MAZURY.INFO.PL - Absolutnie wszystko o Mazurach

Wielkie Otwarcie Sezonu 2017
Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Łódź latająca na Niegocinie - 1929r
Autor Wiadomość
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 76 razy
Wiek: 41
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3321
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-31, 12:20   Łódź latająca na Niegocinie - 1929r [Cytuj]

Komentarz administratora: Temat wydzielony z wątku Festyn Lotniczy 2009

A takie obiekty lądowały kiedyś na Niegocinie ;-)

 
 
Barbarossa

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 06 Sie 2008
Posty: 2243
Wysłany: 2010-01-31, 12:40    [Cytuj]

:roll: Wygląda jak statek ktory zabrał ze soba most a pózniej ktoś domontował silniki :shock:
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 20004
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-01, 01:15    [Cytuj]

Rewelacyjne zdjęcie... a ta motorówka widoczna na pierwszym planie 'gniła' jeszcze do niedawna na COS-ie obok płotu z Almaturem. Nie wiem, czy jeszcze tam leży. Znajomy ją odkupił od kogoś i miał odrestaurować... zabrakło jednak czasu i chęci. Leżała pod tym płotem dłuższy czas.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 20004
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-02, 19:54    [Cytuj]

W Bildarchive-Ostpreussen.de znalazłem opis do tego zdjęcia:
Zdjęcie wykonane przez Kętrzynianina, który był obecny na tej imprezie. Samolot "DO X" był handlowym statkiem powietrznym. Został zaprojektowany po pierwszej wojnie światowej w niemieckiej Dornier-Werke i zbudowany w roku 1929. W swoim czasie był zdecydowanie największym samolotem na świecie. Został wycofany z eksploatacji w 1935r. Dalsze jego używanie było nieopłacalne w wyniku różnych problemów związanych z bezpieczeństwem.

Tekst oryginalny:
Cytat:
Diese Aufnahme stammt von einem Rastenburger, der bei diesem Ereignis zugegen war.
Die Do X war ein Verkehrsflugschiff, das nach dem Ersten Weltkrieg von den (deutschen) Dornier-Werken konstruiert und 1929 gebaut wurde. Zu seiner Zeit war es das bei weitem größte Flugzeug der Welt. Der Einsatz der Do X wurden aufgrund diverser sicherheitsrelevanter Probleme und wegen mangelnder Wirtschaftlichkeit 1935 eingestellt.
 
 
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 76 razy
Wiek: 41
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3321
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-02-02, 20:01    [Cytuj]

A poniżej dane techniczne Dorniera Do X wg. wikipedii:
# Typ: Łódź latająca dalekiego zasięgu
# Pierwszy lot: 25 lipca 1929
# Wyprodukowane egzemplarze: 3
# Rozpiętość: 48 m
# Długość: 40 m
# Wysokość: 10,10 m
# Powierzchnia nośna: 450 m²
# Masa własna: 32675 kg
# Zespół napędowy: 12 dwunastocylindrowych silników widlastych Curtiss Conqueror, każdy o mocy 649 KM
# Prędkość maksymalna: 210 km/h
# Pułap praktyczny: 1250 m
# Zasięg: 2200 km
# Załoga: 5 pilotów i osoby funkcyjne
# Pasażerowie: do 100
Ostatnio zmieniony przez Piotr Lewandowski 2010-02-02, 20:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 20004
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-02, 21:47    [Cytuj]

Filmiki z DoX'em z Youtube







Jak widać nawet przed wojną na Mazurach pływały 'koromysła' ;-)
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 20004
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-02, 21:50    [Cytuj]

Dla zainteresowanych google-translacja z anglojezycznej wikipedii
http://tinyurl.com/y9mxv8a
oraz info z Aviation Central (google translator)
http://tinyurl.com/ygqhc8y
 
 
[usuniety na zyczenie]
[Usunięty]

Wysłany: 2010-02-03, 11:26    [Cytuj]

Rewelacja !!! .Nie mam gdzie tylko kliknąć pomógł :oops:
 
 
Bodo
[Usunięty]

Wysłany: 2010-02-03, 22:20    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
.......Jak widać nawet przed wojną na Mazurach pływały 'koromysła' ;-)

Jiiiii tam.... takie koromysła?........ nie mają nawet lampek diodowych, jak na niektórych wypasionych Orionkach....... ;-)
 
 
vonLyck

Wiek: 42
Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 14
Skąd: ELKCITY
Wysłany: 2010-02-03, 23:42    [Cytuj]

Film (lufthansa dornier dox), 32 sekunda - rozmowa przez telefon :) czyzby zamiejscowa?
 
 
mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 727
Wysłany: 2010-02-04, 02:34    [Cytuj]

Z kadłuba tej latającej łodzi wyodrębnić część od linii okien w dół, zrobić drugi taki sam i byłyby piękne pływaki do katamarana - giganta.
 
 
[usunięte na prośbę]
[Usunięty]

Wysłany: 2010-02-04, 16:14    [Cytuj]

wielki jak to obecnie małolaty mawiają szacun dla kolegów znajdujących takie perełki z przeszłości mazur ,jestem pełen podziwu.
 
 
mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 727
Wysłany: 2010-02-04, 20:13    [Cytuj]

A oto współczesny Iren Dornier S-RAY 007
 
 
boSmann

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2009
Posty: 418
Wysłany: 2010-02-05, 13:16    [Cytuj]

Jeżeli już o Dornierach mowa to taka ciekawostka.
Do dziś lata jedna taka zabytkowa łódź, mniejsza niż ta z Mazur ale też ciekawa
http://www.airfoto.pl/ind..._ph=2926&size=2
 
 
kursmazury

Pomógł: 64 razy
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 2571
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2010-02-05, 16:36    [Cytuj]

boSmann napisał/a:
Jeżeli już o Dornierach mowa to taka ciekawostka.
Do dziś lata jedna taka zabytkowa łódź, mniejsza niż ta z Mazur ale też ciekawa
http://www.airfoto.pl/ind..._ph=2926&size=2

Niestety, drogi boSmannie, ten z linku z prawdziwym Do24T ma juz niewiele wspólnego :(
Na jednym rejsie, pod Sardynią nurkowaliśmy na zatopiony oryginał. O ile wiem, na Mazurach 24-ki nie siadały, ale za to odwiedzał czasem Mamry BV222 należacy do KG 200.
Wielkością porównywalny z Do X :) Parę razy pojawialy się też tu Do Wal(w latach 20-tych) i Do 18 przed i w czasie wojny.
Na Tałtach były także przeprowadzane szkolenia z wykorzystaniem He 115(to już nie łódz latająca a wodnosamolot pływakowy) jako torpedowców, przed inwazją na Norwegię.

Z 24-kami wiąże się ciekawy epizod, ponieważ były one produkowane na zamówienie Holandii, jako maszyny mające służyć w Indiach Holenderskich. Partia, która dotarla tam przed rozpoczęciem wojny, odniosła pewne sukcesy w walkach z Japończykami(m.in. zatopiono japoński niszczyciel), a resztę maszyn przejęła Luftwaffe.
Z ciekawostek lotniczych warto też wspomnieć o wyjętym w latach 60-tych z Mamr Ju188 należącym do osławionego KG 200, który wylądował na lodzie w zimie 1944 roku , po czym lód pod nim się załamał i maszyna utonęła. Był zachowany w doskonałym stanie, ale władza ludowa przeznaczyła go na łyżeczki do barów mlecznych...
Ostatnio zmieniony przez kursmazury 2010-02-05, 16:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mjs

Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 727
Wysłany: 2010-02-05, 20:47    [Cytuj]

Nie mniej okazały, jak Do X, wydaje się być Princess Flying Boats.
Ostatnio zmieniony przez mjs 2010-02-05, 22:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 20004
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2016-08-07, 14:48    [Cytuj]

Przy okazji pokazów lotniczych nad Niegocinem i wodnosamolotów na jego tafli warto odkopać ten wątek i przypomnieć, że już 90 lat temu na Niegocinie lądowały hydroplany... i to nie byle jakie.

Zdjęcie przedstawia łódź latającą Dornier DO-X, po wylądowaniu na Niegocinie w 1929r. Dornier był największym samolotem tamtych czasów, zabierał na pokład 100 pasażerów rozlokowanych na dwóch pokładach i latał do... Nowego Jorku.

Historia lotnictwa na Warmii i Mazurach sięga początków światowego lotnictwa. W 1910r. (siedem lat po pierwszym locie braci Wright - 17.12.1903) w Reszlu, w firmie Friedricha Festa inż. Bloess z Kętrzyna skonstruował samolot z silnikiem o mocy 50KM, o wymiarach 10x14m i masie 450kg.

Nad wielkimi jeziorami częstym gościem był również słynny sterowiec Zeppelin, a w Kętrzynie prężnie działał aeroklub (obecnie lotnisko Wilamowo).

O samolocie DO-X za Wikipedią

Cytat:
Dornier Do X – samolot pasażerski o konstrukcji łodzi latającej, wyprodukowany na przełomie lat 20. i 30. XX wieku przez niemiecką firmę Dornier w trzech egzemplarzach.

Prace nad samolotem rozpoczęły się pod koniec 1925 r., zaś pierwszy egzemplarz ukończono w czerwcu 1929 r. Był to podówczas największy i najcięższy samolot świata. Jego budowę sfinansowało niemieckie ministerstwo transportu, zaś prace konstrukcyjne prowadzono w specjalnie przygotowanym ośrodku w szwajcarskiej miejscowości Altenrhein nad Jeziorem Bodeńskim. Przeniesienie produkcji samolotu do Szwajcarii wynikało z chęci obejścia narzuconych Niemcom przez traktat wersalski ograniczeń odnośnie osiągów konstrukcji lotniczych po I wojnie światowej.

Pierwszy lot odbył się 12 lipca 1929 roku z załogą złożoną z 14 osób. 21 października 1929 roku wykonany został lot ze 169 osobami na pokładzie w tym ze 150 pasażerami[1]. Na początku 1930 roku Dornier planował produkcję i sprzedaż tego największego wówczas samolotu pasażerskiego do Stanów Zjednoczonych Ameryki. W tym celu została zaplanowana trasa promocyjna. Pod dowództwem Friedricha Christiansena Do X odbył trwającą od 3 listopada 1930 roku do 24 maja 1932 roku podróż poprzez Holandię, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Portugalię, gdzie z powodu awarii podróż została wstrzymana na ponad 6 tygodni, Zielony Przylądek, Brazylię do USA. Do Nowego Jorku dotarł 27 sierpnia 1931 roku. Z powodów technicznych pobyt w Nowym Jorku trwał 9 miesięcy. Powrotna droga przebiegała przez Nową Fundlandię, Azory do Müggelsee w Berlinie, gdzie Christansen wraz z załogą przybyli 24 maja 1932 roku.

Od 6 do 13 lipca 1932 r. Do X przebywał w nieczynnym już wówczas porcie wodno-lotniczym w Górkach Wschodnich pod Gdańskiem. Łódź latająca została wówczas udostępniona do zwiedzania, a 12 lipca 1932 odbyła lot okrężny nad Sopotem[2].

Użytkowanie gotowego Do X z wielu przyczyn było dość kłopotliwe, m.in. z różnorakich powodów odnoszących się do kwestii bezpieczeństwa (liczne awarie i kłopoty techniczne), jak również niskiej opłacalności lotów tego samolotu.

W służbie niemieckiej pozostawał jeden egzemplarz Do X, natomiast dwa samoloty zbudowane zostały dla odbiorców włoskich.

Przewidywano, iż następcą Do X zostanie Do 20, jednak ostatecznie projektu tego nigdy nie zrealizowano.




Film pochodzi z Dornier Museum Friedrichshafen. Friedrichshafen to miasto w Niemczech, gdzie odbywają się targi sportów wodnych podobne do tych ze Strandy :-P

Rastenburg-Sp5-9-DOX-auf-dem-Loewentinsee_1.jpg
Plik ściągnięto 86 raz(y) 79,88 KB

 
 
<|artiosso

Pomógł: 24 razy
Wiek: 51
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 1927
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-08-09, 00:56    [Cytuj]

Okazuje się, że pocztówka przedstawiająca Dorniera X na Niegocinie nie jest prawdą :


Czy zdjęcie, samolotu z podpisem Dornier Do-X na Niegocinie jest prawdą
czy (prze/za)kłamaniem ?


Prawda jest taka że Do-X w Giżycku, ani na Mazurach, nigdy nie było. Legendarny samolot Dornier Do-X był wyjątkową jednostką, wszystkie jego przeloty, postoje były skrupulatnie odnotowywane. Przeszukałem w wielu opracowaniach, wspomnieniach , i w żadnych z nich nie znalazłem wzmianki o obecności tego samolotu na jeziorze Niegocin. Tym samym tematem zajął się Robert Kempa, który poszedł dalej i zebrał cenne informacje na temat tras lotów niemieckich Do-X w Europie. W grę wchodziła tylko tzw. Deutschlandflug. / opisy trasy jednostki /. Dotarł do źródeł , które opisują że postoje w tej stronie Europy były w Gdańsku i Królewcu. Dalej Robert zwrócił się o pomoc do Muzeum Dorniera w Friedrichshaffen.Tamtejszy archiwista odpisał, że Do-X nie było w Giżycku, a owe zdjęcie zrobiono najprawdopodobniej na podberlińskim Müggelsee w 1932 .


źródło :http://gizycko-lotzen.pl/weekend
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 20004
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2016-08-09, 01:03    [Cytuj]

Zdjęcie pochodzi z niemieckiego archiwum Prus Wschodnich i tam zostało podpisane. Czyżby Ordnung nie zawsze muss sein?

Z Talibów w Klewkach też wszyscy się śmiali i w oficjalnych księgach próżno ich było szukać :-P
 
 
<|artiosso

Pomógł: 24 razy
Wiek: 51
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 1927
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-08-09, 02:02    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Zdjęcie pochodzi z niemieckiego archiwum Prus Wschodnich i tam zostało podpisane. Czyżby Ordnung nie zawsze muss sein? (...)


Widocznie tak .... nie wiem, szukałem, bo wydawało mi się, że destynacje pruskie dla tego wyjątkowego samolotu latającego w 1 egz. były zbyt mało możliwe ....
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl