Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

Pod paragrafem - Kierowanie statkiem a sterowanie

kon72 - 2019-07-17, 20:43
Temat postu: Kierowanie statkiem a sterowanie
Witam,
Nie znalazłem takiego wątku w tym dziale, więc pozwolę sobie zadać pytanie.
Od dłuższego czasu nurtuje mnie, czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować. W internecie (ani w przepisach typu ustawy, rozporządzenia) nie ma o tym słowa. W zasadzie w większości opinii internetowych panuje przekonanie, że to osoba z uprawnieniami musi sterować. Zgłębiłem temat i co znalazłem. Przede wszystkim "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych" wydaje się to być nadal obowiązujące, bo nie znalazłem niczego nowszego. Tam są definicje, kto to jest kierownik statku (osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje potwierdzone dokumentem - czyli patent) a dalej są paragrafy np 1.02. pkt. 3 mówiący o tym, że kierownik powinien przebywać na statku podczas ruchu... czyli powinien a nie musi (to zgodnie z SJP, z kolei to prowadzi do interpretacji, że gdy jest taki zapis, to rozporządzenie dopuszcza możliwość, ze ktoś inny stoi za sterem. Dalej jest też par 1.09 (obsługa steru) pkt 1 w brzmieniu:
Urządzenie sterowe powinno być obsługiwane przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz która ma ukończone 18 lat. Przepis ten nie dotyczy statków używanych wyłącznie do uprawiania sportów i rekraacji. - (czyli wg. mnie to nie kierownik musi sterować) Ja np. pozwalam córkom sterować podczas płynięcia (oczywiście jeśli chcą i nie są zajęte insta/snapem :-) . Jak to jest? Czy może miał ktoś jakiś mandat i wybronił się przed sądem? Proszę o opinie osób, które wiedzą a nie tych, którym się wydaje. Dziękuję

zenek - 2019-07-17, 20:57
Temat postu: Re: Kierowanie statkiem a sterowanie
kon72 napisał/a:
czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować.
Osoba z uprawnieniami nie musi osobiście sterować. Musi być na pokładzie jednostki.
kon72 - 2019-07-17, 21:27
Temat postu: Re: Kierowanie statkiem a sterowanie
zenek napisał/a:
kon72 napisał/a:
czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować.
Osoba z uprawnieniami nie musi osobiście sterować. Musi być na pokładzie jednostki.

Musi, czy powinna? W rozporządzeniu jest, że powinna...

Tobo - 2019-07-17, 21:32

Kierownik statku - to jasno określają przepisy - odpowiada za statek i załogę. Nie musi nawet przez cały rejs dotknąć steru. Może spać pod pokładem - a i tak to on odpowiada za wszystko co się stanie w czasie rejsu. Poczytaj ogólnodostępne orzeczenia Izby Morskiej po wypadkach na morzu, jasno wytłumaczone z odwołaniami do "aktów" prawnych.
Piotr Lewandowski - 2019-07-17, 22:13
Temat postu: Re: Kierowanie statkiem a sterowanie
kon72 napisał/a:
zenek napisał/a:
kon72 napisał/a:
czy patent żeglarza/sternika lub też odpowiedniki motorowodne uprawniające do kierowania/prowadzenia jednostek nakazują też osobie z uprawnieniami osobiście sterować.
Osoba z uprawnieniami nie musi osobiście sterować. Musi być na pokładzie jednostki.

Musi, czy powinna? W rozporządzeniu jest, że powinna...
Prawne powinna to nie powinna z SJP, polecam wyszukanie hasła "powinien a musi w prawie". Na pierwszym miejscu wyskakuje "powinien = jest zobowiązany". Dalej nie szukałem. Cytat z orzeczenia sądu
Cytat:
Użycie słowa powinien w połączeniu z bezokolicznikiem jest równoznaczne z obowiązkiem podjęcia określonego działania, które jest zachowaniem pożądanym, oczekiwanym, spodziewanym.


Druga część pytania - trzymać kijek albo kręcić kółkiem może dowolna osoba (najlepiej względnie trzeźwa). Jedynie w niektórych regatach sternik musi robić to osobiście, ale to jest wtedy napisane w odpowiednich dokumentach i dotyczy wyłącznie jachtu będącego w wyścigu.

kon72 - 2019-07-18, 07:40
Temat postu: Re: Kierowanie statkiem a sterowanie
Dzięki za opinie. Temat jasny. Pozdrawiam
Sławek - 2019-07-19, 08:26

A kto jest kierownikiem statku, na którego prowadzenie nie jest wymagane posiadanie uprawnień ?

Sławek

mazury.info.pl - 2019-07-19, 08:45

Sławek napisał/a:
A kto jest kierownikiem statku, na którego prowadzenie nie jest wymagane posiadanie uprawnień ?

Sławek


Te kwestie ustala sąd w przypadkach wątpliwych.

Piotr Przybecki - 2019-07-21, 16:39

1. "Rozporządzenie (...) w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych", na odstawie delegacji ustawowej, dotyczy tylko:
- szczegółowego sposobu oznaczania statków, uwzględniając ich wielkość, rodzaj i przeznaczenie oraz czytelność uwidocznionych oznaczeń,
- rodzaju, wzorów i sposobu prowadzenia dzienników oraz innych dokumentów statku, mając na uwadze rodzaj ładunku i uprawianej przez statek żeglugi oraz postanowienia umów międzynarodowych
- ruchu i postoju statków na szlaku żeglownym i w portach, sygnalizacji,
wzrokowej i dźwiękowej oraz łączności radiowej na śródlądowych drogach wodnych,
- sposobów oznakowania nawigacyjnego szlaku żeglownego, budowli i urządzeń hydrotechnicznych, przeszkód nawigacyjnych oraz budowli i linii przesyłowych, wzorów znaków i sygnałów żeglugowych, ich znaczenie i zakres obowiązywania,
- I NIC WIĘCEJ. KROPKA
2. Kwestię uprawnień do prowadzenia jachtu regulują inne przepisy
3. Poza tym - jaka jest odpowiedzialność sternika względem innych, za ewentualnie zaistniałe zdarzenia, gdy przekazuje ster nieuprawnionej osobie?

zenek - 2019-07-21, 20:49

Piotr Przybecki napisał/a:

3. Poza tym - jaka jest odpowiedzialność sternika względem innych, za ewentualnie zaistniałe zdarzenia, gdy przekazuje ster nieuprawnionej osobie?
Co to znaczy przekazuje ster nieuprawnionej osobie? Jeżeli sternik przekazał ster, to ta osoba jest uprawniona do obsługi urządzenia sterowego, tak jak inna do obsługi szotów grota, a kolejna do obsługi foka. Jacht żaglowy to nie jest auto czy motorówka gdzie osoba z uprawnieniami musi mieć kierownicę w ręku. Przecież jachtem żaglowym można sterować przy użyciu żagli.
Bez względu na to kto był za sterem odpowiedzialność za szkody spowodowane przez jacht będzie ponosił jego sternik jeżeli do prowadzenia jednostki potrzebne są uprawnienia.
W przypadku jachtu do prowadzenia którego uprawnienia nie są potrzebne, to tak jak ktoś wcześniej napisał, o odpowiedzialności zadecyduje zapewne sąd.

funyo - 2019-07-21, 21:26

zenek napisał/a:
...Jacht żaglowy to nie jest auto czy motorówka gdzie osoba z uprawnieniami musi mieć kierownicę w ręku...

Zenku, ale przepisy dotyczące kierownika statku i osoby kierującej dotyczą też łodzi motorowych :roll:

zenek - 2019-07-22, 08:00

funyo napisał/a:
Zenku, ale przepisy dotyczące kierownika statku i osoby kierującej dotyczą też łodzi motorowych :roll:
Paweł jak wygląda dokładnie sprawa prowadzenia jachtu motorowego w kontekście posiadanych uprawnień pewny na 100% nie jestem. Sądzę, że w wypadku jachtów motorowych to jednak osoba z uprawnieniami powinna trzymać kierownicę.
kon72 - 2019-07-22, 13:58

zenek napisał/a:
funyo napisał/a:
Zenku, ale przepisy dotyczące kierownika statku i osoby kierującej dotyczą też łodzi motorowych :roll:
Paweł jak wygląda dokładnie sprawa prowadzenia jachtu motorowego w kontekście posiadanych uprawnień pewny na 100% nie jestem. Sądzę, że w wypadku jachtów motorowych to jednak osoba z uprawnieniami powinna trzymać kierownicę.

To wspomniane przeze mnie rozporządzenie nie rozgranicza statków na jachty żaglowe i motorowe. Tak wiec motorówką też może sterować osoba bez uprawnień, pod warunkiem, że kierownik statku (posiadający odpowiednie uprawnienia) jest na jednostce. Oczywiście to kierownik statku ponosi wszelką odpowiedzialność.

funyo - 2019-07-22, 14:14

Nie widzę różnicy między żaglówką a motorówką w kontekście tematu.
zenek - 2019-07-22, 14:32

funyo napisał/a:
Nie widzę różnicy między żaglówką a motorówką w kontekście tematu.
Chyba jest jednak trochę różnic Paweł. Prowadzenia jachtu żaglowego to nie tylko obsługa steru jak w jachcie motorowym. To również praca żaglami, obsługa miecza.
Niemniej logicznym wydaje się brak rozgraniczenia na jachty żaglowe i motorowe w kontekście prowadzenia przez osobę uprawnioną. Problem może pojawić się ze względu na szybkość jaką może rozwijać jacht motorowy i tu pojawia się kwestia umiejętności osoby sterującej lub w przypadku dużych houseboatów manewrowanie w portach.

greg - 2019-07-30, 23:33

Prowadziłem, tzn. kręciłem sterem żaglowca o długości ponad 30m na morzu, pod żaglami i na silniku. Wtedy miałem patent żeglarza, ale to nie miało znaczenia, bez żadnego patentu też mógłbym to robić.
mazury.info.pl - 2019-07-31, 07:34

greg napisał/a:
Prowadziłem, tzn. kręciłem sterem żaglowca o długości ponad 30m na morzu, pod żaglami i na silniku. Wtedy miałem patent żeglarza, ale to nie miało znaczenia, bez żadnego patentu też mógłbym to robić.


Moja 5-letnia wówczas córka bez problemu przeprowadziła Nautikę 1100 z Górek Zachodnich do Gdyni. Bez patentu. ;-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group