Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

Śródlądowe drogi wodne, szlaki znane i mniej znane - Inwentaryzacja dróg wodnych w Polsce

mazury.info.pl - 2017-12-05, 22:41
Temat postu: Inwentaryzacja dróg wodnych w Polsce
Dziś podczas wizyty w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Giżycku wpadła mi w ręce bezpłatna publikacja pod tytułem "Inwentaryzacja Części Składowych Śródlądowych Dróg Wodnych o Szczególnym Znaczeniu Transportowym".

Prawie 60-stronicowa publikacja wydana na wzór podobnych niemieckich tego typu dokumentów zawiera opis poszczególnych dróg wodnych, schematyczne mapy oraz spis miejsc istotnych z punktu widzenia transportu (śluzy, wypłycenia, mosty, porty i przystanie).

Publikacja powstała na podstawie danych dostarczonych przez regionalne RZGW. Pozwoliła na określenie odcinków wymagających remontu, przebudowy lub modernizacji. Jest dokumentem potrzebnym do dalszych prac nad udrożnieniem polskich dróg wodnych.

W załączeniu kilka skanów. Jeżeli uzyskam zgodę - opublikuję cały dokument.

familiant - 2017-12-05, 22:59

po czorta się męczyć ze skanowaniem
https://mgm.gov.pl/wp-content/uploads/2017/11/inwentaryzacja-czesci-skladowych-srodladowych-drog-wodnych-o-szczegolnym-znaczeniu-transportowym.pdf

zenek - 2017-12-06, 08:18

Piękne opracowanie! Szkoda tylko, ze jedynym jego sukcesem będzie sukces finansowy firmy, która je opracowała.
Podobne opracowania już były. Gdzieś na forum jest takie poświęcone drodze wodnej WJM-Ełk wraz z Pętlą Mazurską. Opracowanie już dawno nieaktualne, a połączenia wodnego Giżycko-Ełk jak nie było tak nie ma!

mazury.info.pl - 2017-12-06, 08:26

Zenku. Mylisz niestety projekt budowlany z inwentaryzacją. Inwentaryzacja to nic innego jak spis z natury. Dzięki temu wiemy co posiadamy. Projekt to wizja przyszłej inwestycji i co do tego drugiego pełna zgoda.
zenek - 2017-12-06, 08:38

mazury.info.pl napisał/a:
Zenku. Mylisz niestety projekt budowlany z inwentaryzacją. Inwentaryzacja to nic innego jak spis z natury. Dzięki temu wiemy co posiadamy.
OK! Niech będzie, że to inwentaryzacja.
A czy wierzysz, że te drogi wodne, które są wymienione w tych planach rzeczywiście powstaną?

mazury.info.pl - 2017-12-06, 08:54

Zenku zapoznaj się z dokumentem. Wszystkie wymienione w inwentaryzacji elementy już istnieją. Inwentaryzacja określa ich stan i ewentualną przydatność do ewentualnych projektów. Tyle. Do tej pory nie wiedzieliśmy co i w jakim stanie posiadamy.

Nasi zachodni sąsiedzi co kilka lat sporządzają takie dokumenty. Jest ich kilka bo i sieć dróg wodnych jest olbrzymia. Publikacje są dostępne bezpłatnie na targach w Duesseldorfie na stoisku tamtejszego odpowiednika UZS. ...i wciąż remontują i modernizują swoje drogi wodne. Mają z czego.

zenek - 2017-12-06, 09:20

mazury.info.pl napisał/a:
Zenku zapoznaj się z dokumentem. Wszystkie wymienione w inwentaryzacji elementy już istnieją. Inwentaryzacja określa ich stan i ewentualną przydatność do ewentualnych projektów. Tyle. Do tej pory nie wiedzieliśmy co i w jakim stanie posiadamy.

Nasi zachodni sąsiedzi co kilka lat sporządzają takie dokumenty. Jest ich kilka bo i sieć dróg wodnych jest olbrzymia. Publikacje są dostępne bezpłatnie na targach w Duesseldorfie na stoisku tamtejszego odpowiednika UZS. ...i wciąż remontują i modernizują swoje drogi wodne. Mają z czego.
Zbyszku "po sąsiedzku" jest temat poświęcony dokładnie tym samym drogom wodnym: https://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=16752
Napisałem w nim coś takiego i to zdanie podtrzymuję:
Cytat:
Otóż czytając te wszystkie hura optymistyczne artykuły, jak to kontenery zamiast jeździć po drogach zaczną pływać po rzekach, z całym szacunkiem dla pomysłodawców tej idei, ale śmiać mi się chce.
Po pierwsze transport wodny był dobry, ale sto i więcej lat temu, kiedy inny był niewydolny lub nieznany.
W obecnych czasach firmy nie mają magazynów na składowanie materiałów i podzespołów do produkcji. Te muszą być dostarczane na czas i trafiają bezpośrednio na linie produkcyjne. Czas transportu drogami wodnymi jest trudny do zaplanowania.
Po drugie transport wodny jest niepewny i chimeryczny. Wystarczy zbyt niski lub zbyt wysoki stan wód i pozamiatane. Zimą większy mróz i barki stoją w portach, Jaka firma oprze swoją działalność na tak niepewnym transporcie?
Na dokładkę trzeba jeszcze wybudować porty rzeczne i terminale, z których samochodami na mniejsze odległości kontenery będą transportowane.

Jeżeli już chcielibyśmy wyrzucić TIR-y z dróg to jedyną sensowną alternatywą jest kolej, a nie żadne barki, których pływanie uzależnione jest od pogody!

W kwestii dróg wodnych w Niemczech mogę dodać tyle, że budowali je przeszło 200 lat temu jak transport wodny nie miał sobie równych. Teraz utrzymują istniejąca infrastrukturę. To trochę inne koszty niż budowa połączenia Warszawa Gdańsk Wisłą.

mazury.info.pl - 2017-12-06, 09:28

zenek napisał/a:
W kwestii dróg wodnych w Niemczech mogę dodać tyle, że budowali je przeszło 200 lat temu jak transport wodny nie miał sobie równych. Teraz utrzymują istniejąca infrastrukturę.


...ale to nie prawda, że nie modernizują istniejących dróg wodnych, nie budują nowych obiektów hydrotechnicznych itp.

zenek - 2017-12-06, 09:39

mazury.info.pl napisał/a:
...ale to nie prawda, że nie modernizują istniejących dróg wodnych, nie budują nowych obiektów hydrotechnicznych itp.
Zgoda modernizują. Byłem nieprecyzyjny w poprzedniej wypowiedzi, ale modernizacja jakiegoś elementu drogi wodnej typu śluza czy podnośnica, to nie budowa drogi od podstaw. To inne koszty.
Andrzej Drago - 2017-12-06, 10:19

familiant napisał/a:
po czorta się męczyć ze skanowaniem


Dziękuję
Przyda się
Pozdrawiam

mazury.info.pl - 2017-12-06, 10:26

zenek napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
...ale to nie prawda, że nie modernizują istniejących dróg wodnych, nie budują nowych obiektów hydrotechnicznych itp.
Zgoda modernizują. Byłem nieprecyzyjny w poprzedniej wypowiedzi, ale modernizacja jakiegoś elementu drogi wodnej typu śluza czy podnośnica, to nie budowa drogi od podstaw. To inne koszty.


Zenku. Budują również nowe.

zenek - 2017-12-06, 10:47

mazury.info.pl napisał/a:
Zenku. Budują również nowe.
Tego nie wiem. Być może budują.
Uważam jednak, że jak już zaczęliśmy budowę sieci autostrad i ekspresówek, to ją dokończmy i nie łapmy kilku srok za ogon na raz!
Jechałem nie tak dawno nowo oddanym odcinkiem S 19 od Rzeszowa na północ. Jest wybudowany w systemie 2+1! To jakiś absurd oszczędnościowy! To ma być przecież słynna Via Carpatia. Tam przy obecnym ruchu już się ciężko jedzie, a co będzie jak faktycznie będzie to kanał tranzytowy północ-południe i pojawią się TIR-y w zwiększonej liczbie.
Tak to wygląda. Jeszcze nie zrobiliśmy jednego dobrze, a już zabieramy się na następne pomysły!

artiosso - 2017-12-06, 12:11

A co to jest system 2 + 1 ?
mazury.info.pl - 2017-12-06, 12:16

artiosso napisał/a:
A co to jest system 2 + 1 ?


Droga dwupasmowa w jednym kierunku. Jednopasmowa w drugim... i tak na przemian. Bez sensu.

Rafał1960 - 2017-12-06, 12:20

zenek napisał/a:
Tam przy obecnym ruchu już się ciężko jedzie, a co będzie jak faktycznie będzie to kanał tranzytowy północ-południe i pojawią się TIR-y w zwiększonej liczbie.
Tak to wygląda. Jeszcze nie zrobiliśmy jednego dobrze, a już zabieramy się na następne pomysły!

Bo w Polsce zawsze robi się na dziś nie myśląc o przyszłości.
Przykładem jest autostrada A2 koło Warszawy budowana w pośpiechu na EURO 2012.

Kosztowne ekspertyzy nie uwzględniają przyrostu ilości samochodów, zwiększenia ruchu towarowego.
Ekspertyza jest na dziś. Potem ogłasza się przetarg, zanim zaczniemy robić i oddamy do ruchu to okazuje się, że mijają 2-3 lata. Przez ten czas natężenie ruchu jest już inne niż z dnia wydania ekspertyzy.

To samo z marinami, nikt nie przewiduje zwiększenia wielkości jachtu. Pomosty są jakie były kilkanaście lat temu i nikt nie zamierza ich przestawiać. Widziałem w Sztynorcie
jak przy kei 3 i 4 stanęły jachty 33" na tej samej wysokości. Do dalszych miejsc postojowych już nie było dostępu, bo między koszami dziobowymi tych koromyseł odstęp był może ciut ponad metr

zenek - 2017-12-06, 12:21

mazury.info.pl napisał/a:
Droga dwupasmowa w jednym kierunku. Jednopasmowa w drugim... i tak na przemian. Bez sensu.
Dokładnie tak! Zimą zacznie padać śnieg, przysypie pasy i nie ma się zielonego pojęcia czy jedzie się po dwupasmówce czy już po jednopasmówce.
artiosso - 2017-12-06, 12:26

zenek napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
Droga dwupasmowa w jednym kierunku. Jednopasmowa w drugim... i tak na przemian. Bez sensu.
Dokładnie tak! Zimą zacznie padać śnieg, przysypie pasy i nie ma się zielonego pojęcia czy jedzie się po dwupasmówce czy już po jednopasmówce.



No tak, bez sensu, jechałem takimi, nie pamiętam, gdzie.

mazury.info.pl - 2017-12-06, 12:29

Rafał1960 napisał/a:
bo między koszami dziobowymi tych koromyseł odstęp był może ciut ponad metr


:shock: Po co ktoś ustawiał w porcie nosidła do wiader z wodą tego nie pojmuję. :-P

mazury.info.pl - 2017-12-06, 12:30

artiosso napisał/a:
zenek napisał/a:
mazury.info.pl napisał/a:
Droga dwupasmowa w jednym kierunku. Jednopasmowa w drugim... i tak na przemian. Bez sensu.
Dokładnie tak! Zimą zacznie padać śnieg, przysypie pasy i nie ma się zielonego pojęcia czy jedzie się po dwupasmówce czy już po jednopasmówce.



No tak, bez sensu, jechałem takimi, nie pamiętam, gdzie.


Najbliżej - obwodnica Mrągowa.

familiant - 2017-12-06, 19:35
Temat postu: Re: Inwentaryzacja dróg wodnych w Polsce
mazury.info.pl napisał/a:
Dziś podczas wizyty w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Giżycku wpadła mi w ręce bezpłatna publikacja pod tytułem "Inwentaryzacja Części Składowych Śródlądowych Dróg Wodnych o Szczególnym Znaczeniu Transportowym".

A ja dzisiaj wyrwałem z Urzędu opracowanie. Poddałem "analizie" i potwierdza to moją tezę, że nie potrafimy utrzymać w przyzwoitym stanie tego co zrobili nasi poprzednicy. Nieczynne porty przeładunkowe, Odra a już królowa polskich rzek w szczególności, której ktoś koronę gwizdną, to jedna wielka płycizna. Nie ma w opracowaniu nic na temat drogi wodnej Mazury - Zegrze, czyli można domniemywać, że żadnych inwestycji przystosowujących Pisę i Narew do względnie przyzwoitej drogi transportowej nie będzie.
ModEdit: cytowanie

Sławek - 2017-12-07, 07:37

Cytat:
wodnej Mazury - Zegrze, czyli można domniemywać, że żadnych inwestycji przystosowujących Pisę i Narew do względnie przyzwoitej drogi transportowej nie będzie.
ModEdit: cytowanie


Familiancie a ile razy ja pokonałeś i ile razy z niej będziesz korzystał ? nawet po powiedzmy remoncie, czyli zniszczeniu Pisy ( tzw. uregulowanie, pogłębienie itp. )
Jak na razie to w miarę regularnie Pisą pływa jeden orion :-D . Ja dokończą budowę dróg to z W-wy na WJM dostaniesz się wygodnie samochodem w ciągu góra 2 godzin, a nie dwóch dni.

Sławek

mazury.info.pl - 2017-12-07, 09:14

Sławek napisał/a:
Jak na razie to w miarę regularnie Pisą pływa jeden orion :-D . Ja dokończą budowę dróg to z W-wy na WJM dostaniesz się wygodnie samochodem w ciągu góra 2 godzin, a nie dwóch dni.


Doskonały argument. Jeżeli wyremontują już drogi Węgorzewo-Giżycko-Mikołajki-Ruciane-Nida... żeglarze zamienią czarterownie na wypożyczalnie samochodów. Zamiast pływać bez sensu 2 tygodnie - pokonają trasę w godzinę. 8-)

familiant - 2017-12-07, 09:38

Sławek napisał/a:
Cytat:
wodnej Mazury - Zegrze, czyli można domniemywać, że żadnych inwestycji przystosowujących Pisę i Narew do względnie przyzwoitej drogi transportowej nie będzie.
ModEdit: cytowanie


Familiancie a ile razy ja pokonałeś i ile razy z niej będziesz korzystał ? nawet po powiedzmy remoncie, czyli zniszczeniu Pisy ( tzw. uregulowanie, pogłębienie itp. )
Jak na razie to w miarę regularnie Pisą pływa jeden orion :-D . Ja dokończą budowę dróg to z W-wy na WJM dostaniesz się wygodnie samochodem w ciągu góra 2 godzin, a nie dwóch dni.

Sławek

Jako regatowiec nie zrozumiesz włóczęgów.Pisy nie trzeba pogłębiać, wystarczy powybierać drzewa zatopione w nurcie i resztki kamienne po starym młynie. Wybierać piach to trzeba z Narwi i Wisły, tak jak to czyniono jeszcze nie tak dawno.

dareq - 2017-12-07, 19:04

mazury.info.pl napisał/a:
Sławek napisał/a:
Jak na razie to w miarę regularnie Pisą pływa jeden orion :-D . Ja dokończą budowę dróg to z W-wy na WJM dostaniesz się wygodnie samochodem w ciągu góra 2 godzin, a nie dwóch dni.


Doskonały argument. Jeżeli wyremontują już drogi Węgorzewo-Giżycko-Mikołajki-Ruciane-Nida... żeglarze zamienią czarterownie na wypożyczalnie samochodów. Zamiast pływać bez sensu 2 tygodnie - pokonają trasę w godzinę. 8-)


:mrgreen: :mrgreen: I kanał Niegociński mogą sobie remontowac do znudzenia. :mrgreen:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group