Forum MAZURY.INFO.PL
założone 15 maja 2008r.

Jachty żaglowe - Co sądzisz o przerabianiu jachtów przez czarterownie ?

artiosso - 2017-07-19, 22:08
Temat postu: Co sądzisz o przerabianiu jachtów przez czarterownie ?
Niedawno zainicjowałem na nowo temat o "obrzynach", "kastratach", oferowanych do wypożyczenia w czarterowniach.
Temat był też inicjowany wcześniej w kontekście dyskusji o jachtach stoczniowych vel szkutniczych, lub wykańczanych własnym sumptem.

Proszę, wyraźmy swoją opinię i oddajmy głos w tej kwestii.

mazury.info.pl - 2017-07-19, 23:13

Wyjaśnij proszę definicję "kastrata-obrzyna", bo nie każdy śledzi forum na tyle często, aby wiedział o co chodzi.
artiosso - 2017-07-19, 23:18

Definicja kastrata-obrzyna :


Jacht, w którym w stosunku do oryginalnego projektu konstruktora/projektanta
dołożono balast, skrócono maszt, tym samym pomniejszając powierzchnię żagli.
Możliwe inne przeróbki (np. skrócenie płetwy sterowej).

Dla jasności ankiety pomijam kwestie, czy przeróbka odbyła się za wiedzą konstruktora/projektanta, czy odbyła się w stoczni przed odbiorem jachtów,
czy też we własnej szkutni/warsztacie firmy czarterującej .

mazury.info.pl - 2017-07-19, 23:23

Jeżeli ktoś obcina maszt, to taki jacht po prostu nie pływa. Jest żółwiowaty i bez sensu. Wiele było kiedyś Tang 780 wykastrowanych w ten sposób. Obecnie pływają po innych akwenach, bo armatorzy pozbyli się ich ze swoich flot w większości.

Jeżeli ktoś jednak na własną rękę dobalastowuje jacht to mam wątpliwości, czy jest to bezpieczne. Szczególnie podczas wywrotki... ale na ten temat lepiej aby wypowiedział się jakiś projektant.

Przerabiane bywają również płetwy sterowe i mieczowe. Najczęściej są skracane, aby nie szorowały w kanałach. W kanałach poprawia to bezpieczeństwo, ale w normalnej żegludze przeszkadza - jacht w przechyle zachowuje się nieprzewidywalnie. Sternik najczęściej traci nad nim kontrolę, gdy płetwy wychodzą z wody.

artiosso - 2017-07-19, 23:25

Wcześniejsza dyskusja o obrzynach tutaj :


https://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=17165

extant - 2017-07-20, 08:30
Temat postu: Re: Co sądzisz o przerabianiu jachtów przez czarterownie ?
artiosso napisał/a:
Proszę, wyraźmy swoją opinię...

Artek, moim zdaniem ta ankieta jest spóźniona o dobrych parę lat.

Faktycznie "oszczędnościowo przerabiane" łódki kiedyś występowały w ofertach firm i firemek czarterowych dosyć powszechnie... ale było to ostatnio w czasach Tang, Sasanek, Antil i Twisterów.

Teraz te łódki powoli już "schodzą" z rynku czarterowego, a zmiany jakie nastąpiły generalnie na rynku (zarówno wśród producentów, firm czarterowych jak i czarterobiorców) spowodowały, że ich następcy nie są już tak często i mocno "przerabiani".

Powyższe pisze w oparciu o moje własne, coroczne i wieloletnie doświadczenia w czarterze łódek głównie na WJM i ZZ - kiedyś faktycznie był to duży problem, teraz - na szczęście - już takim nie jest. :-)

sceptyk - 2017-07-20, 22:09

mazury.info.pl napisał/a:
Jeżeli ktoś obcina maszt, to taki jacht po prostu nie pływa. Jest żółwiowaty i bez sensu.
Zależy w jakim celu to się robi. Na pewno jest bezpieczniejszy, a jacht musi być dostosowany do żeglarza , który pływa tydzień w roku :lol:
Pozdrawiam
ModEdit: cytowanie

extant - 2017-07-21, 08:22

sceptyk napisał/a:
Zależy w jakim celu to się robi. Na pewno jest bezpieczniejszy, a jacht musi być dostosowany do żeglarza , który pływa tydzień w roku :lol: ...

A takie "oszczędnościowe" zalewnie jachtów betonem, czy też skracanie/zmniejszanie płetw sterowych, aby jacht był bardziej nawietrzny również uważasz za pozytywne "dostosowywanie jachtu do żeglarza, który pływa tydzień w roku" ?? :-/

sceptyk - 2017-07-22, 16:04

extant napisał/a:
sceptyk napisał/a:
Zależy w jakim celu to się robi. Na pewno jest bezpieczniejszy, a jacht musi być dostosowany do żeglarza , który pływa tydzień w roku :lol: ...

A takie "oszczędnościowe" zalewnie jachtów betonem, czy też skracanie/zmniejszanie płetw sterowych, aby jacht był bardziej nawietrzny również uważasz za pozytywne "dostosowywanie jachtu do żeglarza, który pływa tydzień w roku" ?? :-/
Extant, a gdzie to znalazłeś, że ja popieram takl szajs jak beton, czy skracanie płetw. Miałem kiedyś Tanga730 z mieczem szybrowym. Jak na mój gust zbyt często mi je wywracano. Tango 730 zostało zaprojektowane do wygrywania regat i było zbyt niebezpieczne dla tygodniowego żeglarza. Skróciłem maszt o 1m, powierzchnie żagla do 22m kw. Wstawiłem miecz obrotowy, ciężki profilowany i nazwałem to Tango 730 B(czyli wersja bestresowa). Halsuje się na samym foku i jest super :mrgreen: . A Andrzej Skrzat nazwał to Bełbot czy jakoś tak ;-)
Pozdrawiam

danielkrk - 2017-07-22, 16:23

A Ja tak w drugą stronę. Brałem kiedyś łódkę na 1 dzień ze SPID-u i Paweł na dzień dobry, że łódka jego zwyczajem jest zrobiona. Balast -25%, żagle +25 % :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
najmita - 2017-07-22, 21:01

Łódki może Przerabiac tylko ten kto ma o tym pojęcie.
extant - 2017-07-23, 08:04

sceptyk napisał/a:
extant napisał/a:
sceptyk napisał/a:
Zależy w jakim celu to się robi. Na pewno jest bezpieczniejszy, a jacht musi być dostosowany do żeglarza , który pływa tydzień w roku :lol: ...

A takie "oszczędnościowe" zalewnie jachtów betonem, czy też skracanie/zmniejszanie płetw sterowych, aby jacht był bardziej nawietrzny również uważasz za pozytywne "dostosowywanie jachtu do żeglarza, który pływa tydzień w roku" ?? :-/
Extant, a gdzie to znalazłeś, że ja popieram takl szajs jak beton, czy skracanie płetw...

Nigdzie nie wyczytałem - po prostu napisałeś, że "zależy w jakim celu to się robi", więc pozwoliłem sobie zadać takie retoryczne pytanie (retoryczne, bo odpowiedź na nie jest przecież oczywista) czy aby każdy taki "cel" uważasz za pozytywny. :-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group