FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Suncamper 30 w pełni elektryczny
Autor Wiadomość
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 15:11   Suncamper 30 w pełni elektryczny [Cytuj]

Witam zainteresowanych !
Lat temu pięć dojrzała we mnie decyzja posiadania barki, sprzętu mieszkalnego i pływającego.
Lista wymogów była długa i ww model je spełnił .
Ale tu skupię się na napędzie elektrycznym, ponieważ kupiłem barkę bez napędu !
Najważniejszy wymóg : jedynym hałasem podczas rejsu ma być odgłos wody chlapiącej o burty.
Napęd ma być więc bardzo cichy.
I za trzecim podejściem udało mi się tego dokonać .
Zebrałem przy tym wiele doświadczeń i praktycznej wiedzy - raczej nie do zdobycia w internecie :-/
Pierwsze podejście : zakup chińskiego silnika elektrycznego w typowej obudowie zaburtowca Yamaha 9,9 .
Moc max 10 kW , moc praktycznie użytkowana 1,5 kW . Jest to świetny silnik ( kupiłem za ok 12 k pln ) Nowy właściciel zachwycony :-D
Niestety , jak wszystkie silniki BLDC wytwarza dźwięk wiertarkopodobny i z tego powodu rozstaliśmy się. Nowemu właścicielowi to nie przeszkadza :)

Drugie podejście : Zamontowałem cichszy silnik elektryczny do typowego korpusu polskiego zaburtowca 35 kM , zamontowałem na nim płetwę sterową o pow. 0,7 m kw przez co barka
stała się sterowana - wreszcie !!
Uzyskałem też podobne efekty trakcyjne - prędkość marszowa 6-7 km/h przy zużyciu mocy ok 1500 W . Predkość tą nazwalem sobie „ max ekonomiczną prędkością kadłuba”.
Hałas zespołu napędowego był już akceptowalny i niesłyszalny po zamknięciu dzrzwi sterówki.
I pewnie by już tak zostało gdyby nie wpadł mi w ręce silnik minnkoty .i
Okazał się on naprawdę cichy i zapadła decyzja o budowie trzeciego napędu :-P
Ostateczna wersja wykonana z nierdzewki posiada cztery silniki o uciągu 80 ft każdy zawieszone
Na dwóch płetwach sterowych poruszanych hydraulicznie.
Znajomi twierdzą że wygląda jak napęd „pojazdu głębinowego”.
Płetwy są też elektrycznie podnoszone ponad wodę np w celu oczyszczenia z wodorostów.
Teraz barka pływa bezgłośnie , jest niesamowicie zwrotna i nieźle trzyma kurs .
Przy bezwietrznej pogodzie i bez fali możliwe jest utrzymanie 6 km/h przy mocy 1000 W dla 9 m kadłuba i 4 ton wagi. Mówiąc szczerze sam nie liczyłem na taki wynik rozpoczynając przygodę z napędem.
Jeśli wątek zyska popularność to służę szczegółami.

Pozdrawiam
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 429 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27653
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-02-14, 16:21    [Cytuj]

Jestem zainteresowany poznaniem szczegółów. Ze zdjęciami. ;-)
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 17:04    [Cytuj]

Zapraszam na priv , będzie bez cenzury 😎
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 429 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27653
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-02-14, 17:06    [Cytuj]

Pisz na forum.
 
 
r0b0c0p

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Sty 2018
Posty: 152
Skąd: Detroit
Wysłany: 2019-02-14, 17:12    [Cytuj]

Ciekawe, jak najbardziej prośba o szerszy opis.
Szczególnie info nt poboru prądu, skąd bierzesz energię, jakie aku, jaki bilans energetyczny.
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 17:12    [Cytuj]

A nazwy firm admin oczywiście wywali ;) ?
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 18:01    [Cytuj]

Aku LiFePo4 chińskie Sinopoly, 2 zespoły po 24 V 300Ah
Dodatkowo na dachu solary 24V 500 W + sterownik MPPT VICTRON.
Dwa sterowniki silników z rewersem.
Zasięg teoretyczny 60 km przy prądach poniżej 30 A.
Praktycznie 90% teoretycznego.
Pisze teraz krótko bo zniknął mój obszerny opis :-?
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 18:22    [Cytuj]

Zdjęcia i więcej szczegółów wrzucę jak trochę poduczę się obsługi forum .
Dotychczasowe wpisy robię z telefonu podczas jazdy samochodem.
Ortodoksi niech wybaczą siermiężny styl nuworysza.

Pozdrawiam
 
 
mazury.info.pl
Administrator
pies ogrodnika

Pomógł: 429 razy
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 27653
Skąd: Giżycko
Wysłany: 2019-02-14, 18:48    [Cytuj]

Adalberto napisał/a:
Zasięg teoretyczny 60 km przy prądach poniżej 30 A.


Przy jakiej prędkości?
 
 
~karcit

Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 27 Maj 2018
Posty: 286
Skąd: Białystok
Wysłany: 2019-02-14, 19:08    [Cytuj]

Jeżeli przy 6 km/h moc 2 zespołów wynosi 1000W to na jeden zespół mamy 500W.
Przy 24V jest to 20A.

Zatem
Cytat:
przy prądach poniżej 30 A

należy chyba przyjąć prędkość marszową.
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 20:17    [Cytuj]

mazury.info.pl napisał/a:
Adalberto napisał/a:
Zasięg teoretyczny 60 km przy prądach poniżej 30 A.


Przy jakiej prędkości?


Teoretycznie ok 6 km/h
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 20:33    [Cytuj]

karcit napisał/a:
Jeżeli przy 6 km/h moc 2 zespołów wynosi 1000W to na jeden zespół mamy 500W.
Przy 24V jest to 20A.

Zatem
Cytat:
przy prądach poniżej 30 A

należy chyba przyjąć prędkość marszową.


Jeżeli przyjmiesz sobie prędkość marszową 6 km/h ( tak często robiłem aby zdążyć do celu przed zachodem słońca ) to wtedy zależnie od warunków zewnętrznych pobór mocy mieści się w zakresie 1000 - 1500 W. Czy wyjaśniłem Twoje wątpliwości ?
 
 
~Adam Żyszkowski

Pomógł: 55 razy
Dołączył: 20 Maj 2011
Posty: 1319
Skąd: Strzyboga
Wysłany: 2019-02-14, 21:17    [Cytuj]

Cytat:
Przy bezwietrznej pogodzie i bez fali możliwe jest utrzymanie 6 km/h przy mocy 1000 W dla 9 m kadłuba i 4 ton wagi.


A co się dzieje jak mamy wiatr i falę? Całkowicie bezwietrznych dni jest niewiele, chyba, że pływanie ograniczymy wyłącznie do poranka i wieczora, kiedy to porządny wiatr się nie włóczy. 1000W to 1,36 KM - mało jak na powyższe gabaryty. Często 5-konny silniczek ma co robić z dużo lżejszą jednostką.

Proszę (-imy?) o zdjęcia barki.
Ostatnio zmieniony przez Adam Żyszkowski 2019-02-14, 21:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 21:59    [Cytuj]

Adam Żyszkowski napisał/a:
Cytat:
Przy bezwietrznej pogodzie i bez fali możliwe jest utrzymanie 6 km/h przy mocy 1000 W dla 9 m kadłuba i 4 ton wagi.


A co się dzieje jak mamy wiatr i falę? Całkowicie bezwietrznych dni jest niewiele, chyba, że pływanie ograniczymy wyłącznie do poranka i wieczora, kiedy to porządny wiatr się nie włóczy. 1000W to 1,36 KM - mało jak na powyższe gabaryty. Często 5-konny silniczek ma co robić z dużo lżejszą jednostką.

Proszę (-imy?) o zdjęcia barki.


Jak mamy wiatr ok 3-4 B przeciwny lub boczny i falę przy tym ok 30 cm ( tu strzelam bo nie mierzyłem ) to najczęściej wystarczy 1500 W dla utrzymania ok 6 km/h.
W ub roku zrobiłem wymuszony hardcorowy test napędu na Mamrach.
Czy ktoś pamięta ubiegłoroczne niedzielne regaty Maxusa (22 wrzesnia 2018) na tym jeziorze , pamięta wiarygodne warunki żeglarskie i może je tu podać ???
Wychodząc z Węgorapy na jezioro byłem lekko przestraszony czy barka da radę: wysokość fali 0.8-1 m , „wmordewind” jak diabli i decyzja ze idziemy na wiatr ( barka nie lubi bocznej fali wi , jak każdy chyba bezkilowy kadłub ).
Barka pozytywnie mnie zaskoczyła bo udało się utrzymać prędkość średnio ok 5 km/h przy mocy pobieranej 1,8-2 kW. A obawiałem się zepchnięcia w trzciny po zawietrznej😄.

Za chwile odniosę się przelicznika KM/ kW bo to oddzielne zagadnienie prowadzące wyznawców teorii na manowce .
Ostatnio zmieniony przez Adalberto 2019-02-14, 22:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-14, 23:02    [Cytuj]

[quote="Adam Żyszkowski"]
Cytat:
Przy bezwietrznej pogodzie i bez fali możliwe jest utrzymanie 6 km/h przy mocy 1000 W dla 9 m kadłuba i 4 ton wagi.

Cytat drugi tego samego autora:
"1000W to 1,36 KM - mało jak na powyższe gabaryty. Często 5-konny silniczek ma co robić z dużo lżejszą jednostką. "

Masz rację ale podane parametry dotyczą zobrazowania parametrów napędu w OPTYMALNYCH warunkach. Dodam, że mój napęd potrafi przyjąć sumarycznie ok 200A czyli oddać ok 5kW co wykorzystuję sporadycznie przy manewrach awaryjnych lub cumowaniu w silnym wietrze.

Uczeni w piśmie twierdzą że 1kW=1.36KM.
Praktycy zaś twierdzą że 1kW elektrycznego napędu z wydajną śrubą (Śruba to znowu osobny temat do omówienia ) wytwarza uciąg porównywalny do użycia 4 KM.
Ja jestem praktykiem i przychylam się do drugiej teorii więc po wodowaniu zrobię pomiar uciągu na palu i przy prędkości marszowej - tylko muszę kupić nową wagę hakową bo poprzednią rozerwałem przy próbach.
Obecny napęd uważam za finalnie zoptymalizowany - skończyły mi się pomysły na usprawnienia.
No może jeszcze dysza Korta by coś pomogła, ale nie znalazłem tokarza , który wytoczyłby mi z jakiegoś metalu/plastiku cztery jednakowe dysze - taki to kraj wygodnych fachowców....

Przy okazji pytanie: czy ktoś zrobił poważne próby z prawdziwą dyszą Korta ( jest to produkt opatentowany chyba przez australijczyków i ścianka ma przekrój podobny do ziarnka ryżu (nazywają to "rise form" czy jakoś podobnie) ???
Nie mylić z rurą cylindryczną wokół śruby lekko rozchyloną na wlocie wody!
Ostatnio zmieniony przez Adalberto 2019-02-14, 23:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-15, 00:06    [Cytuj]

Adam Żyszkowski napisał/a:
Cytat:


Proszę (-imy?) o zdjęcia barki.


na razie tyle , trzeba iść spać, reszta jutro.

silnik - etap 2.jpg
Plik ściągnięto 15 raz(y) 1,1 MB

silnik pdniesiony w celu oczyszczenia śruby.jpg
Plik ściągnięto 26 raz(y) 1,4 MB

barka z finalnym napędem.jpg
Plik ściągnięto 83 raz(y) 2,63 MB

 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-19, 22:41    [Cytuj]

załączam kolejne zdjęcia

IMG_6325.jpg
etap drugi , ze sterem kierunku, pozycja: praca
Plik ściągnięto 23 raz(y) 1,29 MB

IMG_5939.jpg
etap trzeci - pozycja: praca
Plik ściągnięto 39 raz(y) 582,21 KB

IMG_7045.jpg
etap 2,5 - Minnkoty podwieszone do korpusu DE-45 dla testów
Plik ściągnięto 29 raz(y) 1,27 MB

 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3260
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2019-02-20, 18:26    [Cytuj]

Chętnie bym obejrzał Twój statek na wodzie. Może latem się zetkniemy gdzieś na szlaku.
 
 
Adalberto

Dołączył: 14 Lut 2019
Posty: 14
Wysłany: 2019-02-20, 22:09    [Cytuj]

Najłatwiej mnie spotkać w Mikołajkach i okolicy - zapraszam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH