FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

N Fun Yachting

Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2015-10-13, 13:58
Szlak wodny z Mazur do Augustowa powstanie za sześć lat?
Autor Wiadomość
~familiant

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1215
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-01-17, 18:06   Szlak wodny z Mazur do Augustowa powstanie za sześć lat? [Cytuj]

Wydzielone z:
http://forum.mazury.info....=1505&start=160


Cos sie zaczyna dziać. Oby się nie skończyło na gadaniu.
Szlak łączący WJM i Pojezierze Augustowskie

Dodano:
2013.01.17
Autor:
Dorota Orczykowska/IG Media

Zielone Płuca Polski zyskają turystyczny kręgosłup - Szlak łączący Wielkie Jeziora Mazurskie i Pojezierze Augustowskie. Ponad 130 kilometrów nieprzerwanej trasy żeglugowej to największa inwestycja w polskie drogi wodne od ponad 170 lat. Oto główne tematy zakończonej właśnie konferencji dotyczącej nowego Szlaku:

Ponad 130 kilometrów nieprzerwanej trasy żeglugowej, wyjątkowy szlak turystyczny podkreślający unikalne walory północno-wschodniej części kraju i rozwój gospodarczy regionu w zgodzie
z ekologią i naturą. To tylko część korzyści, jakie przyniesie połączenie Wielkich Jezior Mazurskich z Pojezierzem Augustowskim. Właśnie opracowano koncepcję, na którą środki mają zostać pozyskane środki z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Już w styczniu piętnaście samorządów z województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego złoży wspólny wniosek do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej o środki na opracowanie koncepcji drogi wodnej. Celem uczestniczących w porozumieniu samorządów (umowę partnerską podpisano 22 kwietnia 2011 r., a jego liderem został powiat Ełcki), czyli: Marszałków Województw Podlaskiego i Warmińsko-Mazurskiego, Starostów Ełckiego, Giżyckiego, Grajewskiego i Piskiego, Prezydenta Miasta Ełku, Burmistrzów Giżycka, Orzysza i Rajgrodu, Wójtów Gmin Ełk, Giżycko, Kalinowo, Miłki i Płaska, jest połączenie jednym szlakiem żeglugowym krainy Wielkich Jezior Mazurskich z Pojezierzem Augustowskim. Zdecydowanie podniesie to atrakcyjność turystyczną regionu, stworzy nowe miejsca pracy oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego.

– Można śmiało powiedzieć, że akceptacja wspólnego pomysłu piętnastu samorządów przyczyni się do rozkwitu turystyki w tym regionie. Już dziś, na etapie koncepcji, wiemy, że to rewolucja w rozwoju północno-wschodniej Polski – mówi Krzysztof Piłat, Starosta Ełcki. Podczas samej realizacji zaangażowanych będzie około tysiąca osób. Zaś po zakończeniu budowy szlaku wodnego na stałe utworzone zostaną setki miejsc pracy w powstałej bazie turystycznej: hotelach, restauracjach, marinach, sanatoriach czy ośrodkach sportowych i wypoczynkowych. Tym samym zyskają zarówno samorządy bezpośrednio związane z nową trasą żeglugową, jak i te położone w ich sąsiedztwie. – Liczba pomysłów na wykorzystanie szlaku i czerpanie z niego dochodów z czasem będzie się zwiększać. Szeroki potencjał projektu będą mogły wykorzystać nie tylko lokalne władze, ale też indywidualni przedsiębiorcy – zapewnia Krzysztof Piłat, Starosta Ełcki.

Inicjatywa jest tym bardziej cenna, że dotyczy wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego i północnej województwa podlaskiego. Oba te regiony cechuje niski poziom zurbanizowania, mała gęstość zaludnienia, zaś główne źródło utrzymania tutejszej ludności stanowi rolnictwo. Jednocześnie tereny te wyróżniają się niezwykłymi walorami przyrodniczymi. Nie przypadkiem to właśnie ten region Polski został zgłoszony do międzynarodowego konkursu szwajcarskiej fundacji New 7 Wonders na 7 Nowych Cudów Natury i znalazł się w jego ścisłym finale.

Połączenie zalet krajobrazu ze szlakiem wodnym sprawia,
że inwestycja jest wręcz skazana na sukces. Jego sprawna realizacja spowoduje eksplozję usług turystycznych, stymulując rozwój gospodarczy regionu. Fuzja atutów przyrodniczo-krajobrazowych Wielkich Jezior Mazurskich, Kanału Augustowskiego, Równiny Mazurskiej, Mazur Garbatych, Pojezierza Ełckiego i Równiny Augustowskiej sprawi, że powstanie produkt turystyczny o unikatowych warunkach żeglugowych, przyrodniczych, wypoczynkowych i rekreacyjnych. Co więcej, rozwój ten dotyczyć będzie w dużym stopniu miejsc dotychczas zaniedbanych czy wręcz martwych turystycznie. – Sukces jest tym pewniejszy, że stawiamy na wysoką jakość infrastruktury turystyki wodnej, przez co region stanie się niezwykle konkurencyjny nie tylko w skali kraju, ale też całej Europy – mówi Andrzej Pułecki, Kierownik Projektu.

Znaczące zwiększenie zainteresowania regionem przyczyni się do rozwoju infrastruktury drogowej, a także powstania niewielkich lotnisk dla awionetek. Koncepcja uwzględnia ideę zachowania północno-wschodniej części kraju jako obszaru dbającego o zachowanie słynnych „Zielonych Płuc Polski” z ich walorami ekologicznymi.

Projekt, który już zyskuje miano „kręgosłupa przestrzeni turystycznej” w regionie, przeprowadzi specjalne do tego celu powołane stowarzyszenie działające również na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Do jego zadań należeć będzie dopełnienie wszelkich formalności i pozyskanie środków na realizację inwestycji. Wedle planu projekt w 85 proc. sfinansowany zostanie ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020. Kolejne 10 proc. pochodzić będzie z samorządów lokalnych, zaś 5 proc. pokryje budżet centralny.

Łączny koszt szacowany jest wstępnie na 500 mln zł – 600 mln zł. Rozpiętość wynika z różnych koncepcji rozbudowy szlaku wodnego oraz towarzyszącej mu infrastruktury. Całość planowanej trasy wynosi 130 km. Aż 90 km stanowić będą naturalne zbiorniki. Przeprowadzenie dodatkowych 40 km trasy wodnej pomiędzy osiemnastoma zbiornikami wymagać będzie licznych śluz, kanałów, pochylni, mostów, wiaduktów, dróg dojazdowych, jak i dostępu do mediów.

Koszt opracowania projektu to 10 mln zł i na początek o te właśnie środki aplikują pomysłodawcy. Po szczegółowej analizie wybrana zostanie koncepcja najlepiej spełniająca kryteria techniczne, kosztowe i te związane z podniesieniem atrakcyjności turystycznej. Nadrzędne znaczenie dla wyboru będzie miało minimalne oddziaływanie na środowisko, ponieważ z założenia nowy szlak wodny nie powinien ingerować w naturalne piękno regionu. Tam, gdzie będzie to tylko możliwe ma natomiast za zadanie pozytywnie wpływać na warunki upraw, choćby poprzez meliorację. Nieprzypadkowo też trasę wyznaczono tak, aby nie wkraczać na tereny obszaru Natura 2000 (stanie się tak tylko w pobliżu bagien Nietlickich i ewentualnie na jeziorze Tajno). Przy projektowaniu kanałów i śluz uwzględnione zostaną też potrzeby migracji zwierząt.

Wyrazem troski o środowisko jest również chęć stworzenia wzdłuż szlaku wodnego nieagresywnej strefy turystycznej. Z trasami pieszymi, konnymi, rowerowymi, obiektami typu SPA, hotelowo-gastronomicznymi, sanatoryjnymi, polami golfowymi, a nawet narciarskimi. To sprawi, że region stanie się atrakcyjny turystycznie nie tylko podczas dotychczasowych trzech miesięcy sezonu, ale nawet przez osiem miesięcy w roku.

Warto podkreślić, że to pierwsza tego typu polska inicjatywa w regionie od ponad 170 lat. Ostatnią dużą nową inwestycją w arterię wodną była budowa Kanału Augustowskiego ukończona w 1839 roku. – Pamiętajmy też, że cała trasa będzie ogólnodostępna. Zarówno dla statków pasażerskich, jak i dla wszelkiego rodzaju łódek, żaglówek, kajaków itp. Każdy wypływając z Giżycka będzie mógł dopłynąć do Augustowa tym właśnie szlakiem. Tym bardziej wszystkim zależeć powinno na pozyskaniu środków unijnych – mówi Andrzej Pułecki, Kierownik Projektu.

Znaczenie projektu dla regionu, jak i w istocie całej Polski, sprawia, że lokalne władze liczą również na wsparcie idei i przychylność urzędów centralnych. Włodarzy regionu do tej koncepcji przekonywać już nie trzeba. Zapewne podobnie jak i miłośników przyrody, pięknych krajobrazów, czy po prostu każdego zwolennika udanego wypoczynku.

Wspólny projekt piętnastu samorządów wesprze Unia Europejska. Rok 2013 to rok organizacyjny Projektu. Samorządy zakładają, iż środki na etap projektowo-wykonawczy zostaną przyznane w połowie 2014 roku. Kolejne trzy lata ma zająć dopracowanie szczegółów technicznych, zaś realizację przewidziano na lata 2017 – 2019.

źródło http://www.zagle.com.pl/a...stowskie,12223/
Ostatnio zmieniony przez mazury.info.pl 2013-01-23, 20:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Bodo
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-17, 18:16    [Cytuj]

familiant napisał/a:
Cos sie zaczyna dziać.
.......
Koszt opracowania projektu to 10 mln zł i na początek o te właśnie środki aplikują pomysłodawcy. ........

Fajnie będzie "popływac sobie" palcem po mapie, .... jak, juz będzie gotowa ..... :mrgreen:
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-01-18, 08:16    [Cytuj]

Cytat:
...
Wyrazem troski o środowisko jest również chęć stworzenia wzdłuż szlaku wodnego nieagresywnej strefy turystycznej. Z trasami pieszymi, konnymi, rowerowymi, obiektami typu SPA, hotelowo-gastronomicznymi, sanatoryjnymi, polami golfowymi, a nawet narciarskimi.
...

Nie wiem, ale jakoś mi się zupełnie nie spieszy do oglądania tych "nieagresywnych" SPA, hoteli, sanatoriów i innych pól golfowych wzdłuż szlaku wodnego. :-/


ps: to jest oczywiście tylko mój własny, egoistyczny pogląd na sprawę i wiele osób może się z nim całkowicie nie zgadzać. ;-)
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14034
Wysłany: 2013-01-18, 08:33    [Cytuj]

Ten pomysł nie jest czymś nowym. Mam tylko nadzieję, iż na opracowaniu planu się nie skończy. Uważam, iż zanim wydane zostanie te 10 mln na projekt, pomysłodawcy powinni mieć zagwarantowane dalsze finansowanie i kontynuację aby cały szlak nie pozostał jedynie na papierze.

PS. Extancie jeżeli ten szlak powstanie to będzie on zdecydowanie dla houseboatów czyli poniekąd dla "starych pierników" jakimi wtedy będziemy :mrgreen: i takie SPA z jakąś miłą obsługą może nie było by takie najgorsze :-P :-D .
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-01-18, 08:47    [Cytuj]

zenek napisał/a:
...
PSExtancie jeżeli ten szlak powstanie to będzie on zdecydowanie dla houseboatów czyli poniekąd dla "starych pierników" jakimi wtedy będziemy :mrgreen: i takie SPA z jakąś miłą obsługą może nie było by takie najgorsze :-P :-D .

Hmm... nooo w sumie... masz rację. :mrgreen:
 
 
~Tomek J

Pomógł: 67 razy
Wiek: 56
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6705
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-22, 12:05    [Cytuj]

familiant napisał/a:
Nieprzypadkowo też trasę wyznaczono tak, aby nie wkraczać na tereny obszaru Natura 2000 (stanie się tak tylko w pobliżu bagien Nietlickich i ewentualnie na jeziorze Tajno)

A przepraszam bardzo, niby co ma Bagno Nietlice do przyszłego szlaku z WJM do Augustowa? Wszystko wskazuje na to że znów zabierają się do dzieła od doopiej strony, i zamierzają na początek wywalić qpę kasy na kolejną expertyzę ile to ma kosztować połączenie Buwełna - tym razem nie z Tyrkłem lecz ze Śniardwami, mianowicie kanałem przez Bagno Nietlice i rzeczkę Wężówkę, uchodzącą do Śniardw na Księdzowskim Rogu, skoro marszałek nie chciał dać kasy na drogę kołową znad Buwełna nad Tyrkło. Mając na względzie łatwe do przwidzenia problemy natury ekologicznej z przekopywaniem bagna jak również wątpliwy sens takiego skrótu (i tak nie ominie się straszliwych Śniardw chcąc dotrzeć na Tyrkło do którego uchodzi Orzysza przewidywana jako dalsza część szlaku) przewiduję że konkluzja ma być taką. że droga kołowa jednak wypadnie najsensowniej, więc niechże marszałek daje wreszcie kasę na budowę tej drogi jeśli nie chce sparaliżować ambitnej i perspektywicznej inwestycji. Może wybudują wreszcie nikomu niepotrzebną drogę znikąd donikąd - i na tym temat się skończy, z braku kasy na dalsze etapy.
Tak mi się przypomniała niedawna konferencja w Warszawie, na której mieszkańcy i władze Łomianek wspierani przez przedstawiciela powiatu domagali się budowy kolei podmiejskiej (analogicznej jak WKD do Pruszkowa, Grodziska i Milanówka) łączącej Metro Młociny z ich miastem. Przeciwko nim wystąpiła ekipa złożona z dyrektora Zarządu Transporyu Miejskiego (i członka Rady nadzorczej Miejskich Zakładów Autobusowych w jednej osobie), ściągniętego z Politechniki sędziwego profesora oraz pani z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, którzy zdecydowanie sprzeciwiali się budowie kolei, proponując w zamian autobusy jeżdzące po pasach specjalnie w tym celu zbudowanych... wraz z dodatkowymi dwoma-trzema pasami dla samochodów indywidualnych. Pani z ministerstwa wprawdzie wyraźnie zastrzegała że Unia Europejska nie daje kasy na tego rodzaju inwestycje drogowe (na szynowe i owszem) ale w tym wypadku jest szansa że jednak da, pod warunkiem że autobusy będą jeździły na... biogaz (znaczy, trzeba będzie równolegle uruchomić linię obsługiwaną trakcją... konną aby mieć nawóz z którego będzie się produkowało biopaliwo dla autobusów na wydzielonych pasach jezdni? :lol: ). Ostro tam w tym ministerstwie kombinują aby tylko skręcić unijną kasę na budowę jeszcze jednej drogi, czyżby projektancji drogi wodnej z Mazur do Augustowa przez Bagno Nietlice kombinowali podobnie, tyle tylko że w skali ograniczonej do regionu?

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2013-01-22, 12:17, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
aa1975
Adam

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 823
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-22, 22:06    [Cytuj]

Tomek J napisał/a:
A przepraszam bardzo, niby co ma Bagno Nietlice do przyszłego szlaku z WJM do Augustowa?


Nic nie ma. Dziennikarzowi prawdopodobnie pomyliło się z Bagnami Biebrzańskimi, które wygląda na to, że faktycznie mają być ominięte.
 
 
~Tomek J

Pomógł: 67 razy
Wiek: 56
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6705
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-23, 09:29    [Cytuj]

aa1975 napisał/a:
Dziennikarzowi prawdopodobnie pomyliło się z Bagnami Biebrzańskimi, które wygląda na to, że faktycznie mają być ominięte.

Nic z tych rzeczy. Na lewej mapce pod artykułem we wskazanym wyżej linku
http://www.zagle.com.pl/a...stowskie,12223/
stoi jak wół że szlak ma prowadzić z Buwełna w bezpośrednim sąsiedztwie Bagna Nietlice i miejscowość Zastruże, lecz nie jak przewidywałem do Śniardw z wykorzystaniem biegu Wężówki, lecz bezpośrednio do Tyrkła, na wysokości ujścia Orzyszy. Wymagać będzie to oczywiście większych robót ziemnych niż wariant na Śniardwy, ale przynajmniej ominie się góry w Cierzpiętach. Natomiast Bagien Biebrzańskich omijać nie potrzeba: z Ełku wszak od początku nie przewidywało się spływu na południe rzeczką Ełk do Biebrzy pod odległym Goniądzem, skąd dalsza droga rzeczywiście wiodłaby przez Bagna Biebrzańskie a następnie z powrotem na północ Nettą do Kanału Augustowskiego, lecz od razu na wschód, przez jeziora Selmęt oraz Rajgrodzkie do Kanału Augustowskiego u jego ujścia do Netty. Trudno więc mówić o omijaniu Bagien Biebrzańskich skoro zostaną one daleko na południe od trasy któa będzie nie dłuższa lecz nieporównanie krótsza.
Inny wariant (na prawej mapce) przewiduje oklepane już, ale bliżej nie sprecyzowane (kanał, kanał ze śluzami, kanał w tunelu, pochylnia szynowa, droga kołowa?) połaczenie Buwełno - Tyrkło po najkrótszej trasie z Cierzpięt. Tak więc zgodnie z moimi wcześniejszymi przewidywaniami jądrem projektu ma być znów mityczne połączenie Buwełno-Tyrkło. I tak jak pisałem wielokrotnie: i tym razem pakują się w coś co w razie zrealizowania zniszczy Buwełno i jego otoczenie, spisując na straty jeziora Ublik Wielki i Mały, w obydwu wariantach nie przewiduje się bowiem śluzy na Głażnej Strudze :evil: Czyli nadal drepcą w miejscu, a lemingi podniecają się tym nicnierobieniem. :oops:

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2013-01-23, 10:20, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
~Valas

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 379
Wysłany: 2013-01-23, 10:55    [Cytuj]

Tomek J napisał/a:
Czyli nadal drepcą w miejscu, a lemingi podniecają się tym nicnierobieniem. :oops:

Jak przeczytałem dziś na Onecie eksperci przygotowali aż 22 warianty tego szlaku. O ile zrozumiałem, teraz działania dotyczą przede wszystkim zdobycia kasy na projekt. Mamy do czynienia z koncepcjami, które z natury rzeczy nie są ostateczne i będą ulegał zmianom. Ostateczny kształt projektu wynikać będzie z odpowiednich badań, analiz, uzgodnień, opracowań środowiskowych, których teraz nie ma, bo wymaga to i czasu i duuuuuużych pieniędzy. Rozstrzyganie tu dziś kwestii o których piszesz nie ma jeszcze większego sensu tym bardziej, że w mediach nie przedstawia się wszystkich wariantów. Pisanie w takiej sytuacji o dreptaniu w miejscu jest nieuprawnione.
Ostatnio zmieniony przez Valas 2013-01-23, 11:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~Tomek J

Pomógł: 67 razy
Wiek: 56
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6705
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-23, 11:24    [Cytuj]

Chodziło mi o to że wwszystkie dotychczasowe koncepcje tzw. Pętli Mazurskiej rozbijały się o kwestię połączenia Buwełna z Tyrkłem. na której to drodze stały jak nie góry w Cierzpiętach, to Bagno Nietlice, względnie marszałek nie chcący dać kasy na asfaltową drogę między jeziorami. Skoro na samym wstępie projektu nieporównanie ambitniejszego i kosztowniejszego niż "Pętla" (nawet licząc koszt wybudowania śluzy na Głaźnej) zakłada się że nieodłączną częścią szlaku do augustowa ma być - znów! - połączenie Buwełna z Tyrkłem, to nietrudno przewidzieć że i to przedsięwzięcie spotka ten sam los, tj skończy się na czczych dyskusjach i przekręceniu kolejnej kasy na coś co mogłoby równie dobrze posłużyć za projekt budowy kanałów na... Marsie :lol: . Nawet w 22 wariantach. Wszak GDAKA przygotowała aż 41 wariantów przebiegu DK16, a każdy z nich ma być równie szkodliwy dla Mazur, nie przewiduje bowiem ominięcia jezior, liczy się tylko aby były jak najkrótsze i jak najbardziej spektakularne.
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2013-01-23, 11:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28641
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-01-23, 17:42   Szlak wodny z Mazur do Augustowa powstanie za sześć lat? [Cytuj]

Cytat:
Gazeta Współczesna": Szlak wodny prowadzący z Mazur do Augustowa ma być rajem dla żeglarzy i turystów za 500 milionów złotych.



Eksperci przygotowali już aż 22 warianty nowego szlaku wodnego łączącego Giżycko z Kanałem Augustowskim. - Dwa z nich (prezentowane na mapce - dop. autor) są zdecydowanie najlepsze - przyznaje Krzysztof Piłat, starosta ełcki. Niedawno urzędnicy zdobyli 1,23 mln zł na opracowanie koncepcji szlaku.

Żeglarze, chcący wodą dotrzeć z Mamr na Necko, będą mieli do pokonania 130 km. Popłyną jeziorami, rzekami i kanałami. W pobliżu szlaku powstaną hotele, pensjonaty czy pola golfowe. Nowa trasa powstanie pod warunkiem, że samorządowcy znajdą pół miliarda złotych.

Pomysł budowy szlaku wodnego łączącego mazurskie jeziora z Kanałem Augustowskim zrodził się kilka lat temu. Jego inicjatorem był powiat ełcki. Do pracy nad projektem udało się zmobilizować 14
samorządów z woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

- To jest świetny pomysł. Umożliwi żeglugę z Giżycka przez Kanał Augustowski dalej na Białoruś i Litwę - uważa Andrzej Chmielewski z Augustowa. - Obawiam się jednak, że plany pokrzyżują ekoterroryści.

Jednak samorządowcy uspokajają. Już na etapie planowania przebiegu specjaliści starali omijać się wszystkie wrażliwe tereny. Tylko w pobliżu bagien Nietlickich i jeziora Tajno mogą wkroczyć na tereny obszaru Natura 2000.

Wstępne założenia przebiegu 130-kilometrowej trasy wodnej przedstawiono już w ubiegłym roku. Ma zaczynać się w okolicach Giżycka i prowadzić w kierunku Orzysza, następnie Ełku, Rajgrodu, aż do Augustowa.

Szlak wodny Mazury-Augustów: Sporo trzeba wybudować

Zdecydowana większość szlaku - 90 km - przebiega przez 18 naturalnych zbiorników wodnych. Między nimi będzie trzeba wybudować 40 km trasy z licznymi śluzami, kanałami czy pochylniami. Niezbędna będzie też przebudowa mostów czy wiaduktów. Na inwestycję, w zależności od wariantu, potrzeba
jednak od 460 do nawet 570 mln zł.

- Szybko nie zdobędziemy tych pieniędzy. Ale będziemy się starać - zapewnia starosta ełcki.

Szlak to nie tylko nowa atrakcja dla żeglarzy i turystów. W jego budowę zaangażowanych będzie około tysiąca osób. Później powstaną setki miejsc pracy w hotelach, restauracjach, marinach czy ośrodkach sportowych.

Plan zakłada wybudowanie szlaku za 6 lat. Byłaby to pierwsza tak ogromna inwestycja w regionie od ponad 170 lat. Poprzednią była budowa Kanału Augustowskiego zakończona w 1839 r.

(Paweł Tomkiewicz/wspolczesna.pl)
Źródło
 
 
~familiant

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1215
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-01-23, 18:08    [Cytuj]

powielenie tematu
 
 
aa1975
Adam

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 823
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-01-23, 19:05    [Cytuj]

http://forum.mazury.info....baaca07f#119316

Ups, chyba faktycznie dziennikarz się nie pomylił ... Czyli bagno Nietlice i j. Tajno. Ok.
Ostatnio zmieniony przez aa1975 2013-01-23, 19:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28641
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-01-23, 20:52    [Cytuj]

familiant napisał/a:
powielenie tematu


Scaliłem z wydzielonym fragmentem
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 433 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28641
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2013-02-02, 21:37    [Cytuj]

Cytat:
Właśnie zakończył się pierwszy etap tej imponującej inwestycji wartej około 500 mln zł.
Podczas konferencji w siedzibie Starostwa Powiatowego w Ełku przedstawiono wstępną koncepcję przebiegu ponad 130-kilometrowego szlaku wodnego mającego połączyć jedną z największych atrakcji regionu, czyli Wielkie Jeziora Mazurskie z Kanałem Augustowskim. W projekt zaangażowało się 15 samorządów z Warmii i Mazur, a także Podlasia. - Mamy przygotowane dwa warianty przebiegu dróg wodnych, których koszty budowy wyniosą 470-570 mln zł - informuje Andrzej Pułecki, koordynator projektu. - 80 procent tych środków ma pochodzić z dotacji unijnych. Resztę staramy się pozyskać z budżetu centralnego, a także funduszy samorządów.

O budowie dróg wodnych między Mazurami a Augustowem mówiło się już od kilku lat. Dzięki nim powstać ma wielki szlak turystyczny, który stanie się wizytówką regionu nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Gminy zaangażowane w projekt już liczą zyski. Ich zdaniem taki szlak byłby świetnym bodźcem do rozwoju słabo zagospodarowanych terenów, a także pomoże w zmniejszeniu bezrobocia. Z nowego połączenia zadowoleni będą naturalnie turyści, a szczególnie żeglarze. Inwestycja budzi natomiast mieszane uczucia ekologów. Zastanawiają się oni, czy tak duża ingerencja w przyrodę nie będzie miała negatywnych konsekwencji.

Budowa połączenia między Wielkimi Jeziorami Mazurskimi a Kanałem Augustowskim byłaby największą tego typu inwestycją w regionie od 140 lat, kiedy to powstał właśnie... Kanał Augustowski. Optymistyczne plany zakładają, że przeprawa będzie gotowa w 2020 roku.

Cały tekst: http://olsztyn.gazeta.pl/...l#ixzz2JmBGQgSd
 
 
~Valas

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 379
Wysłany: 2013-02-12, 20:39    [Cytuj]

dyskusja radnych powiatowych w Giżycku na temat szlaku Giżycko - Augustów
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 14034
Wysłany: 2013-02-12, 21:26    [Cytuj]

No cóż słuchając Pana Starosty jestem przekonany, że szanse na realizację pomysłu są bliskie zeru. Oczywiście podstawa to połączenie Tyrkło - Buwełno. Jedna koncepcja przewiduje kanał przez bagna nietlickie (obszar Natura 2000), druga tunel za koszmarne pieniądze i to na dokładkę szerokości 6m !!! To pewnie byłaby dużo lepsza przeprawa niż przez Guziankę :mrgreen: .
Kolejna sprawa to jasne stanowisko Starosty, iż bez determinacji Rządu z pomysłu nic nie wyjdzie i na dokładkę brak ujęcia inwestycji w strategii województwa.
Najprawdopodobniej wykonano dużo dobrej nikomu nie potrzebnej roboty. Wielka szkoda i obym się mylił.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-02-12, 21:42    [Cytuj]

Może i lepiej, że tak to się zakończy, szczególnie jeżeli popatrzy się na wiele aktualnie rozpoczętych, rozgrzebanych i niezakończnych różnych... "inwestycji". :-/
 
 
~Valas

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 379
Wysłany: 2013-02-13, 09:12    [Cytuj]

extant napisał/a:
Może i lepiej, że tak to się zakończy, szczególnie jeżeli popatrzy się na wiele aktualnie rozpoczętych, rozgrzebanych i niezakończnych różnych... "inwestycji". :-/

Na moje oko to się dopiero rozpoczyna. Ja osobiście popieram tę ideę . Inwestycje mają to do siebie, że mają swój początek realizację i koniec. Często się zdarza w naszym kraju, że budowane są z mniejszym lub większym opóźnieniem ale ostatecznie są kończone. W trakcie realizacji wszystkie przechodzą etap, kiedy wyglądają (szczególnie dla laików) na rozgrzebane :)
Ostatnio zmieniony przez Valas 2013-02-13, 09:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-02-13, 10:10    [Cytuj]

Valas napisał/a:
... W trakcie realizacji wszystkie przechodzą etap, kiedy wyglądają (szczególnie dla laików) na rozgrzebane :)

Czasami wyglądają na rozgrzebane - i to nie tylko dla laików - nawet po ich oficjalnym zakończeniu i oddaniu do... "eksploatacji", że o takich rozgrzebanych i z różnych powodów zatrzymanych/porzuconych już nie wspomnę. :-/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH