Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

Transport jachtów i łodzi - Transport Jachtu

Spiderowiec - 2012-07-03, 14:47
Temat postu: Transport Jachtu
Witam mam zamiar kupić tango 780 Family i w gre wchodzi transport drogą londową nadmienię że posiadam prawo jazdy kat.C i auto o dopuszczalnym DMC-1900kg ale jak zauważyłem ten jacht ma szerokości 2.80m a w Polsce bez kłopotu można poruszać się z lawetą do 2.50m szerokośći i ciężarze całkowitym zestawu 3,5t.A więc czy dał bym rade sam przetransportować prywatnie ten jacht i jakie musiałbym posiadać stosowne dokumenty czy pozostaje mi tylko wynająć firme transportową bo jak wiadomo w naszym kraju co tydzień jest zmiana przepisów i interpretowania ich.
plitkin - 2012-07-03, 15:48
Temat postu: Re: Transport Jachtu
Spiderowiec napisał/a:
...transport drogą londową ... auto o dopuszczalnym DMC-1900kg... ...można poruszać się z lawetą do 2.50m szerokośći i ciężarze całkowitym zestawu 3,5t....


Trochę niezłośliwego sarkazmu na przywitanie pozostawiłem w cytacie :-)

Niemniej, pomogę.
Fakty: w Polsce spokojnie możesz poruszać się ławetą do 2.55m szerokości. Ładunek może wystawać poza obrys auta/lawety/przyczepy maksymalnie po 23 cm z każdej strony na boki, niemniej osobne przepisy regulują maksymalną szerokość bez pozwoleń do 3.00 m. Mając kategorię C możesz poruszać się autem o DMC >3,5 ton i nie ma to nic wspólnego na ten moment z Twoim autem o DMC 1900 kg ani z masą zestawu. Do holowania przyczepy potrzebujesz kat. E.

Oczywiście na forum masz mnóstwo informacji na ten temat, ale domyślam się, że nie chciało Ci się szukać.

Spiderowiec - 2012-07-03, 16:32

Może bardziej to uproszcze, mając takie prawo jazdy i samochód o takim DMC czy mogę transportować taki jacht czy nie Bo w innym przypadku gdybym posiadał prawo jazdy kat C i E nie byłoby problemu jedynym ograniczeniem byłaby wysokość ponad 4m i szerokość ponad 3.01m
plitkin - 2012-07-03, 18:30

Ile waży jacht i jakie dmc i mase wlasna ma przyczepa? Prawko masz tylko C, czy tez B? (nie wiem czy te kategorie sie nie uzupelniaja w dol).
Spiderowiec - 2012-07-03, 18:52

Jacht waży 1950kg, dmc przyczepy 2000kg, prawko mam A,B,C
Piotr Lewandowski - 2012-07-03, 19:13

To na legalu nie możesz:
- przekroczysz DMC przyczepy, bo sama przyczepa waży więcej niż 50 kg. Poza tym ktoś ten jacht ważył? Czy tylko sprzedawca podał tą masę?
- masa rzeczywista przyczepy przekroczy masę rzeczywistą holownika
- nie masz prawa jazdy na holowanie takiej przyczepy

Jedyne legalne rozwiązanie przy zachowaniu własnego udziału dla obniżenia kosztów - wstawić jacht dźwigiem na pakę ciężarówki - masz prawko, musisz zorganizować ciężarówkę.

plitkin - 2012-07-03, 21:10

Dokładnie tak jak napisał Piotrek. Wszystkim "osobowym" nie masz szans tego pociągnąć bez kat. E, gdyż dmc zestawu przekroczy 3,5 tony.

Paka ciężarówki bez naczepy - to Twoje wyjście. Nie wiem czy istnieją takie paki i cz 2x dźwig nie będzie droższy od transportu usługowego lub zwyczajnie poniesionego ryzyka jazdy na nielegalu.

MirekMors - 2012-07-03, 22:01

Mój Mors dziś wylądował na lawecie. W piątek jedzie do Piasków. Taki transport to 3 zł/km.
Artur 66 - 2012-07-03, 22:10

MirekMors napisał/a:
Mój Mors dziś wylądował na lawecie. W piątek jedzie do Piasków. Taki transport to 3 zł/km.


Liczone w jedną stronę, czy + powrót?

MirekMors - 2012-07-03, 22:19

Cały dystans :-(
Może masz rację - zrobię mu kuku to wyjdzie taniej ;-)

Spiderowiec - 2012-07-03, 22:31

No właśnie żeby nie te 3,5t
MirekMors - 2012-07-03, 22:38

Ja mam BE, auto wpisane 3,5 do holowania. Ale jednak wolę zapłacić. To tylko raz. 3 m szer. na Mazurskich drogach to nie żarty.
Piotr Lewandowski - 2012-07-03, 22:48

Jeśli 3 zł to cena z przyczepą, załadunkiem i rozładunkiem to trzeba uznać, że to ludzka cena. Gdy rok temu szukałem samego holownika dla Babooshki nie udało się zejść poniżej 2 zł/km, a nie brakowało ofert po 4 zł/km
plitkin - 2012-07-03, 23:22

Mirek, jakie to auto ma 3,5 tony na haku?
Znam Discovery, lexusa, bodajże któraś LC i chyba tyle. Napisz pls co masz, rocznik i silnik. To ważne dla mnie.

MirekMors - 2012-07-03, 23:51

Z boku nartostrada...
Te 3,5 to bardziej info dla kierowcy, że auto jest zdolne taką masę pociągnąć. Bo już z hamowaniem niekoniecznie. Teoretycznie przyczepa powinna mieć aktywne hamulce uruchamiane z miejsca kierowcy.

plitkin - 2012-07-04, 08:26

AFAIK przyczepy mają hamulec najazdowy. On jest gorszy od tego innego typu? Nie spotkałem się, ale dopiero zaczynam przygodę z przyczepami.
saturn - 2012-07-05, 14:21

Chłopaki ten temat jest wałkowany wielokrotnie. Może ktoś by to zespolił.
Zgodnie z przepisami Uni Europejskiej (wiec u nas także) auta dwu-napędowe (przedni lub tylny) nie mogą ciągnąć na haku więcej niż 75% własnego DMC, nawet jeśli fabryczna homologacja na to pozwala. Znam to z autopsji, bo mój Mondeo ma wpisane 1800 kg, ale zgodnie z prawem 1653 kg. Warto zauważyć, że najczęściej homologacja fabryczna jest poniżej tego 75%. Wystarczy sprawdzić na metalowej tabliczce znamionowej pojazdu. Największa liczba to DMC całego zestawu. Druga co do wielkości to najczęściej DMC pojazdu. Różnica tych liczb to najczęściej DMC przyczepy hamowanej, jaką dopuszcza fabryka.
Auta 4-ro napędowe zgodnie z prawem mogą ciągnąć 100% własnego DMC i nic więcej, mimo, że w wielu pojazdach (Jeepy, Nissan Patrol, itp) fabryka zezwala nawet na więcej. Świetnym przykładem tego jest auto ze zdjęcia. Niby przyczepa 3500 kg w homologacji fabrycznej, ale DMC pojazdu chyba 2950. Zgadza się Mirku?
Tyle od strony prawnej.

Zacznijmy Spiderowiec od tego, że mając jacht 1950 kg, potrzebujesz przyczepę o nośności 2 ton, a to oznacza przyczepę min 2600 DMC. To jest albo duży bus albo duży terenowy samochód, kierowca z kategorią E do B i popularny Viatol. Jak to wszystko zaczniesz liczyć, to przy jednorazowym transporcie jachtu nie zastanawiaj się, tylko zapłać te 3 zł za km i nie myśl o tym więcej. Jeśli chcesz to wozić regularnie, to albo dopasuj zestaw (uprawnienia, viatol, samochód-ciągnik, przyczepa) albo kup sobie mniejszą łódeczkę.
Swoją drogą to czym Ty chciałeś to ciągnąć? 1900 kg DMC to mają auta klasy kompaktowej raczej.
Szerokość nie jest sprawą aż tak problematyczną. Kilka razy w życiu jechałem z Saturnem 25 (z listwami odbojowymi 2,87 m) i nie było tragedii. Może mam subiektywne zdanie w tym temacie bo jeździmy z łódkami na regaty od 12 lat.

Plitkin hamulec w przyczepach jak sama nazwa wskazuje jest najazdowy. Oznacza to, że dopiero, gdy najeżdża przyczepa na auto to w skutek nacisku blokowane są hamulce przyczepy. Dzieje się to zawsze ciut później niż hamowanie samochodu. Niby niewiele, ale przy gwałtowny samowaniu może się to czasem skoczyć rowem. Całą sztuka polega na tym, żeby hamulec był tak wyregulowany do masy przyczepy, żeby jak najbardziej skrócić opóźnienie hamowania przyczepy względem auta. To o tyle trudne, że jeśli ciut za bardzo to skrócisz, to przyczepa będzie hamować za bardzo. Będzie spowalniać auto nie tylko masą ale i hamulcami, a układ hamulcowy przyczepy, a tym samym całe koła będą się przegrzewać. Sam osobiście robiłem coś takiego w przyczepie jak jechaliśmy na Włocławek.

plitkin - 2012-07-05, 14:43

Mirek wspominał o hamulcach innego typu - nie najazdowych. Spytałem o szczegóły, na pw dostałem odpowiedź. Jak działa najazdowy wiem.
Z Babooshką na haku (2,93 szer, 3 tony masa jachtu) przejachałem na Kieler Woche i spowrotem. Ale B+E mam raptem od miesiąca-dwóch. Dało radę.

Faktycznie tematy transportowe warto scalić.

Tak czy siak autor wątku nie może wieźć sam na legalu na przyczepie tej łódki. Może na pace jakiejś większej ciężarówki bez przyczepy.

Adam Żyszkowski - 2012-07-05, 18:35

plitkin napisał/a:
Może na pace jakiejś większej ciężarówki bez przyczepy.


Wydaje mi się, że jednak lepiej i zdrowiej dla jachtu jest jechać na przyczepie. Jacht spięty pasami z przyczepą stanowi w zasadzie całość i wszystko skacze na naszych dziurach razem, a zawieszenie przyczepy i opony przyzwoicie amortyzują nierówności. A, i jeszcze pilnuję, żeby w oponach wózka nie było zbyt dużego ciśnienia, tak 1,6 do 1,8atm. Wtedy i miękkie opony wybierają nierówności.


Jak położę jacht na pace jakiegoś Stara czy Mana (jeszcze muszę znaleźć ciężarówkę z odpowiednio długa paką) to mimo ciasnego spięcia pasami auto i jacht nie będą stanowiły takiej całości jak w przypadku jachtu na dużo lżejszej przyczepie. Ciężarówka i jacht będą podskakiwały niezależnie od siebie. A to będzie mocno niezdrowe dla jachtu. Oczywiście nie będą to skoki na kilkanaście centymetrów, ale będą.


Mam nadzieję, że wystarczająco jasno napisałem o co mi chodzi :-)

northeaster - 2012-07-05, 19:20

E tam, nic mu nie będzie. Podłóż kilka opon, tylko nie Pirelli bo się łatwo ścierają, i nic się nie stanie. Ta łódka przejechała na oponach 1800 km.
northman - 2012-07-05, 23:21

Dla jachtu z odpowiednio mocnym laminatem nie ma róznicy czy będzie jechał na przyczepie czy ciężarówce.
Jesli kupujesz jacht starszy niewiadomego pochozenia bardzo istotne jest aby sprawdzic przy załudunku czy w punktach podparcia się nie odkształca.
Przy jachtach które kiedyś budowalismy na kupowanych skorupach bylo to dość częste zjawisko. Jeśli coś takiego się ujawni trzeba zastosowac większe powierzchnie podparć lub starać się aby były one usytuowane pod usztywnieniami (np grodzie, denniki , pionowe ścianki dobrze wlaminowanej wkładki dennej)
Przy jachtach szerszych od 2,55 do 3 m mozna jechać bez pozwolenia w kraju , ale skrajnie przyczepy na szerokości 2,55 należy zaznaczyć stałymi elementami pomalowanymi w biało-czerwone pasy

Spiderowiec - 2012-07-06, 12:36

Dziękuje wszystkim za dobre rady zdecydowałem że wynajme transport i to będzie najlepsze rozwiązanie dla tego jachtu, tak na marginesie druga połowa też jest za tym bym dał sobie spokój i zlecił to jakiejś przewozowej firmie niż samemu kąbinować.
MirekMors - 2012-07-10, 09:11

Transport jachtu mam już za sobą. Holowanie było Land Cruiserem. W sumie mogłem sam. Ale wtedy musiałbym wrócić oddać przyczepę i wrócić na Mazury. Zawracanie głowy.W każdym razie bałem się nie masy zestawu a szerokości. Nie było z tym problemu. Kto trochę jeździ z przyczepami i ma B+E da sobie radę. Oczywiście dobre auto i taka przyczepa to podstawa.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group