FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach

MTSW 2019

Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: mazury.info.pl
2013-05-30, 00:29
Miecz szybrowy vis obrotowy
Autor Wiadomość
Dymki

Wiek: 41
Dołączył: 07 Wrz 2009
Posty: 17
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-07, 13:14   Miecz szybrowy vis obrotowy [Cytuj]

Zależy mi na porównaniu obu rodzajów mieczy na tym samym typie jachtu (np. Sportina 595 - jak pływa na szybrowym lub obrotowym mieczu?

Jakie są wady i zalety mieczy danego typu na sródlądziu?

P.S. W teorii coś tam już wiem, że np. miecz obrotowy lepiej spisuje się na wodach płytkich (chowa się na płyciznach), a szybrowy podobno cechuje się lepszą sprawnością hydrodynamiczną, ale czekam na opinie jak to wygląda w praktyce. Doświadczeni żeglarze zapewne zauważają różnicę. ;-)
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 426 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 26956
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2009-09-07, 13:37   Re: Miecz szybrowy vis obrotowy [Cytuj]

Dymki napisał/a:
Zależy mi na porównaniu obu rodzajów mieczy na tym samym typie jachtu (np. Sportina 595 - jak pływa na szybrowym lub obrotowym mieczu?
Jakie są wady i zalety mieczy danego typu na sródlądziu?


Sportina 595 jako lodz sportowa - oryginalnie ma miecz szybrowy. Bywaja wersje z mieczem obrotowym jednak sa to wowczas przerobki niezgodne z projektem.

W zegludze turystycznej zalety miecza szybrowego nie sa odczuwalne. Wazne sa jedynie w regatach (i to tylko tych na wysokim poziomie), gdzie walka toczy sie o kazdy metr przewagi.
Podstawowa wada miecza szybrowego to koniecznosc bardzo dobrej znajomosci locji akwenu, po ktorym sie zegluje. Wplywajac z duza predkoscia takim jachtem na mielizne lub kamienie - mozna w skrajnych wypadkach uszkodzic (rozpruc) dno jachtu i doprowadzic do jego zatoniecia.
 
 
~piotr6

Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Maj 2008
Posty: 759
Wysłany: 2009-09-07, 17:21    [Cytuj]

Cytat:
Sportina 595 jako lodz sportowa - oryginalnie ma miecz szybrowy. Bywaja wersje z mieczem obrotowym jednak sa to wowczas przerobki niezgodne z projektem.


nie chcę się klócić ale mam wrażenie że miecz obrotowy był też w planach?
 
 
~boSmann

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2009
Posty: 421
Wysłany: 2009-09-07, 17:39    [Cytuj]

Nic mi nie wiadomo o takiej wersji w planach (patrzę i patrzę w rysunki i jakoś nic nie wygląda na obrotowy) ;-)
Warto też pamiętać o różnicy w momencie prostującym.
W mieczu był umieszczony balast, dzięki temu na tych wersjach świetnie się pływało.
Moim zdaniem te z mieczem obrotowym są gorsze nautycznie.
 
 
marcino

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2009
Posty: 33
Skąd: wołomin
Wysłany: 2009-09-07, 17:40    [Cytuj]

W planach kupowanych od pana Skrzata w okolicach 87-88 roku nie ma miecza obrotowego.
Z drugiej strony nie ma też schodków między pawężą a achterpikiem. Możliwe, że za zgodą projektanta wprowadzane były jakieś zmiany, nie uwzględniane w sprzedawanych planach...
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7229
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2009-09-07, 20:21    [Cytuj]

Miecz szybrowy zalety :

1. jest to miecz profilowany , więc jego profil dostosowany jest do opływu wody , brak jest zawirowań wody szczególnie na krawędzi natarcia i spływu ,
2. taki miecz jest długi i wąski i mozna go precyzyjnie zestroić z ozaglowaniem jachtu , miecze obrotowe są zazwyczaj za bardzo z przodu , a to dla tego ,że trzeba gdzies zmieścić skrzynkę mieczową , która zazwyczaj robi za podstawę stołu w mesie.
3. w mieczu szybrowym zazwyczaj skupione jest wiekszośc balastu jachtu , a tym samym mozna obnizyć srodek cięzkosci jachtu , czyli można dac albo wieksze ozaglowanie , albo mniej tego balastu niż w przypadku balstu w dnie usyskując ten sam lub podobny moment prostujacy. Moment prostjacy w mieczu szybrowym jest efektywniejszy bo rosnie wraz z przechyłem , gdy tymczasem skuteczność momentu prostujacego przy wiekszych przechyłach w balaście w dnie drastycznie maleje.
jachty z mieczem szybrowym przewaznie sa miekie tzn szybko wchodza w przechył , ale wraz ze wzrostem przychyłu staja sie sztywniejsze , jachty z balastem w dnie i mieczem obrotowym odwrotnie zakładając ,że nie sa to tzw półkilery.
wady :
1. po wyciagnięciu zajmuje miejsce w kabinie , co w turystyce przeszkadza ,
2 w przypadku najechania na przeszkodę mozna wyłamać skrzynkę mieczową , lub stracić maszt poprzez wyrwanie podwięzi wantowych ,
3 w przypadku sportiny 595 , gdzie miecz wychodzi na góre kabiny i skrzynia mieczowa jest bardzo długa często dochodzi do zacięcia się w niej miecza lub do awarii systemu wyciągania szybra

Do typowej turystyki raczej polecam miecz obrotowy , szyber zostawiająć dla ścigantów. Nie wiem czy istnieje wersja sportiny 595 z mieczem obrotowym , ale proszę pamietac ,że sportina była projektowana od razu z szybrem i do szybra dobrano parametry ozaglowania i rozmieszczenie ożaglowania.

pozdrawiam Sławek
 
 
~boSmann

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2009
Posty: 421
Wysłany: 2009-09-07, 21:14    [Cytuj]

ad wad
1 - chyba skrzynia mieczowa obrotowego bardziej przeszkadza? Może to moje subiektywne odczucie, dotyczące Tanga 780F i Sportiny?
2 - dużo znasz takich przypadków? Ja spotkałem się dwa razy z delaminacją połączenia i uważam, że był to efekt błędu wykonawczego. Jak się robi takie łączenie to trzeba je zrobić solidnie Z wyrwaniem podwięzi to się nie spotkałem. Jeżeli tak się dzieje to znaczy, że i tu popełniono błąd. Znajomy projektant mawiał < Podwięzie (i knagi) powinny być tak zmontowane aby na nich dało się spokojnie łódkę podnieść.>
3 - Kolega przez wiele lat budował Sportiny i nigdy nie było na nich problemów z mieczem. One biorą się z niechlujstwa budowniczych i głupiego oszczędzania na wykonawstwie (np majstrowaty ślusarz robi okucia, rolki itp)
Napoprawiałem się różnych dziwolągów to wiem ;-)

Podsumowując
- nie taki diabeł (miecz) straszny jak go opisują :-) więcej tu pracującej wyobraźni niż zagrożeń. Znani mi armatorzy szybrowców wcale nie myślą o zmianie miecza a raczej ubolewają nad tym, że chcąc zmienić łódkę na inną, nie mają na co bo wszystkie teraz mają obrotowe
- Też jestem zwolennikiem szybra, szczególnie od czasu jak w zdrowym duju mogliśmy spokojnie płynąć (mocno zrefowani) i obserwować jazdę (i walkę z żywiołami) innego Tanga F ale z mieczem obrotowym.
Ostatnio zmieniony przez boSmann 2009-09-07, 21:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7229
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2009-09-08, 08:10    [Cytuj]

Widziałem jachty z wyrwanymi podwięziami ,jeden nawet C55 trafił do nas do klubu , dzieki temu ,że szwed przywalił szybrem w skałe. Jeżeli zachaczysz szybrem o miekie muliste dno lob piaszczyste i do tego na małej prędkosci to oczywiscie nic sie nie stanie. Wyłamane skrzynki mieczowe lub zwalone maszty sa wtedy gdy jacht z duza predkością w silnym wietrze na fordzielu przywali w skałę , kamień i dosłownie stanie w miejscu. Wtedy uwierz mi nie ma takiej podwięzi , która by ten eksperyment wytrzymała. Sa to oczywiscie przypadki ekstremalne. Co do zacinania sie miecza w sportinie to znam takie przypadki , ale pewnie było tak jak pisałes. Albo wykonastwo było do bani , albo materiały ,a najczęściej jedno i drugie.

Pewnie , że ten szyber nie taki straszny. Przypadki , które opisałem zdarzają się sporadycznie

Kolega miesiąc temu podczas regat na Mejesticu 24 utopił szyber. Chyba wada konstrukcyjna. Puściły śruby mocujace miecz do płaskownika , do którego była mocowana talia.
Ostatnio zmieniony przez Sławek 2009-09-08, 09:55, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
~Tomek J

Pomógł: 66 razy
Wiek: 56
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6488
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-08, 17:15    [Cytuj]

Watro jeszcze pamiętać o rzekach. Tam najechanie na już nie to że na mieliznę ale na kamień jest o wiele bardziej prawdopodobne niż na śródladziu, i rejs z Warszawy na Mazury a zwłaszcza z powrotem to dla jachtu z mieczem szybrowym bardzo duże ryzyko. Podobnie jak żeglowanie w Warszawie po Wiśle. Tu najbardziej odporne okazują się obrotowe płetwy sterowe i mieczowe z metalu, a nie z laminatu. Decydując się na miecz szybrowy "zamykamy" łódkę na ciasnych Mazurach...

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski
 
 
marcino

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2009
Posty: 33
Skąd: wołomin
Wysłany: 2009-09-08, 17:34    [Cytuj]

Z tym zamykaniem to ja sie nie zgadzam. Równie dobrze można powiedzieć, że miecz szybrowy zamykam nam droge do pływania po Mazurach, bo jest przecież mielizna na Niegocinie, Tałtach, Ryńskim. że już nie wspomnę o pływaniu po Śniardwach. Sęk tkwi we wcześniejszym poznaniu locji i uważaniu na znaki nawigacyjne, co wiąże się z wcześniejszym przygotowaniem do pływania. Jednym może się to podobać, innym nie, niemniej na pewno szyber wymaga od nas większej koncentracji podczas pływania.
 
 
~Tomek J

Pomógł: 66 razy
Wiek: 56
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6488
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-08, 18:17    [Cytuj]

marcino napisał/a:
Z tym zamykaniem to ja sie nie zgadzam. Równie dobrze można powiedzieć, że miecz szybrowy zamykam nam droge do pływania po Mazurach, bo jest przecież mielizna na Niegocinie, Tałtach, Ryńskim. że już nie wspomnę o pływaniu po Śniardwach. Sęk tkwi we wcześniejszym poznaniu locji i uważaniu na znaki nawigacyjne, co wiąże się z wcześniejszym przygotowaniem do pływania. Jednym może się to podobać, innym nie, niemniej na pewno szyber wymaga od nas większej koncentracji podczas pływania.

Hehe, to może najpierw popływaj po rzekach a potem podyskutujemy. Myślisz że każda mielizna na takiej Narwi będzie uwidoczniona na mapie jak ta na Bocznym a każdy kamyczek obstawiony znakiem kardynalnym jak na Darginie? Czytanie wody też nie zawsze się udaje, gdy fale wywołane wiatrem maskują zwary. Nie mówiąc już o tym że kamień na głebokości ponad pół metra, niegroźny dla kadłuba ale bardzo groźny dla miecza szybrowego często nie daje żadnych oznak na powierzchni wody.

Tomek Janiszewski
Ostatnio zmieniony przez Tomek J 2009-09-08, 18:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~familiant

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 1204
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2009-09-08, 19:09    [Cytuj]

Miecz szybrowy to domena jachtów turystycznych o zacięciu regatowym a te pływają na akwenie wyznaczonym gdzie teoretycznie :-D nie powinno być podwodnych przeszkód. Rozsadek nakazuje aby typowo turystyczny jacht miał odpowiedni balast w zezie a miecz o niewielkiej wadze ma służyć jako "statecznik kursowy". Na moim jachcie miecz waży 56 kg, balastu mam w falszkilu i zęzie ok.700kg. Przy wpłynięciu na mieliznę jacht nie odczuwa hamowania, chyba, że jest mniej niz 60cm wody, wtedy staje na falszkilu ;-) .
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 106 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7229
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2009-09-08, 19:30    [Cytuj]

Tomek napisał :

Cytat:
Watro jeszcze pamiętać o rzekach. Tam najechanie na już nie to że na mieliznę ale na kamień jest o wiele bardziej prawdopodobne niż na śródladziu, i rejs z Warszawy na Mazury a zwłaszcza z powrotem to dla jachtu z mieczem szybrowym bardzo duże ryzyko


Miecz szybrowy przecież mozna podnieść i płynąć na katarynie. Ba regatowcy na kursach wolnych szyber podnoszą. Jachty z reguły 65 % balastu maja w szybrze , a pozostałe w dnie własnie dla tego aby z podniesionym mieczem mozna było na kursach z wiatrem jeszcze bezpiecznie pływać. Poza tym gdyby obciażenie było tylko w mieczu szybrwym ważyłby on nieraz i 400 kg i wiecej co stawrzałoby problemy z jego podnoszeniem.

Sławek
 
 
M 52

Dołączył: 24 Maj 2009
Posty: 47
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-09-08, 23:42    [Cytuj]

Tomek napisał/a:
(...)

Potwierdzam :-)
Łódka z mieczem obrotowym jest po prostu bardziej uniwersalna.

Sławek napisał/a:
(...)
Miecz szybrowy przecież mozna podnieść i płynąć na katarynie. (...)
Sławek


Można też wcale nie pływać. Albo tylko po morzu z kilem ;-)
Z żaglem na rzece tylko mieczówka się sprawdzi. I tyle.
Ostatnio zmieniony przez M 52 2009-09-08, 23:54, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH