FORUM.mazury.info.pl - Absolutnie wszystko o Mazurach


Forum MAZURY.INFO.PL Strona Główna Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Na samym foku.
Autor Wiadomość
~Tomek J

Pomógł: 73 razy
Wiek: 57
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 6926
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-09-14, 10:53    [Cytuj]

extant napisał/a:
żeglarz76 napisał/a:
Chmury nisko, brzeg daleko, wieje.... także z tym bezpieczeństwem to tak...

Co jest według Ciebie nie tak z tym bezpieczeństwem ?? :shock: ... chmury za nisko ? brzeg za daleko ? wiatr wieje ? :shock: ... sorki, ale nie rozumiem. :-/

Dno za głęboko? :shock: :lol:

Tomek Janiszewski
 
 
żeglarz76

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Sie 2015
Posty: 174
Skąd: Łęczna, lubelskie
Wysłany: 2015-09-14, 11:16    [Cytuj]

Tomek- akurat tego nie zauważyłem ;-)
Extant podpuszczasz mnie? czy może nie zauważyłeś nutki autoironii w mojej wypowiedzi :?:
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-09-14, 11:59    [Cytuj]

żeglarz76 przeczytaj jeszcze raz, uważnie mój post.
 
 
żeglarz76

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Sie 2015
Posty: 174
Skąd: Łęczna, lubelskie
Wysłany: 2015-09-14, 13:25    [Cytuj]

Ok. to ja nie zuważyłem.... :oops: stawiam p :!: wk :idea:
 
 
jarek38s

Wiek: 50
Dołączył: 25 Wrz 2016
Posty: 99
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2017-05-03, 16:29    [Cytuj]

Pod koniec ubiegłego roku przestudiowałem całe forum żeglarskie. Poruszane tematy i Wasze wypowiedzi przekonały mnie, że lepiej pływać na samym foku niż na samym grocie. Tegoroczny wyjazd na Mazury pokazał, że w rzeczywistości nie jest to takie proste.
Wypłynęliśmy Sasanką 660 z Rynu. Zaraz po wyjściu z portu zgasł nam silnik i nie mogliśmy go uruchomić (jak się później okazało przyczyną był nasz głupi błąd). Sasanka bez żagli, a wiało dość mocno więc zaczęliśmy dryfować w kierunku miasta walcząc cały czas z silnikiem. Ponieważ jezioro zaczynało się kończyć postanowiłem rozwinąć foka i na nim spróbować wrócić do portu. Po rozwinięciu foka odzyskaliśmy sterowność i zmieniliśmy kurs na przeciwny. W rezultacie płynęliśmy wzdłuż pólnocno-wschodniego brzegu (na przeciwko portów) przy wietrze dopychającym do brzegu. Niestety nie byliśmy w stanie obrócić Sasanki pod wiatr żeby skierować ją do portu. Na domiar złego przed nami pojawiła się przeszkoda w postaci "stada" wysokich patyków wystających z wody (najprawdopodobniej wbitych przez kogoś w dno). Nie mogąc odbić pod wiatr i ominąć tej przeszkody zapadła decyzja o wpłynięciu w trzciny.
Zastanawiam się, czy my popełnialiśmy jakiś błąd i dlatego nie udało nam się zmienić kursu , czy Sasanki tak już mają, że na samym foku taki manewr jest niemożliwy do wykonania?
 
 
<|MirekMors
MirekMors

Pomógł: 96 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Gru 2010
Posty: 6988
Skąd: Wawer
Wysłany: 2017-05-03, 17:29    [Cytuj]

Między tymi drągami rozciągnięte są sieci na mocnych linach. Jeśli już musisz przez nie przejść to w ostatniej chwili "wszystko w górę" i przejdziesz.
Co do foka - miecz cały opuściliście ? Do zwrotu potrzebna jest prędkość, a do niej potrzebne miejsce na rozpędzenie. Trzeba zrobić zwrot później, ale pewnie.
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13652
Wysłany: 2017-05-03, 18:01    [Cytuj]

jarek38s napisał/a:
/.../Zastanawiam się, czy my popełnialiśmy jakiś błąd i dlatego nie udało nam się zmienić kursu , czy Sasanki tak już mają, że na samym foku taki manewr jest niemożliwy do wykonania?

Skoro mieliście kłopoty, to gdzieś musiał być błąd ;-) , ale spoko - takie błędy każdemu mogą się trafić... :-D

O czym należy pamiętać, to - zawsze mieć sterowność lub stać na kotwicy do czasu uruchomienia silnika.

Pływanie na samym foku też wymaga opływania na danym jachcie, bo niektóre na samym foku żeglują lepiej niż inne.

Co ważne do zwrotu na wiatr na samym foku należy uzyskać prędkość, która pozwoli przy wysokiej burcie skręcić na wiatr i przejść linię wiatru wykorzystując w końcowej fazie inercję jachtu.
W pewnym momencie fok, który jeszcze pracowałby razem z grotem, staje się przeszkodą, która nie pozwala skręcić na wiatr.
Przy zbyt małej prędkości zwroty na wiatr stają się niemożliwe do wykonania. Dla jednych jachtów będzie to mniejsza, dla innych większa prędkość. Są też jachty, na których to może być wręcz niemożliwe.

W sytuacji, gdy po zawietrznej nie miałeś zbyt dużo wody, a blisko przeszkody, które nie dawały miejsca na uzyskanie prędkości, która zapewni zwrot przez sztag z inercji, to trzeba było rzucać kotwicę, a w trzciny w ostateczności.
Jeżeli sytuacja dawała więcej miejsca na nabranie prędkości na drugim halsie, można było w celu odejścia od niebezpiecznego miejsca próbować zrobić szybki zwrot przez rufę i ustawić się na drugim halsie powoli ostrzyć wraz nabieraniem prędkości.

Przy ewentualnym niepowodzeniu uruchomienia silnika, postawić na kotwicy również grota i zejść z kotwicy na obu żaglach i również na obu dopłynąć do portu.

Jeżeli było na tyle głęboko, że kotwica nie sięgnęłaby dna lub nie trzymała, a do brzegu na tyle blisko, że nie było czasu na stawianie grota, to rozwinięcie foka i odejście w szczypior było całkiem dobrą decyzją. Ale taka sytuacja, że jest za głęboko na kotwicę i za blisko do przeszkody w postaci brzegu/portu zdarza się niezwykle rzadko. ;-)
 
 
~juzekp

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 715
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2017-05-03, 18:13    [Cytuj]

Każda łódka reaguje inaczej . Ale generalnie biorąc każda łódka na samym foku jest silnie zawietrzna , co utrudnia wyostrzanie . Łódka na samym grocie - odwrotnie - ma silną tendencję do ostrzenia .
W sytuacji gdy musiałeś (lub chciałeś) na samym foku zrobić zwrot przez sztag , należało wyostrzyć do łopotu , wprowadzić łódkę na bieg wsteczny i sterem (na biegu wstecznym) wprowadzić łódkę na pożądany hals , potem wybrać foka i płynąc dalej .
 
 
jarek38s

Wiek: 50
Dołączył: 25 Wrz 2016
Posty: 99
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2017-05-03, 18:24    [Cytuj]

Przede wszystkim to chyba zbyt długo pozwalaliśmy na dryf żaglówki walcząc z silnikiem i w rezultacie zbliżyliśmy się zbyt blisko brzegu, tracąc miejsce na manewry. O kotwicy pomyśleliśmy niestety dopiero stojąc w trzcinach. Nie wiem czy by zadziałała, wydaje mi się że było tam dość głęboko, ale faktycznie powinniśmy spróbować.
Józek podane przez Ciebie rozwiązanie wydaje się całkiem sensowne, ale chyba mieliśmy zbyt mało miejsca na taki manewr. Może gdybyśmy pomyśleli o tym wcześniej, ale niestety dał o sobie znać brak doświadczenia.
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13652
Wysłany: 2017-05-03, 18:28    [Cytuj]

juzekp napisał/a:
/.../wprowadzić łódkę na bieg wsteczny i sterem (na biegu wstecznym) wprowadzić łódkę na pożądany hals , potem wybrać foka i płynąc dalej .

Ta sytuacja sprawdzi się jedynie, gdy zdołasz dojść do linii wiatru ale zabraknie inercji do jej przekroczenia.

Wprowadzenie na bieg wsteczny bez grota, przy wysokich wolnych burtach raczej się nie powiedzie, gdy dziób nie jest praktycznie w linii wiatru. Nawet mały kąt przy wysokiej wolnej burcie spowoduje szybkie odpadanie.

Wiele razy wprowadzałem jacht na bieg wsteczny, choćby w celu oczyszczenia miecza szybrowego z zielska w przerwie pomiędzy wyścigami w regatach i bez grota wypchniętego na wiatr jest to praktycznie nieosiągalne gdy jacht stoi na halsie na tyle, by fok nie zapracował wstecz po zawietrznej...
Ostatnio zmieniony przez pough 2017-05-03, 18:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
~juzekp

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 07 Mar 2013
Posty: 715
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2017-05-03, 18:57    [Cytuj]

Zapomniałem dodać , że aby dziób nie "uciekał" można wynieść foka na wiatr i pomóc uzyskanie biegu wstecznego . Oczywiście na stojącej łodzi sterem nic się nie wskura .
 
 
pough
gorszego sortu

Pomógł: 190 razy
Dołączył: 15 Lis 2009
Posty: 13652
Wysłany: 2017-05-03, 19:07    [Cytuj]

juzekp napisał/a:
Zapomniałem dodać , że aby dziób nie "uciekał" można wynieść foka na wiatr/.../

I to też rogiem szotowym nie zbyt daleko od diametralnej jachtu i nie zbyt do przodu, bo wektor im bardziej odsunięty od diametralnej jachtu, tym większa siła na dziobie w niekorzystnym kierunku odpadania dziobu... :-D
 
 
~plitkin
Stangret

Pomógł: 210 razy
Wiek: 41
Dołączył: 16 Maj 2008
Posty: 9739
Wysłany: 2017-05-03, 19:16    [Cytuj]

Ja nowicjuszom nie polecałbym zwrotów na wsteczu. Jestem pewny, że nawet wielu doświadczonych żeglarzy z tym sobie nie poradzi.
Co bym polecił: skoro już jesteście po kursie i, jak się domyślam, patencie, czas najwyższy nauczyć się zeglować :-) Weźcie jakiegoś ogarnketego sternika na dzień czy dwa, niech Was nauczy pływania, a nie do egzaminu. Później samodziena praktyka i znowu ktoś niech zweryfikuje i nauczy kolejnych rzeczy. I tak w kółko. Ja tak cały czas się uczę.
Ostatnio zmieniony przez plitkin 2017-05-03, 19:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jacekV
[Usunięty]

Wysłany: 2017-05-03, 19:41    [Cytuj]

Witaj,

Moja rada jest taka... PRZED każdym trochę bardziej skomplikowanym manewrem warto w głowie ułożyć sobie 2-3 ròżne scenariusze zdarzeń. Twoja sytuacja wymagała takiego przygotowania przed wyjściem z portu.

Potem, w razie niepowodzenia, masz już gotowe rozwiązania i nie tracisz czasu na zastanawianie się co począć. Dobrze też w przypadku niewyszkolonej załogi, kròtko, zwięźle, omówić z nimi co mają robić.
 
 
~extant

Pomógł: 349 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 14954
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-05-03, 20:38    [Cytuj]

jarek38s napisał/a:
... czy Sasanki tak już mają, że na samym foku taki manewr jest niemożliwy do wykonania?

W jachtach, szczególnie czarterowych, bywa tak, że dwa egzemplarze tej samej łódki (np. Sasanki 660) mogą mocno różnić się właściwościami nautycznymi. Wystarczy, że jedna łódka będzie zrobiona porządnie, zgodnie z projektem, a druga łódka będzie zrobiona byle jak, zalana betonem, z byle jakimi żaglami i płetwą sterową. Tą pierwszą będziesz spoko pływał w ostrych na samym foku, na tej drugiej nie dasz rady.
Ostatnio zmieniony przez extant 2017-05-03, 20:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
~najmita

Pomógł: 84 razy
Wiek: 66
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 7009
Skąd: Ruciane-Nida
Wysłany: 2017-05-03, 22:31    [Cytuj]

Pływać na samym foku trzeba się nauczyć. W tej, awaryjnej sytuacji lepiej było postawić grota. To nie był najlepszy moment na naukę pływania na samym foku.

Tak jak już napisali inni forowicze, każda łódka inaczej pływa na samym foku. Trzeba również pamiętać, że na foku płyniemy pełniejszym kursem z luźniejszym żaglem.
 
 
sternik76

Wiek: 44
Dołączył: 09 Lip 2014
Posty: 113
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-03, 22:43    [Cytuj]

Rok temu próbowałem na Jagodnym pływać na samym foku przy 4B Antilą 26.. i ostro i pełnie dało radę. I zwroty też wychodziły, przy czym przy bajdewindzie było gorzej, ale wystarczyło faktycznie nabrać dobrej prędkości i robić bardzo szybko ten zwrot. Inna sprawa, że przy bajdewindzie trzeba było nieźle się bawić rumplem, żeby utrzymać kurs - jacht ostrzył bardziej niż przy obu żaglach. :roll:
 
 
~Agnieszka14

Pomogła: 22 razy
Dołączyła: 29 Wrz 2016
Posty: 581
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-03, 22:57    [Cytuj]

W bajdewindzie na samym foku ostrzył bardziej niż na obu żaglach?
:?: :-/
 
 
sternik76

Wiek: 44
Dołączył: 09 Lip 2014
Posty: 113
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-05-03, 23:41    [Cytuj]

Agnieszka14 napisał/a:
W bajdewindzie na samym foku ostrzył bardziej niż na obu żaglach?
:?: :-/
Tak właśnie to zapamiętałem... a przynajmniej był bardzo niesterowny... :roll:
 
 
jarek38s

Wiek: 50
Dołączył: 25 Wrz 2016
Posty: 99
Skąd: Mińsk Mazowiecki
Wysłany: 2017-05-04, 07:22    [Cytuj]

najmita napisał/a:
Pływać na samym foku trzeba się nauczyć. W tej, awaryjnej sytuacji lepiej było postawić grota. To nie był najlepszy moment na naukę pływania na samym foku.

Tak jak już napisali inni forowicze, każda łódka inaczej pływa na samym foku. Trzeba również pamiętać, że na foku płyniemy pełniejszym kursem z luźniejszym żaglem.


Gdyby była możliwość ustawić się w linii wiatru, dziobem pod wiatr to pewnie byśmy tak zrobili, ale wiatr mieliśmy albo z tyłu, albo z boku dlatego zdecydowaliśmy się rozwinąć foka.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

MAZURY INFO PL - KONTAKT

| strona główna | internet | o serwisie |
(C) 2008 Copyright by mazury.info.pl

CZARTER JACHTÓW NA MAZURACH NOCLEGI NA MAZURACH