FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Ciekawa obserwacja czegoś na grzebietach fal :)
Autor Wiadomość
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-30, 21:24    [Cytuj]

extant napisał/a:
pough napisał/a:
... Zacytowane fragmenty trudno uznawać za oficjalne. Są raczej subiektywnymi ocenami autorów i różnią się między sobą...

Tiaaa... a Ty możesz podać jakieś bardziej oficjalne i mniej subiektywne "fragmenty" na poparcie swoich twierdzeń ?? :-P :-D
Zgodnie z przez Ciebie przyjętą i prezentowaną niejednokrotnie na forum zasadą, to nie ja muszę dowieść prawdy publikowanych, a kwestionowanych przeze mnie informacji... :-P
 
 
<|Sza-man

Pomógł: 6 razy
Wiek: 56
Dołączył: 28 Lis 2011
Posty: 479
Wysłany: 2017-10-30, 21:30    [Cytuj]

"Trochę" popływałem po Bałtyku i na pewno fale mogą przekroczyć 5m i więcej. Gównie obserwacje pod Ustką w okresie sztormów wiosennych czy jesennych. Wtedy wychodziliśmy tam na strzelania na poligon pod Jarosławcem. Różnie się działo. Obserwacja z wysokości OSD na holownik holujący tarczę o wymiarach 2 x 2 m lub większe. Holownika niejednokrotnie nie było widać. Podkreślam: z wysokości OSD (odkryte stanowisko dowodzenia). Tam musiał zapewne Kraken mackami fale robić :evil:
Ostatnio zmieniony przez Sza-man 2017-10-30, 21:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-30, 21:36    [Cytuj]

A co robiło za holownik i z jakiej odległości strzelanie?
Na jakiej wysokości OSD?
Ostatnio zmieniony przez pough 2017-10-30, 21:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-10-30, 21:38    [Cytuj]

pough napisał/a:
extant napisał/a:
pough napisał/a:
... Zacytowane fragmenty trudno uznawać za oficjalne. Są raczej subiektywnymi ocenami autorów i różnią się między sobą...

Tiaaa... a Ty możesz podać jakieś bardziej oficjalne i mniej subiektywne "fragmenty" na poparcie swoich twierdzeń ?? :-P :-D
Zgodnie z przez Ciebie przyjętą i prezentowaną niejednokrotnie na forum zasadą, to nie ja muszę dowieść prawdy publikowanych, a kwestionowanych przeze mnie informacji... :-P

Wspomniana przez Ciebie zasada "onus probandi" nie ma w tym przypadku żadnego zastosowania. Ja wyraźnie spytałem Ciebie jedynie o to czy dysponujesz jakimiś oficjalnymi i nie subiektywnymi materiałami odnośnie oceny wysokości fal na Śniardwach. Z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że nie dysponujesz, a więc to co twierdzisz jest tylko i wyłącznie Twoją, niczym nie popartą, bardzo subiektywną opinią. :-P :lol:
Ostatnio zmieniony przez extant 2017-10-30, 21:46, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-30, 21:45    [Cytuj]

extant napisał/a:

Wspomniana przez Ciebie zasada "onus probandi" nie ma w tym przypadku żadnego zastosowania. /.../

Oczywiście. Zasada ma ma przecież zastosowanie tylko wtedy, gdy Ty ją stosujesz... :-P Już się do tego przyzwyczaiłem...

Oczywiście, że to co piszę, jest moją subiektywną oceną...
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-10-30, 21:53    [Cytuj]

pough napisał/a:
extant napisał/a:

Wspomniana przez Ciebie zasada "onus probandi" nie ma w tym przypadku żadnego zastosowania. /.../

Oczywiście. Zasada ma ma przecież zastosowanie tylko wtedy, gdy Ty ją stosujesz... :-P Już się do tego przyzwyczaiłem...

Ja też się już przyzwyczaiłem się do tego, że jak nie masz żadnych rzeczowych/merytorycznych argumentów to natychmiast sięgasz po argumenty "ad presonam" :-/

pough napisał/a:
Oczywiście, że to co piszę, jest moją subiektywną oceną...

Tiaaa... i uważasz, że ta Twoja subiektywna ocena jest zdecydowanie więcej warta niż oceny pochodzące z oficjalnej publikacji Instytutu Geografii Polskiej Akademii Nauk (Szostak_PAN_Pochodzenie_jeziora_Śniardwy) ?? :shock: - no cóż, pozostawię to bez dalszego komenatrza :lol:
Ostatnio zmieniony przez extant 2017-10-30, 22:04, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3358
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2017-10-30, 21:59    [Cytuj]

pough napisał/a:

Zacytowane fragmenty trudno uznawać za oficjalne.
- dlaczego? Naukowe badania, naukowiec, publikacja PAN? To komu wierzyć? Sternikowi , który mówi, że wieje max.3B a wiatromierz w podstawie pokazuje 4B? Znam takich. Może żeglarzom, którzy żeglują do 2B ;-) Znam i takich.

Ja w te subiektywne oceny nie bardzo wierzę, wykonałem zawodowo mnóstwo pomiarów, mam podstawy praktyczne żeby oceniać wymiary, ale nie upieram się przy swoim subiektywnym ocenianiu wysokości fal. Jednak jak mam dolinę fali, w niej rufa o znanym wymiarze, ja na środku łódki to nawet pomijając stromość fali jakaś obiektywna ocena jest.

ps. Pough i Extant, macie swój specjalny temat do ... ;-)
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-10-30, 22:01    [Cytuj]

Tomek sorki, ja już skończyłem :-)
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-30, 22:16    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
pough napisał/a:

Zacytowane fragmenty trudno uznawać za oficjalne.
- dlaczego? Naukowe badania, naukowiec, publikacja PAN? To komu wierzyć?

Tomek.
Szostak w cytowanym przez Ciebie fragmencie opracowania naukowego wyraźnie napisał:
"według S.Srokowskiego i według W.Kowalskiego"
Słowo klucz to według.
Nie wspomniał nic o swoich badaniach, a jedynie powołał się na opinie innych. Natomiast dopuszczenie różnic w ocenach panów na których się powołuje dla mnie oznacza, że przyjął ich subiektywne oceny bez dowodu naukowego czy oficjalnego potwierdzającego, który z panów ma rację...
 
 
<|Tobo

Pomógł: 46 razy
Wiek: 43
Dołączył: 04 Cze 2015
Posty: 3358
Skąd: ok.Łomży
Wysłany: 2017-10-30, 22:23    [Cytuj]

W dalszym fragmencie są opisane dwie obserwacje - nie odniosłeś się do nich. Rozumując w ten sposób, to można "podważyć" większość opracowań naukowych, pewnie często i słusznie.
Po swoich obserwacjach, obliczeniach teoretycznych (masz je przecież na forum i to wykonanie nie przez gostka gimnazjum tylko poważnego inżyniera), znalezieniu powyższego źródła - nie widzę żadnych podstaw żeby wątpić w to, że fala na Śniardwach może mieć 1,5 metra. Pozdrawiam i dobranoc.
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-30, 22:30    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
/.../że fala na Śniardwach może mieć 1,5 metra./.../

Teoria dopuszcza, przy czym muszą zaistnieć odpowiednie warunki. Czy takie w praktyce się zdarzają? ;-)
Dobranoc. :-)
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-30, 22:59    [Cytuj]

Jeśli o Bałtyk chodzi, to wklejam wykres zafalowania Bałtyku na dzień 2017-10-30 czyli podczas sztormu jesiennego wywołanego cyklonem Grzegorz z wiatrami przekraczającymi 100km/h.

wavehgt_0W_2017103012_012-00.png
Pobierz Plik ściągnięto 112 raz(y) 42,6 KB

Ostatnio zmieniony przez pough 2017-10-30, 23:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
<|axa_man

Pomógł: 21 razy
Wiek: 43
Dołączył: 21 Wrz 2012
Posty: 1404
Skąd: Łódź-żaglowa
Wysłany: 2017-10-31, 08:09    [Cytuj]

Fala falą ale co z "małymi białymi skrzydełkami" o których pisze autor tego postu? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
 
~Emill`76

Pomógł: 59 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 4064
Skąd: Mazowsze Północne
Wysłany: 2017-10-31, 08:11    [Cytuj]

pough napisał/a:
Tobo napisał/a:
/.../że fala na Śniardwach może mieć 1,5 metra./.../

Teoria dopuszcza, przy czym muszą zaistnieć odpowiednie warunki. Czy takie w praktyce się zdarzają? ;-)
Dobranoc. :-)


W tym sezonie , wracałem raz z Okartowa w kierunku Mikołajek w dość trudnych warunkach. Płynąłem z wiatrem , na zarefowanym foku i grocie na 2 refie , a wiatromierz pokazywał prędkość wiatru pozornego , praktycznie cały czas w zakresie 10,0 - 12,00 m/s , max bodajże 14,3 m/s ( Clipper wind z czujnikiem na topie masztu ) . Moja subiektywna szacowana siła wiatru w skali Beauforta , to przedział 6-8 b . Wysokość fali imho nie większa niż 0,5 no może 0,7 m . W możliwość wystąpienia fali o wysokości 1,5 m na Śniardwach nie bardzo wierzę ...
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-10-31, 08:49    [Cytuj]

Tobo napisał/a:
...
Po swoich obserwacjach, obliczeniach teoretycznych (masz je przecież na forum i to wykonanie nie przez gostka gimnazjum tylko poważnego inżyniera), znalezieniu powyższego źródła - nie widzę żadnych podstaw żeby wątpić w to, że fala na Śniardwach może mieć 1,5 metra...

Tomku, od ponad 50 lat dosyć regularnie odwiedzam na żaglach mazurskie jeziora. W trakcie tych odwiedzin nie raz wdziałem na Śniardwach naprawdę duże (jak na śródlądzie) fale, szczególnie wtedy, kiedy jeszcze byłem duuuużo młodszy i uważałem, że na śródlądziu zasadniczo nie występują aż tak złe warunki pogodowe, żeby nie dało się żeglować. ;-)

Co więcej widziałem zarówno szybkie wybudowanie się dużych fal na Śniardwach w warunkach burzowych, jak również i wolniejsze po wielu godzinach wiania silnego wiatru.

Jak duże były te fale, które zaobserwowałem - trudno to powiedzieć, na pewno, jak na śródlądzie, były one bardzo duże. Moje subiektywne obserwacje pozwalają mi jednak stwierdzić, że być może były wśród nich również fale o wysokości 1 metra, a nawet może i powyżej 1 metra.

W każdym razie w 21 wieku aż tak dużych fal na Śniardwach już nie spotkałem, ale wynikać to może również z faktu, że już od wielu lat zmieniłem zdanie i uważam, że na śródlądziu również występują warunki pogodowe, przy których nie należy wychodzić na wodę. ;-)
Ostatnio zmieniony przez extant 2017-10-31, 09:18, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-31, 09:08    [Cytuj]

Czy dobrze widzę? Czyżby nastąpiło odwracanie kota ogonem...? :lol:
 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6096
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2017-10-31, 09:18    [Cytuj]

pough napisał/a:
Tobo napisał/a:
pough napisał/a:

Zacytowane fragmenty trudno uznawać za oficjalne.
- dlaczego? Naukowe badania, naukowiec, publikacja PAN? To komu wierzyć?

Tomek.
Szostak w cytowanym przez Ciebie fragmencie opracowania naukowego wyraźnie napisał:
"według S.Srokowskiego i według W.Kowalskiego"
Słowo klucz to według.

Robert, w cytowanym fragmencie przy nazwiskach podane są odnośniki, w których można sprawdzić skąd się wzięły podane dane. W pracach naukowych po słowie według zawsze musi być podana bibliografia, do której odsyła właśnie odnośnik.
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 188 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13361
Wysłany: 2017-10-31, 10:44    [Cytuj]

najmita napisał/a:
pough napisał/a:
Tobo napisał/a:
pough napisał/a:

Zacytowane fragmenty trudno uznawać za oficjalne.
- dlaczego? Naukowe badania, naukowiec, publikacja PAN? To komu wierzyć?

Tomek.
Szostak w cytowanym przez Ciebie fragmencie opracowania naukowego wyraźnie napisał:
"według S.Srokowskiego i według W.Kowalskiego"
Słowo klucz to według.

Robert, w cytowanym fragmencie przy nazwiskach podane są odnośniki, w których można sprawdzić skąd się wzięły podane dane. W pracach naukowych po słowie według zawsze musi być podana bibliografia, do której odsyła właśnie odnośnik.

Tak wiem. Zadałem sobie trudu i sprawdziłem na ile mogłem zanim coś pisałem i:
[52] Srokowsk i S., Jeziora i moczary Prus Wschodnich. Wojsk. Inst. Nauk.-Wyd., Warszawa 1930.
Jest to opracowanie z 1930 roku wydane przez Wojskowy instytut Wydawniczy, co wcale nie znaczy, że opracowanie jest potwierdzone badaniami i dowodami naukowymi. Ciekawe jakie wtedy mieli mechanizmy pomiaru wysokości fal. Raczej stawiam, że były to obserwacje subiektywne. Przy czym jeżeli jest to pomiar to jakiej fali - maksymalnej, znacznej czy średniej?
(dla porównania Bałtyk pod względem wysokości fal za pomocą specjalnych boi pomiarowych zaczęli skanować naukowo dopiero w 2009 roku.)

[28] Kowalsk i W., Dolina Wielkich Jezior Mazurskich. Przewodnik turystyczny,
Warszawa 1954.
Jest zwykłym przewodnikiem turystycznym. Również obawiam się, że subiektywne obserwacje nie były potwierdzone dowodem naukowym.

Tym bardziej, że subiektywne oceny obu panów różnią się dość znacznie, co IMHO jeszcze bardziej każe się zastanowić nad wiarygodnością wskazań.
Ostatnio zmieniony przez pough 2017-10-31, 10:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
~najmita

Pomógł: 72 razy
Wiek: 65
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 6096
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2017-10-31, 10:50    [Cytuj]

Robert, ja tylko kwestionowałem frazę: słowo klucz według .
 
 
<|Sza-man

Pomógł: 6 razy
Wiek: 56
Dołączył: 28 Lis 2011
Posty: 479
Wysłany: 2017-10-31, 11:47    [Cytuj]

pough napisał/a:
Jeśli o Bałtyk chodzi, to wklejam wykres zafalowania Bałtyku na dzień 2017-10-30 czyli podczas sztormu jesiennego wywołanego cyklonem Grzegorz z wiatrami przekraczającymi 100km/h.
A możesz przedstawić taki diagram dla wiatru wschodniego na wysokości Ustki? No bo tu jest do 5m dla Zatoki Gdańskiej przy wietrze północnym.

odpowiadając (próbując odpowiedzieć) na Twoje wcześniejsze pytanie:

Średni okręt desantowy jakim był typ "Północny" albo projekt 77x miał długość około 80m. W ładownię wchodziło 5 szt czołgów T... Czyli wysokość ładowni co najmniej 4 m i to zaczyna się ponad poziomem wody. Nad kadłubem nadbudówka o wysokości około 2,5 m a na niej SD a nad nim OSD czyli następne jakieś 2,5 m. W sumie wychodzi, że obserwator/operator armat AK230 (przy jego wzroście 1,7 m) patrzy z wysokości około co najmniej 10 m n.p.m.

Holowniki MW to było kilka typów. Do holowania tarcz wychodził taki z czerwonym kominem (taki pamiętam - opisywałem na którymś forum pewną historię ze strzelania do tar.... hmm.. tego... no... holownika :) ) Nie jestem jednak w stanie przytoczyć tutaj jego nazwy burtowej. Holował wtedy tarczę 4x4??? bo strzelanie było dywizjonem. Odległość ? też nie pamiętam ale przy zasięgu skutecznym AK230 do 4,5km (nie mylić z maksymalnym 8km) strzelanie odbywało się z dystansu nie więcej jak 2 Mm. I przy tych warunkach pogodowych zarówno holownik jak i tarcza (tym bardziej) ginęły z oczu. A skąd czerwony komin? To było chore bo i tarcza była czerwona. Czym to się skończyło? gdzieś o tym pisałem.
Pozdrawiam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH