FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2011-03-11, 22:54
Podnośnia statków na przykładzie podnośni Niederfinow
Autor Wiadomość
aa1975
Adam

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 823
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-18, 20:51   Podnośnia statków na przykładzie podnośni Niederfinow [Cytuj]

Jakiś czas temu rozpaliło się we mnie zainteresowanie techniką dróg wodnych. Od czasu do czasu mam ochotę zaproponować innym poznanie tych niezwykle interesujących obiektów. Niestety brak na forum działu "Hydrotechnika", dlatego daję to w dziale INNE. Już kilka razy zamieszczałem w różnych miejscach forum wzmianki o różnych ciekawych urządzeniach, służących do pokonywania różnicy poziomów wody między różnymi akwenami żeglownymi, najczęściej kanałami. Wszyscy pewnie pomyślą tutaj o śluzie. Tak, śluza do tego służy, ale na śluzach świat się nie kończy.

W tym temacie chciałbym zaproponować zapoznanie się z podnośnią zbudowaną przez Niemców w 1934 roku w Niederfinow, na kanale Odra-Hawela. Jest to niezwykle ciekawa konstrukcja i technika. jeżeli ktoś będzie się wybierał rzekami i kanałami do europy zachodniej, to najprawdopodobniej będzie miał okazję zobaczyć ten arcyciekawy obiekt. Podnośnia ta stanie sie niedługo zabytkiem, ponieważ Niemcy budują tuż obok drugą podnośnię, dużo nowocześniejszą. Jeżeli ktoś chciałby wiedzieć więcej, to polecam do poczytania

ze strony wsa-eberswalde, moim skromnym zdaniem dokument niezwykle ciekawy (chociaż przetłumaczony na j. polski przez Niemców wprowadza czasem dziwne dla nas nazewnictwo, np. Łaba jest nazywana z niemiecka Elba). W dokumencie tym jest opisana historia powstania kanału Odra-Hawela i tejże podnośni, jej technika i zasada działania, całkiem dużo szczegółów technicznych. Moim zdaniem lektura obowiązkowa, jeżeli ktoś się interesuje chociaż troszeczkę techniką dróg wodnych.


Poniżej zamieszczam kilka ilustracji Podnośni Niederfinow.





Widok z lotu ptaka.


Modele starej i nowej Podnośni Niederfinow


Widok od strony wody dolnej.

------------------------------------------
Poza tym polecam do obejrzenia:
- Galeria właśnie teraz budowanej nowej Podnośni Niederfinow

- Kamera internetowa zamontowana na Podnośni Niederfinow. W dzień widać jak pracuje podnosząc staki.
- Kamera na Podnośni Niederfinow, ale skierowana na plac budowy nowej podnośni. Ci którzy się tym interesują mogą podejrzeć jak jest budowana nowa podnośnia.
Ostatnio zmieniony przez aa1975 2009-11-18, 21:19, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2009-11-18, 21:55    [Cytuj]

Temat bardzo ciekawy - dzięki za info. Przeniosłem do działu Houseboating, bo pasuje tu najbardziej. Wszak barki/houseboaty czesciej plywaja po rzekach i kanałach niz po jeziorach. POasuje tez do forum, bo przeciez Mazury maja połaczenie wodne z morzem Środziemnym, a nawet morzem Czarnym - rzekami i kanałami własnie (!).
 
 
Bodo
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-18, 23:47    [Cytuj]

Ostatnio czytałem artykuł w GW o chęci budowy przez Czechów, kanału Odra - Łaba z odnogą do Dunaju. Ok. 80 km zaplanowanej budowy biegłoby przez Polskę oraz "ileś tam", przez Słowację do Dunaju............ bo ekoterroryści z Austri, już oprotestowali plany budowy kanału przez ich landy.....
Po polskiej stronie, można, niejako przy okazji, zbudować parę (?) km kanału łączącego się z Wisłą i mamy piękne połączenie Bałtyku z Morzem Czarnym i dalej Śródziemnym.
Do Grecji można byłoby dopłynąć własnym jachtem!!!!!!.............
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2016-09-30, 00:23    [Cytuj]

W Chinach oddano do użytku największą tego typu budowlę hydrotechniczną na świecie.



 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2017-03-22, 10:55    [Cytuj]

Cytat:
Podnośnia barek Niederfinow na kanale Odra-Hawela to jeden z najwspanialszych industrialnych zabytków w Niemczech, który skutecznie wykonuje swoją pracę już od ponad 80 lat. Umożliwia barek pokonanie 36-metrowego wzniesienia na kanale wodnym prowadzącym z Berlina do Szczecina. Podnosi ona barki o długości do 80 metrów w zamkniętej komorze przypominającej wielką wannę.


Jednakże wraz z upływem dziesięcioleci to wybitne dzieło niemieckiej myśli technicznej stało się zbyt małe. Większe statki do żeglugi śródlądowej, z większym kadłubem nie mieszczą się w komorze a połączenie holownika z barką wymaga transportu każdego z nich osobno. Tak więc od siedmiu lat, nieopodal starej podnośni, powstaje nowa, większa. W ciągu ostatnich kilku miesięcy dwa dźwigi gąsienicowe LR 1600/2 pracowały przy tej inwestycji biorąc udział w montażu betonowych bloków o łącznej wadze 10 000 ton. Bloki te będą służyć jako przeciwwaga dla komory wodnej i statków. Dźwigi potrzebowały wyjątkowego wielokrążka na szczycie masztu z dużym udźwigiem aby móc zamontować ten element nowej podnośni.

Przeciętne zblocze dla dźwigu gąsienicowego LR 1600/2 ma 36-tonowy udźwig oraz 2-metry długości. Jednakże do realizacji tego zadania firma budowlana zamówiła u producenta dźwigów szczyt masztu o długości 5 metrów oraz o udźwigu 104 ton. Inżynierowie podołali temu zadaniu. Tylko dzięki takim rozwiązaniom dźwigi mogły unosić ładunek ponad dachem podnośni i opuszczać go przez specjalną zjeżdżalnię. Każdorazowo dźwigano umieszczone w specjalnej ramie dwa bloki balastowe o łącznej wadze 89 ton na wysokość około 40 metrów, a następnie przymocowywano je do stalowych lin w podnośni – lin o grubości ludzkiej ręki. Następnie ramy zjeżdżalni zabezpieczały ładunek przez wyślizgnięciem. W przypadku zerwania się liny dźwigu, ładunek utrzymałyby liny podnośni.

Oba dźwigi oraz ekipy montażowe musiały cały czas pracować jednocześnie na tym samym poziomie po obu stronach podnośni. Bloki przeciwwagi należało montować niemalże synchronicznie, jako że komora podnośni ze względu na działające na nią ogromne siły nie może być wystawiana na długotrwałe jednostronne obciążenie. Wewnątrz 115-metrowej komory znajduje się tysiące worków z piaskiem. Wraz z dodawaniem kolejnych bloków balastowych trzeba było dodawać więcej worków aby utrzymać koryto na równym poziomie.

Dla budowniczych nie lada wyzwaniem było zaplanować i zadbać aby na miejsce pracy trafiły dwa identyczne dźwigi. Firma ta w swej flocie posiada osiem dźwigów LR 1600/2. „Cztery z nich są obecnie w Kanadzie, jeden w Arabii Saudyjskiej i jeden w Kazachstanie, tylko dwa zostały w Europie. Musieliśmy więc wykorzystać oba pozostałe dźwigi do tej pracy” – wyjaśnił Hendrik Sanders. „To było poważne wyzwanie dla naszych planistów.”

Nowa podnośnia zostanie oddana do użytku nie wcześniej niż w 2017. Do tego czasu w tej wartej 300 milionów euro podnośni zostanie zamontowanych 65 000 metrów sześciennych betonu oraz żelbetu.

.http://www.ballast.pl/index.php/relacjetargi2/535-liebherr-buduje-podnosnie-statkow-niederfinow

ne1.jpg
Plik ściągnięto 90 raz(y) 113,58 KB

ne8.jpg
Plik ściągnięto 104 raz(y) 1,55 MB

 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2018-11-04, 10:12    [Cytuj]

Cytat:
Powstaje największa "winda" dla statków w Europie. Nikt nie skorzysta bardziej niż Polacy
Kanał, łączący polskie drogi wodne z europejskimi, urywa się nagle. Aby kontynuować podróż, trzeba zjechać "statkową windą" 36 metrów. Podnośnia działa od dekad i powinna przejść już na emeryturę. Nowa "winda" pochłonie 300 mln euro i nikt nie skorzysta na niej bardziej niż Polacy. O ile wreszcie powstanie.

Niemiecka wieś Niederfinow znajduje się zaledwie 20 kilometrów od polskiej granicy. Pewnie nikt by o niej nie usłyszał, gdyby nie gigantyczna "winda" dla statków. A właściwie dwie windy. To imponujące konstrukcje, obie są wysokie na grubo ponad 50 metrów. Czemu służą? Otóż wybudowany jeszcze na początku XX wieku kanał Odra-Hawela nagle się w tej miejscowości urywa na zboczu wzgórza.

Różnica poziomów pomiędzy jedną stroną kanału a drugą wynosi aż 36 metrów. Aby kontynuować podróż statkiem czy barką, trzeba użyć właśnie "windy" dla statków w Niederfinow. Obecna winda to już jednak niemal eksponat. Powstawała w latach 1927-1934, by umożliwić transport rzeczny pomiędzy niemieckim wówczas Szczecinem a stolicą kraju. Dziś winda powinna odejść na zasłużoną emeryturę.

Dlatego w 1992 roku klamka zapadła - obok starej "windy", powstanie nowa. I rzeczywiście - budowa ruszyła w 1996. Jej końca jednak nie widać. Polscy sternicy barek i tak pretensji nie mają. - Niemcy budują coś, z czego i tak głównie Polacy będą korzystać - mówią nam. Nowa konstrukcja ma być nie tylko szersza i bardziej przepustowa, ale ma też być w stanie obsługiwać większe statki niż ta, która działa w tej chwili.

Podnośnia w Niederfinow. Niemcy wydadzą na nową 300 mln euro
Niemcy jednak się niecierpliwią, bo nowa podnośnia miała być skończona już w 2016 r. W 2017 jej nie skończono, nie uda się to też w 2018 r. Niemcy zakładają, że budowa może się ostatecznie skończyć w 2019 roku.

Może, ale nie musi, dlatego już postanowiono, że stara podnośnia będzie działała aż do 2025 roku. Na wypadek, gdyby przy budowie nowej występowały kolejne opóźnienia.

Przez opóźnienia rosną koszty budowy. Już wiadomo, że inwestycja pochłonie 300 mln euro, jeszcze kilka lat temu planowano wydać o 25 mln euro mniej.

Po ukończeniu nowej windy, stara ma być przeznaczona tylko do zwiedzania. Już teraz jednak można ją oglądać, wystarczy kupić bilet za 3 euro. Każdy, kto zdecyduje się na zwiedzanie, zobaczy, jak statki i barki są wznoszone lub spuszczane na 36 metrów, by mogły kontynuować swoją podróż w stronę Niemiec lub Polski.

Gdy powstawał kanał Odra-Hawela, miał ułatwić transport wodny pomiędzy dużymi niemieckimi miastami. Teraz jednak służy przede wszystkim Polakom. Bo to jeden z najlepszych sposobów, by drogą śródlądową transportować towary do Niemiec i dalej, w kierunku zachodnich krajów. Z kanału wyjątkowo chętnie korzysta na przykład szczecińska firma OT Logistics, europejski lider żeglugi śródlądowej. Gdyby nie ten kanał, to pewnie ta polska firma nie podbiłaby w takim tempie niemieckich rzek. Z Polski kanałem płyną na Zachód najczęściej surowce, w tym węgiel.

Oczywiście z kanału, a więc i z windy, korzysta też sporo turystów. Dla wielu Niemców rejs w kierunku Polski wraz z wjazdem "windą" na 36 metrów to nie lada atrakcja. - Większość statków, które turystycznie korzystają z naszej podnośni, to jednostki niemieckie. Jednak z roku na rok coraz więcej Polaków odkrywa tę trasę - słyszymy w biurze podnośni.

Pytam jednego z polskich sterników, czy wyczekuje otwarcia nowej "windy". - Fakt faktem, że obecnie tworzą się na kanale czasem korki - jeśli nowa podnośnia to rozładuje, to będzie świetne. Swoją drogą ciekawe, że tyle czasu zajmuje im skończenie tej konstrukcji. Coś mi się wydaje, że w Polsce poradzilibyśmy sobie z tym szybciej. No ale powtarzam, skoro Niemcy biorą na siebie inwestycję, z której to głównie my będziemy korzystać, to pozostaje tylko się z tego cieszyć - mówi marynarz

.https://finanse.wp.pl/najwieksza-winda-dla-statkow-w-europie-6311158156174977a
 
 
~juzekp

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 671
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2018-11-04, 21:05    [Cytuj]

[quote="mazury.info.pl"]
Cytat:
Powstaje największa "winda" dla statków w Europie. Nikt nie skorzysta bardziej niż Polacy ....
.... Swoją drogą ciekawe, że tyle czasu zajmuje im skończenie tej konstrukcji. Coś mi się wydaje, że w Polsce poradzilibyśmy sobie z tym szybciej. No ale powtarzam, skoro Niemcy biorą na siebie inwestycję, z której to głównie my będziemy korzystać, to pozostaje tylko się z tego cieszyć - mówi marynarz.
Cytowanie wybiórcze, pogrubienie moje.
Widać ten marynarz nie słyszał jeszcze o kanale Niegocinskim :mrgreen: :-/
 
 
~szg

Pomógł: 26 razy
Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 2286
Skąd: Pojezierze Lubuskie
Wysłany: 2018-11-05, 18:40    [Cytuj]

Cytat:
Kanał, łączący polskie drogi wodne z europejskimi, urywa się nagle. Aby kontynuować podróż, trzeba zjechać "statkową windą" 36 metrów.

No nie bardzo. Żeby z dostać się z Odry na wody niemieckie to trzeba wjechać do góry a nie zjechać na dół a w zdaniu określony jest wyraźnie kierunek z Polski na Europę8-) .
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 107 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7490
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2018-11-05, 23:25    [Cytuj]

szg napisał/a:
Cytat:
Kanał, łączący polskie drogi wodne z europejskimi, urywa się nagle. Aby kontynuować podróż, trzeba zjechać "statkową windą" 36 metrów.

No nie bardzo. Żeby z dostać się z Odry na wody niemieckie to trzeba wjechać do góry a nie zjechać na dół a w zdaniu określony jest wyraźnie kierunek z Polski na Europę8-) .


Proponuje sfrunąć na ziemię ;-)


Sławek
 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6096
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2018-11-06, 08:07    [Cytuj]

Co za różnica czy pod górę, czy z góry :lol: . Ja pierwszy raz słyszę i o tym kanale, i o tym urządzeniu, i o tej inwestycji. Lepiej niech ktoś wrzuci jakieś fotki z tego miejsca...
 
 
~szg

Pomógł: 26 razy
Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 2286
Skąd: Pojezierze Lubuskie
Wysłany: 2018-11-06, 12:59    [Cytuj]

To znaczy jak Sławek, uważasz, że się mylę i do Niemiec na podnośni wpływa się w dół? Byłeś tam w ogóle? :-?
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2018-11-06, 13:40    [Cytuj]

najmita napisał/a:
Lepiej niech ktoś wrzuci jakieś fotki z tego miejsca...


Kilka postów wyżej masz nawet filmy.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2018-11-06, 13:47    [Cytuj]







 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28197
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2018-11-06, 13:48    [Cytuj]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Podno%C5%9Bnia_statk%C3%B3w_Niederfinow
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 107 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7490
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2018-11-06, 13:49    [Cytuj]

szg napisał/a:
To znaczy jak Sławek, uważasz, że się mylę i do Niemiec na podnośni wpływa się w dół? Byłeś tam w ogóle? :-?


Nie o to mi chodziło, raczej abyście sfrunęli na ziemię co do wykonania takiego kanału w Polsce z tymi wszystkimi windami, już obojętnie czy w górę, czy w dół. A tak a pro po jak w jedną stronę będzie pod górę, to w drugą w dół, no chyba że to będzie kanał jednokierunkowy.


Sławek
 
 
~szg

Pomógł: 26 razy
Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 2286
Skąd: Pojezierze Lubuskie
Wysłany: 2018-11-06, 15:44    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
A tak a pro po jak w jedną stronę będzie pod górę, to w drugą w dół, no chyba że to będzie kanał jednokierunkowy.

I coś w tym jest bo często robimy kółka z Odry, przez podnośnię na Hawelę, do Berlina a z powrotem Szprewą znów na Odrę. I w ten sposób w dół już podnośnią nie jedziemy 8-) :mrgreen: .
 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6096
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2018-11-06, 19:00    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
najmita napisał/a:
Lepiej niech ktoś wrzuci jakieś fotki z tego miejsca...


Kilka postów wyżej masz nawet filmy.


Wygląda na to, że wcześniejsze posty przegapiłem (lub zapomniałem), a zacząłem czytać od tegorocznego postu...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH