FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wywrotka, kto winien skipper, balast czy bark komór wypornoś
Autor Wiadomość
~Sławek
Sławek

Pomógł: 109 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 8171
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2021-07-03, 19:58    [Cytuj]

Cytat:
Może jak będzie więcej takich historii jak podał Tobo, to nabierzemy przekonania, że nowe konstrukcje jachtów są lepsze i moment prostujący, którego szuka Luke, jest ważny w praktyce.


No cóż gdyby były gorsze cofalibyśmy się w rozwoju ;-)

Co do wtwrotki, to :
1. zawsze są niezaplanowane i niespodziane,
2. zawsze są dynamiczne,
3. na 98 % towarzyszą im niekorzyastsne zjawiska pogodowe : szkwał burzowy, bardzo silny wiatr, nawałnica itp

I teraz; testy są robione w porcie w warunkach w pełni kontrolowanych, na zabezpieczonym jachcie i co istotne bez załogi

Wniosek; owe podnoszenie na topie iluś tak kg nalezy brać w cudzysłów, co nie oznacza ,że nie jest on istotny i należy go pomijać, ale też nie należy go przeceniać i gloryfikować.

Sławek
 
 
~Piotr Lewandowski

Pomógł: 94 razy
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 4194
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-07-04, 07:45    [Cytuj]

filip55 napisał/a:

Obrazki w tym tekście są trochę mylące. Jacht narysowany jest z mieczem z bulbem podczas gdy w tekście jest wzmianka, że testowany jacht ma miecz obrotowy.
Pierwsze wersje 800tki miały miecz obrotowy z bulbem, bulb składał się równolegle do dna jachtu bo był mocowany zawiasowo i trzymany przez dodatkową stalówkę.
 
 
~MirekMoz

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 909
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2021-07-04, 19:39    [Cytuj]

W wątku o urwanym mieczu w jachcie typu Foka znalazłem wypowiedź, którą pozwolę sobie w całości zacytować, bo dotyczy też dwóch wywrotek.
Jerzy39 napisał/a:
40 kg miecza nie przyda wiele stateczności Foce. W czasach (prawie pół wieku temu. g)dy masowo ją budowano jachty śródlądowe nie musiały być niewywracalne. Foka jednak trochę spełniała ten warunek ze względu na kształty owręża z backdkekem, przesuwającym środek wyporu w przechyle 90 stopni i większym. Zdarzył się tylko jeden wypadek grzyba (o którym wiem) na jeziorze Niegocin, wykonany jednak z dużą pomocą załogantki, która ,stojąc podczas szkwału na pokładzie do końca przechyłu trzymała się masztu. We wnętrzu pozostały dwie osoby. Poduszka powietrzna jednak dawała nadzieję na przeżycie. Dziecko się uratowało gdyż dziadek zdołał je wypchnąć przez zejściówkę,sam jednak nie miał odwagi albo może sił. Mimo to mógłby przeżyć gdyby nie nieudolna akcja postawienia Foki do pionu. Przechył uwollnił "bąbel" powietrza, który nadawał jachtowi pływalność. Łódka zaczęła tonąć wraz z uwięzionym w kabinie. Okazało się, że jacht, wbrew projektowi i przepisom, nie miał żadnych komór wypornościowych.
Mój szwagier żeglujący na Foce trafił na coś w rodzaju "białego szkwału" na Mikołajskim . Jacht się położył poziomo, żaglami na wodzie. Żona i pies przebywali w kabinie, sternik na pokładzie. O dziwo, jacht nie zrobił "grzyba" i grzecznie stanął do pionu po przejściu szkwału .
Sternikowi tylko przybyło trochę siwych włosów. Jacht nie miał balastu wewnętrznego.
Powyższe nie znaczy, że balast wewnętrzny nie jest potrzebny. W tak niewielkim jachcie , mimo jego stateczności w dużych przechyłach, wynikaąjącej z kształtu przekrojów poprzecznych kadłuba i pokładu, każde obniżenie środka ciężkości poprawia bezpieczeństwo żeglowania, zwiększa tolerancję na błędy niedoświadczonej załogi. Zalecałbym jednak przynajmniej 100 kg balastu wewnętrznego w okolicach pilersu.

Jerzy Pieśniewski
Bardzo dziękuję za te historie.
Mirek M.
 
 
~V24
Krzysiek

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Wrz 2015
Posty: 256
Skąd: SE Rock
Wysłany: 2021-07-04, 22:21    [Cytuj]

[quote="Sławek"]
Cytat:
Może jak będzie więcej takich historii jak podał Tobo, to nabierzemy przekonania, że nowe konstrukcje jachtów są lepsze i moment prostujący, którego szuka Luke, jest ważny w praktyce.

[IMHO] Rzecz w tym, że to co się dzieje nie zależy wcale od konstrucji jachtu tylko od 'oficera' na oku!!!! Gdyby zauważył co nadchodzi, mógłby przeciwdziałać płynąc nawet na drzwiach od stodoły! Niestety... Z moich obserwacji obowiązuje na pokładzie sielanka, piwko, impreza, zabawa, szanty i nikogo na oku! Tymczasem będąc osobiście na Śniardrwach, na pełnych żaglach, w pojedynkę 26 czerwca o godzinie 19:37 z jedynki-B powiało do ósemki-B w ciągu niespełna 30 minut. Byłem 'na oku', widziałem co się zbliża od zachodu, byłem ciekaw co się będzie działo (podobnie jak podczas białego szkwału w 2007 r.). Zdążyłem zrobić dla forum fotki, rzuciło mnie na prawą burtę - woda na półpokładach. Zrzuciłem grota, zarefowałem foka, przysztormowałem - pełny miecz. Nic więcej się nie wydarzyło.

0pierając się na tym doświadczeniu po raz wtóry, zapodam, że funcja 'na oku' jest bardziej istotna niż wszystkie opcje wynikające z jakiejkolwiek fizyki.

Fotka zrobiona w okolicach pomiędzy Bramką Seksty a wyspami na Śniardwach o 19:37

....po kilkunastu minutach zreflaktował się Krzysiek i dodał...
re: ''przysztormowałem - pełny miecz'' Gdyby wjajało bardziej pewnie bym odpuścił ten miecz, ale musiałem płynąć w takich warunkach na wiatr do pomostu gdzie czekało ognisko :-)

Krzysiek

2001-06-26--0737czas-pl--$niardwy.jpg
Plik ściągnięto 1007 raz(y) 17,83 KB

Ostatnio zmieniony przez V24 2021-07-04, 22:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~V24
Krzysiek

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Wrz 2015
Posty: 256
Skąd: SE Rock
Wysłany: 2021-07-04, 23:25    [Cytuj]

v24 napisał/a:
[IMHO] Rzecz w tym, że to co się dzieje nie zależy wcale od konstrucji jachtu tylko od 'oficera' na oku!!!! Gdyby zauważył co nadchodzi, mógłby przeciwdziałać płynąc nawet na drzwiach od stodoły! Niestety... Z moich obserwacji obowiązuje na pokładzie sielanka, piwko, impreza, zabawa, szanty i nikogo na oku!


i dodatkowo niestety M A R Y C H A :-(
Ostatnio zmieniony przez V24 2021-07-04, 23:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH