FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
41 wariantów krajowej 16-tki. Wszystkie złe
Autor Wiadomość
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-18, 12:05    [Cytuj]

Prem napisał/a:
zenek napisał/a:
Wbrew pozorom dosyć ostre łuki na drogach zmuszają do zmniejszenia prędkości i tym samym poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ciekawe, że nowe drogi buduje się proste, bez zakrętów. Brak dbałości o bezpieczeństwo?
A czy zanegujesz tezę, że droga kręta z zakrętami zmusza do zmniejszenia prędkości? A na prostych odcinkach dróg widziałeś wyspy i zwężenia w celu ograniczenia prędkości? W terenach zbudowanych stosowane są nawet progi spowalniające na drogach niższych klas (L). Prostowanie dróg dla samej idei, że droga ma być prosta nie ma większego sensu. Nie mam na myśli oczywiście dróg szybkiego ruchu.

Prem napisał/a:
Przeklinam każdego, kto postuluje likwidację linii kolejowej Mikołajki-Orzysz, niezależnie od tego, jakie idee i jakie argumenty za tym stoją. Nie wolno wątpić w jej reaktywację.
Nie mam nic przeciwko istnieniu kolei, ale reaktywacja wielu linii jest nierealna. Kto będzie jeździł tymi pociągami? Turyści jak przesiedli się na samochody, to nie wrócą do pociągów. Mieszkańcy na zakupy do większych miast też wolą własnym samochodem. Zostaje nieliczna grupa dla której kolej nie utrzyma połączeń.

Prem napisał/a:
Obawiam się, że postulat powstrzymania tranzytu przez Mazury jest równie realny, co postulat, żeby kierowcy dobrowolnie ograniczali prędkość do 60 km/h na terenach cennych przyrodniczo. Nie zawrócimy kijem Wisły.
Tranzyt trzeba skierować w odpowiednie miejsce, a nie przez cenne tereny. Moim zdaniem jak najbardziej wykonalne.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 460 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 30667
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-09-18, 12:13    [Cytuj]

zenek napisał/a:
A na prostych odcinkach dróg widziałeś wyspy i zwężenia w celu ograniczenia prędkości?


Chory pomysł. Podobnie jak progi.
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-18, 12:31    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Chory pomysł. Podobnie jak progi.
Zbyszku hasłem "bezpieczeństwo" największe absurdy da się uzasadnić i jeszcze aplauz usłyszysz :-P !
 
 
~rba555

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Sie 2018
Posty: 277
Skąd: Warnija
Wysłany: 2019-09-18, 14:30    [Cytuj]

Prem napisał/a:
zenek napisał/a:
Wbrew pozorom dosyć ostre łuki na drogach zmuszają do zmniejszenia prędkości i tym samym poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ciekawe, że nowe drogi buduje się proste, bez zakrętów. Brak dbałości o bezpieczeństwo?

rba555 napisał/a:
Wierzysz w reaktywację linii kolejowej i jej sens?

Przeklinam każdego, kto postuluje likwidację linii kolejowej Mikołajki-Orzysz, niezależnie od tego, jakie idee i jakie argumenty za tym stoją. Nie wolno wątpić w jej reaktywację.

rba555 napisał/a:
Jak znajdziesz inny sposób na powstrzymanie tranzytu przez Mazury z przyjemnością go poprę. Oby tylko nie oznakowanie pionowe, które będzie sukcesywnie olewane.

Obawiam się, że postulat powstrzymania tranzytu przez Mazury jest równie realny, co postulat, żeby kierowcy dobrowolnie ograniczali prędkość do 60 km/h na terenach cennych przyrodniczo. Nie zawrócimy kijem Wisły.


Zwracam się z prośbą o nieprzypisywanie mi wypowiedzi nie należących do mnie. Dziękuję.
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-18, 14:48    [Cytuj]

rba555 napisał/a:
Zwracam się z prośbą o nieprzypisywanie mi wypowiedzi nie należących do mnie. Dziękuję.
Prem błędnie wpisał autora cytatów. W Jego poście jest już poprawione.
 
 
~Prem

Pomógł: 10 razy
Wiek: 55
Dołączył: 03 Lis 2013
Posty: 446
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2019-09-18, 18:17    [Cytuj]

Przepraszam za błędne cytaty, na co nie zwróciłem uwagi.
Na resztę odpowiem później.
 
 
Adrian_P

Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 19 Lip 2019
Posty: 9
Skąd: pole Wopego
Wysłany: 2019-09-19, 06:28    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
zenek napisał/a:
A na prostych odcinkach dróg widziałeś wyspy i zwężenia w celu ograniczenia prędkości?


Chory pomysł. Podobnie jak progi.


Onegdaj dużo podróżowałem ciężarówką, wożąc płody rolne do portów trójmiejskich, drogą na odcinku Lidzbark Warmiński - Orneta - Pasłęk i jest tam mnóstwo wspomnianych wysepek i przewężeń przy zbliżaniu się do miejscowości, na prostych odcinkach właśnie.

Rzekłbym przewrotnie: obawiam się, że to działa :roll: , w szczególności na duże "zestawy". Co prawda jeżdżąc w nocy zauważyłem, że i na to znalazł się sposób. Kierowcy przejeżdżali owe spowalniacze lewą stroną. :-?
 
 
~Prem

Pomógł: 10 razy
Wiek: 55
Dołączył: 03 Lis 2013
Posty: 446
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2019-09-19, 19:14    [Cytuj]

zenek napisał/a:

A czy zanegujesz tezę, że droga kręta z zakrętami zmusza do zmniejszenia prędkości? A na prostych odcinkach dróg widziałeś wyspy i zwężenia w celu ograniczenia prędkości? W terenach zbudowanych stosowane są nawet progi spowalniające na drogach niższych klas (L). Prostowanie dróg dla samej idei, że droga ma być prosta nie ma większego sensu.

Mój drogi, jeśli aż tak bardzo zależy nam na bezpieczeństwie, to najlepiej jest nie wyjeżdżać z domu, ewentualnie wyjeżdżać zaprzęgami konnymi. Będzie superbezpiecznie.
Nikt nie prowadził badań nad mniej widocznymi niebezpieczeństwami wynikającymi z jazdy po krętych i trudnych drogach. Z powodu frustracji, że nie można porządnie dojechać, i w związku z tym z wielu rzeczy należy rezygnować (a frustracje bywają bardzo niebezpieczne). Ze zmęczenia jazdą po takich drogach. Gdyby przeprowadzić badania nad tymi mało widocznymi i subtelnymi niebezpieczeństwami, mogłoby się okazać, że kręte drogi przewyższają proste.

Cytat:
Nie mam nic przeciwko istnieniu kolei, ale reaktywacja wielu linii jest nierealna. Kto będzie jeździł tymi pociągami? Turyści jak przesiedli się na samochody, to nie wrócą do pociągów. Mieszkańcy na zakupy do większych miast też wolą własnym samochodem. Zostaje nieliczna grupa dla której kolej nie utrzyma połączeń.

Trend likwidowania linii kolejowych został zatrzymany, jest szansa na jego odwrócenie. Nie wolno nam rezygnować z linii, które jeszcze istnieją. Poza tym ktoś jeździ linią przez Pisz, ktoś jeździ linią do Braniewa. Znajdą się jadący i przez Orzysz.

Cytat:
Tranzyt trzeba skierować w odpowiednie miejsce, a nie przez cenne tereny. Moim zdaniem jak najbardziej wykonalne.

Wskaż tranzyt nie przebiegający przez cenne tereny i nie wiążący się z nadkładaniem 100 km drogi.
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-19, 19:42    [Cytuj]

Prem napisał/a:
Mój drogi, jeśli aż tak bardzo zależy nam na bezpieczeństwie, to najlepiej jest nie wyjeżdżać z domu, ewentualnie wyjeżdżać zaprzęgami konnymi. Będzie superbezpiecznie.
Nikt nie prowadził badań nad mniej widocznymi niebezpieczeństwami wynikającymi z jazdy po krętych i trudnych drogach. Z powodu frustracji, że nie można porządnie dojechać, i w związku z tym z wielu rzeczy należy rezygnować (a frustracje bywają bardzo niebezpieczne). Ze zmęczenia jazdą po takich drogach. Gdyby przeprowadzić badania nad tymi mało widocznymi i subtelnymi niebezpieczeństwami, mogłoby się okazać, że kręte drogi przewyższają proste.
Z tego typu demagogią nie zamierzam wchodzić w polemikę, bo jest to pozbawione większego sensu.

Prem napisał/a:
Wskaż tranzyt nie przebiegający przez cenne tereny i nie wiążący się z nadkładaniem 100 km drogi.
Poniżej jest mapa docelowych dróg szybkiego ruchu. Spójrz na południe jak ładnie są omijane okolice Krynicy Górskiej, Bieszczad. Jak omijane jest Roztocze. Nałożenie 100km drogi przy tranzycie, to naprawdę niewielka odległość.
Szlak WJM jest unikalny i zasługuje na ochronę i szczególne traktowanie. Trochę się dziwię, że Ty jako miłośnik i znawca Mazur i Warmii optujesz za drogą szybkiego ruchu przez region tak Ci bliski

mapa_2_uklad docelowy a_s.jpg
Plik ściągnięto 35 raz(y) 126,94 KB

Ostatnio zmieniony przez zenek 2019-09-19, 19:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 211 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9798
Wysłany: 2019-09-20, 06:58    [Cytuj]

Nie rozumiem dlaczego ochrona regionu ma stać w sprzeczności z drogą szybkiego ruchu? Podać przykłady, gdzie takich konfliktów nie ma, a regiony są dużo bardziej unikalne niż szlak WJM?
 
 
~rba555

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Sie 2018
Posty: 277
Skąd: Warnija
Wysłany: 2019-09-20, 07:04    [Cytuj]

zenek napisał/a:
Szlak WJM jest unikalny i zasługuje na ochronę i szczególne traktowanie. Trochę się dziwię, że Ty jako miłośnik i znawca Mazur i Warmii optujesz za drogą szybkiego ruchu przez region tak Ci bliski


Zasadnicze pytanie: czy Ty optujesz za ochroną szlaku WJM czy za ochroną terenów cennych środowiskowo? Szlak WJM ma wartość turystyczną i marketingową natomiast (w obszarze planowanej trasy) środowiskowo nie jest to teren jakiś szczególnie cenny.
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-20, 07:53    [Cytuj]

rba555 napisał/a:
Zasadnicze pytanie: czy Ty optujesz za ochroną szlaku WJM czy za ochroną terenów cennych środowiskowo? Szlak WJM ma wartość turystyczną i marketingową natomiast (w obszarze planowanej trasy) środowiskowo nie jest to teren jakiś szczególnie cenny.
Gdybym optował tylko za ochroną środowiska, to byłbym przeciwnikiem jakichkolwiek inwestycji i zwolennikiem powstania MPN.
Jestem za pogodzeniem ochrony środowiska, ochrony unikalnego szlaku WJM i jednocześnie zapewnieniem dobrej dostępności komunikacyjnej regionu. Połączenie tego wszystkiego jest oczywiście trudne i wymaga kompromisów. Każda ze stron musi wykonać krok w tył i nikt nie będzie w 100% zadowolony.
 
 
~Prem

Pomógł: 10 razy
Wiek: 55
Dołączył: 03 Lis 2013
Posty: 446
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2019-09-20, 10:57    [Cytuj]

zenek napisał/a:
Z tego typu demagogią nie zamierzam wchodzić w polemikę, bo jest to pozbawione większego sensu.

Demagogię to stosują ci niby środowiskowi aktywiści, protestujący przeciwko szosie.

Cytat:
Poniżej jest mapa docelowych dróg szybkiego ruchu. Spójrz na południe jak ładnie są omijane okolice Krynicy Górskiej, Bieszczad. Jak omijane jest Roztocze. Nałożenie 100km drogi przy tranzycie, to naprawdę niewielka odległość.

Ja nie prosiłem o mapkę, jak omijana jest Krynica i Bieszczady, tylko o propozycję trasy tranzytowej omijającej cenne tereny Mazur. Krynicę i Bieszczady to sobie mogli ominąć, tym bardziej, że nie ma powodów, dla których szosa miałaby przebiegać akurat przez nie. Ale całych Karpat już nie ominęli. Po drugie, nie wiadomo, co na tą mapkę tamtejsi mieszkańcy. Może wcale im się nie podoba.
Po trzecie, nie jestem specjalistą i chętnie posłuchałbym takich, ale wydaje mi się, że poprowadzenie szosy przez Karpaty jest łatwiejsze, niż poprowadzenie jej przez Mazury. Mazury i Suwalszczyzna to chyba najgorsze miejsce w Polsce do prowadzenia tras drogowych i kolejowych. Tak mnie się wydaje i chętnie posłuchałbym tych, którzy wiedzą.
Cytat:
Szlak WJM jest unikalny i zasługuje na ochronę i szczególne traktowanie. Trochę się dziwię, że Ty jako miłośnik i znawca Mazur i Warmii optujesz za drogą szybkiego ruchu przez region tak Ci bliski

Unikalne są całe Mazury, a nie tylko szlak WJM. Szlak WJM to jest coś, co większości ludzi przesłania całe Mazury i ich znacznie cenniejsze miejsca, których jest dużo. Właśnie dlatego, że jestem miłośnikiem tych terenów, widzę potrzebę dobrej drogi. Bo widzę, do czego prowadzi jej brak, i że dla samego środowiska wcale to nie jest dobre.
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-21, 14:10    [Cytuj]

Prem napisał/a:
Demagogię to stosują ci niby środowiskowi aktywiści, protestujący przeciwko szosie.
Myślę, że stosują ją zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy ekspresówki.

Prem napisał/a:
Unikalne są całe Mazury, a nie tylko szlak WJM. Szlak WJM to jest coś, co większości ludzi przesłania całe Mazury i ich znacznie cenniejsze miejsca, których jest dużo. Właśnie dlatego, że jestem miłośnikiem tych terenów, widzę potrzebę dobrej drogi. Bo widzę, do czego prowadzi jej brak, i że dla samego środowiska wcale to nie jest dobre.
Szlak WJM jest na pewno wyjątkowy i jest nr 1 na Mazurach. Inne miejsca też są cenne pod różnymi względami. A dobra droga wcale nie równa się droga ekspresowa.
Ostatnio zmieniony przez zenek 2019-09-21, 14:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 211 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9798
Wysłany: 2019-09-21, 21:46    [Cytuj]

zenek napisał/a:
A dobra droga wcale nie równa się droga ekspresowa.


I "dobra nieekspresowa" droga - to ratunek dla regionu i ekologii, za to droga ekspresowa - to zabójstwo?
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-22, 09:36    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
I "dobra nieekspresowa" droga - to ratunek dla regionu i ekologii, za to droga ekspresowa - to zabójstwo?
Używanie tak radykalnych określeń jak "ratunek dla regionu" czy "zabójstwo" jest czystą demagogią i nie ma niewiele wspólnego z rzeczową dyskusją dotyczącą skomunikowania Mazur.
Póki co region nie potrzebuje ratunku, ani też żadna droga nie uśmierciła jeszcze jakiegoś regionu.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 211 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9798
Wysłany: 2019-09-22, 10:44    [Cytuj]

Skoro nie odróżnisz ironii od demagogii, spytam wprost: jakie są wymierne korzyści/zalety "dobrej" drogi względem drogi ekspresowej? "Dobrą drogę" promujesz powołując się na dobro regionu, ekologię i podobne wartości. Z ekspresówką walczysz. Chce poznać wymierne różnice dlaczego ekspresówka jest be, a dobra drogą cacy (dla regionu, rzecz jasna). Ale konkrety, nie demagogię, skoro sam takowej nie lubisz.

Wrócę też do zignorowanego pytania: czy podać przykłady niesamowitych miejsc pod względem przyrody (równie unikalnych jak Mazury), które doskonale wspolżyją z autostradami w bliskiej odległości i są o wiele bardziej zadbane pod względem ekologii niż nasze Mazury bez autostrady czy ekspresówki?
Ostatnio zmieniony przez plitkin 2019-09-22, 10:48, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zenek

Pomógł: 265 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14646
Wysłany: 2019-09-22, 11:05    [Cytuj]

plitkin napisał/a:
Skoro nie odróżnisz ironii od demagogii, spytam wprost: jakie są wymierne korzyści/zalety "dobrej" drogi względem drogi ekspresowej? "Dobrą drogę" promujesz powołując się na dobro regionu, ekologię i podobne wartości. Z ekspresówką walczysz. Chce poznać wymierne różnice dlaczego ekspresówka jest be, a dobra drogą cacy (dla regionu, rzecz jasna). Ale konkrety, nie demagogię, skoro sam takowej nie lubisz.
Po pierwsze z niczym nie walczę tylko przedstawiam własne zdanie na przedmiotowy temat. A dlaczego droga klasy G moim zdaniem byłaby korzystniejsza niż ekspresówka to wystarczy przeczytać dyskusję. Owszem trochę dużo tego bo już ponad 100 stron, ale żeby znaleźć odpowiedzi nie trzeba czytać wszystkiego.

plitkin napisał/a:
Wrócę też do zignorowanego pytania: czy podać przykłady niesamowitych miejsc pod względem przyrody (równie unikalnych jak Mazury), które doskonale wspolżyją z autostradami w bliskiej odległości i są o wiele bardziej zadbane pod względem ekologii niż nasze Mazury bez autostrady czy ekspresówki?
Podawaj.
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 211 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9798
Wysłany: 2019-09-22, 11:47    [Cytuj]

W takim układzie przypominam, że podawałem. Wystarczy przeczytać wątek, to aż 100 stron, ale żeby znaleźć - nie trzeba czytać wszystkiego.
Ostatnio zmieniony przez plitkin 2019-09-22, 11:48, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 460 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 30667
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-09-25, 08:20    [Cytuj]

Cytat:
Czy da się budować bezpieczne drogi, zachowując jednocześnie dbałość o środowisko? To jeden z głównych tematów Kongresu Drogowego, zorganizowanego w Mikołajkach.

Województwo warmińsko-mazurskie to obszar, na którym często dochodzi do kolizji interesów drogowców i służb ochrony przyrody.

Nasze województwo jest na pewno ponadreprezentatywne jeśli chodzi o walory przyrodnicze. Dlatego częściej może tu wystąpić konflikt interesów

– przyznaje Adam Pogorzelski, zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Co znamienne, Kongres Drogowy odbył się w Mikołajkach – czyli miejscu, gdzie obecnie również trwa konflikt. Dotyczy planowanego nowego przebiegu drogi S16 z Mrągowa do Ełku. Część mieszkańców i samorządowców uważa, że droga ekspresowa zagrozi środowisku. Ale są też głosy wspierające budowę.

Mamy 17 uchwał samorządów, które widzą konieczność budowy tej drogi. W ostatnich latach analizowaliśmy ponad 40 możliwych wariantów przebiegu, teraz musimy coś wybrać. Droga ma pełnić funkcję komunikacyjną, czyli musi łączyć miejscowości, a nie być jakimś abstrakcyjnym przebiegiem

– przekonuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zapowiada, że do końca roku drogowcy mają zakończyć analizy i wybrać jeden wariant przebiegu, który następnie przedstawią do akceptacji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Oczywiście wszyscy zdajemy sobie sprawę, że Warmia i Mazury to unikatowy obszar w Polsce i w Europie. Ale z drugiej strony, tu jest życie, także gospodarcze

– mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

S16 to przykład w ostatnim czasie głośny – ale na pewno nie jedyny. Częstym problemem, z jakim zmagają się drogowcy na Warmii i Mazurach, są malownicze i nierzadko zabytkowe przydrożne aleje drzew.

To istotny problem. Śmiertelność w przypadku zderzenia z drzewem wynosi 30 procent

– przyznaje młodszy inspektor Mariusz Tański, naczelnik warmińsko-mazurskiej drogówki. Ale z punktu widzenia atrakcyjności turystycznej regionu – aleje drzew bywają bezcenne. Z tym problemem często zmaga się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Musimy łączyć wodę z ogniem. Chronimy te najcenniejsze aleje, a wszędzie tam, gdzie sytuacja jest krytyczna, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wycinamy część drzew. Sadzimy też nowe drzewa, oczywiście trochę dalej od drogi

– mówi dyrektor ZDW Waldemar Królikowski. Uczestnicy Kongresu przyznawali też – to przecież to nie drzewa popełniają błędy na drodze.

Nie powiedziałbym, że drzewo jest sprawcą wypadku drogowego. Wiadomo, że jest nim człowiek

– podkreśla inspektor Tański. Bo główną przyczyną wypadków pozostaje nadmierna prędkość.

.https://ro.com.pl/budowa-trasy-s16-jednym-z-glownych-tematow-kongresu-drogowego-analizowalismy-ponad-40-wariantow-teraz-musimy-wybrac/01471338
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH