FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kierowanie statkiem a sterowanie
Autor Wiadomość
kon72

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Wrz 2014
Posty: 25
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-07-17, 20:43   Kierowanie statkiem a sterowanie [Cytuj]

Witam,
Nie znalazłem takiego wątku w tym dziale, więc pozwolę sobie zadać pytanie.
Od dłuższego czasu nurtuje mnie, czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować. W internecie (ani w przepisach typu ustawy, rozporządzenia) nie ma o tym słowa. W zasadzie w większości opinii internetowych panuje przekonanie, że to osoba z uprawnieniami musi sterować. Zgłębiłem temat i co znalazłem. Przede wszystkim "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych" wydaje się to być nadal obowiązujące, bo nie znalazłem niczego nowszego. Tam są definicje, kto to jest kierownik statku (osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje potwierdzone dokumentem - czyli patent) a dalej są paragrafy np 1.02. pkt. 3 mówiący o tym, że kierownik powinien przebywać na statku podczas ruchu... czyli powinien a nie musi (to zgodnie z SJP, z kolei to prowadzi do interpretacji, że gdy jest taki zapis, to rozporządzenie dopuszcza możliwość, ze ktoś inny stoi za sterem. Dalej jest też par 1.09 (obsługa steru) pkt 1 w brzmieniu:
Urządzenie sterowe powinno być obsługiwane przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz która ma ukończone 18 lat. Przepis ten nie dotyczy statków używanych wyłącznie do uprawiania sportów i rekraacji. - (czyli wg. mnie to nie kierownik musi sterować) Ja np. pozwalam córkom sterować podczas płynięcia (oczywiście jeśli chcą i nie są zajęte insta/snapem :-) . Jak to jest? Czy może miał ktoś jakiś mandat i wybronił się przed sądem? Proszę o opinie osób, które wiedzą a nie tych, którym się wydaje. Dziękuję
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13920
Wysłany: 2019-07-17, 20:57   Re: Kierowanie statkiem a sterowanie [Cytuj]

kon72 napisał/a:
czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować.
Osoba z uprawnieniami nie musi osobiście sterować. Musi być na pokładzie jednostki.
 
 
kon72

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Wrz 2014
Posty: 25
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-07-17, 21:27   Re: Kierowanie statkiem a sterowanie [Cytuj]

zenek napisał/a:
kon72 napisał/a:
czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować.
Osoba z uprawnieniami nie musi osobiście sterować. Musi być na pokładzie jednostki.

Musi, czy powinna? W rozporządzeniu jest, że powinna...
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3326
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2019-07-17, 21:32    [Cytuj]

Kierownik statku - to jasno określają przepisy - odpowiada za statek i załogę. Nie musi nawet przez cały rejs dotknąć steru. Może spać pod pokładem - a i tak to on odpowiada za wszystko co się stanie w czasie rejsu. Poczytaj ogólnodostępne orzeczenia Izby Morskiej po wypadkach na morzu, jasno wytłumaczone z odwołaniami do "aktów" prawnych.
 
 
~Piotr Lewandowski
Żeglarz/Wędkarz

Pomógł: 88 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 3771
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-07-17, 22:13   Re: Kierowanie statkiem a sterowanie [Cytuj]

kon72 napisał/a:
zenek napisał/a:
kon72 napisał/a:
czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować.
Osoba z uprawnieniami nie musi osobiście sterować. Musi być na pokładzie jednostki.

Musi, czy powinna? W rozporządzeniu jest, że powinna...
Prawne powinna to nie powinna z SJP, polecam wyszukanie hasła "powinien a musi w prawie". Na pierwszym miejscu wyskakuje "powinien = jest zobowiązany". Dalej nie szukałem. Cytat z orzeczenia sądu
Cytat:
Użycie słowa powinien w połączeniu z bezokolicznikiem jest równoznaczne z obowiązkiem podjęcia określonego działania, które jest zachowaniem pożądanym, oczekiwanym, spodziewanym.


Druga część pytania - trzymać kijek albo kręcić kółkiem może dowolna osoba (najlepiej względnie trzeźwa). Jedynie w niektórych regatach sternik musi robić to osobiście, ale to jest wtedy napisane w odpowiednich dokumentach i dotyczy wyłącznie jachtu będącego w wyścigu.
Ostatnio zmieniony przez Piotr Lewandowski 2019-07-17, 22:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kon72

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Wrz 2014
Posty: 25
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-07-18, 07:40   Re: Kierowanie statkiem a sterowanie [Cytuj]

Dzięki za opinie. Temat jasny. Pozdrawiam
 
 
~Sławek
Sławek

Pomógł: 107 razy
Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 7470
Skąd: Charzykowy
Wysłany: 2019-07-19, 08:26    [Cytuj]

A kto jest kierownikiem statku, na którego prowadzenie nie jest wymagane posiadanie uprawnień ?

Sławek
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28048
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-07-19, 08:45    [Cytuj]

Sławek napisał/a:
A kto jest kierownikiem statku, na którego prowadzenie nie jest wymagane posiadanie uprawnień ?

Sławek


Te kwestie ustala sąd w przypadkach wątpliwych.
 
 
Piotr Przybecki

Pomógł: 1 raz
Wiek: 55
Dołączył: 12 Lis 2017
Posty: 191
Skąd: Piekary Śląskie
Wysłany: 2019-07-21, 16:39    [Cytuj]

1. "Rozporządzenie (...) w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych", na odstawie delegacji ustawowej, dotyczy tylko:
- szczegółowego sposobu oznaczania statków, uwzględniając ich wielkość, rodzaj i przeznaczenie oraz czytelność uwidocznionych oznaczeń,
- rodzaju, wzorów i sposobu prowadzenia dzienników oraz innych dokumentów statku, mając na uwadze rodzaj ładunku i uprawianej przez statek żeglugi oraz postanowienia umów międzynarodowych
- ruchu i postoju statków na szlaku żeglownym i w portach, sygnalizacji,
wzrokowej i dźwiękowej oraz łączności radiowej na śródlądowych drogach wodnych,
- sposobów oznakowania nawigacyjnego szlaku żeglownego, budowli i urządzeń hydrotechnicznych, przeszkód nawigacyjnych oraz budowli i linii przesyłowych, wzorów znaków i sygnałów żeglugowych, ich znaczenie i zakres obowiązywania,
- I NIC WIĘCEJ. KROPKA
2. Kwestię uprawnień do prowadzenia jachtu regulują inne przepisy
3. Poza tym - jaka jest odpowiedzialność sternika względem innych, za ewentualnie zaistniałe zdarzenia, gdy przekazuje ster nieuprawnionej osobie?
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13920
Wysłany: 2019-07-21, 20:49    [Cytuj]

Piotr Przybecki napisał/a:

3. Poza tym - jaka jest odpowiedzialność sternika względem innych, za ewentualnie zaistniałe zdarzenia, gdy przekazuje ster nieuprawnionej osobie?
Co to znaczy przekazuje ster nieuprawnionej osobie? Jeżeli sternik przekazał ster, to ta osoba jest uprawniona do obsługi urządzenia sterowego, tak jak inna do obsługi szotów grota, a kolejna do obsługi foka. Jacht żaglowy to nie jest auto czy motorówka gdzie osoba z uprawnieniami musi mieć kierownicę w ręku. Przecież jachtem żaglowym można sterować przy użyciu żagli.
Bez względu na to kto był za sterem odpowiedzialność za szkody spowodowane przez jacht będzie ponosił jego sternik jeżeli do prowadzenia jednostki potrzebne są uprawnienia.
W przypadku jachtu do prowadzenia którego uprawnienia nie są potrzebne, to tak jak ktoś wcześniej napisał, o odpowiedzialności zadecyduje zapewne sąd.
 
 
funyo

Pomógł: 160 razy
Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 6843
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-07-21, 21:26    [Cytuj]

zenek napisał/a:
...Jacht żaglowy to nie jest auto czy motorówka gdzie osoba z uprawnieniami musi mieć kierownicę w ręku...

Zenku, ale przepisy dotyczące kierownika statku i osoby kierującej dotyczą też łodzi motorowych :roll:
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13920
Wysłany: 2019-07-22, 08:00    [Cytuj]

funyo napisał/a:
Zenku, ale przepisy dotyczące kierownika statku i osoby kierującej dotyczą też łodzi motorowych :roll:
Paweł jak wygląda dokładnie sprawa prowadzenia jachtu motorowego w kontekście posiadanych uprawnień pewny na 100% nie jestem. Sądzę, że w wypadku jachtów motorowych to jednak osoba z uprawnieniami powinna trzymać kierownicę.
Ostatnio zmieniony przez zenek 2019-07-22, 08:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kon72

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Wrz 2014
Posty: 25
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-07-22, 13:58    [Cytuj]

zenek napisał/a:
funyo napisał/a:
Zenku, ale przepisy dotyczące kierownika statku i osoby kierującej dotyczą też łodzi motorowych :roll:
Paweł jak wygląda dokładnie sprawa prowadzenia jachtu motorowego w kontekście posiadanych uprawnień pewny na 100% nie jestem. Sądzę, że w wypadku jachtów motorowych to jednak osoba z uprawnieniami powinna trzymać kierownicę.

To wspomniane przeze mnie rozporządzenie nie rozgranicza statków na jachty żaglowe i motorowe. Tak wiec motorówką też może sterować osoba bez uprawnień, pod warunkiem, że kierownik statku (posiadający odpowiednie uprawnienia) jest na jednostce. Oczywiście to kierownik statku ponosi wszelką odpowiedzialność.
 
 
funyo

Pomógł: 160 razy
Dołączył: 18 Gru 2011
Posty: 6843
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-07-22, 14:14    [Cytuj]

Nie widzę różnicy między żaglówką a motorówką w kontekście tematu.
 
 
zenek

Pomógł: 255 razy
Wiek: 58
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 13920
Wysłany: 2019-07-22, 14:32    [Cytuj]

funyo napisał/a:
Nie widzę różnicy między żaglówką a motorówką w kontekście tematu.
Chyba jest jednak trochę różnic Paweł. Prowadzenia jachtu żaglowego to nie tylko obsługa steru jak w jachcie motorowym. To również praca żaglami, obsługa miecza.
Niemniej logicznym wydaje się brak rozgraniczenia na jachty żaglowe i motorowe w kontekście prowadzenia przez osobę uprawnioną. Problem może pojawić się ze względu na szybkość jaką może rozwijać jacht motorowy i tu pojawia się kwestia umiejętności osoby sterującej lub w przypadku dużych houseboatów manewrowanie w portach.
 
 
~greg

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Cze 2013
Posty: 330
Wysłany: 2019-07-30, 23:33    [Cytuj]

Prowadziłem, tzn. kręciłem sterem żaglowca o długości ponad 30m na morzu, pod żaglami i na silniku. Wtedy miałem patent żeglarza, ale to nie miało znaczenia, bez żadnego patentu też mógłbym to robić.
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 28048
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-07-31, 07:34    [Cytuj]

greg napisał/a:
Prowadziłem, tzn. kręciłem sterem żaglowca o długości ponad 30m na morzu, pod żaglami i na silniku. Wtedy miałem patent żeglarza, ale to nie miało znaczenia, bez żadnego patentu też mógłbym to robić.


Moja 5-letnia wówczas córka bez problemu przeprowadziła Nautikę 1100 z Górek Zachodnich do Gdyni. Bez patentu. ;-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH