(y) 25,74 KB

21740085_1202166343217074_493655893637658415_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 157 raz(y) 43,9 KB

mms_20170714.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 237 raz(y) 58,22 KB

Ostatnio zmieniony przez artiosso 2017-09-29, 03:16, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-09-29, 03:14    [Cytuj]

DANE TECHNICZNE:

Lc - 9,98 m
Lw - 9,55 m
B - 3,70 m
T - 1,50 m
Balast - 1482 kg
H - 2,84 m
Vk - 4900 dm3
Grot - 37 m2
Fok - 22,4 m2
Code 0 - 56 m2
Genaker - 90 m2
Fok sztormowy - 5 m2




OPIS :



Założenia.
Oceaniczny jacht turystyczny możliwy do wykonania w warunkach amatorskich metodą bez formy na rdzeniu z pianki nienasiąkliwej. Rodzinny lub czarterowy, przeznaczony do dalekich i długich rejsów. Jednocześnie szybki i dający sternikowi możliwie dużo satysfakcji. Zdolny do surfowania z falą i osiągania prędkości około dwukrotnie większych niż osiągają tej wielkości jachty wypornościowe. Mocna konstrukcja, umiarkowane zanurzenie, stateczność, sprzyjają bezpieczeństwu. Dzięki dużej szerokości i wysokim burtom jacht ma wyjątkowo przestronne wnętrze. Jednostkę wyróżnia sterówka w której zbiegają się szoty, fały i refliny a sternik ma do dyspozycji wygodne siedzisko, szturwał i dwa stoły nawigacyjne. Pasja 10 przystosowana jest do obsługi jednoosobowej ze sterówki, bez konieczności wychodzenia na pokład co ma kapitalne znaczenie dla zmęczonego żeglarza podczas ciężkiej pogody.
Zaprojektowano kadłub przekładkowy z laminatu p-s na rdzeniu z pianki PCV. Dno wzmocnione laminatowymi wzdłużnikami i dennikami. Płetwa balastowa wyposażona jest w szeroki kołnierz mocno związany z kadłubem tak by zmniejszyć lub wyeliminować możliwość awarii podczas gwałtownego wejścia na mieliznę. Ster wolnonośny zrównoważony na stalowym trzonie dobranym z nadmiarem wytrzymałości.
Pokład ma konstrukcję przekładkową. Przewiduje się wykonanie powierzchni przeciwpoślizgowych na pokładzie w wersji zgodnej z wymaganiami armatora. Szerokie półpokłady, wygodne miejsce do pracy i opalania na dziobie. Sterówka. Kokpit wyposażony w duży stół, dobrze osłonięty, głęboki, długi i szeroki, wielkością porównywalny z kokpitami katamaranów.

Silnik.
W jachtach budowanych indywidualnie armatorzy wybierają różne silniki. Tu jest na to miejsce. Komora silnikowa mieści się pod sterówką i jest wyższa, dłuższa i około dwukrotnie szersza (1,20 m) od typowych rozwiązań. Zalecana moc silnika - 14 kW do 25 kW. Zalecany silnik - Yanmar 3YM20 o mocy 15,3 kW (21 KM). Ze względu na przeznaczenie jachtu do szybkiego żeglowania zaleca się stosowanie wyłącznie śrub składanych.

Takielunek.
Zaprojektowano takielunek ułamkowy z dwoma poziomami sztagów (stensztag dolny, stensztag górny) i trzema poziomami want (wanta kolumnowa, stenwanta dolna, stenwanta górna) oparty na jednej parze długich salingów. Szeroko rozstawione podwięzie i duże kąty między masztem a wantami pozwalają zmniejszyć obciążenia masztu. Osprzęt mocny i lekki. Foki marszowy i sztormowy stawiamy na wewnętrznym sztagu. Na zewnętrznym stawiamy code 0. Grot + code 0 dają łącznie 93 m2 żagli niesionych na wiatr. Przy małej powierzchni zmoczonej i dużych momentach prostujących, pozwoli to żeglować wyjątkowo szybko i ostro już przy lekkich podmuchach. Podczas dłuższej żeglugi kursami pełnymi stawiamy genaker ( 90 m2 ). Jego róg halsowy mocujemy do bukszprytu - platformy.

Refowanie - jedna obiegowa reflina dla każdego refu sprowadzona do sterówki. Nie dopuszcza się rolowania grota w maszcie ani innego systemu zawodnego i podnoszącego w sposób istotny środek ciężkości. Fok może być stawiany na rolerze (pojedynczy dolny sztag) lub na podwójnym dolnym sztagu.
Maszt i bom z profili dostępnych w polskich firmach.
Takielunek można wykonać w wersji uproszczonej bez górnych stenwant i górnego stensztagu (jak w jachcie Dziesiątka).

Wnętrze.
Dążeniem konstruktora było uzyskanie jak największej przestrzeni i wygody. Pomieszczenia są funkcjonalne, doświetlone i przestronne. Na kojach rufowych można usiąść nawet pod najniższym poziomem kokpitu. W jachcie mieszczą się trzy wygodne dwuosobowe kabiny. Dziobowa kabina armatorska wyposażona jest we własną łazienkę. Druga łazienka jest wspólna a wejście do niej cofnięte by nie było widoczne z mesy. Przestronna jasna mesa, szerokość podłóg 150 cm. Z poziomu osób siedzących dobry widok przez okna burtowe. Za mesą na LB duży i funkcjonalny kambuz, łączna długość blatów roboczych 2,30 m. Do wnętrza wchodzimy przez sterówkę. Tu, w specjalnej szafie zostawiamy sztormiaki. Pod sterówką mieści się obszerna maszynownia. Dwie przestronne kabiny rufowe są dobrze doświetlone oknami burtowymi i wyposażone w szafy dla każdego członka załogi. Wszystko to powoduje, że jacht powinien być komfortowy dla załogi sześcioosobowej podczas długiego oceanicznego przelotu. Większą załogę, do 8 osób, zabierzemy na krótsze rejsy. Wysokość wnętrza 2 metry.

Wentylacja.
luki i otwierane okienka w następujących miejscach:
- nad mesą
- nad forpikiem
- w oknie nadbudówki nad kambuzem
- w oknie nadbudówki w toalecie
- w oknie nadbudówki w kabinach rufowych
- w ściance kokpitu w kabinach rufowych
Wentylatory solarne zgodnie z planem pokładu

Ster.
zamontowanie samosteru wiatrowego na współczesnych jachtach z otwieraną rufą bywa niewykonalne. Tu rozwiązano ten problem na etapie projektowania przewidując integralne płetwy samosteru i uzyskując dodatkowe korzyści. Jacht posiada ster główny oraz dwa małe stery pomocnicze.

1.
Głównym przeznaczeniem sterów pomocniczych jest współpraca z samosterem wiatrowym. Blokujemy ster główny i samoster wiatrowy steruje za pomocą sterów pomocniczych.

2.
Drugą funkcją sterów pomocniczych jest ustatecznienie kursowe jachtu. Gdy sterujemy ręcznie sterem głównym blokujemy stery pomocnicze które pracują wówczas jak stateczniki kursowe.

3.
Trzecią funkcją sterów pomocniczych jest możliwość awaryjnego sterowania.

4.
Czwartą funkcją sterów pomocniczych jest zwiększenie manewrowości w miejscach bardzo ciasnych. Efekt uzyskujemy przez sprzęgnięcie sterów pomocniczych ze sterem głównym. Za pomocą rumpla lub koła w sterówce poruszamy wszystkimi trzema sterami uzyskując wyjątkową zwrotność.
 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-09-29, 03:24    [Cytuj]

To z kolei są zdjęcia z budowy katamaranu morskiego konstrukcji Stefana Eknera, "Halifaxy" 37. Jest to indywidualny projekt dla armatora słowackiego, który zamierza zarobkowo eksploatować ten jacht na Adriatyku.


→→→

21317649_1196492410451134_6404023874331475090_n.jpg
Plik ściągnięto 6482 raz(y) 27,56 KB

21317987_1196492443784464_5260757389735077199_n.jpg
Plik ściągnięto 6482 raz(y) 28,94 KB

21370942_1196492433784465_2796886897462957565_n.jpg
Plik ściągnięto 6482 raz(y) 27,19 KB

21430206_1196492393784469_1695522833437905334_n.jpg
Plik ściągnięto 6482 raz(y) 21,51 KB

21430638_1196492383784470_7500299211044602751_n.jpg
Plik ściągnięto 6482 raz(y) 26,61 KB

21317446_1196492283784480_6370615936046167788_n.jpg
Plik ściągnięto 100 raz(y) 120,9 KB

21369120_1196505530449822_4935616272384677746_n.jpg
Plik ściągnięto 102 raz(y) 119,95 KB

21369344_1196492487117793_7280709181299705146_n.jpg
Plik ściągnięto 106 raz(y) 70,8 KB

21371275_1196492537117788_7760607474235116612_n.jpg
Plik ściągnięto 103 raz(y) 70,43 KB

21371363_1196505817116460_8644573798845476479_n.jpg
Plik ściągnięto 86 raz(y) 111,38 KB

21371407_1196492363784472_5195874100077327616_n.jpg
Plik ściągnięto 112 raz(y) 127,84 KB

21557893_1196492317117810_3513413656156918684_n.jpg
Plik ściągnięto 102 raz(y) 123,96 KB

21752147_1202166036550438_8904266459036949065_n.jpg
Plik ściągnięto 105 raz(y) 72,91 KB

21762099_1208825735884468_4728437705882317736_n.jpg
Plik ściągnięto 103 raz(y) 72,84 KB

22007598_1208825762551132_8469975634814594389_n.jpg
Plik ściągnięto 107 raz(y) 75,24 KB

H37-na-www.jpg
Plik ściągnięto 119 raz(y) 68,79 KB

21317806_1196492523784456_2154218622971934460_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 163 raz(y) 58,02 KB

21433118_1196505550449820_3381544168095511765_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 162 raz(y) 53,65 KB

21742868_1202166119883763_6295871805649020757_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 145 raz(y) 34,9 KB

21761993_1202166159883759_4088682329479673204_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 154 raz(y) 36,8 KB

21765089_1208825682551140_5955000216311966083_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 144 raz(y) 50,45 KB

21766768_1208825665884475_7066216315952873291_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 155 raz(y) 63,85 KB

21766860_1208825635884478_5390682716300344286_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 151 raz(y) 63,95 KB

22008145_1208825705884471_7958595376371834839_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 142 raz(y) 63,35 KB

 
 
<|artiosso
Hej Mazury !

Pomógł: 62 razy
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 6402
Skąd: Uć k...
Wysłany: 2017-09-29, 03:26    [Cytuj]

Dane techniczne katamarana „Halifaxy 37” :

Długość : 11,00 m
Szerokość : 6,20 m
szerokość kadłuba : 1,40 m
zanurzenie : 1,10 m
wyporność : 4500 kg
masa własna : 3500 kg
powierzchnia żagli : 61/101,5 m2
fok I : 22,5 m2
fok II : 8 m2
grot : 38,5 m2
genaker : 63 m2
silnik : 2×20 KM

konstruktor : Stefan Ekner






Opis :


Halifaxy 37 to katamaran turystyczny przeznaczony do eksploatacji na Adriatyku. Założenia przewidują wykorzystanie jachtu – w sezonie – jako jednostki wycieczkowej, na której 2-3 osobowa załoga będzie organizowała kilkugodzinne ekskursje dla 12 gości. „Po sezonie” jacht będzie wykorzystywany przez załogę „klasycznie” – jako katamaran wyprawowy. Na zimę – po złożeniu – łódka wraca pod dom… Jacht będzie budował Piotr Czarniecki.
Kadłuby o konstrukcji laminatowej – budowane metodą one-off. Dźwigary: tylny i podmasztowy wykonane są z drewna, belka sztagowa – ze stali. Konstrukcja pomostu głównego – od masztu ku rufie – przekładkowa; pomost składa się z trzech segmentów opartych na aluminiowych dźwigarach pomocniczych zamocowanych do gniazd w kadłubach. Przednią i tylną część pomostu głównego kryją niewielkie, sztywne dachy, na których leżą baterie słoneczne. Pod dachem na rufie znajduje się stanowisko sternika z kołem sterowym; na rufie przy burtach usytuowane są schody prowadzące na pokład kadłuba, w pawęż wkomponowane zostały „schody kąpielowe”. Dach przedni przesłania szczyt kompleksu wypoczynkowego; składa się on z kanapy w kształcie litery „U” oraz długiego stołu, na końcu którego znajduje się segment z kuchnią, zlewem i lodówką. Rozpinana między dachami tkanina chroni cały pomost przed słońcem czy deszczem. Zintegrowany wiatrochron i falochron, zamocowany przed przednią belką, chroni pomost przed bryzgami wody i wiatrem; jest ponadto możliwość opuszczenia, wykonanych z tkaniny i przezroczystego tworzywa, ścian bocznych, przedniej oraz tylnej. Pomost przedni (od masztu do belki sztagowej) tworzy siatka; w osi jachtu biegnie sztywny trotuar, którego przedłużeniem jest bukszpryt genakera. Komunikację z pomostem dziobowym i pokładami kadłubów zapewniają schody przy belce podmasztowej. Do wnętrza każdego z kadłubów prowadzą dwie zejściówki; pomiędzy nimi, na śródokręciu każdego kadłuba, mieści się łazienka – każda z dwoma parami drzwi. W każdym kadłubie znajdują się dwie 2-osobowe kabiny oraz skrajnik dziobowy, który można wykorzystać jako magazynek; ewentualnie można tu położyć jedną osobę na rozkładanej koi. Ponadto w jednym kadłubie znajduje się mały kambuz, w drugim zaś kącik nawigacyjny. Pod podłogami i w kilu mieszczą się zbiorniki wody, ścieki oraz paliwo. Wentylacje i doświetlenie wnętrza zapewniają otwierane luki w burtach i pokładzie. Silniki z przekładniami S-drive zamknięte są w dźwiękoszczelnych komorach, które mieszczą się pod kojami w kabinach rufowych. W każdej łazience – na wewnętrznej burcie – znajduje się luk awaryjny/ewakuacyjny.
Katamaran niesie ożaglowanie typu kuter: kliwer na sztywnym sztagu z rolerem, fok na silniejsze wiatry stawiany jest na raksach i wyposażony jest w kontrafał; grot – w prototypie planujemy zrobienie rolera w bomie – bom laminatowy. Jeśli urządzenie będzie szwankować wrócimy „na drogę cnoty” – czyli do klasycznych rozwiązań: layzijacki i systemem szybkiego refowania; genaker klarowany jest w worku zamocowanym na przednim pomoście. Profilowane płetwy sterowe osłonięte są skegami; koniec każdego kryje dolny zawias steru; przewidziano łatwy montaż rumpli w przypadku awarii układu hydraulicznego.
Instalacja elektryczna – dwa niezależne systemy: 1. oświetlenie nawigacyjne, instalacja rozruchowa i ładowania, wentylacyjne obu maszynowni oraz oświetlenie i wentylacja wnętrza kadłuba I 2. zasilanie pomostu głównego i kadłuba II oraz jego wentylacja Instalacje wod-kan (zbiorniki, WC, pompy etc.) w kadłubach są niezależne od instalacji gondoli. Kompleks kuchenny na pomoście głównym zasilany jest i „osuszany” dzięki zbiornikom usytuowanymi w gondoli. Kuchnia z ceramiczna płytą grzewczą na pomoście głównym zasilana jest olejem opałowym z „własnego” zbiornika; kuchnia w kadłubie załogi – gazem ze zbiorników jednorazowych lub spirytusem. Lodówka zasilana jest energią z niezależnego akumulatora ładowanego bateriami słonecznymi i ewentualnie z sieci 230 V.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH